Zo maak je succesvolle Instagram stories: 15 tips

Zo maak je succesvolle Instagram Stories tipsInstagram Story-functie is populair en wordt ook steeds meer gebruikt door ondernemers. Er zit veel potentieel in de korte foto- en videofragmenten. Je kunt ze inzetten om je bereik te vergroten en om een nog hechtere band met je doelgroep op te bouwen. Laat je eigen en potentiële volgers zo zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Je zorgt met stories voor extra zichtbaarheid. Hoe je succesvolle Instagram stories maakt? In dit blog deel ik 15 handige tips met je.

Wat zijn Instagram stories?

Instagram Stories zijn verticale foto’s en video’s in de app die na 24 uur vanzelf weer verdwijnen. Ze verschijnen niet in je Instagram nieuwsfeed, maar zijn bovenaan zichtbaar in de Instagram app.

Ze zijn ideaal voor inhoud die niet permanent in je feed hoeft te staan. De creatieve en visueel aantrekkelijke stories kunnen jou en je bedrijf nog veel prominenter in de schijnwerpers zetten.

Stories bevatten allerlei interactieve hulpmiddelen waarmee je je story kunt laten opvallen. Denk aan filters, hashtags, muziek, teksten, polls of allerlei stickers met bepaalde functionaliteit. Je kunt ook personen taggen in een story.

Het gebruik van Instagram stories biedt jou als ondernemer veel interessante voordelen:

  • Ideale manier om jezelf kort maar krachtig te profileren.
  • Het nodigt snel uit tot persoonlijk contact via de Messenger.
  • Je hebt een groter bereik en meer zichtbaarheid.
  • Het tijdelijke karakter: na 24 uur verdwijnt de story vanzelf weer.

1. Zorg voor een herkenbare branding

Vooral voor bedrijven is het belangrijk om je content en dus ook je posts er min of meer hetzelfde uit te laten zien. Op die manier werk je aan je herkenbaarheid. Zo bouw je een authentieke online branding op en onderscheid je je van je concullega’s. Zorg er daarbij voor dat het ontwerp, het lettertype en de kleurkeuze bij je vakgebied en bijvoorbeeld je logo kleuren passen.

Dit straalt professionaliteit en authenticiteit uit en het verhoogt daarmee de kwaliteit van je story. In het ideale geval heb je een grafisch ontwerper die mooie aangepaste sjablonen of zelfs complete stories voor je maakt. Als je geen grafisch ontwerper bent of er geen hebt, kun je evengoed mooie professionele stories ontwerpen. Lees hierover meer in de volgende tip.

2. Gebruik Canva voor professionele stories

Je kunt je stories eenvoudig aanmaken in de Instagram-app. In de app heb je beschikking over enkele standaardopties. Wil je graag dat je stories absoluut visueel overtuigen, maar wil je geen grafisch ontwerper inhuren? Dan kun je het beste een online tool gebruiken waarmee je eenvoudig mooie en professionele ontwerpen kunt maken.

Ik ben zelf een grote fan van Canva. Hierin is praktisch alles mogelijk. Zelfs de gratis versie heeft ontelbaar veel foto’s en elementen die je kunt gebruiken. Ook staan er veel sjablonen in voor je story die je meteen kunt gebruiken. Als je creatief bent, kun je in Canva ook eenvoudig je eigen sjablonen maken. Eigen ontwerpen hebben natuurlijk de voorkeur om je story zo authentiek mogelijk te maken.

Wil je meer weten over Canva? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/14-canvahacks-voor-geweldige-afbeeldingen/

3. Houd je stories kort en bondig

Je story moet interessant zijn, pakkend en bondig. Elke verhaallijn moet een korte inleiding en een conclusie hebben. Tussendoor moet je proberen een spanningsboog te creëren waardoor de kijker blijft hangen.

De omvang van je story moet dus niet te kort en niet te lang zijn. Als de kleine balkjes bovenaan in beeld te veel worden (meer dan 7 delen) is de kijker snel gedemotiveerd om je story te bekijken omdat het te lang is. Toch moet je story ook weer niet te kort zijn.

