Waar moet je op letten bij adverteren op Instagram?

Waar moet je op letten bij adverteren op Instagram

Wist je dat bedrijven die op Instagram adverteren daarmee flink hun bereik en naamsbekendheid vergroten? Met de advertenties krijg je als ondernemer meer verkeer naar je website en dus meer klanten.

Adverteren op Instagram is niet moeilijk, hoeft niet veel te kosten, maar levert je wel veel op. Aan de slag dus met Instagram adverteren. In dit blog licht ik wat belangrijke punten toe waar je op moet letten.

Waarom moet je adverteren op Instagram?

Instagram advertenties zijn betaalde berichten van bedrijven die in de tijdslijn en via Instagram Stories worden getoond. Het mooie is dat je op die manier invloed hebt op wie je content op het platform te zien krijgt.

Je kunt van alles instellen waardoor je precies die doelgroep bereikt met je advertentie die je ook graag wilt bereiken. Dit noem je targeting. Zo kun je zelf het doel, de doelgroep, het budget en de inhoud van je Instagram-advertenties instellen.

Hoeveel kost adverteren op Instagram?

De kosten van advertenties op Instagram zijn afhankelijk van je budget en je doelgroep.

Je kunt vooraf dus niet weten hoeveel de Instagram-advertentie precies gaat kosten. Je kunt de kosten vooraf wel ongeveer inschatten en je hebt altijd volledig zelf de controle over het advertentiebudget.

1. De basisvereisten voor Instagram adverteren

Om te kunnen adverteren is het nodig dat je een zakelijk Instagram-account hebt. Dat moet je eerst aanmaken voordat je kunt beginnen.

Daarnaast is het van belang dat je op dat account regelmatig content post van hoge kwaliteit die zich specifiek richt op je doelgroep. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld een handige social media content kalender. Ik heb een blog geschreven waarin ik in 5 stappen uitleg hoe je die maakt:

Maak jouw social media content kalender in 5 simpele stappen

Daarnaast is het belangrijk dat je advertenties ogen als gewone aansprekende posts. Schreeuwerige woorden en allerlei toeters en bellen hebben een averechts effect.

Zorg tenslotte dat je advertentie professioneel en aansprekend is. Dat doe je onder meer door er een relevante en passende foto bij te plaatsen: liefst van jezelf of van een klant. Feit is dat advertenties met mensen erop veel beter werken dan bijvoorbeeld alleen een foto van je product.

2. Bepaal een duidelijk doel voor het adverteren op Instagram

Er zijn verschillende reden waarom je als ondernemer aan de slag gaat met adverteren. Als je adverteert op Instagram is het belangrijk dat je vooraf een specifiek doel hebt bepaald voor jezelf. Denk aan:

  • Het vergroten van je bereik.
  • Het vergroten van je naamsbekendheid.
  • Beter zichtbaar worden bij je doelgroep.
  • Meer interactie hebben met je doelgroep.
  • Het vergroten van het verkeer (= aantal kliks) naar je website.
  • Het verhogen van de verkoop van je product of dienst.

Kies er per advertentie één uit.

3. Twee manieren om een Instagram-advertentie te plaatsen

Je kunt op twee verschillende manieren adverteren op Instagram. De eerste optie is rechtstreeks via de Instagram app.

De tweede optie is via de Facebook advertentiemanager. Sinds Instagram bij Facebook hoort, kun je de Instagram-advertenties eenvoudig maken via deze Facebook-advertentietool.

Het voordeel hiervan is dat je gebruik kunt maken van alle voordelen die deze handige tool biedt. Ik zou er dan ook voor kiezen om je advertentie hier aan te maken.

Zorg ervoor dat je Instagram-account is gekoppeld aan je Facebook-account. Hiervoor ga je in eerste instantie naar je Facebook bedrijfspagina. Klik daar rechts bovenin op ‘Instellingen’.

