Wat zijn de belangrijkste online platforms voor ondernemers voor 2022?

Wat zijn de belangrijkste online platforms voor ondernemers in 2022Het aanbod van online platforms is gevarieerd en er komen ook steeds weer nieuwe platforms bij. Communiceren met anderen is nergens zo snel, persoonlijk en gemakkelijk als op online platforms. De manieren om je content daar te delen zijn ook eindeloos. Of je nu foto’s, teksten, video of audio’s wilt delen: het is allemaal mogelijk. Zie jij ook door de bomen het bos niet meer? In dit blog licht ik de belangrijkste online platforms toe die je als ondernemer kunt inzetten.

Interactie

Volgens de statistieken is Facebook – ondanks alles – nog steeds het populairste en grootste online platform ter wereld. Online platforms draaien eigenlijk allemaal om hetzelfde: om interactie.

Wat je deelt, op welke manier je dat doet en wat het beste voor je werkt hangt sterk af van het platform waar je zit. Elk platform heeft zo zijn eigen kenmerken. Naast het bepalen waar je doelgroep het meeste aanwezig is, is het ook belangrijk om meer te weten over een platform zelf om te bepalen of het ook goed bij jou past.

Online platforms zijn erg interessant voor ondernemers

Eén van de belangrijkste redenen voor bedrijven om aanwezig te zijn op online platforms is het bereik dat in principe gratis is. Daarnaast geven gebruikers nogal wat informatie over zichzelf prijs via hun profielinstellingen, hun likes, enzovoorts.

Als je als ondernemer daar online vindbaar en actief bent waar je doelgroep zit, dan is het de investering in de tijd die het je kost om je social media bij te houden, dubbel en dwars waard.

Ik vertel je nu – in willekeurige volgorde – meer over de belangrijkste interessante platforms voor jou als ondernemer.

1. Facebook

Volgens de statistieken is Facebook (https://www.facebook.com/) nog steeds het populairste en grootste online platform ter wereld. Voor ondernemers biedt Facebook goede mogelijkheden voor (al dan niet betaald) bereik en zichtbaarheid.

Je kunt op Facebook nog steeds een breed publiek bereiken door een aansprekende bedrijfspagina aan te maken. Daarnaast kun je er eenvoudig een groep aanmaken om een gerichte community op te bouwen. Dat kan erg interessant zijn. Je kunt jezelf daar eenvoudig als expert profileren en zo via de groep naast inspireren en informeren, ook de aandacht vestigen op je producten of diensten.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je berichten op Facebook jouw doelgroep ook echt aanspreken. Ze moeten inhaken op hun belevingswereld en een echte toegevoegde waarde hebben. Met alleen promotie van je aanbiedingen kom je niet ver. Zorg er altijd voor dat de verhouding 20 – 80 is als het gaat om promotie en informerende of inspirerende content.

Weet je niet precies waarover je moet posten op Facebook? Lees dan dit blog met tips: https://www.anneraaymakers.nl/50-tips-voor-content-op-facebook/

2. Instagram

Het online platform Instagram (https://www.instagram.com/) is een dochteronderneming van Facebook. Het weet steeds meer gebruikers aan zich te binden. Als het op één na grootste netwerk wordt het daarom ook steeds interessanter voor jou als ondernemer.

Alle communicatie vindt plaats via foto’s, kleine tekstuele beschrijvingen en korte video’s. Naast deze opties kun je ook stories gebruiken. Met deze speciale functie neem je een korte video op die na 24 uur in principe weer gewist wordt. Je kunt hem ook bewaren als ‘Hoogtepunt’. Stories zijn een geliefd onderdeel van Instagram.

De aard van dit type berichten is veel persoonlijker en intiemer dan een statische afbeelding. Je kunt het voor van alles inzetten, bijvoorbeeld voor een blik achter de schermen of het delen van een tip. Waarden als authenticiteit en geloofwaardigheid zijn op dit platform erg belangrijk.

