Tien vragen om te stellen voor je deelneemt aan een mastermind

Mastermind vragenMasterminds heb je in alle soorten en maten. Iedere groep is anders. Hoe kun je achterhalen welke mastermind het beste aansluit op jou en jouw bedrijf? Dat doe je door vooraf gericht vragen te stellen. Dat is de enige manier om te bepalen of een bepaalde mastermind-groep goed bij je past (of niet).

In dit blog deel ik 10 belangrijke vragen, waar je een antwoord op moet krijgen als je een keuze maakt bij welke mastermind-groep je wilt aansluiten. Zo maak je de beste keuze voor jezelf en je business.

Wat is een mastermind-groep?

Zit jij al in een mastermind-groep? Wist je dat het een enorme meerwaarde heeft voor de groei van je business? Een mastermind is een groep ondernemers die elkaar adviseert, ondersteunt, inspireert en motiveert. Je deelt ideeën of ondersteunt elkaar in praktische zin. De positieve energie en het enthousiasme van een mastermind geven jou en je bedrijf een enorme boost. Het zorgt ervoor dat je in de actiestand komt en flinke stappen gaat maken.

Er zijn betaalde masterminds en masterminds waarbij je je kosteloos kunt aansluiten. De laatste wordt meestal door een groepje ondernemers georganiseerd en is informeel.

Een betaalde mastermind-groep wordt georganiseerd door een coach en bevat ook workshops/lessen en/of coaching en is vaak gestructureerd. De Groeibriljant, mijn mastermind-groep, is hier een voorbeeld van.

Vragen die je jezelf moet stellen

1. Welke eisen moet ik aan mezelf stellen om deel te nemen aan een mastermind?

Het allerbelangrijkste is, dat je jezelf goed kent. Wat wil je, wat kun je, waar liggen jouw persoonlijke grenzen? Ga dit voor jezelf na.

Bepaal daarnaast duidelijke doelen en verwachtingen die je hebt van je deelname aan de mastermind. Zo kun je goed inschatten of een groep die je voor ogen hebt, ook echt goed aansluit op jou als persoon en op jouw doelen.

Iedere ondernemer heeft andere doelen voor ogen. De één wil gericht antwoorden op bepaalde vragen. De ander wil een strategie bepalen of een structuur opzetten. Weer iemand anders wil graag sparren en samen tot mooie concepten komen.

Noteer jouw concrete doelen en verwachtingen. Zo heb je ze helder voor ogen. Met deze informatie is het voor jou helder wat je wilt bereiken en wat je daarvoor nodig hebt.

2. Met welk type mensen wil ik graag samenwerken?

Hoe sociaal je ook bent, er zijn altijd bepaalde typen mensen waarbij jij je net wat beter op je gemak voelt en lekker jezelf kunt zijn. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met leeftijd, met de sector waarin iemand werkzaam is (creatief of zakelijk), met het ervaringsniveau (starter of niet) of met een bepaalde achtergrond.

Omdat ik zo enthousiast ben over de kracht van een mastermind, bied ik je de mogelijkheid deel te nemen aan mijn Groeibriljant Mastermind met topondernemers. Je aanmelden voor een belafspraak is de eerste stap naar succesvolle marketing voor jouw bedrijf. Kijk hier voor meer info over de Groeibriljant Mastermind!

Daarnaast kan het ook zo zijn, dat je het liefste met gelijkgestemden samen bent in een groep. Stel je bent werkzaam in de zorg. Het is dan prettig om met andere zorgprofessionals in een mastermind te zitten. Voordeel is, dat iedereen tegen dezelfde zaken aanloopt en dus niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden (specifiek voor het vakgebied). Datzelfde geldt trouwens voor alle typen business. Noteer voor jezelf hoe jouw ideale groep eruit moet zien.

3. Ben ik bereid om me open en kwetsbaar op te stellen?

Masterminds kunnen heel diep gaan en veel emoties oproepen. Je kunt het bijna zien als een soort ondernemerstherapie. Ga goed voor jezelf na of je bereid bent om jezelf helemaal open te stellen en bloot te geven. Het is ook belangrijk dat je meningen van anderen kunt accepteren en om advies durft te vragen (want daarvoor zit je er tenslotte ook bij).

Kortom: ben je bereid de ‘muurtjes’ om je heen te laten vallen en jezelf kwetsbaar op te stellen in een mastermind groep? Om 100% jezelf te zijn?

4. Ben ik er klaar voor om me te committeren?

Als deelnemer aan een mastermind is het een vereiste dat je je volledig committeert. De deelname vraagt om een enorme mate van betrokkenheid. Dat houdt in dat je aanwezig moet zijn bij elke bijeenkomst. Sommige masterminds komen heel regelmatig samen, andere een paar keer per jaar. Soms wordt de mastermind ook online gedaan. Bepaal voor jezelf eens wat een frequentie is die voor jou goed voelt. En die je ook zeker kunt waarmaken.