Als je toch graag langere stories wilt maken, zorg dan dat het interessant blijft. Doe dat bijvoorbeeld door een mix van video’s en foto’s. Zorg er in elk geval voor dat het begin van je story absoluut de aandacht trekt en de kijker verleidt om te blijven kijken.

4. Maak optimaal gebruik van de stickers

Instagram beschikt over een groot aantal stickerfuncties die je ook in je stories kunt meenemen. Maak daar ook zeker gebruik van, daar waar het een toegevoegde waarde heeft. Ik deel een aantal interessante stickers met je:

Aftellen

Wil je iets nieuws aankondigen of een spannende story publiceren? Maak je volgers nieuwsgierig en gebruik de aftelsticker in je story. Vraag je volgers ook om op de sticker te klikken om de melding te activeren als het aftellen is afgelopen.

Vragen

De vraagsticker is geschikt om vragen over een bepaald onderwerp te beantwoorden. Je kunt de vraagsticker ook andersom gebruiken door je volgers een vraag te stellen en zij kunnen hun antwoord delen.

Quiz

Test de kennis van je volgers. Je kunt bij deze sticker maximaal vier antwoorden plaatsen, waarvan er maar één juist is. Stel quizvragen over onderwerpen uit je vakgebied of doe beweringen waarvan er maar ééntje waar is.

Poll

Met de poll sticker kun je je volgers laten kiezen tussen twee opties. Je kunt bijvoorbeeld het principe “Dit of dat?” gebruiken om producten of situaties voor te stellen en je volgers te vragen voor welke ze kiezen.

Links

Als meest belangrijke sticker, in mijn ogen, noem ik de linksticker. Tot voor kort kon je geen links in stories plaatsen, maar met de linksticker kan dat wel. Gebruik jij ‘m al?

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

5. Vergeet de hashtags niet

Het is natuurlijk geweldig dat je volgers je stories kunnen bekijken. Maar het is nog interessanter als mensen die je nog niet volgen je story te zien krijgen: zeker als ze tot je potentiële doelgroep behoren. Hashtags zijn de beste manier om dit te doen. Instagram wordt gekenmerkt door deze hashtags.

Typ een # voor een woord en je hebt een hashtag. Je kunt hashtags gebruiken om je content als het ware te labelen. Op Instagram kun je zoeken op hashtag en iedere hashtag die je gebruikt in een bericht wordt een link. Als mensen op je hashtag klikken zien ze alle berichten verwant aan die hashtag. Ook van mensen die ze niet volgen. Dat is de zogenaamde tagfeed.

Vermeld altijd een paar relevante hashtags in je story: dat kunnen er maximaal 10 zijn. Je kunt ze via de sticker-functie toevoegen of ze gewoon intypen als tekst.

Je hebt misschien wel eens gehoord dat je je hashtags achter andere elementen kunt verbergen, zodat ze je story niet in de weg zitten. Dat kan, maar maak ze dan niet te klein. Dan bestaat de kans dat Instagram ze misschien niet eens herkent en dat zou zonde zijn.

6. Ga voor de geotags

Geotags (= locatietags) in Instagram Stories is ook een geweldige functie die je als ondernemer kunt inzetten. Zeker als je iets verkoopt en een fysieke winkel hebt. Maar ook voor je dienstverlening is het zinvol om de locatie van je kantoor als geotag mee te nemen.

Het is belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn in je geotag-beschrijving. Stel je gebruikt de geotag ‘Eindhoven’. Omdat er ontelbaar veel mensen die tag gebruiken, kan je story dan al snel verdwijnen in de massa. Kies daarom liever voor een zo specifiek mogelijke tag. Bijvoorbeeld voor een specifiek deel van de stad: ‘Woensel’ of ’Strijps’. Hoe kleiner de concurrentie voor je plaatselijke story, hoe groter de kans dat die van jou er in verschijnt.