Wist je dat geen enkel ander netwerk zo’n hoog interactiepercentage heeft als Instagram? Want er wordt daar ontzettend veel geliked en gereageerd. Als je meer geïnteresseerd bent in verkeer naar je website, dan is dit platform niet de juiste keuze. Je hebt namelijk maar één klikbare link tot je beschikking.

Vooral voor kleinere bedrijven is Instagram tenslotte ideaal om via gerichte hashtags relatief gemakkelijk regionale bekendheid en aandacht voor je merk te krijgen. Wil je tips als het gaat om Instagram? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/haal-als-ondernemer-alles-uit-instagram-15-verrassende-tips

3. LinkedIn

LinkedIn (https://www.linkedin.com) wordt beschouwd als één van de belangrijkste zakelijke netwerken ter wereld. Het is met name een netwerk voor het leggen van beroepsmatige contacten: zowel nationaal als internationaal. Op dit platform worden eenvoudig nieuwe contacten gelegd en worden bestaande zakelijke contacten snel en eenvoudig onderhouden.

De inhoud is divers maar vaak wel wat serieuzer met een zakelijke insteek. Dit platform biedt de gebruikers de mogelijkheid om hun eigen netwerk online op te bouwen en daar nieuws en kennis uit te wisselen. Ook wordt het veel gebruikt bij het vinden van een nieuwe baan.

Maar dat is zeker nog niet alles: LinkedIn is ook bij uitstek een platform waar jij je business volop in de schijnwerpers kunt zetten. En dat maakt LinkedIn echt interessant voor jou. Hoe intensiever je gebruikmaakt van dit platform, hoe interessanter het wordt om te investeren in de functies van een premium account.

Wil je aan de slag met LinkedIn? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-10-simpele-stappen-naar-een-professionele-linkedin-bedrijfspagina/

Wat zijn de belangrijkste online platforms voor ondernemers in 20224. Pinterest

Pinterest (https://nl.pinterest.com) is eigenlijk een soort buitenbeentje. Dit platform werkt anders dan de meeste andere platforms. Het is naar mijn mening ook geen echt social media platform. Want naast groepsborden is er weinig ‘sociaals’ aan. Er is geen interactie, er zijn geen berichtjes over en weer en helaas ook geen likes en hartjes.

Toch wil ik hem hier graag vermelden omdat het wel erg interessant kan zijn voor jou als ondernemer. Pinterest is namelijk een leverancier van gratis SEO, inspiratie, zichtbaarheid en informatie. Eenvoudig gezegd kun je Pinterest zien als een enorm prikbord waarop je content (= pins) kunt plaatsen van jezelf of van andere gebruikers. Deze content bestaat uit beeld of korte video’s.

Dit interactieve prikbord wordt vooral gebruikt als inspiratiebron voor de meest uiteenlopende thema’s. Je kunt ook zelf prikborden maken en die vol pinnen met eigen afbeeldingen. Ook kun je pins van anderen repinnen die interessant zijn voor jezelf en voor je doelgroep. De pins zijn te vinden onder verschillende categorieën en worden samengevat op jouw prikbord.

Ben je als ondernemer actief op het gebied van lifestyle, DIY, accessoires of mode? Dat is Pinterest zeker interessant voor jou. Wat Pinterest zo interessant maakt, is dat je vanuit elke pin kunt doorverwijzen naar een website. Zo kun je elk product dat of elke dienst die je verkoopt eenvoudig in de kijker zetten met een directe link naar je website. Ideaal!

Wil je aan de slag met Pinterest? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/goed-van-start-met-een-zakelijk-pinterest-account-7-praktische-tips/

5 . TikTok

TikTok (https://www.tiktok.com/) is de laatste tijd erg populair, vooral onder de jongere generatie. Op dit moment is er geen betere manier om ze te bereiken dan met TikTok. Maar ook steeds meer mensen boven de 25 nemen een kijkje op dit nieuwe platform.