Vervolgens verschijnt aan de linkerkant een menu met de optie ‘Instagram advertenties’. Daar koppel je je Instagram-account aan Facebook. Maak of kies vervolgens de content die je wilt promoten en volg de stappen die in beeld komen.

4. Kies de juiste doelgroep voor adverteren op Instagram

Als je gaat adverteren op Instagram, moet je vooraf nadenken hoe je doelgroep er precies uitziet. Want hen wil je graag bereiken met je advertentie. Het is daarbij interessant om je eigen doelgroep samen te stellen via de interesses van je ideale klant.

Hoe specifieker jij je doelgroep bepaalt, hoe effectiever je advertentie zal zijn. Ga daarom voor jezelf na hoe oud je doelgroep ongeveer is en welke interesses ze precies hebben.

Bedenk vooraf ook waarom jouw doelgroep je advertentie graag zou willen zien: what’s in it for them?

Je kunt nu starten met adverteren. Hieronder deel ik nog wat belangrijke zaken die je moet weten als het gaat om adverteren op Instagram

5. Blijf ook in Instagram-advertenties je authentieke zelf

Op Instagram is het eigenlijk net zo belangrijk als in het echte leven: authentiek jezelf blijven als ondernemer. Kom in je advertenties over zoals je in het echt ook bent. Dat geldt zeker als je gaat voor een video-advertentie.

Kies voor fragmenten die je doelgroep het meeste aanspreken. Zo zijn mensen altijd nieuwsgierig naar een kijkje achter de schermen. Gun ze dat ook in een advertentie. Neem in dat stuk authenticiteit wel altijd je huisstijl mee voor een stuk herkenbaarheid en branding (zie volgende tip).

6. Zorg voor een herkenbare branding

Een herkenbare branding is van belang op alle online platforms. Als ondernemer let je hier vast goed op als het gaat om alle online content die je plaatst.

Ook bij je advertenties moet je daarop letten: blijf trouw aan je branding. Soms lijkt het verleidelijk om in een advertentie dingen net wat anders te doen, aan te pakken of het een net iets andere look te geven.

Laat dat achterwege en blijf je authentieke zelf met je herkenbare branding; ook in je advertenties. Zo word je juist herkent door je doelgroep en dat is wat je wilt.

7. Ga voor volop creativiteit en kwaliteit

Je begrijpt dat je advertenties professioneel en pakkend moeten zijn. Daarnaast moeten ze kwalitatief goed zijn. Foto’s moeten een zo hoog mogelijke resolutie hebben en pakkende afbeeldingen bevatten die de doelgroep direct aanspreken.

Bij video’s moet je ervoor zorgen dat ze goed scherp en van hoge kwaliteit zijn. Zorg bij foto’s voor pakkende en bondige teksten en bij video voor goede ondertiteling.

Leg eventueel de nadruk op wat woorden die je visueel in beeld brengt in je video. Zo is in één oogopslag duidelijk waar je video over gaat.

Zorg in alles voor kwaliteit en originaliteit. Zet hiervoor je creativiteit volop in.

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

8. Ga aan de slag met video bij Instagram-advertenties

Natuurlijk kost het maken van goede video’s je vaak meer tijd en moeite dan het maken van goede foto’s. Daarnaast kan het ook best spannend zijn als je begint met het opnemen van video’s.

Weet dat video’s al een poos het meest populair zijn. Sinds het ontstaan van de Reels is de populariteit alleen maar gestegen.

Datzelfde geldt ook voor advertenties: ook daar doet bewegend beeld veel meer dan statische foto’s. In je video-advertentie is het belangrijk dat de eerste paar seconden de kijker direct boeien. Emoties doen het altijd goed: neem die ook zeker mee.

Het je nog niet eerder iets gedaan met video? Dan is het slim om eerst wat te experimenteren: met Reels bijvoorbeeld. Oefen veel met het maken van dit type video. Zo creëer je ook meteen extra content.

