Het lijkt wel of je de laatste tijd alleen maar Reels ziet in je Instagram feed. Dat klopt! Want Instagram geeft voorrang aan Reels en maakt automatisch Reels van elke geuploade video van minder dan 90 seconden.
Hoog tijd dus om je er ook eens in te verdiepen.
Wat zijn Reels?
Reels zijn aansprekende korte video’s op Instagram en Facebook die maximaal 60 seconden duren. De video’s bestaan uit één doorlopende opname of een reeks miniclips.
Je kunt ze ook uitgebreid bewerken. Dit betekent dat je er muziek, geluidssporen van andere video’s, AR-effecten en nog veel meer aan toe kunt voegen.
Belangrijke tips vooraf
Als ondernemer wil je zoveel mogelijk op de juiste plekken zichtbaar zijn. Reels zijn perfect om hiervoor in te zetten. Om zoveel mogelijk mensen op je Reel te laten reageren, is het slim de volgende 3 zaken goed in de gaten te houden:
- Zorg dat je meteen in de eerste seconden de aandacht van de kijker trekt. Als iets de eerste seconden niet pakt en boeit, dan is de kijker weg.
- Zorg in je video’s voor echte toegevoegde waarde voor je doelgroep. Deel iets wat blijft hangen en wat ze nieuwe inzichten geeft.
- Doe mee aan de trends binnen Reels. Is een muzieknummer bijzonder populair? Of wordt een bepaald geluid gebruikt? Kijk of je dit ook kunt meenemen in jouw Reels omdat dit een positief effect heeft op je algoritme.
6 STAPPEN OM EEN REEL TE MAKEN
1. Doe eerst inspiratie op
Ik kan me voorstellen dat je in het begin geen idee hebt hoe je Reels kunt inzetten voor je bedrijf. Als je moeite hebt om zelf ideeën op te doen voor het maken van video’s, laat je dan inspireren op de ‘explore’ pagina’ van de Reels. Die vind je onderin je scherm op Instagram als derde icoontje.
Denk alvast na over wat je in de video’s aan content wilt verwerken. Kies je voor het delen van praktische tips? Geef je een kort tutorial of ga je voor een voor- en nasessie?
Noteer wat ideeën op papier en werk ze van daaruit verder uit. Zorg ervoor dat de video’s altijd toegevoegde waarde bieden en onderhoudend zijn voor je doelgroep.
Zelf aan de slag met Instagram Reels? Doe mee met de cursus ‘In 30 Dagen Reels zonder Rare Fratsen’. Jouw ‘next level’! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-reels-zonder-rare-fratsen/
2. Creëer een concept
Instagram Reels helpen je echt om online te groeien en bekender te worden. Het algoritme werkt anders voor Reels dan voor de gewone berichten in je feed en je stories. Doe hier je voordeel mee en begin vandaag nog met het maken van Reels om je zichtbaarheid en je naamsbekendheid via Instagram zo flink te vergroten.
Voor je echt begint met filmen is het handig om een uitgewerkt concept te hebben voor je opname. Als je net begint met het maken van video’s, is het ook slim om eerst een paar proefopnames te maken. Zo kun je er een beetje in te komen en er wat meer feeling bij krijgen. Hierdoor wordt het steeds gemakkelijker en ook steeds leuker.
3. Open de Reels-functionaliteit
Start de Reels functionaliteit op via Instagram. Open hiervoor de Instagram-app en ga dan naar je Instagramaccount. In de rechterbovenhoek staat een vierkantje met een plusteken. Klik hierop.
In het volgende venster dat nu opent, kies je voor de optie ‘Reel’ (de bovenste optie in de lijst).
Dan opent het tabblad waar je je Instagram Reels kunt maken. Als je op de knop in het midden onderin drukt, start je de video-opname meteen en kun je je Reel al opnemen.
Film alleen datgene wat je in je reel wilt laten zien. Weet dat je maximaal 60 seconden hebt en je de kijker meteen in de eerste seconden al moet ‘raken’.
4. Een Reel opnemen
Nu gaan we echt opnemen. Als je op meerdere plaatsen wilt filmen of als je verschillende fragmenten wilt filmen is dat ook mogelijk. Elk fragment wordt automatisch opgeslagen. Als je verder wilt, druk je opnieuw op de opnameknop in het midden.
Aan de linkerkant zie je 5 verschillende icoontjes staan. Het onderste icoon is belangrijk: het lijkt op een stopwatch.
Als je hierop klikt, verschijnt een optie waarbij je een timer kunt instellen. Die helpt je om je opname automatisch te starten en te stoppen zonder de opnameknop te gebruiken.
Daarna begint de opname automatisch. Bij het maken van Reels is het trouwens handig om een statief te gebruiken.
Ik geef nog wat uitleg over de andere opties die je nu in het scherm ziet.
