Wordt jouw privacy op Facebook geschonden?

fbprivacyEr doen weer allerlei berichten over Facebook privacy en rechten op je afbeeldingen de ronde. Een bericht plaatsen op je tijdlijn waarin je verklaart dat je rechten op je afbeeldingen zijn bevestigd heeft geen nut. Je goed laten informeren wat er nu eigenlijk aan de hand is, wel.

In Facebook’s verklaring van Rechten en Verantwoordelijkheden zegt Facebook dat je zelf eigenaar bent van alle inhoud die je plaatst
( https://www.facebook.com/terms.php ).

Maar ook dat je, door Facebook te gebruiken, er akkoord mee gaat dat zij die inhoud mogen gebruiken.

Hoe advertenties op Facebook werken

Facebook gebruikt jouw informatie o.a. om te plaatsen op het nieuwsoverzicht van jouw vrienden, en in geval van delen, op die van hun vrienden. Ook gebruikt Facebook jouw gegevens en informatie om ze te koppelen aan advertenties. Dat wil zeggen dat zij jou advertenties of gesponsorde berichten tonen op jouw nieuwsoverzicht waarvan ze vermoeden dat je ze interessant vindt, aan de hand van jouw gegevens en inhoud van je profiel en tijdlijn.

Ook mogen adverteerders gebruik maken van die gegevens (versleuteld) om zo een doelgroep voor hun advertentie samen te stellen en advertenties kunnen maken voor mensen die zeer waarschijnlijk belangstelling hebben voor de advertentie. Ze mogen dus niet weten wie die mensen zijn, maar wel waar ze van houden en wat ze nodig hebben. Zie ook: Hoe advertenties op Facebook werken

Ook zou het zo kunnen zijn dat ze informatie van jou, bijvoorbeeld als je een pagina leuk vindt, gebruiken. Dat doen ze in advertenties zoals in onderstaand voorbeeld:

vb

 

Jouw vrienden zien dan boven de advertentie dat jij de pagina leuk vindt.

Dit alles kun je lezen in de aanpassing van de voorwaarden op Facebook. Deze aanpassingen gaan in op 1 januari 2015.

Alle aanpassingen van de privacy voorwaarden vind je hier duidelijk uitgelegd: https://www.facebook.com/about/basics. Loop er even door heen, het is in zeer begrijpelijke taal uitgelegd en je snapt meteen wat en hoe anderen van je zien en wat jij ziet.

Eind vorige maand heb je daar ook een e-mail over ontvangen, waarin Facebook zegt:

We willen je laten weten dat we op 01.01.2015 onze voorwaarden en beleidsregels bijwerken en Algemene informatie over privacy introduceren. Je kunt hieronder of op Facebook meer informatie vinden.
 
In het afgelopen jaar hebben we nieuwe functies en instellingen toegevoegd zodat je meer uit Facebook kunt halen en we hebben geluisterd naar de mensen die ons hebben gevraagd om beter uit te leggen hoe we informatie verkrijgen en gebruiken.
 
Met Algemene informatie over privacy heb je toegang tot tips en een gebruikersgids waarmee je je ervaring op Facebook zelf kunt bepalen. We werken ook onze voorwaarden, ons gegevensbeleid en ons cookiebeleid bij, zodat je kunt zien aan welke nieuwe functies we hebben gewerkt en meer inzicht te geven in de functies zelf. We blijven de advertenties ook steeds verder verbeteren op basis van de apps en websites die je gebruikt buiten Facebook en bieden je meer controle over de advertenties die je ziet.
 
We hopen dat je gebruikservaring dankzij deze updates beter zal worden. We vinden het enorm belangrijk om de gegevens van mensen te beschermen en handige privacyinstellingen te bieden. We zijn van mening dat de aankondiging van vandaag een belangrijke stap vormt op dat gebied.
 
Met vriendelijke groet,
Erin Egan
Global Chief Privacy Officer

Wat kun je zelf doen:

Instellen wie jouw berichten kan lezen in het bericht zelf:

Facebook_iedereen

Je privacy instellingen aanpassen op https://www.facebook.com/settings?tab=privacy

Toestemming om jouw naam en foto te gebruiken in advertenties aanpassen: https://www.facebook.com/settings?tab=ads

Zorgen dat je niet traceerbaar bent door je telefoon (GPS uitzetten) of nog drastischer Facebook Messenger verwijderen.

Als laatste kun je deze pagina van Facebook lezen, waarin ze uitleggen hoe advertenties op Facebook werken en waarom bepaalde advertenties aan jou getoond worden: https://www.facebook.com/about/ads/

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Kortom

Deze aanpassingen van Facebook zijn in feite niet nieuw. Jij, als gebruiker van Facebook, helpt adverteerders die mensen te bereiken voor wie hun advertentie relevant is, zodat jij minder irritante advertenties in je nieuwsoverzicht te zien krijgt. Als adverteerders hun doelgroep goed samen stellen gebeurt dat ook echt.

Facebook deelt geen informatie met adverteerders die hun vertelt wie jij bent.

Je kunt aangeven dat je advertenties niet meer wilt zien.

Jij bepaalt wie jouw berichten ziet en kan delen.

Lees ook dit artikel van Charlotte Meindersma – Jurist Wat is er nieuw aan de Facebook privacy voorwaarden 2015?

 

 

Comments

  1. Y stouthandel zegt

    Mijn partner had een facebook account. Hij overleed vorig jaar. Zijn privé-telefoon is door anderen gepakt en wordt nu gebruikt zonder mijn toestemming.
    Nu heeft men, terwijl hij een jaar dood is zijn profielfoto veranderd.
    Ik wil dit niet, maar als samenwonende heb je weinig te zeggen.
    Wat kan ik doen om degene die dit deed tot de orde te laten roepen en het account te laten sluiten. Mijn dank.