Eigenlijk werkt dit platform net als Instagram, alleen dan met korte videoclips in plaats van foto’s. Het gaat hierbij om zelfgemaakte video’s die je nog kunt ‘pimpen’ met allerlei filters of met speciale effecten.

Als ondernemer kun je hierop inhaken met bijvoorbeeld korte filmpjes waarin je een tip geeft, waarin je iets vertelt over je product of dienst, waarin je een vraag stelt (waar je doelgroep mee worstelt) en zelf ook antwoord geeft of waarin je kort laat zien hoe je product werkt en de kijker bijvoorbeeld uitnodigt om hetzelfde te doen.

Zo ontstaat niet alleen een mooie wisselwerking tussen jou en je doelgroep, maar je werkt ook aan naamsbekendheid en aan je zichtbaarheid. TikTok-video’s kunnen opeens viral gaan zonder dat je daar al te veel voor hoeft te doen; dat is ook een mooi voordeel van dit platform.

Als je je daar als bedrijf wilt presenteren heb je goede kansen, want er is nog weinig concurrentie. Het is wel belangrijk je goed te verdiepen in wat voor soort video’s het daar goed doen. Onthoud dat amusement een belangrijke factor is die je wel moet meenemen in je content. Het moet altijd leuk, grappig of onderhoudend zijn.

Op TikTok wordt veel gebruikgemaakt van speciale hashtags en van influencers. Wil je meer weten over TikTok inzetten voor je bedrijf? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-kun-je-tiktok-inzetten-voor-je-bedrijf/

Juist omdat TikTok nog in de kinderschoenen staat, biedt het jou als ondernemer mooie kansen voor nog meer bereik en meer zichtbaarheid bij je (potentiële) klanten.

6. Clubhouse

Clubhouse (https://www.joinclubhouse.com/) is een nieuw online platform. Het draait hierbij niet om foto’s, video’s, afbeeldingen of teksten, maar alleen om audio. Dus echt alleen maar audio: geen reacties, geen likes en geen ingeschakelde camera. Het concept van alleen audio is anders dan alles wat er al is. Dit platform is veel spontaner en opener dan andere platforms.

Het opvallende is dat je alleen toegang krijgt via een uitnodiging (= invite): erg exclusief dus. Je kunt alleen meedoen als je een uitnodiging hebt ontvangen.

Op Clubhouse kun je gesprekken beluisteren (vergelijkbaar met podcasts; alleen dan live) en hieraan ook meteen actief deelnemen. Je treft er allerlei typen mensen aan: bekende persoonlijkheden, influencers, maar ook veel ondernemers. Elke gebruiker kan vragen stellen en zijn zegje doen.

Je kunt dit platform vergelijken met een groot huis met ontelbaar veel virtuele kamers (rooms genaamd). In elke room vinden live gesprekken plaats. Je kunt eenvoudig aansluiten bij een openbare room. Ook kun je je eigen room openen. In je eigen room bepaal jij wie er toegang tot heeft. Ook bepaal je zelf wie mee mag luisteren en mee mag praten. Alles vind live plaats en er is achteraf niets terug te luisteren.

Clubhouse is echt een aanrader voor ondernemers, omdat het nét even wat anders is en het je veel mogelijkheden biedt om je bedrijf ik de spotlights te zetten.

Lijkt Clubhouse je wel wat? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/de-11-meest-gestelde-vragen-over-clubhouse/

7. YouTube

Het videoplatform YouTube (https://www.youtube.com/) is ongetwijfeld al bekend. Dit interactieve platform stelt gebruikers in staat hun eigen video’s te uploaden en andere video’s te bekijken en van commentaar te voorzien.

YouTube is echt ideaal als je voor je marketing veel video’s wilt inzetten. Bewegend beeld doet het altijd goed en met ondertiteling erbij vormt het een ideale bron van informatie die door veel mensen wordt geraadpleegd. Vooral door mensen die visueel zijn ingesteld. Doe hier zeker je voordeel mee.