Zelf aan de slag met Instagram Reels? Doe mee met de cursus ‘In 30 Dagen Reels zonder Rare Fratsen’. Jouw ‘next level’! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-reels-zonder-rare-fratsen/
Naar de instellingen
Rechtsboven staat een cirkel die je naar een overzicht brengt met allerlei instellingen die je kunt aanpassen.
Naar je mediabibliotheek
Links onderaan heb je toegang tot de video’s in je mediabibliotheek door op dat vierkantje te klikken.
Je scherm verlaten
Klik op de x in de rechterbovenhoek om het camerabeeld te verlaten en terug te keren naar je Instagramaccount.
Een camera kiezen
Rechts onderaan kun je kiezen welke camera je wilt gebruiken.
Functiebalk
Daarnaast heb je verschillende videofuncties aan de linkerkant staan.
Van boven naar beneden:
Audio: Hier heb je toegang tot de muziekdatabank en kun je een geschikt audiobestand voor je Reel uitkiezen.
Lengte: hier stel je de duur van je video in. Je kunt kiezen tussen 15 seconden, 30 seconden en 60 seconden.
Snelheid: hiermee versnel of vertraag je je video. Je kunt kiezen uit verschillende snelheden en hier leuke effecten mee bereiken.
Lay-out: hier kun je een gewenste lay-out kiezen.
Timer: De timer helpt je om je opname automatisch te starten en te stoppen zonder de opnameknop te gebruiken.
Onderaan vind je de knop ‘Effecten‘.
Daar kun je allerlei gewenste effecten toevoegen. Probeer ook daar wat dingen uit om je video nog aantrekkelijker te maken.
Zodra je een video hebt opgenomen, ga je met de knop ‘Volgende’ rechts onderaan naar de volgende stap.
5. Een Reel video bewerken
Je video is nu gemaakt. Nadat je eventueel aparte fragmenten hebt opgenomen, kun je die nog bewerken en inkorten om er een mooie vloeiende video te maken.
Klik hiervoor links onderin op ‘Clips bewerken’.
Daar kun je ook andere fragmenten toevoegen.
Ninja-tip: wist je dat je ook foto’s kunt toevoegen en als Reels kunt weergeven? Klik hiervoor op het vierkantje links onderin dat je leidt naar je galerij. Kies hier een gewenste foto die je nog wat kunt aanpassen in de app.
Vervolgens doe je dat met nog meer foto’s. Je maakt de Reel tenslotte af door al die fragmenten achterelkaar te plaatsen bij de optie ‘Clips bewerken’.
Nu kun je je Reel nog verder bewerken als je dat wilt. Bovenin vind je diverse opties.
Veel symbolen herken je waarschijnlijk wel van je Instagram stories. Rechts in de zoekbalk staat bijvoorbeeld ‘Aa’. Hiermee kun je tekst toevoegen. Met de muzieknoot kun je muziek toevoegen aan je video.
Je kunt ook de stickerfunctie gebruiken om stickers of GIF-jes in te voegen. Je kunt ook effecten toevoegen. Probeer de verschillende opties uit en kijk wat past bij jou en je bedrijf.
Ninja-tip: als je nog meer wilt bewerken, kun je een online tool als Canva gebruiken.
De pro-versie heeft een speciale Reels-functie waarmee je de video’s snel en professioneel kunt bewerken, knippen, aanpassen en vormgeven met stickers, GIF’s en filters. Ideaal!
Klaar? Klik dan onderin op de knop ‘Volgende’. Je komt dan op het laatste scherm waar je nog bepaalde instellingen kunt doen.
6. Een Reel delen
Als je op deze manier een video hebt gemaakt, kun je die vervolgens op 2 manieren delen: als Reel of als story. Ik raad je aan te kiezen voor de Reel-optie omdat die een groter bereik heeft.
Klik hiervoor op het titelbeeld van je gemaakte Reel. Pas bovenin eventueel het beeld aan dat in je feed raster moet verschijnen. Nu voeg je nog een bijschrift toe.
Vergeet hierbij de hashtags niet. Die spelen ook bij Reels een belangrijke rol. Kies 5 – 7 hashtags die passen bij de inhoud van de video en bij je bedrijf.
Vervolgens heb je nog enkele instellingen.
Kijk wat je hier nog wilt doen. Klaar? Dan kun je je concept opslaan via de button ‘Concept opslaan’ onderaan. Ofje deelt je Reel meteen via de knop ‘Delen’. Dan staat die live.
Uiteraard kun je de video daarnaast ook nog als gewoon bericht en als story delen op je Instagram.
Wil je nog meer weten over hoe je Reels inzet als ondernemer? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-reels-zo-zet-je-het-als-ondernemer-slim-in/
Veel succes en plezier gewenst met het maken van je Reels.
Zelf aan de slag met Instagram Reels? Doe mee met de cursus ‘In 30 Dagen Reels zonder Rare Fratsen’. Jouw ‘next level’! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-reels-zonder-rare-fratsen/
Speak Your Mind