Voorkom deze 10 fouten met Instagram hashtags

Voorkom deze 10 fouten met Instagram hashtagsHashtags en Instagram zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Goed gekozen hashtags kunnen jou als ondernemer een enorm bereik bezorgen en flink bijdragen aan je zichtbaarheid. In dit blog deel ik 10 veel gemaakte fouten als het gaat om het gebruik van hashtags op Instagram.

Wat zijn hashtags?

Een hashtag begint altijd met dit symbool: #. Het wordt meestal gevolgd door een woord of een combinatie van woorden. Dat kunnen ook emoji’s of cijfers zijn.

Dit teken zorgt ervoor dat het woord een link wordt waardoor het direct vindbaar is op het platform. Er zitten geen spaties in een hashtag.

Hashtags worden gebruikt om afbeeldingen van relevante trefwoorden te voorzien, zodat ze eenvoudig (terug)vindbaar zijn. Het grootste voordeel ervan voor jou als ondernemer is dat je gebruikers kunt bereiken, die je anders niet (direct) gevonden zouden hebben.

Door de juiste hashtags te gebruiken bereik je automatisch meer mensen uit je doelgroep en genereer je meer interactie op dit platform.

Wat is de rol van hashtags?

Hashtags zijn bijzonder interessant voor jou als ondernemer, omdat je hiermee je zichtbaarheid op dit platform aanzienlijk kunt vergroten.

Het interessante is dat gebruikers bepaalde hashtags kunnen gaan volgen, waardoor ze jouw posts voorbij zien komen en je bij interesse gaan volgen.

Deze gebruikers zouden je anders waarschijnlijk niet (zo snel) hebben gevonden. Je snapt nu vast wel hoe belangrijk en vooral interessant goede hashtags voor je kunnen zijn.

Welke soorten hashtags zijn er?

Er zijn veel verschillende soorten hashtags. Ik som hier een aantal belangrijke voor je op:

  • Regionale hashtag: als je een fysiek bedrijf hebt, is dit een belangrijke hashtag om makkelijk vindbaar te zijn en op te vallen in je buurt en de regio.
  • Thematische hashtag: geeft algemene informatie over het onderwerp van de tekstl of de afbeelding.
  • Trending hashtag: dit spreekt voor zich; je lift met deze hashtag mee op een trend. Weet dat je meestal niet de enige bent, waardoor je snel over het hoofd kunt worden gezien.
  • Branded hashtag: dit is een zelfbedachte hashtag die je bedrijf vertegenwoordigt. Die kun je zelf gebruiken, maar anderen kunnen dat ook. Hierdoor vergroot je herkenbaarheid van je bedrijf.
  • Community hashtag: dit is een soort hashtag dat wordt gebruikt door een specifieke groep mensen.

Waar het om draait, is het vinden van een goede mix van hashtags die je bij voorkeur ook regelmatig varieert. Zorg dat daarin wel altijd specifieke niche hashtags worden meegenomen.

Waar vind je goede hashtags?

Om te beginnen kun je gericht zoeken naar hashtags op Instagram zelf. Dat doe je door bij het vergrootglas een # te typen en meteen daaraan vast een trefwoord. Zo kom je uit bij allerlei hashtags. Je ziet per hashtag ook meteen hoeveel berichten het bevat.

Door op een gewenste hashtag te klikken, zie je het type berichten dat er wordt geplaatst. Zo krijg je een goede indruk of jouw content daar tussen past. Kijk hier ook eens bij gerelateerde hashtags om nog meer inspiratie op te doen als het gaat om hashtags.

Wat ook slim is, is om een kijkje te nemen bij de grote namen op jouw vakgebied; welke hashtags gebruiken zij? Er zijn tenslotte ook tools en apps die je daarbij kunnen helpen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Tagsfinder.

Hoe gebruik je hashtags?

Verzamel alle relevante hashtags voor je bedrijf. Verzamel ook alles wat bij je niche hoort. Vervolgens kun je die hashtags gaan gebruiken zodra je wat post op Instagram. Kijk goed welke hashtags het beste bij de betreffende post passen.

Per bericht kun je maximaal 30 hashtags plaatsen. Het beste is om het wat af te wisselen. Tussen de 10 – 30 is altijd goed. Dit vergroot je bereik en je zichtbaarheid aanzienlijk.

VEEL GEMAAKTE FOUTEN MET INSTAGRAM HASHTAGS

In het gebruik van hashtags kunnen nog best wat fouten worden gemaakt. In dit blog deel ik veel gemaakte fouten die je moet vermijden als het gaat om Instagram hashtags.

1. Je doet geen hashtag onderzoek

Je kunt natuurlijk snel een aantal hashtags verzamelen en die in je post plaatsen, maar het is verstandiger om vooraf wat meer onderzoek te doen. Allereerst welke hashtags echt zinvol zijn. Stel een compleet overzicht op van alle relevante hashtags voor je business die perfect passen bij je niche en je product of dienst.

Kijk bij elke hashtag die interessant lijkt of het ook echt goed past bij je bedrijf. Sommige hashtags kunnen verrassende afbeeldingen bevatten die je daar niet verwacht. Of waar je liever niet tussen wilt staan. Dit vooraf altijd even checken.

Realiseer je dat je die lijst ook regelmatig moet checken: vul het aan met nieuwe relevante meer trending hashtags en verwijder hashtags die niet meer goed aansluiten.

2. Je gebruikt altijd dezelfde hashtags

Het is onverstandig om steeds dezelfde hashtags onder je post te plaatsen. Het schijnt dat het algoritme van Instagram je mogelijk ziet als spam(mer) als je dat doet.

