Waarom je op Social Media altijd authentiek moet blijven

Waarom je op Social Media altijd authentiek moet blijvenHoe kun je als ondernemer nu opvallen tussen al die anderen op social media? Niet door de gelikte plaatjes en standaardberichten te posten. Laat dat vooral achterwege en duik juist in de kracht van echt jezelf zijn op social media: ofwel lekker authentiek zijn. Dat is hetgeen wat je onderscheidt én datgene waarmee je optimaal werkt aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid. In dit blog deel ik 20 belangrijke voordelen hiervan.

Authentiek zijn op social media: wat betekent dat?

Authentiek zijn, wordt vaak verward met open zijn over van alles. Je hoeft heus niet ieder detail over jezelf met je volgers te delen. Het gaat erom oprecht te zijn in alles wat je deelt. Ook moet je consistent zijn in wat je deelt. Het gaat daarbij altijd om jouw echte emoties, je echte ervaringen en je echte verhalen.

Authenticiteit gaat om het tonen van je puurheid en echtheid als persoon (en bedrijf). Deel vaker vanuit je hart waarom je zo gepassioneerd bent over je product of dienst. Of deel je persoonlijke visie over bepaalde ontwikkelingen in je vakgebied. Deel ook gerust eens hoogte- maar ook dieptepunten van je ondernemerschap.

Vraag je volgers om feedback hierop en ga de interactie met ze aan. Dit maakt je makkelijk(er) benaderbaar en geeft vertrouwen. Zo bouw je een persoonlijke band op met je volgers.

Waarom authentiek zijn zo waardevol is

Iedereen is anders en elke ondernemer is anders. Jij hebt je eigen verhaal, je eigen achtergrond en daarmee een visie die niemand anders heeft.

Als je dit bewust in je voordeel gebruikt, trek je een publiek aan dat oprecht geïnteresseerd is in wat je te zeggen hebt. Ze willen vervolgens maar al te graag van jou kopen, omdat ze zich verbonden voelen met jou en jouw merk.

De voordelen van authentiek zijn als ondernemer

Het kan misschien eng zijn om als ondernemer je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Weet dat er ontelbaar veel redenen zijn waarom authentiek zijn zo belangrijk voor je business is en waarom je daar echt een prioriteit van mag maken.

Hierna som ik de belangrijkste voordelen voor je op. Ik hoop dat je na het lezen overtuigd bent van het belang ervan en meer uit je comfortzone durft te komen 😉

1. Het is direct duidelijk waar jij en je bedrijf voor staan

Zodra je oprecht bent over je waarden, hoeven mensen zich niet meer af te vragen waar je nu precies voor staat. Ze weten wat ze aan je hebben en wat ze van je mogen verwachten. Dat geeft je doelgroep een goed gevoel.

Blijf jouw kernwaarden, mening en visie ook steeds opnieuw duidelijk communiceren. Hiermee vergroot je de kans dat klanten die dezelfde waarden delen, zich sterk aangetrokken voelen tot je merk. Werk zo blijvend aan die belangrijke vertrouwensband met hen.

2. Je kunt gewoon lekker jezelf zijn

Als je authentiek bent, hoef je niet iedere afbeelding, tekst of video vooraf te analyseren. Je communiceert veel natuurlijker en gemakkelijker, omdat je simpelweg jezelf bent.

Dit werkt veel fijner en efficiënter en biedt je de mogelijkheid om snel te reageren op actuele gebeurtenissen of negatieve feedback. Zonder dat je je druk moet maken om hoe dat overkomt. Authenticiteit geeft je de vrijheid om gewoon spontaan te zijn, wat weer een gevoel van echtheid en nabijheid creëert tussen jou en je doelgroep.

3. Je wordt sneller vertrouwd

In een tijd waarin mensen kritisch kijken naar uitingen van ondernemers, kun jij het proces van vertrouwen versnellen. Weet dat mensen steeds beter oprechte en authentieke content van al het andere kunnen onderscheiden.

Feit is dat klanten alleen kopen van mensen die ze vertrouwen. Door oprecht te zijn, laat je zien dat je echt bent. In deze tijd waarin consumenten reclame en promoties steeds minder vertrouwen, is authenticiteit jouw ticket naar succes.

Het vertrouwen dat je hiermee opbouwt, helpt je om klanten te behouden: zelfs als je prijzen verhoogt of dingen verandert in je product of dienst.

4. Je hebt een diepere band met je doelgroep

Als je je vake kwetsbaar opstelt en jouw echte verhalen deelt, stel je jezelf open voor diepere connecties. Je volgers voelen zich hierdoor meer met je verbonden, omdat ze het gevoel hebben dat ze je persoonlijk ‘kennen’.