Nu weet je hoe je je stories kunt aanpassen aan je branding en hoe je stickers gericht inzet Maar wat post je nu precies om de aandacht te trekken of de interactie met je volgers aan te gaan? Daarover nu meer.

7. Inspiratie voor je story-content

In je story kun je tonen wat jij graag wilt delen. Ik geef je wat inspiratie:

  • Interactie met je volgers aangaan: bij stories voelt dat al snel aan als éénrichtingsverkeer. Jij bent aan het woord en de rest luistert. Maar je kunt de rollen ook omdraaien. Vraag je volgers eens vaker om hun mening in je story.
  • Instructies geven: stories zijn natuurlijk een ideale manier om een bepaald proces te laten zien aan je volgers. Deel een tutorial, doe een oefening voor of leg iets uit. Zorg dat alles eenvoudig te volgen of na te doen is.
  • Een kijkje achter de schermen geven: je Instagramfeed toont meestal het perfecte plaatje van je account. In je stories kun je ook alle andere dingen delen met je volgers. Bijvoorbeeld hoe je op de bank ploft na een dag hard werken. Of van je wandeling met je hond in de duinen.

Het maakt niet uit wat je deelt, als het maar iets is wat je doelgroep interesseert of iets persoonlijks is zodat de kijker jou persoonlijk beter leert kennen. Dit maakt je benaderbaar en schept vertrouwen bij de kijker.

Wil je nog meer inspiratie voor je content? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/

8. Wek de nieuwsgierigheid op

Instagram is een ideale plek om je doelgroep nieuwsgierig te maken en te teasen. Dat kan op allerlei manieren: dus ook via je stories. Kondig in je story bijvoorbeeld bepaalde berichten aan die je op je feed hebt geplaatst. Bijvoorbeeld van je nieuwste blog.

Je kunt je Instagrambericht ook delen vanaf je profiel in je story door op de kleine papieren flyer onder het bericht te klikken. Zo verschijnt het bericht in je story en door erop te klikken kan de kijker direct naar dit bericht op je profiel gaan. Je kunt dit nog spannender maken. Bijvoorbeeld door een vraagteken sticker over je verhaal heen te zetten of iets anders wat de nieuwsgierigheid van de kijker wekt.

Door via een story de aandacht op je gewone Instagrampost te richten, is de kans groot dat die niet verloren gaat in de overvolle feed van je volgers. Met een story vestig je er net wat meer en wat beter de aandacht op. Daarnaast is het bladeren door de stories steeds populairder; maak daar optimaal gebruik van.

9. Stel vragen

In tip 4 heb ik al iets verteld over de poll-sticker. Met polls in Instagram stories krijg je je volgers zover dat ze interactie met jou en dus met je bedrijf aangaan. Gebruik hierbij twee verschillende soorten polls om gebruikers te betrekken:

  1. Stel een vraag en geef twee antwoorden. Vraag bijvoorbeeld: “Ben jij al een Canva-Star?” en bied “Ja” en “Nee” als antwoordmogelijkheden.
  2. Stel een vraag. In een vrij veld eronder kunnen gebruikers hun eigen antwoord invullen.

Deze poll-optie biedt niet alleen een eenvoudige manier om de interactie aan te gaan met je volgers. Je kunt ze zo ook actief bij bepaalde keuzes betrekken. Laat ze bijvoorbeeld stemmen over een nieuw websiteontwerp of je nieuwe logo. Maar ook over de naam van je nieuwste product. In principe kun je ze van alles voorleggen dat te maken heeft met je bedrijf.

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

10. Ga voor een repost

Wanneer jouw klanten of fans je product of dienst in hun story voorstellen en jou daarin taggen, dan moet je zeker van deze gelegenheid gebruikmaken en die stories opnieuw delen.

Want zodra je getagd bent, worden de berichten aan je getoond en kun je ze eenvoudig zelf opnieuw plaatsen. Als je wilt, kun je ze eerst nog even bewerken door er tekst, emoji’s of stickers aan toe te voegen. Daarna publiceer je ze.

