Ondernemers vragen me vaak welke categorie ze moeten kiezen voor hun bedrijfspagina op Facebook. Het antwoord is, dat dit afhankelijk is van jouw bedrijf. Een tijdje geleden heeft Facebook ook de categorieën veranderd en oude Facebookpagina’s kunnen nog steeds oude categorieën hebben, die je nu niet meer kunt kiezen.
Helaas is er niet veel te kiezen wat betreft de categorie, dus je zult het moeten doen met wat Facebook biedt. Het goede nieuws is dat je het altijd kunt veranderen, zo vaak je wilt.
De gekozen categorie is in die mate belangrijk, dat hij zorgt voor betere vindbaarheid op Facebook. Je kunt maximaal 3 categorieën kiezen en hoe meer je er kiest, hoe beter je vindbaarheid op die termen. Maar zorg dus wel dat die categorie relevant is.
De eerste categorie die je kiest is de meest belangrijke, want die wordt getoond op je pagina.
De categorie staat op je Info pagina, die links in het menu van je Facebook pagina te zien is. Daar kun je hem ook aanpassen.
Ik heb gekozen voor 3 categorieën, die echt op mijn bedrijf van toepassing zijn:
Per categorie kan de inhoud van je Info pagina verschillen. Lokale bedrijven en restaurants bijvoorbeeld hebben openingstijden, maar waarschijnlijk geen missie. Houd dat dus in de gaten als je van categorie verandert.
Helaas zijn er niet zo heel veel categorieën waaruit je kunt kiezen. Kies gewoon de meest relevante, zelfs al is dat niet de perfecte match. Als je een term begint te typen, komt de categorie vanzelf te voorschijn, als deze beschikbaar is. Ik kan bijvoorbeeld geen ‘Spreker’ kiezen, maar wel ‘Motivational Speaker’.
Als je van categorie verandert, krijg je in de meeste gevallen de melding om je pagina informatie te bewerken, omdat er waarschijnlijk info onderdelen bij zijn gekomen, of zijn verwijderd.
Het is dus slim om de info van de pagina even te kopiëren en op te slaan wat je nu ingevuld hebt, voor het geval er een onderdeel verdwijnt als je van categorie verandert. Meestal hevelt Facebook alle bestaande info wel over, maar je weet maar nooit.
Welke categorie je ook kiest is dus niet zo heel belangrijk. Zorg dat het relevant is en dat je als lokaal bedrijf ook voor de goede categorie kiest, zodat je gebruik kunt maken van check-ins, recensies en andere locatie gerelateerde functionaliteiten van Facebook.
Hoi Anne, goede info weer. Helaas kom ik er niet achter hoe ik de categorie in Instagram verander naar social media bereau. Die staat er niet tussen. Ik zie hem wel bij andere bedrijven. Snap er niet van en al uren bezig. Hoop dat je mij kunt helpen. Bedankt alvast groetjes Debbie
Ik kan maar kiezen uit twee opties.
Bedrijf of merk of community of bekend persoon.
Geen idee welke ik als niet commerciele blogger moet kiezen.
Wat moet ik doen?
Groet René
Just checking
Is dit Facebook voor gevorderden?
Vr Gr Erik Wüst
Beste,
Heb je blog goed gelezen en zal het nu proberen om toe te passen.
Met vriendelijke groet,
Paul Vandenbroucke