Als zzp-er wil je niets liever doen dan ondernemen en succesvol zijn. De diverse online platforms die tegenwoordig beschikbaar zijn bieden echt gouden kansen. In dit blog leg ik uit waarom je als zzp-er online vindbaar moet zijn. Weet dat het gebruik van social media echt de manier is om eenvoudig en gericht je doelgroep te benaderen, nog beter zichtbaar te worden en te verkopen. Lees verder en ontdek hoe social media jouw business laat groeien!
Waarom is social media belangrijk voor zzp-ers?
Als zzp-er is het naar mijn mening van erg belangrijk om actief te zijn op social media. Door regelmatig te posten en interactie te hebben met je volgers, vergroot je je online aanwezigheid en bereik je meer potentiële klanten.
Zo zorg je voor meer naamsbekendheid. Je doelgroep leert je beter kennen en je krijgt hierdoor meer klanten. Ook positioneer je jezelf als een expert in je vakgebied.
Een ander groot voordeel is de mogelijkheid om eenvoudig en laagdrempelig in contact te komen met je doelgroep. Je kunt interessante content plaatsen, maar ook makkelijk via privéberichten in contact komen met je potentiële klant. Ga zo de interactie met ze aan. Je verhoogt hiermee de betrokkenheid en bouwt een vertrouwensband op.
Wist je trouwens dat social media een relatief goedkope manier is om te werken aan je zichtbaarheid en je naamsbekendheid? Ook het adverteren is niet zo duur vergeleken met traditionele media en daarom absoluut een aanrader.
Je kunt jezelf tenslotte optimaal als expert profileren door je kennis en ervaring te delen die relevant is voor je doelgroep. Zo creëer je ook meer betrokkenheid. Dit leidt niet alleen tot meer klanten, maar ook tot klanten die lang(er) klant blijven.
Andere interessante voordelen van social media voor zzp-ers
Misschien ben je nog niet echt overtuigd van het voordeel van social media inzetten voor je bedrijf. Er zijn ontelbaar veel redenen om het wel te doen en er dagelijks tijd en aandacht aan te besteden.
Ik som nog enkele interessante voordelen voor je op:
- Je werkt actief aan herkenning. Je logo en huisstijl worden snel(ler) herkend door je potentiële klanten. Dat wekt vertrouwen op.
- Je kunt aansprekende online content plaatsen om daarmee offline meer mensen naar je fysieke bedrijf te trekken. Denk bijvoorbeeld aan het delen van kortingscodes die ze moeten inleveren in de winkel.
- Je kunt gericht inzicht krijgen in de specifieke behoeften van je doelgroep door nauw met ze in contact te blijven. Zo kun je je content steeds beter op ze afstemmen.
- Je kunt je online vindbaarheid verbeteren door het gebruik van de juiste zoekwoorden en relevante hashtags in je content.
- Je kunt ‘sociaal’ doen en actief online contact zoeken met potentiële klanten. Dat kan via de content die je deelt, maar ook door het sturen van privéberichten.
- Je kunt je SEO (= search engine optimalization) verbeteren door regelmatig te posten op social media en daarbij relevante zoekwoorden te gebruiken. Zo komt je website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Hierdoor wordt je steeds beter gevonden.
- Je kunt gebruikmaken van user-generated content voor een nog groter bereik. Denk aan content die tevreden klanten delen op hun social media, waarin je product wordt getoond of waar iets wordt gezegd over jouw dienstverlening.
- Je kunt op de meeste populaire online platforms ook links delen. Plaats hier een link naar je website of naar een speciale online pagina met je actuele aanbod. Zorg op die manier voor meer websitebezoekers.
- Je kunt gemakkelijk in contact komen met partijen waarmee je eventueel wilt samenwerken.
- Je kunt betaalde advertenties plaatsen waarmee je nog gerichter en sneller je doelgroep bereikt met je content.
- Je kunt per platform al je statistieken inzien. Zo kun je je content blijven verbeteren, zodat het je doelgroep nog meer aanspreekt. Hiervoor zijn vaak wel (gratis) zakelijke accounts nodig.
Welke social media platforms zijn interessant voor zzp-ers?
Ik neem aan dat je nu wel overtuigd bent van de vele voordelen van actief zijn op social media. Laten we eens kijken naar de meest interessante platforms.
1. Facebook
Veel zzp-ers zitten op Facebook. Dit platform biedt je de mogelijkheid om te werken aan je naamsbekendheid en je zichtbaarheid. Via Facebook kun je jouw bedrijf in de spotlight zetten.
Je kunt foto’s en video’s plaatsen en updates delen over van alles waar je doelgroep interesse in heeft. Ook kun je eenvoudig interactie hebben met je volgers.
Wist je trouwens dat promoten en (willen) verkopen hier niet het doel is? Het gaat juist om het connecten; om zo in contact te komen met je doelgroep en (potentiële) klanten.
