Wat het Coronavirus ons leert over marketing

Wat-het-Coronavirus-ons-leert-over-MarketingDe afgelopen weken zijn een ware rollercoaster geweest voor iedereen en dat blijft nog wel even zo; ook voor de ondernemers. Van de bijna dagelijkse sleur in werk en privé moeten we nu de overstap maken naar roeien met de riemen die we hebben. Natuurlijk kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar het is veel verstandiger en zinvoller om je te focussen op wat nog wel kan en hoe je dat in deze tijden dan het beste kunt aanpakken.

Je online werkzaamheden kunnen gewoon doorgaan. Online marketing is daar een belangrijk onderdeel van. Door dit nu op de juiste manier (te blijven) doen, zet je ook meteen een stevige basis voor je bedrijf voor na deze crisistijd.

In dit blog deel ik enkele inzichten en feiten waarmee je rekening kunt houden als je jouw online marketing aanpast op de huidige situatie.

1. ‘Online’ werkt juist nu

Online is alles mogelijk in deze crisisperiode: er gelden geen beperkingen. Als ondernemer kun je daar gewoon nog ‘je ding’ doen, waar je maar wilt. Je kunt nu nog gewoon aan de slag met je online marketing. Maak hier dan ook zeker gebruik van. Maar je begrijpt dat de gebruikelijke aanpak en de gangbare onderwerpen van jouw online marketing misschien nu niet meer allemaal ‘kunnen’ of ‘passend zijn’ in de huidige omstandigheden.

Juist in tijden van crisis zie je dat consumenten opeens hele andere keuzes kunnen gaan maken dan ze eerder deden. Dat hangt samen met de beschikbare financiën, maar ook met logistieke uitdagingen die ondernemers hebben. Misschien is deze tijd voor jou als ondernemer juist een gelegenheid om op een passende manier in te haken op de actuele gebeurtenissen en wat dit betekent voor jouw ideale klant. Laat je online marketing hier vervolgens op aansluiten.

2. Ga juist nu voor omdenken

Ik begrijp dat het lastig is om niet te verzanden in alle negatieve gevolgen van de coronacrisis. Probeer eens of het je lukt om toch om te denken. Laat het negatieve wat meer los (daar kunnen we op dit moment helaas toch weinig aan veranderen).

Focus daarvoor in de plaats eens op kansen & mogelijkheden voor jouw business. Die zijn er voor veel ondernemers zeker. Het vraagt alleen een flinke positieve mindset en veel creativiteit en ‘out of the box’ denken.

3. Je hoeft het niet alleen te doen

Ben je even de weg kwijt en weet je niet hoe je dingen moet aanpakken? Of hoe je begint met omdenken voor je online marketing of je product of dienst? Je hoeft het niet alleen te doen. Plan hiervoor bijvoorbeeld een online sessie in met iemand die je hierbij kan helpen. Iemand die met je mee kan sparren. Iemand die je inspireert en je tot nieuwe inzichten brengt.

Vraag hiervoor een collega-ondernemer. Maar je tante, je slimme neefje of je creatieve schoonzus kan natuurlijk ook. Samen kom je tot mooie inzichten die je daarna verder voor jezelf kunt uitwerken.

4. Maak geen misbruik van de huidige situatie

Wat veel gebeurt in crisissituaties, is dat er in de online marketing wordt ingespeeld op de angst van mensen. Dat is iets wat sommige bedrijven dan doen. Angst kweken, schaarste veinzen en vervolgens het product dat nodig is (denk in dit geval aan mondkapjes of desinfecteermiddel) aanbieden tegen een veel te hoge prijs.

Maak in je uitingen dan ook nooit misbruik van de situatie. Dat is – behalve bijzonder ongepast – ook kortzichtig. Je kunt op verschillende andere manieren inspelen op de crisissituatie, waarbij er sprake kan zijn voor een win-winsituatie voor jouw bedrijf en jouw ideale klanten.

5. Onthoud: uit het oog, uit het hart

Ook al is het enthousiasme soms even ver te zoeken, blijf wel voortdurend online in contact met jouw doelgroep. Juist nu kun jij ze een hart onder de riem steken, jouw ervaringen delen en tips geven. Onthoud dat jouw ideale klant je zomaar uit het oog kan verliezen als ze niets meer van je horen of je niet meer zien langskomen.

Blijf dus online actief en in contact met ze. Probeer een enigszins positieve vibe te verspreiden daar waar mogelijk. Dat is waar mensen nu behoefte aan hebben. Probeer in je online uitingen liever weg te blijven van drama en de ellende.

6. Zet juist nu social media in

Omdat we noodgedwongen thuis zitten de komende periode, zal het socialmediaverkeer enorm toenemen. Omdat we (bijna) geen persoonlijk contact meer kunnen hebben, zoekt iedereen dit stuk contact via het ‘Coronavrije internet’.

Doe hier je voordeel mee. Als je business nu even minder tijd vraagt, kun je je speren richten op de social media waar jouw ideale klant te vinden is. Misschien wilde je altijd al aan de slag met Pinterest, maar is het er door de drukte nooit van gekomen. Kijk wat Pinterest voor jouw business kan betekenen. Lees bijvoorbeeld dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/pinterest-slim-inzetten-voor-je-blog/

Ga niet zomaar hier en daar wat posten, maar bedenk voor de komende 12 weken een gerichte strategie. Denk na over de content, over de insteek van je teksten en zorg voor mooie afbeeldingen bij je posts die passen bij deze tijd.

