Zo zet je jouw bedrijf online succesvol in de markt: 10 praktische tips

Zo zet je jouw bedrijf online succesvol in de markt 10 praktische tipsHoe zorg je ervoor dat je bedrijf opvalt tussen alle online concurrentie? Met alleen maar een goed product of een goede dienst kom je er tegenwoordig helaas niet meer. Leg de focus als ondernemer vooral op alle mogelijkheden die het internet je biedt. In dit blog geef ik je enkele praktische tips waarmee je jouw bedrijf slim in de schijnwerpers zet en zo gaat voor een optimaal bereik en meer klanten.

1. Jij bent je bedrijf

Als ondernemer bén jij je bedrijf. Wil je succesvol zijn met je business, dan moet je je hoofd boven het maaiveld uit durven steken. Probeer zoveel mogelijk onderscheidend te zijn. Durf net dat stapje verder te gaan of probeer eens nieuwe dingen uit.

Ben ook niet bang om daarbij om hulp te vragen. Kijk welke personen je kunnen helpen bij het realiseren van je nieuwe plannen en vraag ze ook daadwerkelijk om hulp.

Zorg dat je opvalt op een manier die goed bij je past. Blijf daarbij altijd authentiek: dus dicht bij jezelf. Denk bijvoorbeeld aan het delen van je succesverhalen, maar ook aan eventuele blunders. Wat heeft je product/dienst voor moois opgeleverd bij je klanten? Laat de wereld op deze manier weten hoe jij daarmee het verschil maakt.

Vraag ook zoveel mogelijk tevreden klanten om een review. Vraag of ze die bijvoorbeeld op je zakelijke Facebookpagina willen plaatsen. Of vraag of hun review op je website mag worden geplaatst. Deel ook regelmatig reviews in je social media posts.

Wees tenslotte elke dag trots op wie je bent, wat je doet en hoe je het doet. Naast een goed gevoel en meer lef, zorgt dit ervoor dat je vol positieve energie doorgaat.

2. Je communicatie is de sleutel

Hoe communiceer jij online? Dat kan om kleine dingen gaan: denk bijvoorbeeld aan je woordkeuze. Misschien is je doelgroep in de loop van de tijd wel gaandeweg wat veranderd. Check dit en pas je woordgebruik – wanneer nodig – hierop aan.

Ga na wat je de afgelopen maand online aan content hebt geplaatst. Zijn de strekking en de manier van communiceren nog hetzelfde als ongeveer een jaar geleden? Hoe authentieker je communiceert en hoe beter het op je doelgroep aansluit, des te beter wordt het ontvangen.

Zorg ervoor dat je in contact blijft met je doelgroep. Deel hierin gerust ook af en toe persoonlijke verhalen. Blijf daarnaast veel toegevoegde waarde leveren. Zorg ervoor dat je altijd vertrouwen uitstraalt in al je online (en offline) communicatie.

3. Richt de aandacht op datgene wat jou uniek maakt

Wat maakt jouw bedrijf nu écht uniek? Heeft dat vooral met je service te maken? Of met specifieke producten? Misschien jouw specifieke aanpak in je dienstverlening? Of is het je prijs-kwaliteitverhouding?

Datgene wat jou zo uniek maakt, noemen we jouw Unique Selling Point (= USP). Laat mensen weten wat jou in positieve zin onderscheid van alle anderen die min of meer hetzelfde doen. Laat in je uitingen altijd duidelijk terugkomen wat je expertise is en hoe je het probleem van je ideale klant oplost.

Samen met mij aan jouw online bedrijf werken? Doe mee met de Opleiding Online Ondernemer. We pakken alle pilaren van jouw business grondig aan: https://www.fanfactor.nl/cursussen/30-dagen-cursussen/

4. Werk vanuit de juiste mindset

Meer dan ooit is het hebben van een marketing mindset voor jou als ondernemer van groot belang. Alles begint natuurlijk met een groot vertrouwen in jezelf en je product(en). Alleen dan kun je in je marketing ook de (meer)waarde van je producten duidelijk maken aan je (potentiële) klant.

Wat is de echte waarde van je product(en)? Wat leveren ze op? Hoe doen ze dat precies? Wat is dat waard voor de klant? Probeer dat te achterhalen bij je klanten: vraag het ze gewoon en krijg hierin helder inzicht. Zo krijg je veel waardevolle informatie boven tafel omdat je gericht kunt doorvragen. Maak hier aantekeningen van.

Bedenk nu hoe je die vastgestelde waarde nog duidelijker kunt communiceren naar je klant. Bijvoorbeeld op je website of op social media.

5. Benut je online kansen optimaal

In hoeverre zet je nu je online marketing al in om je bedrijf optimaal op de kaart te zetten? Weet dat er veel mogelijk is voor jou als zelfstandige ondernemer. Je beschikt in principe over dezelfde tools als grote ondernemingen want je kunt jezelf op alle online platforms op de kaart zetten.

Stel je bent een bakker. Start een YouTube-kanaal en laat in tutorials zien hoe je eenvoudig de lekkerste broden en lekkernijen gewoon thuis bakt. Op die manier werk je op een positieve manier aan je naamsbekendheid en kweek je goodwill.

Naast online marketing biedt het internet nog meer kansen. Geef je bijvoorbeeld live workshops of trainingen? Die kun je ook online gaan aanbieden. Laat je hierin goed adviseren. Als dat eenmaal staat en je weet hoe het werkt, kun je gewoon gáán. Online diensten kennen geen grenzen: maak daar gebruik van!

