Wat is een goed Facebookbericht?

Ik adviseer altijd om dagelijks en liefst twee maal per dag contact te maken met je fans op je Facebook pagina. Precies, dat is wat ik zeg; ‘contact maken met je fans’.

Als je 1 à 2 keer per dag dus iets moet plaatsen ben je geneigd er ‘maar wat op te gooien’. Zo van ‘iets is beter dan niks’. Niet doen!

Je Facebookpagina is geen verlengstuk van je website, geen informatiebron, geen nieuwssite. Het is een middel om contact te maken.

Daarom moeten je berichten aan een aantal voorwaarden voldoen.

1. Het moet leuk zijn.
Waarom zou ik anders op ‘vind-ik-leuk’ klikken?
Dat wil niet zeggen dat je de hele dag de clown moet gaan uithangen. Leuk is ook:

– creatief
– informatief
– inspirerend
– nieuwsgierig
– ergens voor staan
– geïnteresseerd
– gul
– humor
– persoonlijk
– een vraag/hulpvraag
– relevant
– leerzaam
– onzelfzuchtig
– emotie

praxis

2. Het moet iets zijn waarin je doelgroep geïnteresseerd is.
Als je dat niet weet, ’terug naar de tekentafel’. Dat is de basis van alles. ‘Jouw marketing is niet voor jou, het is voor hen’!

Zoek met Facebook Search naar interesses van je doelgroep. Vraag het ze. Neem deel in fora en groepen waar de mensen in je doelgroep lid van zijn. Doe onderzoek, enquêtes en stel vragen op Facebook. Alles draait om wat zij willen. Niet wat jij wilt.
Check je statistieken en zie wat werkt en wat niet werkt, wat aanslaat en wat genegeerd wordt.

ikea

3. Wees sociaal

Het allerbelangrijkst. Je bent in een sociale omgeving, een plek waar mensen zijn voor hun plezier. Op een feestje ga je ook niet verkopen als een marktkoopman. Verkopen doe je maar op je website of in je winkel. Niet op Facebook. Als je al wilt verkopen, zorg dan dat je zeker weet dat je het vertrouwen van je publiek gewonnen hebt, het absoluut iets is waarin ze geïnteresseerd zijn en en dat het product laag geprijsd is. Facebook is geen plek om dure producten te verkopen.


hema
Waarom laat ik je voorbeelden zien van 3 grote bedrijven? Simpel! Kijk af bij de groten, doe het na op jouw manier. Deze grote bedrijven hebben hier een heel marketingteam achter zitten en stoppen veel geld in hun marketing. Dat kun jij ook, op kleine schaal, op jouw eigen manier.

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

En als laatste een tip: bij elk bericht wat je plaatst, stel jezelf de vraag: zou ik dit leuk vinden, zou ik dit delen met mijn vrienden?

Comments

  1. Anne, ik blijf hangen op ‘geen informatiebron’. Ik volg zelf het liefst pagina’s die interessante of inspirerende informatie bieden. Social talk hoeft niet zo nodig van mij.
    Jij zegt dat het hoofddoel is om contact te maken. In gesprek komen dus. Is dat marketingtechnisch gezien of omdat je doelgroep ongeacht wie dat zijn dat het belangrijkste vindt?

    • anneraaymakers zegt

      Karla, het gaat er inderdaad om dat jouw publiek jouw berichten interessant en/of inspirerend vinden. Het gaat niet zo zeer om de social talk, alswel om het contact. En contact maak je met inspirerende en interessante content. Dat is voor ieder bedrijf anders.

  2. Dank je wel Anne voor deze waardevolle tips. Ik neem ze mee in mijn marketingstrategie. Binnenkort ga ik vlammen 🙂

  3. Dankjewel Anne, goede en nuttige informatie om verder mee te ‘goochelen’. De voorbeelden van de ‘groten’ vind ik super, ik begrijp de boodschap! Fijne dag.

  4. Goed artikel Anne, dank je wel! Zeer inspirerend en ik wil er graag meer mee doen.

    @Marlies Dit valt m.i. in de categorie informatie. Ik neem aan dat Anne schrijft voor ondernemers/zzp-ers met een doelgroep. Als de informatie gaat over een onderwerp waar de fans/prospects wat aan hebben, kan dat alles zijn. Als jou werk is ‘mensen bewust maken” kun je daar veel onderwerpen onder hangen en over schrijven. Ik zou er altijd iets positiefs aan koppelen. Zoiets als ‘wat zou jij doen om een tegenhanger te zijn van de ellende, wat kan jij daar tegenover zetten aan positieve actie.”

  5. maar als je nou iets wilt delen wat niet zo leuk is? Bijv. ellende in de wereld of directe omgeving? Ook om mensen bewust te maken?

Speak Your Mind

*