Organisch meer volgers krijgen op Instagram: 12 slimme tips

Organisch meer volgers krijgen op InstagramInstagram is een platform waar je als ondernemer goed kunt werken aan je zichtbaarheid. Zoveel mogelijk volgers op Instagram hebben is bijzonder interessant voor jou als ondernemer. Hoe kun je nu organisch groeien als het gaat om je volgers op Instagram? Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. In dit blog deel ik 12 praktische tips waarmee je ervoor zorgt dat het aantal volgers lekker snel groeit.

1. Blijf bij één (overkoepelend) thema

Het kan verleidelijk zijn om op Instagram over van alles en nog wat te posten. Wil je Instagram professioneel voor je onderneming inzetten? Dan is het belangrijk om je volgers niet te verwarren door qua content van de hak op de tak te springen. Alleen als je je aan een specifiek onderwerp houdt en hier niet in grote lijnen van afwijkt, gaat jou ideale doelgroep je ook volgen. Ze weten dan dat wat jij post ook echt relevant en interessant voor ze is.

Ze weten dat jij de expert bent op dat ene specifieke onderwerp. Plaats met name berichten die samenhangen met jouw thema. Je kunt hierop natuurlijk altijd uitzonderingen maken, maar zorg ervoor dat je thema steeds als rode draad door je posts heen loopt.

2. Spreek je ideale klant aan in je bio

Je bio op Instagram is een belangrijk visitekaartje. Het is je eerste en vaak enige kans is om een goede indruk te maken. Je bio maakt duidelijk wie je bent en wat je voor je doelgroep kunt betekenen. Daarnaast is de bio officieel de enige plek op Instagram waar je een klikbare link kunt plaatsen. Bijvoorbeeld naar je website of naar je gratis weggever.

Eigenlijk kun je je bio zien als een elevator pitch. Zorg ervoor dat het je de bezoeker direct aanspreekt. Houd het kort en wees duidelijk. Gebruik gerust emoji’s die passen bij jouw thema. Je kunt niet veel tekst kwijt in je bio. Zorg dat je de belangrijkste dingen in je bio zet. Dat zijn:

  • Je gebruikersnaam.
  • Je naam.
  • Wie je bent.
  • Wat je doet.
  • Wat kun je voor anderen kunt betekenen.

Je mag ook hashtags in je bio plaatsen. Als je een persoonlijk account hebt en een zakelijk account, dan kun je in beide bio’s verwijzen naar je andere account. Bijvoorbeeld: Volg mij ook op @anneraaymakers.

3. Gebruik de juiste zoekwoorden in je bio

Wist je dat  Instagram bij het zoeken op het platform alleen zoekt op naam en gebruikersnaam? De rest van de bio-tekst wordt helaas niet doorzocht. Houd hier rekening mee bij het vullen of aanpassen van je bio. Vaak worden zoekwoorden gebruikt in de overige tekst, maar daar heb je dus voor je vindbaarheid op Instagram niets aan.

Het is belangrijk om je merknaam of beroep bij je naam of gebruikersnaam te vermelden. Maak het zoekwoord zo specifiek en uniek mogelijk. Stel je bent fotograaf gespecialiseerd in fotografie van kinderen. Kies dan als zoekwoord ‘kinderfotografie’ in plaats van alleen ‘fotografie’. Wil je ook graag je naam vermeld hebben? Kies dan bijvoorbeeld voor Petrasmit.kinderfotografie. In plaats van de punt kun je als teken ook de _ (= underscore)  gebruiken. Zo ben je goed vindbaar op je naam en op je specialisme.

Ninja-tip: Je kunt je accountnaam en gebruikersnaam altijd veranderen. Zo kun je eens in de zoveel tijd wat variëren met zoekwoord en uittesten wat goed werkt.