In dit blog leg ik je uit hoe je een Instagram Reel maakt: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-instagram-reels-in-6-simpele-stappen/

Na een poosje filmen ben je er echt bedreven in. Dat is het moment dat je ook aan de slag kunt met een video als advertentie.

9. Kies voor caroussel-advertenties op Instagram

Een carrousel advertentie kan ook interessant zijn om in te zetten op Instagram. Hiermee kun je meerdere foto’s of video’s in één advertentie plaatsen.

Verkoop je meerdere producten? Dan is dit zeker interessant. Het mooie is dat de gebruiker door de content heen en weer kan swipen. Je kunt elk onderdeel voorzien van eigen tekst, een eigen link en een eigen call to action. Zo kun je met één advertentie meer verkeer naar je website leiden.

Ook kun je een kort verhaal vertellen met meerdere foto’s of videofragmenten over een bepaald product. Of je kunt de focus leggen op één product dat je van alle kanten belicht.

Dit type advertentie is trouwens niet alleen voor producten. Het is ook goed inzetbaar voor het onder de aandacht brengen van diensten. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen wat je dienst inhoudt en daarna klanten kort een review laten geven in een video.

10. Gebruik geen hashtags in je Instagram-advertentie

Hashtags zijn van groot belang voor je gewone Instagram-content omdat het veel doet voor je bereik en je zichtbaarheid.

Toch zou ik geen hashtags gebruiken in je Instagram-advertenties. Je advertentie oogt professioneler met een korte en bondige tekst zonder hashtags.

Feit is dat je advertentie ook niet verschijnt zoals gewone onbetaalde content dat doet. Omdat je al betaald voor een extra stuk zichtbaarheid, kun je de hashtags in advertenties gewoon achterwege laten.

11. Vergeet de call to action niet

Het is van groot belang dat je in elke advertentie een call to action (= CTA) plaatst. Het doel ervan is dat de lezer tot een gewenste actie overgaat. Een CTA is dé manier om klanten te krijgen.

Het bestaat uit een bericht of een opvallende knop met tekst waar de bezoeker wel op móet klikken. Houd je CTA kort en simpel, zodat de lezer niet hoeft na te denken. Want hoe ingewikkelder en uitgebreider je CTA is, hoe minder mensen er op klikken.

Wat wil je dat de mensen gaan doen die je advertentie zien? Wil je dat ze naar een product gaan? Wil je dat ze zich ergens voor aanmelden of wil je ze doorsturen naar een specifieke link op je website? Bijvoorbeeld naar een speciale landingspagina.

Bedenk vooraf een passende CTA bij je advertentie. Let op: houd het bij één concrete CTA per advertentie.

12. Werk samen met micro-influencers voor je Instagram-advertenties

Wist je dat je ook influencers kunt inzetten bij het adverteren? Uiteraard moet je liefst zelf regelmatig zichtbaar zijn in je advertenties. Maar daarnaast kun je een samenwerking met een influencer hier zeker ook inzetten.

Je hoeft hierbij niet eens te denken aan de hele grote namen. Feit is dat micro-influencers zeker ook een positief effect kunnen hebben op je business.

Door een samenwerking aan te gaan met een micro-influencer die goed bij je product of dienst past, ben je slim bezig. Je lift als het ware mee op de bekendheid, de autoriteit en de schare fans van deze persoon.

Hierdoor kun je tenslotte ook het vertrouwen van de kijker in je product of dienst vergroten.

13. Maak slim gebruik van de statistieken

De statistieken van je advertenties zijn bijzonder waardevol. Ze bieden je duidelijk inzicht waardoor je ziet welke advertenties het goed doen en welke het wat minder doen.

Met deze kennis kun je blijvend je advertenties optimaliseren waardoor ze steeds effectiever worden en je meer klanten krijgt.

Wil je nog meer tips om je zichtbaarheid en je bereik op Instagram te vergroten? Bekijk dan ook eens dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-11-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/

Waar wacht je nog op? Ga vandaag nog aan de slag met en advertentie op Instagram. Succes!

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

Speak Your Mind

*