Hoe belangrijk foto’s en video’s ook zijn op veel sociale platformen, zonder goede teksten sla je de plank als ondernemer helaas toch snel mis. En als je teksten gaat schrijven voor je posts, is het belangrijk dat je je niet laat misleiden door de informele sfeer van sociale media. Het schrijven van goede content hiervoor is echt een vak apart. Het is niet moeilijk, maar je moet net even weten waarop je moet letten en wat je niet moet vergeten.
In dit blog deel ik 18 belangrijke tips voor het schrijven van content voor je social media.
ALGEMEEN
1. Bepaal het doel van je social media berichten
Voordat je begint met het schrijven, is het slim om vooraf een planning te maken van welke content je wanneer post. Dat biedt je structuur en zo zorg je voor gewenste afwisseling.
Die afwisseling is belangrijk. Er zijn verschillende soorten berichten:
- Je wilt de lezer iets leren. Wat zou jouw ideale klant van jou willen leren?
- Je wilt de lezer entertainen. Wat vindt jouw ideale klant leuk? Wat zou hem of haar vermaken?
- Je wilt de lezer helpen. Wat zou jouw ideale klant helpen?
- Je wilt de lezer inspireren. Gebruik inspirerende quotes waardoor ze in actie komen, of de dag met een glimlach beginnen.
- Je wilt de lezer informeren door bijvoorbeeld een product of dienst onder de aandacht te brengen. Dit mag: maar doe het slechts af en toe. De meeste posts moeten gaan over één van de vier eerste soorten.
In je planning kun je aangeven welk soort bericht je schrijft, wat het onderwerp is en welke afbeelding erbij mag.
Wil je meer tips over je social media-aanpak? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/7-dos-donts-voor-jouw-social-media-marketing-plan-2021/
2. Blijf dicht bij jezelf
Het is belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft als je schrijft voor social media. Je hebt het vast al vaker van mij gehoord: de content die je post, moet vooral betrekking hebben op jou en je business en echt bij je passen.
Verkijk je dus niet op alles wat je concurrenten posten. Soms kan dat verlammend werken en dat is het laatste wat je wilt. Ga echt voor je eigen unieke aanpak en eigen content. Probeer gewoon verschillende dingen uit.
Denk er vooral niet te lang over na: een spontaan bericht uit jezelf is vaak overtuigender dan een bericht waar je lang over nadenkt.
3. Werk vanuit een tekststructuur
Zelfs voor korte teksten zoals posts voor social media is het belangrijk om vanuit een tekststructuur met kopjes te denken en dan te beginnen met schrijven.
Neem bijvoorbeeld Instagram-posts. Die mogen best lang zijn en daar kun je aardig wat informatie in kwijt. Heel fijn, maar het moet wel aanspreken en overzichtelijk ogen. Zorg sowieso voor voldoende witruimte tussen de alinea’s. Dat oogt rustiger en aantrekkelijker.
Het werkt fijn als je datgene wat je wilt delen eerst voor jezelf onder kopjes formuleert. Zo houdt je beter focus op de rode draad van je verhaal. De kopjes kun je er vervolgens weer tussenuit halen als je dat wilt.
TEKSTUEEL
4. Gebruik een actieve schrijfwijze
Vermijd in je berichten passieve constructies, schrijf altijd actief en direct. Spreek je lezers altijd rechtstreeks aan. Zo komt je inhoud meteen persoonlijker over. Tegenwoordig schrijven we online eigenlijk allemaal in de jij-vorm; u wordt bijna niet meer gebruikt.
Afhankelijk van de toon van je doelgroep, moet je de lezer in je zinnen aanspreken met je of jij. Zorg ervoor dat je daarin altijd consequent blijft.
Het is soms net een spelletje, een post schrijven voor social media. Want hoe minder tekens je tot je beschikking hebt, hoe meer je moet puzzelen met je tekst en hoe bondiger je moet schrijven. Schrijf sowieso zo veel mogelijk in de tegenwoordige tijd en vermijd woorden zoals ‘zullen’, ‘kunnen’ en ‘worden’.
5. Zet het belangrijkste in de eerste zinnen
Je post is vaak een doorgeefluik naar andere informatie: denk aan een website met je weggever, een link naar je product of naar een aanmeldformulier.
In een social media post zijn de eerste zinnen zichtbaar en voor de rest van de tekst moet de lezer doorklikken. Zorg er daarom voor dat het belangrijkste van je bericht in die eerste zinnen staat. Of maak die zinnen zo prikkelend en interessant dat iedereen gewoon verder moet lezen.
Begin de tekst dus nooit met een saai intro of een nietszeggende zin, want dan klikken mensen niet verder. Denk goed na over die eerste zinnen en trigger de lezer daarmee om verder te lezen.
6. Houd het kort en krachtig
Je moet altijd kort, bondig en to the point schrijven. Op social media is er geen plek voor lange introducties of ingewikkelde langdradige formuleringen. Dan haken mensen al snel af. Ga voor korte pakkende zinnen die je boodschap meteen duidelijk overbrengen.
