Welke kansen bieden Instagram stories voor ondernemers?

Welke kansen bieden Instagram stories voor ondernemersAls ondernemer is het belangrijk om te blijven kijken naar zinvolle manieren om je bedrijf te promoten en zo nieuwe klanten aan te trekken. Instagram is één van de meest populaire social media-platforms ter wereld en biedt jou als ondernemer veel interessante mogelijkheden. Eén van de krachtigste functies op dit platform is de story-functionaliteit. In dit blog leg ik uit waarom je hier vandaag nog mee aan de slag moet gaan.

Wat zijn Instagram stories?

Een Instagram Story is een functie binnen de app zelf waarmee je foto’s en video’s kuntdelen. Het lijkt op Snapchat, omdat een story niet op je profiel blijft staan, maar na 24 uur weer verdwijnt. Voor bepaalde typen content is dat juist geschikt. Daarnaast is het ook mogelijk om je story blijvend op je profiel te plaatsen.

Stories hebben een eigen feed op het platform. Dat zijn die kleine ronde foto’s bovenaan met een gekleurd rondje er omheen. Als je op zo’n rondje klikt, opent de story van degene en kun je die bekijken.

Er zijn twee manieren om een story te maken in de app. Je kunt simpelweg naar rechts swipen op je tijdlijn of op het cameraatje helemaal links bovenin tikken. Maak je eigen story door bijvoorbeeld enkele foto’s na elkaar toe te voegen.

Naast foto’s kun je in een story ook video’s plaatsen en zelfs live streams doen. Je kunt zelfs links toevoegen aan je story, zodat mensen meteen naar een landingspagina of product kunnen door klikken.

Zo werk je actief aan meer zichtbaarheid, meer betrokkenheid en daarmee weer tot meer verkopen van je product of dienst.

Daar waar de foto-feed er optimaal uit moet zien, is hoge kwaliteit en perfectie bij stories veel minder belangrijk. Stories hoeven er niet gelikt uit te zien, maar moeten wel authentiek en opvallend zijn. Daarnaast moeten ze ook inhoudelijk interessant zijn voor je doelgroep en hen aanspreken.

Voor jou als ondernemer bieden Instagram Stories bijzonder veel mogelijkheden om je bedrijf in de spotlight te zetten en om meer bekendheid te geven aan je product of dienst.

Heb je geen idee waarover je een story moet maken en ben je op zoek naar volop inspiratie? Lees dan zeker dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/

Waarom moet je als ondernemer gebruik maken van Instagram stories?

Instagram Stories zijn enorm interessant voor ondernemers. Veel van je potentiële klanten zijn eenvoudig te vinden op dit platform. Het delen van stories draagt flink bij aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid.

Als ondernemer wil je graag je doelgroep zo groot mogelijk maken om van die groep potentiële klanten echte klanten maken. Als je regelmatig stories plaatst, leren je volgers jou en je bedrijf steeds beter kennen. Zo gaan ze je steeds meer vertrouwen.

1. Een story maken is snel gedaan

Stories maken hoeft je niet veel tijd te kosten: in no-time maak je een leuke story met een foto of een kort videofragment. Vervolgens deel je die content eenvoudig en snel op het platform. Met handige geïntegreerde functies kun je je story nog meer laten opvallen. Denk aan het gebruik van mooie filters, het toevoegen van tekst of maak gebruik van de handige stickers.

2. Je legt snel en gemakkelijk contact met je doelgroep

Via stories leg je gemakkelijk op een laagdrempelige manier contact met je volgers. Bij de opties van Instagram stories vind je bijvoorbeeld mogelijkheden om vragen te stellen of een poll te maken. Bekijk de verschillende stickers en hun functies. Probeer ze allemaal uit en ga zo na wat het beste aanslaat voor je doelgroep.

Ook kun je ze om reacties of feedback vragen over een product of dienst. Je kunt zelfs in een live-video een Q&A doen. Hierin kunnen mensen je live een vraag stellen.

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

3. Je doelgroep leert jou steeds beter kennen

Naast het contact leggen zijn stories ook perfect om je doelgroep nader kennis te laten maken met jou als persoon. Dat doe je door regelmatig iets persoonlijks over jezelf te delen en een kijkje achter de schermen te geven.

Laat bijvoorbeeld zien hoe je producten worden gemaakt, deel een leuke foto van je werkplek of maak een video als je buiten de deur een presentatie hebt of een workshop geeft. Zo leren de volgers de persoon achter het bedrijf (jou dus!) steeds beter kennen. Je bouwt zo consistent aan die belangrijke vertrouwensband.