  2. Whatsapp is niet gratis dat is voor een jaar of twee jaar gratis daarna moet je per jaar 1 of 2 euro betalen. Als je telefoon root en xprivacy(of een andere gelijke applicatie) op zet kunnen ze je locatie niet meer via gmail of facebook achterhalen. Wel kan je mobiele provider nog je locatie achterhalen.

  3. mw jansen zegt
    • Beste ,
      Ik word steeds uitgeschakeld van facebook en dit is al enkele weken aan de hang of maanden

      En vraag me af hoe dit komt
      Ik heb niks verkeerd gedaan
      Maar ze vragen dan ook de inditeitkaart voor bevestiging maar er veranderd niks aan ook kan je moeilijk contact nemen met de problemen die me dan ondervind

  4. De conclusie “Er verandert in feite niets met deze aanpassingen van Facebook.” vind ik wel heel kort door de bocht. Er zijn namelijk wel degelijk veranderingen, denk onder andere aan het feit dat Facebook te allen tijde jouw locatie mag achterhalen. Dit doen ze dan onder de noemer, dan kunnen we locatie gerichte advertenties aanbieden… Daarnaast mogen ze nog meer content van jouw gebruiken in advertenties. Tevens kunnen ze je profiel aanvullen met alles van Whatsapp en Instagram. En dat zijn dan ook nog zaken die je niet kunt uitschakelen. Dan kun je niet echt zeggen dat er niets verandert, toch?

  5. @NADINE Whatsapp is overgenomen door Facebook. Ze zullen beide al je berichten op relevante informatie scannen net als ook bij hotmail/livemail en gmail wordt gedaan. Dat is de prijs van gratis.

  6. Zie internet (inclusief Facebook) gewoon als de openbare straat, daar is bijna geen privacy, iedereen die wil kan meeluisteren, maar alleen voor adverteerders is het interessant.

    Hoe meer informatie je deelt (o.a. liked), des te verleidelijker en gerichter zullen de advertenties in de loop der tijd worden. Nu valt het volgens mij nog wel mee, maar de vraag is waar het in de toekomst naar toe gaat, wanneer programmatuur jarenlang je gedrag en interesses volgt. Wanneer de gegevens niet worden gedeeld, komen ze uiteindelijk wel vrij via een hack, netzoals recentelijk bij Sony is gebeurd, waarvan alle interne informatie/communicatie nu op straat ligt. Geen ramp, maar wel erg vervelend voor Sony.

  7. Je verhaal hierboven is een onduidelijk verhaal. Het gaat alle kanten uit behalve de begrijpelijke.
    Het maakt dat het verhaal van/rond facebook nog moeilijker wordt. Vertrouw die gasten trouwens helemaal niet meer

  8. Natuurlijk ben je ook zonder messenger en whatsapp traceerbaar. Je wordt op alle mogelijke manieren gevolgd, al is het door een camera in een winkelcentrum of op kantoor op je internetgebruik. Privacy bestaat niet meer. Helaas. Facebook kan er dan ook wel bij. En stel dat, maar ik geloof die lulverhalen niet (waarom zou Duitsland de uitzondering zijn… dan eerder de USA), Facebook jouw foto’s mag gebruiken voor een ad oid, hoe groot is de kans dat jouw maffe foto gebruikt wordt?!

    • @ Emmelein: ik ken een aantal amateurfotografen, die zeggen dat een watermerk hun foto’s op FB verpest. Eens. Maar wat als die foto’s straks commercieel gebruikt worden? Ik watermerk AL mijn belangrijke foto’s (zoals mijn bedrijfsfoto’s), zodat het misbruik hiervan in ieder geval wordt bemoeilijkt. Als iedereen dit zou doen, dan zou er voor FB geen geld meer aan te verdienen zijn.

      • JOLANDA 14 DECEMBER 2014 OP 11:29 – een watermerk zal ook niet helpen. Mijn gifjes bij Giphy (opgekocht door fb in 2020 voor 400mlj $ ) en Tenor (nu Google) hebben watermerk maar bij aanmaak van een Facebook account ga je immers akkoord met un voorwaarden die ze constant aanpassen om zo alleenmonopolie te krijgen. #cestfoutu

  9. Waarschijnlijk één van de partijen die data koopt van fb. Volgens de voorwaarden is fb wel dergelijk gerechtigd jou gegevens aan derden te verkopen. Hier helpt geen enkele instelling mbt wie jou inhoudt mag zien tegen. Deze derde partijen mogen dan alles met deze gegevens doen wat zij willen. Als European heb je dan weinig in te brengen. Omdat je data in de verenigde staten wordt verwerkt.

    Take care

  10. Als ik messenger verwijder en whatsapp laat staan bereik ik dan dat ik niet traceerbaar ben? Of doet whatsapp eigenlijk hetzelfde wat messeneger doet?

  11. JodrokUs zegt

    Hele duidelijke informatie maar ik zie hier niets terug over het door FB kunnen volgen van jouw internetgedrag. Dat FB gebruik wil maken van zaken die binnen FB gedaan worden prima, maar daar ligt de grens. Jammer is ook dat er heen tussenoplossing is, bv door per post te kunnen bepalen of FB de gegevens ervan mag gebruiken zoals in Duitsland nu gedaan wordt. Het is alles of niets. En natuur is de uitleg hier duidelijk maar geheel in het voordeel van FB zelf. Benieuwd wat de uitkomst is van een onafhankelijk onderzoeksinstituut!

  12. Hartelijk dank voor deze duidelijke informatie!

  13. Het is weer allemaal helder en duidelijk weergegeven! Thanks

Speak Your Mind

*