Op dit platform is het verstandig om te kiezen voor een zakelijke Facebookpagina omdat dit veel voordelen heeft. Heb je nog geen zakelijke pagina en wil je ermee starten? Neem eerst dit blog door en voorkom zo veelgemaakte fouten: https://www.anneraaymakers.nl/voorkom-als-ondernemer-deze-17-facebook-fouten/
Zet je eigen zakelijke Facebookpagina nu online aan de hand van deze uitleg: https://www.anneraaymakers.nl/in-9-simpele-stappen-naar-een-succesvolle-zakelijke-facebookpagina/
Weet je niet hoe je goede aansprekende posts maakt voor je doelgroep? Lees dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-aansprekende-facebookposts-19-praktische-tips/
Tenslotte kun je op Facebook adverteren waarbij je gericht kunt targeten op basis van gewenste demografische gegevens en interesses. In dit blog vertel ik je er alles over: https://www.anneraaymakers.nl/alles-wat-je-moet-weten-over-adverteren-op-facebook/
2. Instagram
Instagram is één van de populairste social media platforms die er zijn. Als zzp-er kun je hier eenvoudig en snel een goede band opbouwen met je potentiële klanten. Op dit platform kun je je bedrijf promoten, interactie hebben met je doelgroep en (indien gewenst) adverteren).
Het biedt verschillende soorten content die je kunt plaatsen. Denk aan gewone posts, maar ook aan stories en Reels. Instagram is de ideale plek om je business, je expertise én jezelf in de schijnwerper te zetten.
Ben je nog niet actief op Instagram? Lees dit blog waarin ik je stap voor stap uitleg hoe je begint: https://www.anneraaymakers.nl/in-11-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/
In dit blog https://www.anneraaymakers.nl/alles-wat-je-moet-weten-over-instagram-voor-ondernemers/ deel ik de belangrijkste info over Instagram. Zeker even lezen als je gaat starten op dit platform.
Voor Instagram moet je (net als voor de andere platforms) met regelmaat interessante content plaatsen. Heb je geen inspiratie voor je Instagram-posts? Dit blog biedt hulp: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/
Het is tenslotte slim om gebruik te maken van een handige tool die je Instagram-content inplant. Dat scheelt je enorm veel tijd. Je hebt hiervoor gratis tools en betaalde varianten. Lees dit blog waarin ik een aantal fijne tools verder toelicht: https://www.anneraaymakers.nl/alle-tools-om-instagram-posts-in-te-plannen/
Instagram advertenties zijn betaalde berichten van bedrijven die in de feed en via stories worden getoond. Adverteren op Instagram is niet moeilijk en ook niet duur, maar levert je wel veel op. Lees hier meer over in dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/alle-tools-om-instagram-posts-in-te-plannen/
3. Pinterest
Pinterest is een visueel social media platform waar gebruikers digitale prikborden maken waarin ze afbeeldingen en video’s plaatsen. Zie het als een soort Google voor afbeeldingen.
Ben je nog niet actief op Pinterest? Lees dit blog en maak je account nu aan: https://www.anneraaymakers.nl/goed-van-start-met-een-zakelijk-pinterest-account-7-praktische-tips/
Pinterest heeft een groot voordeel vergeleken met alle andere platforms. Je kunt namelijk bij iedere pin een doorlink plaatsen naar een gewenste webpagina. Dat kan bij geen enkel ander online platform.
Het is eigenlijk een must voor jou als zzp-er: zeker als je fysieke producten verkoopt. Maar ook als je diensten aanbiedt, kun je Pinterest in je voordeel inzetten.
Maak op dit online platform ook actief gebruik van relevante zoekwoorden en hashtags en ben zo optimaal vindbaar voor potentiële klanten. Wil je nog meer van dit soort handige tips? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/13-geniale-pinterest-tips-voor-ondernemers/
Op Pinterest kun je al best een aardig organisch bereik hebben als je het goed aanpakt. Daarnaast kun je ook adverteren op dit online platform.
4. LinkedIn
LinkedIn wil professionals online bij elkaar brengen, zodat ze succesvoller en productiever zijn. Het is iets zakelijker dan de voorgaande platforms, maar zeker van belang om op vindbaar te zijn.
Op LinkedIn zitten je potentiële klanten allemaal bij elkaar. Je kunt ze hier vinden en aan je binden. Daarvoor is het wel nodig dat je je business hier goed profileert.
Op LinkedIn is het slim als je een aparte zakelijke bedrijfspagina maakt, van waaruit je actief bent. In dit volgende blog leg ik stapsgewijs uit hoe je dat doet: https://www.anneraaymakers.nl/in-10-simpele-stappen-naar-een-professionele-linkedin-bedrijfspagina/
Ik begrijp goed dat je waarschijnlijk niet zit te wachten op het opzetten en bijhouden van allerlei online kanalen en om hier regelmatig content voor te maken. Weet dat je dit ook prima kunt uitbesteden. Maar weet ook dat je het met handige online tools zelf eenvoudig en professioneel kunt doen.
Neem de online ontwerptool Canva.
Zelfs de gratis versie biedt al oneindig veel mogelijkheden om je social media content zelf professioneel en efficiënt e maken.
Wil je meer weten over Canva? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/canva-de-meest-complete-ontwerptool-voor-ondernemers/
Zoek je hierbij hulp? Ik bied ook een praktische online cursus aan, waarin ik je 30 dagen lang aan de hand neem om zelf professionele en aansprekende content te maken. Dan heb je hiervoor geen externe hulp meer nodig! https://www.fanfactor.nl/cursussen/canva-cursus/
Waar wacht je nog op? Ga vandaag nog aan de slag met social media en laat je bedrijf groeien!
Speak Your Mind