Brainstorm over wat je graag zou willen en kijk dan wat online mogelijk is voor je bedrijf. Peil ook zeker de behoefte bij je doelgroep hiervoor goed: waar hebben ze echt behoefte aan? Speel hier gericht op in met je productontwikkeling.

6. Geef je website regelmatig een boost

Je website aanpassen is waarschijnlijk het laatste waar je aan denkt in de drukke waan van je dag. Toch is het belangrijk dat je website up-to-date is en geen verouderde informatie bevat. Niet alleen voor je ranking in Google, maar ook voor een stuk betrouwbaarheid richting je klanten.

Wat denk jij als je op een interessante website komt en er staat een workshop op die een paar maanden geleden al heeft plaatsgevonden? Waarschijnlijk ben je snel weer weg en kom je ook niet meer terug.

Zorg ook voor opvallende call to action (= CTA) buttons op je website. Controleer ze en kijk of ze nog werken en doorlinken naar actuele informatie. In dit blog vertel ik je nog meer over de belangrijke CTA’s: https://www.anneraaymakers.nl/10-doeltreffende-cta-tips-voor-meer-klanten/

7. Zorg voor duidelijkheid met FAQ’s

Jouw (potentiële) klanten hebben soms best nog wel wat vragen als het gaat om je product(en) of je dienstverlening. Maar ook over je openingstijden of andere vragen.

Doe je klanten (en vooral jezelf) een groot plezier. Bundel al die veelgestelde vragen als ‘vraag en antwoord’ en plaats ze op je website. Zorg ervoor dat die informatie eenvoudig vindbaar is.

Vermeld bijvoorbeeld een link naar je FAQ onderaan je e-mail handtekening. Plaats die link ook op je social media, bijvoorbeeld op je zakelijke Facebookpagina. Zo zijn vragen van je (potentiële) klanten meteen beantwoord. Dat scheelt je veel tijd en het geeft de bezoeker direct duidelijkheid en een vertrouwd gevoel.

Bovendien is een FAQ pagina met veel relevante informatie heel goed voor de vindbaarheid van je website.

8. Zoek je klanten online op

Hoe zichtbaar ben je online? Op welke platforms is je bedrijf vindbaar? Benut de kansen van online communiceren met je ideale klant liefst optimaal.

Doe je nog weinig met Facebook en wil je je bedrijf daar ook profileren? Zorg dan voor een zakelijke Facebookpagina. In dit blog leg ik je uit hoe je dat stap voor stap doet: https://www.anneraaymakers.nl/in-9-simpele-stappen-naar-een-succesvolle-zakelijke-facebookpagina/ Dit profiel kun je perfect gebruiken als professionele online etalage.

Misschien wil je al tijden op Instagram aan de slag, maar heb je daar tot nu toe geen tijd voor gemaakt. Nu is het moment om een zakelijk profiel aan te maken en te starten. Ook die aanpak heb ik voor je samengevat: https://www.anneraaymakers.nl/in-8-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/

Pinterest is ook erg interessant. Zeker als je fysieke producten verkoopt, is dat een ideale etalage die je gericht kunt inzetten. Lees er hier alles over: https://www.anneraaymakers.nl/goed-van-start-met-een-zakelijk-pinterest-account-7-praktische-tips/

LinkedIn is tenslotte een platform waar je ook vindbaar moet zijn met een zakelijke pagina. Al is het alleen om goed vindbaar te zijn in Google. Hier leg ik je uit hoe je dit in 10 stappen voor elkaar krijgt: https://www.anneraaymakers.nl/in-10-simpele-stappen-naar-een-professionele-linkedin-bedrijfspagina/

9. Ga voor e-mailmarketing

Denk je dat een nieuwsbrief versturen via de mail tegenwoordig niet (meer) werkt? Het is juist een hele effectieve manier om in contact te blijven met je doelgroep en een vertrouwensband met ze op te bouwen.

Misschien is je motivatie om een wekelijkse nieuwsbrief op te stellen ver te zoeken: weet dat een nieuwsbrief nog altijd een ideaal middel is om in contact te blijven met je potentiële klanten.

Doe je nog helemaal niets met e-mailmarketing? Kijk dan eens of het iets voor je is. Maak hier echt een actiepunt van. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/6-tips-voor-betere-nieuwsbrieven-die-geopend-en-gelezen-worden/

10. Verdiep je in zoekwoordenonderzoek

Het is slim om je te verdiepen in zoekwoordenonderzoek. Ga na op welke woorden het meeste wordt gezocht. Ubersuggest is een van mijn favoriete gratis online tools waarmee je dat zoekwoordenonderzoek kunt doen.

Voer hier een bepaalde term in. Geef ook de taal aan waarin je wilt zoeken. Je krijgt enkele suggesties voor zoekwoorden, inclusief informatie die je helpt om het beste woord te kiezen. Superhandig!

Maak een lijst van deze woorden en gebruik ze in alle content: van je website tot aan je posts en je blogs.

Ga aan de slag met deze tips en zet je bedrijf zo succesvol in de markt!

Samen met mij aan jouw online bedrijf werken? Doe mee met de Opleiding Online Ondernemer. We pakken alle pilaren van jouw business grondig aan: https://www.fanfactor.nl/cursussen/30-dagen-cursussen/

Speak Your Mind

*