Deel daarom zoveel mogelijk persoonlijke verhalen, visies en anekdotes. Je doelgroep leert je zo steeds meer van je menselijke kant te leren kennen.

5. Je komt geloofwaardiger over

In een tijd waarin je doelgroep wordt overspoeld met informatie, is authenticiteit een verademing voor ze. Het is nu eenmaal een feit dat mensen eerder actie ondernemen als ze het gevoel hebben dat ze niet worden gemanipuleerd. Je hebt zo niet alleen meer verkopen, maar mensen blijven ook nog eens graag bij je ´hangen´.

Consumenten neigen tegenwoordig steeds meer naar bedrijven die oprecht zijn en persoonlijk de interactie aangaan. Zet jezelf daarom neer als een authentiek en betrouwbaar merk en vergroot de kans dat de mensen juist voor jou kiezen.

6. Je verhoogt de betrokkenheid van je volgers

Het is bewezen dat authentieke content de betrokkenheid van je publiek versterkt. Content uit het hart spreekt gewoon veel meer aan. Mensen reageren nu eenmaal eerder op berichten die echt en oprecht aanvoelen.

Door jouw persoonlijke kant te laten zien, bouw je een sterke band op die verder gaat dan oppervlakkige interacties.

Zodra je jouw echte ervaringen en emoties deelt, voelen je volgers zich meer verbonden en betrokken bij jouw merk. Dat leidt tot meer likes, je bericht wordt vaker gedeeld en je hebt meer interactie.

7. Je maakt slim gebruik van onderscheidend vermogen

In een zee van concurrenten helpt jouw authenticiteit je om je echt te onderscheiden van al die anderen. Door jezelf trouw te blijven en jouw unieke verhaal te delen, creëer je een unieke positie in de markt. Het is die unieke factor waardoor klanten specifiek voor jou kiezen en niet voor een ander. Dit werkt echt als een magneet!

In plaats van op prijs of op andere vlakken te concurreren, kun je echt veel beter inzetten op authenticiteit. Dit biedt nu eenmaal een bijzondere (toegevoegde) waarde die lastig te kopiëren is. Je doelgroep waardeert jouw originaliteit en oprechtheid, waardoor ze eerder voor jou kiezen.

8. Je bevordert mond-tot-mondreclame

Als je authentiek bent, wordt mond-tot-mondreclame vele malen sterker. Tevreden klanten die een echte connectie met jou voelen, delen dit sneller met familie en vrienden. Deze ‘reclame’ is bijzonder effectief omdat aanbevelingen van vrienden en familie als betrouwbaarder worden gezien dan gewone reclame.

Realiseer je dat deze ambassadeurs met enthousiasme jouw verhaal verspreiden en daarmee zorgen voor meer naamsbekendheid en meer klanten.

9. Je verhoogt de loyaliteit bij je klanten

Klanten zijn loyaler aan bedrijven waarmee ze op de een of andere manier een emotionele band voelen. Die loyaliteit uit zich vaak in herhaalaankopen en dat is wat je graag wilt!

Juist door die diepe verbondenheid blijven ze bij jou en stappen ze niet over naar een concullega die misschien net iets goedkoper is.

10. Je (bedrijf) blijft beter hangen

Je herkent het vast wel: in de overvloed aan informatie die bedrijven plaatsen, zijn er een paar die vaak toch bij je blijven hangen. Het is juist die menselijk kant die je dan opvalt en die jij je herinnert.

Doe er daarom alles aan dat het jouw authentieke online uitstraling is die opvalt en een blijvende indruk achterlaat.

11. Je hebt een grotere kans dat je viral gaat

Echtheid komt binnen! Authentieke content – of het nu ontroerend, grappig of inspirerend is – resoneert op een dieper niveau. Het mooie is dat dit type content vaak als waardevoller wordt ervaren, waardoor het vaker wordt gedeeld.

Wanneer jouw content oprecht en authentiek is, raakt het snel(ler) een emotionele snaar bij je doelgroep. Ze voelen zich eerder geneigd om ook iets persoonlijks te delen als reactie op jouw post. En jij reageert daar weer op. Door al deze interactie is de kans nog groter dat je post viral gaat.

12. Je krijgt er via via snel(ler) volgers en fans erbij

Door de persoonlijke vertrouwensband die jouw authentieke content teweeg brengt, kan een gewone klant zomaar een groot fan van je worden. Hij of zij koopt niet alleen bij jou, maar deelt zijn of haar ervaringen met je product / dienst en het enthousiasme hierover regelmatig met anderen. Doe klanten zijn waardevolle ambassadeurs van je. Dit soort reclame is natuurlijk de beste die je maar kunt krijgen.