4. Haal alles uit je link

Op Instagram is er maar plek voor één link. Die link staat in je bio. Vaak plaats je hier de link naar je website. Ook kun je de link naar je weggever hier in zetten of naar een actuele aanbieding. En wat denk je van dat webinar van volgende week? Niet iedereen is geïnteresseerd in datgene wat jij in de link hebt staan. Je kunt bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd deze link vervangen. Maar het kan nog slimmer.

Er zijn tools als Linktree die je kunt gebruiken om meerdere links bij elkaar te plaatsen. Wat nog beter werkt en er professioneler uit ziet, is om zelf een webpagina te maken waarop je een aantal belangrijke links bij elkaar zet. Plaats hier niet teveel, denk aan maximaal zeven links. Als er teveel staat, zijn mensen sneller geneigd om de pagina weer te verlaten.

Op deze manier heb je voor je ideale klanten voor elk wat wils: je website, je weggever, je aanbieding, je blog of de link om je aan te melden voor je webinar. Daarnaast kun je deze pagina helemaal in je eigen huisstijl maken, waardoor het er professioneel uitziet. Ook heb je toegang tot de statistieken van deze pagina.

Ben je op zoek naar meer marketingtips voor Instagram? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-8-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/

5. Kies voor een aansprekende en herkenbare feed

Naast de bio is je feed het eerste wat mensen zien als ze jouw Instagram-account bezoeken. Dat wat ze zien, moet jouw ideale doelgroep direct aanspreken. Leef je goed in en kies voor afbeeldingen, teksten en kleuren die je doelgroep aanspreken. Houd hierbij ook je huisstijlkleuren in de gaten.

Als je op een positieve manier opvalt met je feed, dan doe je het goed en heb je grote kans dat de bezoeker jou gaat volgen. Ook zijn ze dan sneller geneigd om te klikken op je berichten en je bijbehorende teksten te lezen.

6. Maak klikbare links in je berichten

Officieel kun je op Instagram maar op één plek een doorlink plaatsen. Ik heb een handige hack waarmee je eenvoudig een klikbare link maakt in een bericht.

Ik geef je een voorbeeld. Stel je wilt je nieuwste blog promoten. Je maakt een mooie afbeelding bijvoorbeeld in Canva en schrijft een pakkende tekst voor je bericht. Vervolgens plaats je deze via de Instagram app.

Kies dan een sticker uit en zet daar je gebruikersnaam in. Maak deze sticker vervolgens zo klein mogelijk. Je kunt er eventueel nog een andere sticker of emoticon overheen ‘plakken’. Zodra iemand op jouw bericht klikt, komt die automatisch in je bio terecht: precies daar waar je hem of haar hebben wilt.

7.  Kies voor samenwerking

Online groei je niet snel in je eentje. Samen bereik je véél meer. Door de samenwerking aan te gaan met één (of meerdere) andere Instagramgebruikers in je themagebied, kun je beiden profiteren van elkaars bereik. Je kunt bijvoorbeeld afspreken om elkaars berichten te liken, elkaar te taggen of om op elkaars berichten te reageren. Je account opbouwen gaat echt een stuk sneller als je met anderen samenwerkt en van hun bereik profiteert (en andersom natuurlijk).

Een andere manier is om ervoor te zorgen dat je opvalt bij experts op je vakgebied die bekender zijn dan jijzelf (nu) bent.

Reageer en like regelmatig die berichten en stories. Je merkt dan vrij snel dat zij ook (eerder) op jou reageren en zo bouw je al een mooi contact op. Vervolgens kun je die mensen na een poosje ook actief benaderen om te kijken wat je voor elkaar kunt betekenen.

8. Bouw regelmaat en consistentie in

Regelmaat is de sleutel voor je zichtbaarheid. Dat geldt voor alle typen sociale platforms, dus ook voor Instagram. Dat heeft te maken met het algoritme. Je bereik wordt groter op het moment dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst.