Deze functie heeft naast extra zichtbaarheid nog meer voordelen. Ten eerste laat je je volgers zo zien dat je naar hun berichten kijkt en er belangstelling voor hebt. Hiermee werk je aan de belangrijke vertrouwensband. Daarnaast vergroot je met het taggen ook je bereik, want je komt zo ook onder de aandacht bij volgers van je volgers.

11. Ga voor live video

Wil je echt succesvol zijn met je stories en optimaal werken aan je bereik en zichtbaarheid? Maak dan gebruik van de live video-optie die je meteen in de story zelf kunt opstarten. Een groot voordeel  hiervan is dat je volgers meteen zien dat je een live video bent gestart. Deze functie vergroot de kans dat gebruikers dan direct inschakelen en deelnemen.

Omdat ze via de commentaarfunctie reacties, vragen en emoji’s kunnen sturen die meteen voor iedereen zichtbaar zijn, heb je de gelegenheid om een directe dialoog te starten. Dit is bijvoorbeeld handig als je iets nieuws deelt zodat je ook meteen op vragen kunt reageren.

12. Zet muziek in

Sinds een poosje biedt Instagram stories ook de mogelijkheid om muziek toe te voegen en die optie wordt steeds populairder. Om dit te doen, selecteer je in Instagram de gewenste muziek en voeg je die gratis toe aan je story.

Je kunt ook andere muziek of geanimeerde teksten aan je verhaal toevoegen om het zo nog aantrekkelijker te maken. Er zijn hiervoor verschillende apps, zoals Hype Type (iOS en Android). Dit is een tool waarmee je muziek en geanimeerde teksten toevoegt aan je stories op Instagram. Deze app is eenvoudig in gebruik.

13. Vergeet de ondertiteling niet

Veel gebruikers kijken onderweg naar Instagram stories en hebben het geluid niet aanstaan. Volgens Instagram zelf wordt 40% van alle stories zonder geluid bekeken.

Daarom kan het helpen om in korte woorden samen te vatten waar je verhaal over gaat en je kijkers te motiveren het geluid aan te zetten. Vat bijvoorbeeld in eigen woorden de kernboodschap van je story samen en voeg die tekst toe aan je story. Zo weet iedereen waarover het gaat.

14. Houd het wel bescheiden

Je hebt het gelezen: je kunt van alles doen om je stories op te laten vallen. Toch is het belangrijk om alle ingezette functionaliteit met mate in te zetten. Less is more is hierbij wel een goede tip. Kijk welke functionaliteit het beste aansluit op de betreffende story. Let vooral op het gebruik van de hoeveelheid GIF’jes en stickers.

Bedenk altijd dat je een product of een boodschap wilt promoten. Te veel beweging, geknipper of veranderende kleuren halen de kijker weg van de boodschap en kunnen amateuristisch overkomen. Beperk je bij voorkeur tot een of twee elementen die echt bij de boodschap van je story passen.

15. Bewaar je belangrijke stories via Hoogtepunten

Het fijne van een story is dat hij na 24 uur verdwijnt; je hebt er dan geen omkijken meer naar. Sommige stories wil je misschien wel graag bewaren: dat kan. Je kunt ze met een mooie markering in je eigen profiel vastzetten als Hoogtepunt. Deze hoogtepunten staan op je profiel direct onder de bio, dus mooi centraal en voor iedereen duidelijk zichtbaar.

Je kunt verschillende hoogtepunten maken voor verschillende onderwerpen en je stories er vervolgens aan toewijzen. Elk hoogtepunt kan zoveel stories bevatten als je wilt.

Wil je weten hoe je aan de slag gaat met hoogtepunten? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-icoontjes-voor-je-story-hoogtepunten-op-je-instagram-profiel/

Ga vandaag nog aan de slag met stories en ga zo voor meer bereik en meer zichtbaarheid. Succes!

Speak Your Mind

*