Als bedrijf moet je er echter rekening mee houden dat het hebben van een eigen videokanaal op YouTube ook een uitdaging is. Je videomateriaal moet echt van hoge kwaliteit zijn. Ook moet het ondertiteld zijn omdat veel mensen video’s kijken zonder geluid. Daarnaast moet je voortdurend nieuwe content aanleveren.

Het uploaden van de video’s is eenvoudig en je kunt ze gemakkelijk op je website invoegen. Een ander groot voordeel van dit platform is dat gebruikers zich niet hoeven te registreren en dat YouTube ook gebruikt wordt als alternatieve zoekmachine voor Google. Dit draagt weer bij aan je vindbaarheid en je zichtbaarheid.

8. Vimeo

Vimeo (https://vimeo.com/) is een videoplatform dat je kunt vergelijken met YouTube. Het is minder groot, maar kwalitatief beter. Dit geldt zowel voor de kwaliteit van de video’s die je kunt uploaden alsook voor de beschikbare functionaliteit. De nadruk ligt hier duidelijk op professioneel en kwalitatief hoogstaand videomateriaal.

In principe is het een alternatief voor YouTube. Maar als je over een bepaalde hoeveelheid video’s heen gaat, moet je betalen. Vimeo gaat echt om kwaliteit. Dus als je dat wilt uitstralen richting je doelgroep dan is het beter om je video’s op Vimeo te plaatsen dan op YouTube.

9. Twitter

Het idee achter Twitter (https://twitter.com/nl) is: communicatie in real time. Snel, direct en live. Elke gebruiker kan tweets sturen van maximaal 280 tekens. Tot eind 2017 waren dit slechts 140 tekens.

Wil je als ondernemer Twitter inzetten, dan moet je je doelgroep veel te vertellen hebben en dat in korte stukjes tekst helder kunnen verwoorden. Het is de bedoeling om dagelijks regelmatig tweets te versturen die toegevoegde waarde hebben voor je doelgroep. Tweet bijvoorbeeld een week lang verschillende informatie over een specifiek thema.

Hashtags zijn op dit platform erg belangrijk. Goed gekozen hashtags vergroten je vindbaarheid en je bereik. Kortom: op Twitter kun je met weinig moeite snel zichtbaar zijn, direct je doelgroep aanspreken en zo je klantenbinding vergroten.

10.  Snapchat

Het Snapchat platform (https://www.snapchat.com/) combineert veel van de functies van de tot nu toe genoemde platforms. Het is een berichten-app met afbeeldingen. Met Snapchat kun je foto’s te versturen als berichten die zichzelf na een paar seconden verwijderen. Bewerkte foto’s met filters, korte teksten of kleine animaties kun je eenvoudig delen op Snapchat.

Ook hier hebben gebruikers de mogelijkheid verhalen te maken. Behalve de foto’s is er ook een chatfunctie waarmee je onderling direct contact kunt hebben. De inhoud op dit platform moet zo privé, humoristisch en creatief mogelijk zijn, zodat de communicatie echt goed bij het platform past.

Snapchat heeft wereldwijd echt al een kring van enthousiaste gebruikers gevonden. De doelgroep van Snapchat is – net als bij TikTok – ook jong en moet daarom anders worden aangesproken. De meesten zijn tussen de 14 en 24 jaar oud en vaak student.

Snapchat werkt niet met een feed of een tijdlijn. Hierdoor zijn de mogelijkheden dus iets beperkter dan op andere platforms. Maar er is hier zeker wel potentieel via betaalde formats en via influencer marketing. Als jongeren echt je doelgroep zijn, is dit dus een interessant platform voor jou.

Dit zijn de belangrijkste online platforms die interessant kunnen zijn voor jou als ondernemer. Je hoeft natuurlijk niet overal actief te zijn. Kies er één (of twee) die echt goed aansluiten op je doelgroep en waar jij het leuk vindt om actief te zijn. Succes!

Speak Your Mind

*