Wat betekent nu regelmatig? Dat houdt in dat je minimaal drie keer per week een bericht plaatst. Nog beter is het om elke dag een bericht te plaatsen. Daarnaast is het slim om ook stories (liefst dagelijks) actief in te zetten (zie volgende tip). Naast dat dit een positief effect heeft op het algoritme, blijf je zo ook onder de aandacht van je doelgroep.

9. Ga actief aan de slag met stories

Doe jij al iets met Instagram Stories? Zo niet, dan is dat een gemiste kans. Stories doen het bijzonder goed op Instagram. Wist je dat bepaalde mensen liever berichten bekijken en andere liever stories bekijken? Houd hier rekening mee.

Het is een goed idee om stories zeker eens uit te testen. Neem hier een week of zes de tijd voor en ga intensief stories posten op Instagram. Je merkt vanzelf waar de interesse van je doelgroep naar uitgaat.

Je kunt het natuurlijk ook combineren. Geef jezelf de tijd om dit uit te testen met je publiek. Zo achterhaal je wat het beste bij je doelgroep past en hoe je ze goed kunt bereiken.

Wil je hiermee aan de slag en zoek je inspiratie voor de inhoud van je stories? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/

10. Verdubbel je bereik met dubbele inhoud

Alle content die je op Instagram plaatst, krijgt een bepaald organisch bereik. Instagram beperkt dit door zijn ingebouwde algoritme. Hoe fijn zou het zijn als je direct een dubbel zo groot bereik krijgt met maar één gemaakt bericht?

Dat kun je als volgt doen:

  1. Stel een bericht op met een mooie afbeelding en een pakkende tekst.
  2. Die plaats je op je feed.
  3. Nu maak je een story aan. Dat kun je bijvoorbeeld doen in Canva.
  4. Kopieer nu de afbeelding en de tekst van het bericht dat je net hebt gemaakt.
  5. Plaats dat nu in een story-sjabloon.
  6. Pas eventueel de tekst en de lay-out nog wat aan.
  7. Voeg nog wat extra’s toe: bijvoorbeeld een sticker of een van de andere opties die Instagram heeft voor stories.
  8. Klaar? Post dan ook deze story.

Het mooie is dat je nu zowel de mensen bereikt die liever berichten bekijken, als ook de mensen die vooral de stories kijken. Voel je niet bezwaard dat je twee keer hetzelfde post, maar weet dat dit juist een slimme zet is.

11. Check je hashtags

Mensen op Instagram zoeken op zoekwoorden of op hashtags. Als ondernemer is het belangrijk om je hashtags goed in te zetten. Een fout die veel gemaakt wordt, is dat hashtags worden gebruikt die heel populair zijn. Het is een feit dat hoe populairder een hashtag is, hoe minder bereik een individueel account krijgt bij het gebruik van die specifieke hashtag.

Kies liever voor hashtags waarop ook wordt gezocht, maar die niet al te veel worden gebruikt. Of nog beter: maak een mix van populaire, middelmatige en meer unieke hashtags. Denk aan hashtags die je zelf hebt aangemaakt. Bij de laatste variant is je bericht langer zichtbaar, maar wordt wel minder vaak gevonden.

Ben je op zoek naar nog meer inspiratie over je nog meer volgers aantrekt? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/19-tips–meer-volgers-op-instagram/

12. Zet handige apps slim in

Tenslotte geef je nog een paar handige apps mee, die je kunt gebruiken om meer uit je Instagram te halen of er effectiever in te werken.

Later: met behulp van deze handige app kun je berichten vooraf inplannen.

Planoly: deze app helpt je bij het inplannen van Instagramberichten en toont belangrijke statistieken.

Iconosquare: Hiermee kun je onder meer je Instagramprofiel analyseren, de betrokkenheid van gebruikers meten en belangrijke hashtags achterhalen.

TagsForLikes: Met deze app kun je thematische hashtags vinden die je kunt gebruiken.

Kies een tip uit waarmee je vandaag al een start maakt en ga zo voor veel nieuwe volgers en veel meer zichtbaarheid. Succes!

Speak Your Mind

*