Hierdoor kan je bereik op het platform beperkt worden en dat is het laatste wat je wilt. Zorg daarom altijd voor variatie (meer daarover in tip 6).

3. Je gebruikt te weinig of geen hashtags

De grootste fout die je kunt maken is het niet gebruiken van hashtags. Plaats geen posts zonder er een hashtag bij te zetten. Hashtags zijn nu eenmaal een goede tool om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten. Neem echt de tijd voor de hashtags en doe er je voordeel mee.

Als je spontaan iets post, zorg ervoor dat je minimaal 3-5 hashtags toevoegt. Dan zit je in ieder geval goed. Bij normale posts zou ik 10 – 30 hashtags aanhouden.

Wat je niet moet doen, is er gewoon een aantal hashtags bij ‘verzinnen’ om maar op die 30 uit te komen. Houd het op de hashtags die echt ter zake doen voor je specifieke post en ga enkel voor kwalitatief goede hashtags.

4. Je gebruikt hashtags die niets met je post te maken hebben

Je kunt natuurlijk allerlei interessante hashtags gebruiken die zijdelings met je business, product of dienst te maken hebben. Dat is niet slim omdat het zoekvolume erg laag ligt en je zo waarschijnlijk niet gevonden wordt.

Het is van belang dat de hashtags goed aansluiten op de exacte content van je post. Het gebruik van hashtags die er niet echt toe doen of die juist heel trending zijn, slaat de plank vaak mis.

Zorg voor specifieke hashtags die volledig passen bij de afbeelding en de tekst van de post. Laat alle hashtags die hier slechts zijdelings of niet mee te maken hebben achterwege.

5. Je gebruikt te populaire hashtags

Door de populairste hashtags te gebruiken krijg je meer kans om ontdekt te worden, toch? Nou … nee. Populaire hashtags lijken interessant en nodigen zeker uit om te gebruiken, omdat de hashtags zelf vaak een enorm bereik hebben.

Voorkom de fout om deze hashtags te gebruiken. Omdat ze zo populair zijn, verdwijnt je net geplaatste post direct in de massa en is daardoor amper zichtbaar.

Specifieke niche hashtags werken hier vele malen beter. Voor jou als ondernemer is het belangrijk om met je post interactie te genereren en het liefste met mensen uit je doelgroep. Ga zodoende altijd voor de welbekende kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

6. Je varieert onvoldoende met je hashtags

Zoals ik eerder benoemde, leidt het voortdurend gebruik van dezelfde hashtags in je Instagram content juist tot minder bereik en minder interactie op het platform.  Instagram ‘bestraft’ als het ware het gebruik van steeds dezelfde hashtags door je bereik te verminderen.

Door verantwoord te variëren met je hashtags, zien veel meer potentiële klanten je bericht langskomen. Daardoor is de kans op interactie met je doelgroep groter.

7. Je maakt geen gebruik van gerelateerde hashtags

Branche- ofwel nichegerichte hashtags zijn belangrijk om gericht je doelgroep te bereiken. Vaak heb je een paar relevante hashtags die je vaak gebruikt.

Het is slim om ook gebruik te maken van bepaalde synoniemen daarvan. Daarmee bereik je een veel breder publiek dat nog steeds tot je doelgroep kan behoren. Ga op zoek naar zoveel mogelijk relevante synoniemen en zet ze gericht in.

8. Je gebruikt geen locatie hashtag

Als je een fysieke onderneming of winkel hebt, wil je graag de aandacht trekken van je doelgroep uit de buurt. Dat doe je door het gebruik van een locatie hashtag die je vindbaarheid sterk verbeteren.

Stel je bent kinderfotograaf en je gebruikt de hashtag ‘kinderfotografie’. Je begrijpt dat het gebruik van ‘kinderfotografieapeldoorn’ veel duidelijk is en de mensen uit die regio direct aanspreekt. Zonder deze lokale verwijzing mis je echt de kans om gevonden te worden door je doelgroep in de buurt.

Kijk wel uit dat je die hashtags niet te specifiek maakt (denk aan een wijk of een kleiner gebied). Een goed gekozen trefwoord met een plaatsnaam doet het vaak het beste.

9. Je gebruikt te algemene hashtags

Veel ondernemers gebruiken trefwoorden die veel te algemeen zijn. De kans dat je via die weg wordt gevonden door een potentiële klant is erg klein.

Daarnaast komt het niet professioneel over als je een hele rits hashtags erbij hebt staan die niet specifiek over je content gaan. Kortom: te algemene hashtags gewoon helemaal niet gebruiken.

10. Je plaatst de hashtags bij de commentaren

Je hebt het vast wel vaker gezien: hashtags die opgesomd staan onder bij de reacties op een post. Dat is meestal door de persoon zelf gedaan die het heeft gepost. Een tijd lang werd gedacht dat dit verstandig(er) was omdat je dan meer bereik zou hebben.

Feit is dat dit niets extra doet aan je vindbaarheid of zichtbaarheid. Instagram raad zelf aan om je hashtags gewoon onder je tekst in het bijschrift te plaatsen.

Ben je op zoek naar nog meer interessante Instagram-tips? Neem dan ook een kijkje bij dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/10-instagram-tips-die-je-waarschijnlijk-nog-niet-kent/

Dit waren een aantal veel gemaakte fouten als het gaat om het gebruik van hashtags op Instagram. Ga ermee aan de slag en onderzoek wat bepaalde hashtags doen voor je zichtbaarheid, je bereik en je interactie doen. Zorg daarbij altijd voor voldoende variatie. Succes!

Speak Your Mind

*