Met committeren bedoel ik ook: er voor de volle 100% bij zijn. Kun jij tijdens deze bijeenkomsten je mobieltje een dag op stil zetten? Kun je op die momenten al je aandacht en energie stoppen in de masterminds?

Vragen die je de organisator van de mastermind-groep moet stellen

5. Waarom moet ik kiezen voor jouw mastermind-groep?

Natuurlijk zal elke organisator zijn mastermind-groep de hemel in prijzen. En beweren dat het de meest praktische, waardevolle, intensieve, beste en geweldige mastermind is, die je kunt vinden.

Vraag hier eens gericht door. Wat maakt de groep anders? Wat is het onderscheidend vermogen? Laat je niet afschepen met standaard antwoorden. Graaf verder en je komt zeker bruikbare informatie tegen.

6. Hoe verloopt de procedure voor het vormen van groepen en het matchen van de leden?

Een klik is een van de belangrijkste dingen in een mastermind. Onderling moet het kloppen. Een organisator moet dit op de juiste manier aanpakken. Want een mastermind groep met mensen die geen klik hebben, is een grote bron van ergernis en verspilling van tijd en geld. Mastermind-groepen hebben dus een juiste mix van mensen nodig.

Vraag de organisator gericht op welke manier de groepen gevormd worden. Waar let hij op bij de selectieronde? Op basis waarvan worden mensen gematcht? Hoe zorgt hij voor een goede groepsdynamiek?

7. Met welk type mensen kom ik in de groep?

Veel mastermind-groepen trekken een bepaald type ondernemer aan. Dat is niet altijd duidelijk te herleiden van de website. Vraag hier altijd gericht naar. Denk aan vragen als: welk type ondernemers hebben deelgenomen aan eerdere masterminds? Uit welke type ondernemers bestaat het grootste deel van de groep? Aan welke type ondernemers zou de organisator jou op basis van eerste input willen koppelen?

8. Wat is de structuur van de bijeenkomsten (frequentie, locatie, tijd)?

Dit is een hele belangrijke vraag. Ik gaf eerder aan dat commitment enorm belangrijk is. Zonder commitment hoef je naar mijn mening niet eens aan een mastermind te beginnen.

Vraag hoe vaak de bijeenkomsten zijn. En op welke tijden ze plaatsvinden. Is het steeds op dezelfde locatie of zijn het wisselende locaties?

Deze informatie is erg belangrijk. De antwoorden geven je ook een duidelijke indicatie over de mate van professionaliteit van de mastermind-groep. Stel deze vragen en ga voor jezelf na in hoeverre het goed voelt voor jou en jij je hier 100% aan kunt committeren.

9. Wat is de procedure als ik echt geen klik heb met de groep?

Hoe goed de voorbereiding ook is geweest, het kan altijd zijn dat je je niet op je plek voelt in de groep. Dat er geen klik is. In een mastermind-groep is een goede groepsdynamiek een van de belangrijkste dingen.

Vraag na wat de procedure is als dit – onverwachts – toch het geval zou zijn. Is het mogelijk je dan terug te trekken? Kun je jouw deelname binnen een bepaalde termijn om die reden annuleren? Krijg je dan (een deel van) je investering terug? Vraag precies na hoe dit zit. Je kunt ook de algemene voorwaarden opvragen. Daar moet iets over vermeld staan.

10. Hoe wordt het succes van de mastermind-groep gemeten?

Elke organisator roept natuurlijk dat zijn mastermind-groep een succes is. Daar kun je niet zoveel mee. Vraag hierover goed door. Hoe lang doet hij deze masterminds al? Hoeveel deelnemers zijn er in totaal geweest? Wat is de definitie van succes voor de organisator? Waaruit bestaat het? Wat levert het de deelnemers concreet op? Waar vind je testimonials van eerdere deelnemers?

Is er een oud-deelnemer die jij misschien mag benaderen om zijn ervaringen persoonlijk te horen? Vaak is het antwoord (vanuit privacyoverwegingen) hierop ‘Nee’. Maar soms wordt het belang ervan ingezien en krijg je hier toestemming voor. Dit is natuurlijke de beste manier om meer over een mastermind-groep te weten te komen.

Met deze 10 tips ben je optimaal voorbereid om aan te sluiten bij een mastermind-groep.

Omdat ik zo enthousiast ben over de kracht van een mastermind, bied ik je de mogelijkheid deel te nemen aan mijn Groeibriljant Mastermind met topondernemers. Je aanmelden voor een belafspraak is de eerste stap naar succesvolle marketing voor jouw bedrijf. Kijk hier voor meer info over de Groeibriljant Mastermind!

Comments

  1. Wat een mooi idee, maar voordat ik hieraan begin zal ik idd eerst de vragen goed in me op moeten nemen. Ik heb niet op alles een antwoord.
    Bedankt voor de tips Anne.

Speak Your Mind

*