13. Je behoudt een consistente uitstraling

Consistent zijn in de manier waarop je online communiceert, is van groot belang. Doe je dat niet, dat weten de mensen niet wat ze van je moeten denken en dat schept een afstand. Vaak haken ze al snel af.

Als je gewoon lekker jezelf bent, blijft je boodschap op alle online platforms gelijk. Juist die consistentie gaat je doelgroep snel herkennen. Het geeft ze een vertrouwd gevoel en moedigt ze aan om je actief te blijven volgen.

Naast de inhoud van je posts is natuurlijk ook de huisstijl die je consistent gebruikt van groot belang voor een stuk herkenning.

14. Je gaat duurzame relaties aan met je volgers

In je business heb je het liefste herhaalde aankopen van bestaande klanten. Dat bereik je door het onderhouden van een goede relatie met die klanten.

Die relatie gaat veel verder dan die simpele transactie. Namelijk om wederzijdse waardering, waardoor klanten echt het gevoel krijgen dat ze bij jou geen nummer zijn. Dat ze gehoord en gezien worden.

Dat kun je op allerlei manieren doen. Bijvoorbeeld door regelmatig een persoonlijke nieuwsbrief te sturen waarin je van alles met ze deelt en ze laat weten hoe blij je met ze bent.

15. Je kunt nog effectiever doen aan storytelling

Authentieke merken vertellen de beste verhalen. Of het nu gaat om de oorsprong van je product / dienst, je eigen ervaringen of persoonlijke anekdotes: dit komt binnen bij de doelgroep. Zeker als ze zich sterk met jou identificeren.

Dit soort verhalen werken goed om mensen in de actiestand te krijgen en een emotionele verbinding te creëren. Het hoeft niet lang of complex te zijn; het belangrijkste is dat het interessant en relevant is voor je doelgroep.

Jouw persoonlijke draai aan wat je deelt, geeft je berichten lekker veel diepgang. Je volgers leren je op die manier steeds beter kennen.

Meer over storytelling lees je hier: https://www.anneraaymakers.nl/van-saai-bedrijfsverhaal-naar-een-verhaal-wat-mensen-inspireert/

16. Je bent veel minder afhankelijk van trends

Het fijne van authentiek zijn is dat je doelgroep je vanzelf weet te vinden en je blijft volgen. Je hoeft er niet allemaal rare sprongen voor te maken en elke trend te volgen die er online is.

Het komt veel professioneler over als je juist een bepaalde aanpak hebt in plaats van steeds weer inspelen op nieuwe trends of op een andere manier communiceren met je volgers.

Vanuit je authentieke zelf heb je op een bepaald moment een stevige basis gebouwd vanuit je eigen identiteit en jouw persoonlijke waarden. Daardoor ben je stukken minder gevoelig voor al die trends. Door je te richten op wat jouw bedrijf uniek maakt, werk je aan een duurzame online uitstraling die veel verder gaat dan allerlei trends.

17. Je gaat voor duurzame groei

in de vorige tip gaf ik het al aan: anderen kunnen misschien snelle successen behalen door in te springen op trends, maar ze werken niet echt aan een duurzame groei van hun bedrijf.

Het mooie is dat authenticiteit zorgt voor een gestage, organische groei van je bedrijf en zichtbaarheid op social media. En dat is precies wat je nodig hebt om van je volgers klanten te maken.

18. Je haalt nog meer uit feedback

Klanten voelen zich meer op hun gemak om hun mening te delen wanneer ze weten dat ze te maken hebben met een authentiek merk dat hun feedback serieus neemt.

Door jezelf te zijn, moedig je je volgers aan om eerlijker en opener te zijn in hun feedback. Hierdoor krijg je waardevolle inzichten waarmee je je product of dienst blijvend kunt optimaliseren. Een win-winsituatie voor iedereen!

Wil je meer weten over een goede klantenservice op social media? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/klantenservice-op-social-media-15-tips-voor-een-goede-aanpak/

19. Je trekt gemakkelijk(er) nieuwe kansen aan

Door je ware zelf te tonen, trek je mensen aan die jouw waarden delen. Als jouw waarden en doelen sterke overeenkomsten vertonen met die van hen, bestaat de kans op mooie en vruchtbare samenwerkingen waar iedereen beter van wordt.

Sta ook open voor andere ondernemers of neem zelf initiatief en benader partijen of personen die je interessant lijken. Kijk of het klikt en ga voor nieuwe kansen.

En? Ben je om en ga je vanaf nu nog gerichter aan de slag vanuit je eigen authenticiteit? Mensen blijven nu eenmaal graag hangen bij merken die ze vertrouwen en waarvan ze voelen dat ze echte waarde bieden. Kom nu uit die comfortzone en ga zo voor meer volgers en daarmee voor meer klanten. Succes!

Speak Your Mind

*