Schrijf je bericht, leg de tekst even weg en lees het dan nog eens kritisch door. Alles wat niet bijdraagt aan het doel van je bericht kun je nu nog schrappen. Hoe korter en bondiger, hoe beter.
Ook mogen je berichten nooit te lang zijn. 3 – 5 regels zijn meestal genoeg. Als het meer wordt, moet je in de eerste 2-3 zinnen duidelijk aangeven waar je bericht over gaat (zie vorige tip). Alleen zo krijg je mensen zover dan ze verder willen lezen.
7. Hou het luchtig
Zorg ervoor dat de teksten voor je social media gemakkelijk te consumeren zijn. Voel je vrij om een meer casual toon te gebruiken dan je op je website gebruikt: dat kan gerust.
Sociale media zijn namelijk minder formeel en meer alledaags. Kies wel voor een ‘luchtigheid’ die bij jou als persoon past en trek die door in al je berichten.
Schrijf als het ware zoals je praat met vrienden. Zo kun je jouw teksten je eigen identiteit sterk meegeven en dat is wat je graag wilt.
8. Bewaak het maximum aantal tekens
Elk social media platform heeft een eigen maximum aantal tekens dat in een bericht past. Als je een tekst hebt geschreven, moet je dus ook per platform weer even naar die tekst kijken. Klopt de essentie van je boodschap nog (met minder of meer tekens)?
Let hierop en hergebruik niet klakkeloos een bericht één op één voor al je socials. Houd altijd een stukje maatwerk aan bij elk platform.
Zorg dat je bericht altijd goed leesbaar is en vermijd afkortingen in je tekst. Schrap dan liever wat onnodige bijvoeglijke naamwoorden of verwoord je boodschap anders.
9. Gebruik géén korte links
Een lange link in je post oogt niet mooi, dat ben ik met je eens. Er zijn tools waarmee je een link kunt inkorten, denk aan bit.ly of tiny.url. Toch adviseer ik je de links in je social media posts niet af te korten. Zo’n afgekorte link ziet er voor de lezer onbetrouwbaar uit. Ze weten niet waar ze terechtkomen als ze er op klikken. Bovendien vindt met name Facebook die ingekorte links ook helemaal niet leuk, om dezelfde reden.
INHOUDELIJK
10. Schrijf in de taal van je doelgroep
Daarvoor is het noodzakelijk dat je jouw ideale klant door en door kent. Je creëert als het ware een echte versie van je ideale klant. Dan pas kun je gericht voor deze doelgroep gaan schrijven. Dan pas kun je ze raken en ze gericht aanspreken. Dan pas komt het ook bij ze binnen.
Onthoud dat hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe beter je de berichten op ze aan kunt laten sluiten.
11. Houd focus en richt je op één onderwerp
In een social media post heb je niet veel tekst tot je beschikking. Je hebt maar weinig tekens die je kunt gebruiken. Verwar je lezer daarom niet met verschillende boodschappen, onderwerpen of vragen in één post.
Vaak willen we veel informatie delen om onze lezers te informeren. Het is verleidelijk om meerdere dingen in één post te benoemen: doe dat liever niet. Schrijf altijd gericht over één (sub)onderwerp. Hoe kleiner en concreter, hoe beter. Alle andere kennis die je wilt delen, kun je weer in andere posts plaatsen.
Heb je van alles te vertellen over een (sub) onderwerp? Doe dit dan in een reeks van berichten die je achter elkaar post. Zo informeer je gericht, compleet en overzichtelijk.
12. Prikkel de lezer en maak nieuwsgierig
Het doel van je bericht is vaak dat je wilt dat mensen doorklikken naar een pagina op je website. Hoe zorg je er nu voor dat ze dat doen? Door ze ‘lekker te maken’ en te verleiden in de tekst van je post.
Stel je hebt een training waarover je iets wilt posten. In je post ga je dus geen saaie feiten delen over de inhoud van je training. Maar je speelt juist in op hun emoties, wensen en verlangens. Bijvoorbeeld: ‘Heb jij altijd al meer tijd voor jezelf willen nemen, volledig zonder schuldgevoel?’ Dat triggert degenen voor wie dit geldt en zij zullen vast doorklikken om verder te lezen.
Het is dus echt de kunst om nét voldoende informatie te geven en de lezer flink te triggeren, zonder alles te verklappen of saaie content te delen waardoor ze niet op de link klikken.
13. Zet emotie in
Om je lezer echt te bereiken, moet je emoties in de teksten van je posts verwerken. Dit zijn enkele belangrijke emoties die je kunt inzetten:
- Dankbaarheid
- Trouw
- Verontwaardiging
- Angst
- Bewondering
- Ontroering
- Trots
Kijk maar eens naar wat mensen delen op social media: waarop wordt gereageerd, wat wordt geliked en wat viraal gaat. Dat heeft altijd te maken met één van de genoemde emoties.
Denk goed na over wat je ideale klanten precies ontroert, beangstigt, trots maakt, wat ze bewonderen en waar ze verontwaardigd over zijn. Neem die kennis mee in het schrijven van je posts.
