In een vorig blog heb ik je de basis uitgelegd om met Pinterest te starten. Je hebt kunnen lezen dat Pinterest kan zorgen voor veel verkeer naar je website. Want elke pin linkt terug naar een pagina op jouw website. Hiermee trek je potentiële klanten richting je website. Ook kan het platform zorgen voor een explosieve groei in het aantal blogbezoekers. Ik leg je uit hoe je Pinterest slim kunt inzetten voor je blog. Schrijf je blogs of ben je van plan dit te gaan doen? Lees dan zeker verder.
Heel veel pinnen
Over bloggen weet je dat je dit heel regelmatig moet doen, maar bij pinnen is het van nog groter belang dit met grote regelmaat te doen. Hoe meer je pint, hoe groter de kans is dat je content opvalt. Pinterest ziet op die manier dat je actief bent en toont jouw pins vaker. Meerdere pins per dag is uitstekend. Schrik niet; dit hoeven niet alleen pins van jezelf te zijn. Dit mogen ook pins van anderen zijn. Het klinkt als een hoop werk, maar als je het goed en structureel inbouwt, ben je al binnen 10 minuten klaar.
Hoe doe je dit? Op elk moment van de dag kun je wel pinnen of iets re-pinnen. Bijvoorbeeld tijdens het ontbijt, als je met het OV reist, in de rij staat bij de supermarkt of in de wachtkamer bij de tandarts. Er is altijd wel een extra verloren moment voor te vinden.
Laat je pins opvallen
Natuurlijk zorg je voor mooie afbeeldingen in pakkende kleurstellingen, maar let ook op hoe je ze plaatst: horizontaal of verticaal. Wist je dat horizontale afbeeldingen wegvallen op Pinterest en hierdoor over het algemeen minder repins krijgen? Dat is jammer.
In de feed van Pinterest zie je dat alle afbeeldingen even breed zijn. Dat houdt automatisch in dat verticale pins groter worden weergegeven dan horizontale pins. Doe hier je voordeel mee! Val op en gebruik alleen verticale pins. De perfecte verhoudingen zijn: 2:3 en 4:5. Gebruik bijvoorbeeld de handige tool Canva om deze verticaal georiënteerde pins te maken. Kies hierbij voor de ‘Pinterest Graphic’.
Evergreen content
Iets waar je misschien niet direct aan denkt als je een blog schrijft of als je iets pint: zorg ervoor dat je teksten en afbeeldingen zoveel mogelijk ‘evergreen content’ bevatten. Dat betekent dat de teksten en afbeeldingen nu en in de toekomst interessant zijn en blijven voor jouw potentiële klant. Dat sluit niet alleen beter aan op jouw doelgroep, maar heeft ook effect op je vindbaarheid via zoekmachines zoals Google. Vraag jezelf steeds af of datgene waarover je blogt of datgene dat je pint, iets is dat langere tijd actueel is.
Maak gebruik van buttons
Laat je websitebezoekers weten dat je actief bent op Pinterest. Je kunt hiervoor zelf buttons plaatsen op je website. Ik gebruik hier zelf een hele simpele WordPress plugin voor: Easy Social Share buttons.
Kijk maar onder dit blog. Hierbij zijn veel instellingen mogelijk, waardoor je de deelknoppen zo kunt maken als je zelf wilt. Er zijn een heleboel mogelijkheden, en een handige wizard helpt je om de buttons op je pagina te zetten.
Doe het niet alleen: gebruik groepsborden
Pinterest groepsborden zijn borden waarop meerdere mensen kunnen pinnen. Het wordt aangemaakt door iemand (de admin) en vervolgens kan iedereen er (na aanmelding) op pinnen.
De meeste groepsborden hebben wel ‘groepsbord’ of ‘groupboard’ in de naam van het bord staan. Zoek maar eens op Pinterest op deze woorden.
Hoe herken je zo’n groepsbord? Dit bord heeft rechts boven profielfoto’s van meerdere personen staan.
Ben je nieuw op Pinterest? Dan kun je zo een veel groter publiek bereiken. Het grote voordeel is, dat het in de feeds van alle andere pinners uit de groep verschijnt. Ga op zoek naar interessante borden. Je vindt ze ook door na te gaan op welke groepsborden je collega-bloggers zitten.
Als je wilt aansluiten bij een groepsbord, moet je het bord eerst volgen. In de toelichting staat meestal vermeld, hoe jij je kunt aanmelden. Mocht dit niet zo zijn, stuur de admin van het bord dan een berichtje. Dat is degene die bij het overzicht van de pinners helemaal links staat. Je moet deze persoon wel volgen, voordat je een bericht kunt sturen. Zet deze groepsborden vanaf nu gericht in voor meer bereik.
Ik heb een heleboel tips met je gedeeld. Kies er een of meerdere uit die je het meeste aanspreken en ga daarmee aan de slag. Succes bij het inzetten van Pinterest voor de promotie van je blogs!
Wil je leren hoe je Pinterest kunt inzetten voor meer websitebezoekers en klanten? Doe dan mee met 365 Dagen Pinsucces en creëer een stroom van websitebezoekers en klanten met Pinterest: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-pinsucces/
Anne, interessant artikel. Hoe denk je over software om pins automatisch in te plannen? Denk hierbij aan Hootsuite of Tailwind die helemaal gericht zijn op Pinterest. Je hoort namelijk wisselende dingen over de resultaten die je ermee behaalt.
Tailwind is prima als je echt heel veel wilt pinnen op een dag. Dat bevordert echt wel je websitebezoeken. Hootsuite heb ik geen ervaring mee.