7. Zet je business nu positief in de kijker

Naast alle goede reviews en andersoortige ‘social proof’ uitingen, kun je je bedrijf (en jezelf) in deze tijd ook op een hele andere manier goed uit de verf laten komen. Zorg dat je positief in de kijker komt. Je hebt er vast wel over gelezen: bedrijven die uit goodwill belangeloos iets geven of betekenen in deze crisis. De naam van één van die bedrijven is vast positief bij jou blijven hangen; ja toch?! 😉

Dat kun jij ook. Je zult waarschijnlijk geen enorme voorraad mondkapjes kunnen leveren, maar je hebt ongetwijfeld iets (een product/een dienst) dat je op dit moment belangeloos wilt aanbieden aan je de zorgsector. Maar dat kan ook iets zijn dat je belangeloos aanbiedt aan jouw ideale doelgroep.

Hoe dan ook: door dit in je online marketing op te nemen, hebben mensen een positieve associatie met jouw bedrijf en werk je in deze tijden op een goede manier aan je zichtbaarheid.

8. Speel gericht in op de andere (vrije) tijd invulling van je doelgroep

De komende periode vraagt van ons dat we met z’n allen vooral binnenshuis verblijven. Omdat sportscholen en hobbyclubs gesloten zijn en ook de culturele activiteiten stilstaan (denk aan bibliotheek, concert, museum, theater of bioscoop), moeten mensen dus op zoek naar nieuwe hobby’s of bezigheden.

Zie dit als een ideaal gegeven om nu op in te springen. Stel dat je bloemist bent. Helaas komen de mensen een stuk minder vaak naar je zaak (als je nog open bent). Maak eens een video van hoe je een mooi boeket bloemen kunt bloemschikken. Geef praktische tips in de video en deel je expertise. Vervolgens zet je er een link bij hoe ze het ‘doe-het-zelf ’pakket bij jou kunnen bestellen, zodat ze het thuis ook zelf mooi kunnen schikken.

Zo kun je bij ieder type business wel tot mooie mogelijkheden komen om jezelf online in the picture te zetten en je dienst vervolgens aan te bieden (of je aanbieding of actie). Wees hierin creatief en denk echt ‘out of the box’. Zo ontstaan vaak de mooiste mogelijkheden.

9. Wees altijd transparant

Je begrijpt dat je klanten meer dan ooit behoefte hebben aan transparantie en aan duidelijke communicatie. Stel dat jij handgemaakte sieraden levert, maar door late leveringen van bepaalde onderdelen laat de levering van bestelde product een stuk langer op zich wachten. Breng je klanten meteen op de hoogte van dit effect van het coronavirus op jouw business. En geef duidelijk aan wat dat voor hen betekent.

Denk er ook aan om je openingstijden (als je nog geopend bent) duidelijk overal te communiceren. Niets is vervelender dan dat je gesloten bent en je klant voor een dichte deur staat, omdat je dit niet op je website (en via de andere social media) hebt gemeld.

Je kunt, naast een mailing, ook je social media hiervoor inzetten. Dit is snel gedaan en heeft ook meteen een groter bereik.

10. Pas je uitingen aan op de huidige situatie

Je begrijpt dat schreeuwerige teksten en stellige boodschappen op dit moment niet goed vallen. Evenals te luchtige of te grappige content. Neem je huidige titels op afbeeldingen en teksten van (nog te plaatsen) posts nog een keer kritisch door. De kans is groot dat je woorden of teksten tegenkomt die in dit coronatijdperk even ‘niet kunnen’. Pas die passages aan.

Probeer woorden te vinden die aansluiten op het sentiment van jouw doelgroep en het sentiment van de huidige maatschappij. Verplaats je nu opnieuw in de lezer bij het aanpassen van je titels en teksten. Loop ook door de teksten en blogs heen die nu al online staan. Wijzig zaken die op dit moment echt niet passend zijn.

11. Luister naar je doelgroep

Dit is juist het moment waarop jij gericht in je online marketing kunt vragen, waar jouw ideale klant op dit moment behoefte aan heeft. Waar je hem of haar op dit moment een plezier mee kunt doen. Omdat het nu nog lastiger is om in de huid van je ideale klant te kruipen, vraag concreet na wat jouw doelgroep nu nodig heeft.

Met de antwoorden op die vragen kun je nagaan in hoeverre je jouw product of dienst op dit moment kunt verbeteren, zodat het zo dicht mogelijk in de buurt komt van waar echt behoefte aan is. Deze informatie kun je ook meenemen in je online marketing uitingen (zie tip 10).

Bovendien vinden je ideale klanten het fijn als er iemand oprecht geïnteresseerd is in hen en hun behoeftes en verlangens in deze tijd.

Op dit moment zijn veel dingen voor de toekomst onzeker. Raak echter niet in paniek waardoor er niets meer uit je vingers komt. Probeer jezelf en je bedrijf zo goed mogelijk aan te passen aan de huidige omstandigheden. Beweeg hierin mee en probeer met focus verder te werken aan je business met je online marketing de komende maanden.

Dat moet toch gebeuren en juist nu heb je de gelegenheid je erin te verdiepen en spijkers met koppen te slaan. Als de crisis op een bepaald moment voorbij is, weet jij dat je volop hebt ingezet op de ontwikkelingen in de maatschappij, op de verandering in het koopgedrag van jouw ideale doelgroep en op de beschikbare middelen. Ga ervoor: veel succes!

Speak Your Mind

*