14. Maak gebruik van storytelling
Je kunt storytelling zien als een inspirerende manier van communiceren die mensen verbindt. Daarnaast is het een manier om je marketingboodschap over te brengen.
Storytelling is een concept dat je als leidraad kunt gebruiken in je posts. Als jij een verhaal goed kunt vertellen, laat je de lezer een reis afleggen. Ze krijgen een idee van wie je bent en waarom jij ze goed kunt helpen.
Als je het verhaal echt goed vertelt, weten mensen hoe het zal zijn om met jou te werken. Ze krijgen er een goed gevoel bij en zullen je product of dienst gaan aanschaffen.
Storytelling is interessant, want hiermee haak je bewust aan op het leven van je ideale klant. Je vertelt een verhaal waarmee je ideale klant zich goed kan identificeren. Dit wekt vertrouwen en verbondenheid met jou en je business op.
15. Zorg voor foutloze teksten
Foutjes zijn snel gemaakt: zeker in posts omdat we die vaak snel even tussendoor schrijven. Maar ook voor deze teksten geldt dat het belangrijk is dat het foutloos is geschreven.
Ik geef je wat tips mee:
- Edit niet terwijl je schrijft. Schrijf eerst alles op en controleer de teksten op een later moment nog een keer.
- Als het even lukt, laat dan een dag tijd zitten tussen het schrijven en die tweede controleronde. Dat komt je content absoluut ten goede.
- Print je tekst uit en ga dan corrigeren. Dat werkt veel beter en fijner dan op een scherm.
- Lees je tekst hardop voor. Zo haal je er altijd verrassende dingen uit omdat de tekst ergens niet goed loopt.
- Loopt iets niet lekker? Herschrijf dat stukje dan in plaats van heen en weer schuiven met woorden en zinnen.
Feit is dat je op een gegeven moment een soort van ’tekstblind’ wordt als het gaat om je eigen teksten. Daarom is het tenslotte slim om er ook nog iemand anders naar te laten kijken. Zo worden er altijd nog kleine dingetjes uitgehaald. Door die extra controle weet je altijd zeker dat je professioneel overkomt in je teksten.
16. Zorg voor afbeeldingen die passen bij de inhoud
Dit blog gaat weliswaar over de teksten van je social media-berichten, maar de afbeeldingen zijn natuurlijk minstens net zo belangrijk op sommige platforms. Denk aan Instagram of Pinterest.
Canva is een geweldige tool waarmee je mooie professionele afbeeldingen kunt maken. In de gratis versie zitten al ontelbaar veel mooie sjablonen en handige elementen die je perfect kunt inzetten voor je posts.
Wil je nog meer weten over Canva? Lees dan zeker dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/canva-de-geweldige-alles-in-een-ontwerptool-voor-ondernemers/
Bij je afbeeldingen kun je de volgende tips meenemen:
- Richt de afbeeldingen op je doelgroep. Kijk wat ze aanspreekt.
- Gebruik eigen fotomateriaal. Het is ook leuk als je zelf regelmatig op een foto staat.
- Zorg voor contrasterend kleurgebruik zodat je afbeelding opvalt.
- Gebruik je huisstijlkleuren in je afbeeldingen voor een stuk herkenbaarheid.
- Zoals overal geldt ook hier: less is more.
17. Gebruik hashtags
Op verschillende sociale media worden hashtags gebruikt. Deze herken je aan het hekje (#) met een woord erachter. Als je hierop klikt, vind je allerlei berichten over hetzelfde onderwerp.
Hashtags kun je zien als lades waar je content in plaatst. Elke lade heeft een eigen naam, denk aan ‘gezondheid’ of ‘bloemschikken’. De hele dag door zijn mensen die lades aan het open trekken (zoeken), op zoek naar informatie of inspiratie.
Door je posts in relevante lades te plaatsen (dus relevante hashtags te gebruiken) ziet iedereen die in die lade kijkt jouw content. Met hashtags worden je posts dus niet alleen door je volgers gezien, maar ook door heel veel andere gebruikers. Hierdoor zijn hashtags verreweg de beste manier om de mensen te bereiken die je nog niet volgen, maar die wel geïnteresseerd zullen zijn in je content.
18. Vergeet de call to action niet
In elk bericht moet een call to action zitten. Het heeft als doel dat de lezer tot een bepaalde actie overgaat. Het is een link of een doorverwijzing (bijvoorbeeld naar je bio bij Instagram). Of het is een vraag: like dit bericht, tag iemand, deel dit bericht of schrijf je nu in.
Maak de tekst van je call to action duidelijk en zo verleidelijk dat de lezer er gewoonweg niet omheen kan en erop moet klikken. Zorg ervoor dat je maar één call to action per bericht gebruikt. Als het er meerdere zijn moet de lezer kiezen en vaak gebeurt er dan helemaal niets.
Ga aan de slag met deze tips om zo de teksten van je social media nog verder te optimaliseren. Zo werk je gericht aan je zichtbaarheid. Succes!
Speak Your Mind