4. Je wordt steeds beter gevonden door het gebruik van hashtags

Het feit dat je ook hashtags kunt toevoegen in elke story, maakt het extra interessant om juist hier actief te zijn en zo meer bereik te creëren binnen je doelgroep. Mensen zoeken vaak op bepaalde hashtags.

Zo komt jouw story al snel in beeld met de juiste hashtags. Makkelijker kan het niet! Trek zo gericht steeds meer volgers aan die tot jouw doelgroep behoren.

Ben je op zoek naar nog van dit soort praktische tips om succesvolle stories te maken? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-succesvolle-instagram-stories-15-tips/

5. Je kunt je product of dienst volop in de schijnwerpers zetten

Het promoten van je product(en) via Instagram Stories is ook erg effectief. Je kunt foto’s en video’s ervan delen en ze vervolgens taggen in de story. Hierdoor kunnen volgers bij interesse je product direct bekijken en desgewenst aanschaffen.

Het is ook slim om korte tutorials te delen, waarin je uitleg geeft over je product of dienst. Of beantwoord veelgestelde vragen over je product of dienst per vraag in een korte video.

6. Je kunt anderen actief betrekken bij je stories

Daarnaast bieden Instagram Stories de mogelijkheid om je publiek te betrekken en te laten groeien. Door polls te maken, vragen te stellen of mensen te taggen, kun je feedback vragen op je producten of diensten en meer te weten komen over je publiek.

Via Instagram Stories leg je ook eenvoudig contact met mensen of bedrijven waarmee je zou willen samenwerken. Denk bijvoorbeeld aan (micro) influencers.

Reageer eens op hun story via een chatbericht. In de meeste gevallen krijg je snel antwoord en vaak komen op die manier de mooiste samenwerkingen tot stand. Hiermee zorg je voor een extra bereik op dit platform.

7. Je kunt een ander tijdelijk stories laten posten vanaf jouw profiel

Wat nog niet veel wordt gedaan maar heel interessant is, is om tijdelijk iemand je stories te laten overnemen. Denk bijvoorbeeld aan een influencer. Of aan iemand die geen concurrent, is maar wel een expert op een bepaald vakgebied en die interessant is voor je doelgroep.

Je laat die persoon gedurende korte periode je account als het ware ‘overnemen’. Denk bijvoorbeeld aan een periode van een week. Degene plaatst dan relevante content vanuit zijn of haar perspectief in jouw stories.

Dat is niet alleen interessant en verfrissend voor jouw volgers, maar je bereikt meteen nieuwe mensen via de volgers van die persoon. Dit geeft een flinke boost aan het totaal aantal volgers.

8. Je kunt via stories exclusieve acties delen

Hoe mooi is het als je één manier kiest om exclusieve aanbiedingen te delen of om speciale evenementen bekend te maken? Als je dat exclusief doet via stories en dat duidelijk communiceert, begrijp je dat geïnteresseerden je stories nooit willen missen.

Daarnaast zet je zo in op een gevoel van exclusiviteit rondom je merk. Dit draagt bij aan de loyaliteit en betrokkenheid van je doelgroep en leidt uiteindelijk tot meer verkopen.

9. Je kunt delen wat anderen van je product of dienst vinden

Als mensen blij zijn met je product of tevreden zijn over een dienst, dan mag je dat delen: ook in een story. Je kunt geschreven reviews plaatsen. Het is ook leuk om die persoon kort te interviewen en die video in een story te delen.

Plaats regelmatig een nieuwe review als story. Dat kan mensen die twijfelen snel(ler) over de streep trekken om ook bij jou te kopen of naar je toe te komen.

Wil je weten hoe je die reviews blijvend zichtbaar houdt op je profiel? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-icoontjes-voor-je-story-hoogtepunten-op-je-instagram-profiel/

10. Je kunt je stories steeds verder verbeteren

Tenslotte beschikt Instagram over uitgebreide statistieken: ook van de stories. Daarmee kun je het bereik zien qua volgers en hun acties volgen. Denk aan doorklikken naar je website of het klikken en kopen van je product of dienst.

Bekijk je statistieken regelmatig en analyseer ze goed. Hiermee kun je de content van je stories steeds verder en blijvend optimaliseren.

Je leest het: stories zijn van groot belang als het gaat om het bereiken van je doelgroep op Instagram. Maak er werk van!

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

Speak Your Mind

*