‘ Waarom krijg ik geen kliks?’
‘ Waarom reageert er niemand?’
‘ Waarom ziet niemand mijn advertentie?’
‘ Waarom koopt niemand?’
Klinkt bekend? Dit soort vragen krijg ik dagelijks.
Je nam een enorme stap om te gaan starten met Facebook advertenties. Je gaf geld uit omdat je meer klanten, meer conversie wilde.
Iedereen zei: ‘ Ja! Dan moet je Facebook advertenties gaan doen!’
‘ Facebook advertenties werken geweldig!’
‘ Je krijgt heel veel nieuwe klanten. Doen!’
En jij nam die dappere duik in onbekende materie, Facebook stuurt je allerlei facturen en er wordt geld ingehouden van je credit card of bankrekening. Je hebt geen idee wat er gebeurt, maar nieuwe klanten heb je nog niet gekregen.
Je nam een risico en kreeg niks terug.
Ok, even diep ademhalen.
Nu gaan we eens kijken wat er precies aan de hand is met je campagne.
Laten we eens kijken waarom je niet het resultaat ziet wat je zou willen:
Symptoom 1: Je advertentie krijgt geen kliks maar je dagbudget wordt wel opgemaakt
Wat is er (waarschijnlijk) aan de hand?
Er kunnen een paar redenen zijn.
1.De doelgroep is niet goed samengesteld
2. De tekst in je advertentie spreekt je publiek niet aan of nodigt niet echt uit tot klikken
3. De afbeelding spreekt je publiek niet aan
CTR
Facebook berekent de kosten voor je advertentie voor een groot gedeelte over de CTR (Click Through Rate). Dat is het percentage kliks op je advertentie in verhouding tot de views.
Als de CTR laag is, betaal je meer per klik. Dat kan de reden zijn waarom je budget snel opgemaakt wordt, zelfs als je niet zo veel kliks krijgt.
Let op! Een klik naar je pagina, een klik op een ‘lees meer’ link en een klik op de ‘vind-ik-leuk’ knop, zijn ook kliks, en daar betaal je ook voor.
Wat kun je doen? Kijk wat de CTR is in de advertentiemanager:
Ga naar de advertentiemanager https://www.facebook.com/ads/manager/
Klik op de knop ‘ Alle campagnes’ en kies ‘ Alle advertenties’
Klik op de advertentienaam van de advertentie die niet goed loopt
Klik op de knop Kolommen: Prestaties en kies ‘ Prestaties en klikken’
Schuif een beetje naar rechts en kijk wat er in de kolom CTR staat. Als dit percentage onder de 1,5 is, gaat er iets niet goed. De CTR moet bij voorkeur zelfs 3 of hoger zijn. Alles boven 4 is fantastisch.
Relevantiescore
Ook kun je kijken naar de relevantiesore van de advertentie. Als die score niet boven de 5 is, vindt Facebook de advertentie niet relevant voor de doelgroep en zal de advertentie minder getoond worden en zullen er meer kosten voor berekend worden.
Hoe kun je die CTR omhoog krijgen?
Kijk heel goed naar de advertentietekst. Is het duidelijk wat het de lezer oplevert als hij op je advertentie klikt? Ook als hij jou, je bedrijf of je product/dienst nog niet kent?
Is de Call To Action duidelijk? Is het duidelijk wat de lezer moet doen? Nee? Dan pas de tekst aan. Zorg dat de tekst zo eenvoudig, duidelijk en uitnodigend mogelijk is.
Kijk heel goed naar de afbeelding. Is deze aantrekkelijk voor jouw publiek. Herkenbaar? Kunnen ze zich er mee identificeren? Nee? Kies een andere afbeelding. Een afbeelding van een persoon, liefst lachend, werkt goed. Vooral een foto van jou. Het werkt altijd goed als men ziet dat er een echte persoon achter het bedrijf zit. Gebruik geen stockfoto’s! Iedereen ziet dat die niet ‘echt’ zijn.
Kijk heel goed naar de doelgroep die je samengesteld hebt. Zijn dit allemaal mensen die jouw product of dienst nodig hebben? Is de doelgroep niet te groot? Als je landelijk adverteert is een doelgroep tussen de 350.000 en 500.000 prima. Als je lokaal adverteert mag de doelgroep kleiner zijn. Liever voor een kleinere doelgroep adverteren, dan voor heel Nederland of België.
Symptoom 2: Er wordt op je advertentie geklikt, maar niemand koopt iets
Wat is er (waarschijnlijk) aan de hand?
Er kunnen een paar redenen zijn.
Er is geen link naar een landingspagina, bijvoorbeeld als je advertentie hebt gemaakt voor betrokkenheid bij bericht. Klinkt logisch, maar het zou kunnen.
Er zijn wel kliks, maar niet naar je website/landingspagina. Facebook telt en berekent een klik naar je pagina, of een klik op de like button ook als klik.
De landingspagina is niet aantrekkelijk genoeg.
De landingspagina correspondeert niet met de advertentie, qua tekst, belofte of afbeeldingen. De lezer ziet iets heel anders dan wat hij verwacht, als hij klikt, en is onmiddellijk weg van je landingspagina.
De doelgroep is niet goed samengesteld, men voelt zich helemaal niet aangetrokken door je aanbod op de landingspagina, omdat ze het niet nodig hebben.
Wat kun je doen?
Zorg altijd voor een link in de tekst. Niet iedereen zal op de afbeelding klikken of op de link eronder.
Zorg dat de belofte die je doet in de advertentie waargemaakt wordt op de landingspagina.
Zorg er voor dat de afbeelding van je advertentie ook terugkomt op de landingspagina.
Stel de doelgroep zorgvuldig samen.
Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365
Bedankt voor deze waardevolle tips!
Ik kan alleen de relevantiescore echt nergens vinden. Ik heb geklikt op kolommen aanpassen. is de naam wellicht gewijzigd?
Alvast bedankt voor je hulp.
He Anne, dank maar weer voor de info. Ik kan iets nog niet….
Relevantiescore kan ik niet (meer) terugvinden. Kan je me hier mee helpen?
Pim, de relevantiescore staat op advertentieniveau. Zo niet, dan moet je even de kolommen aanpassen en aanvinken.