Je kent Pinterest waarschijnlijk al. Misschien ben je ook al actief op dit platform. Dan weet je dat het iets heel anders is dan andere sociale netwerken zoals Facebook en Instagram. Het is eigenlijk een zoekmachine met foto’s en plaatjes om allerlei creatieve ideeën te ontdekken.
Ik hoor je denken … “Moet ik nu ook al iets met Pinterest?”
Misschien meer dan je in eerste instantie denkt! Want er zijn op dit platform voor jou als ondernemer een heleboel kansen en mogelijkheden. Ben je benieuwd wat Pinterest voor jou kan betekenen? Lees dan verder.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een sociaal netwerk en fungeert als digitaal prikbord. De gebruiker heeft op zijn eigen pagina prikborden of moodboards en kan op internet overal afbeeldingen pinnen en vervolgens op een van de aangemaakte ‘borden’ bewaren om later te proberen, lezen of kopen.
Op Pinterest kun je dus je eigen prikborden aanmaken. Een prikbord is een soort digitale collage. De afbeeldingen op dat prikbord haal je elders van Pinterest vandaan, van internet of van je eigen site.
Elke afbeelding op een prikbord is een link.
Het sociale aspect van Pinterest is dat deze prikborden openbaar zijn en andere gebruikers ze dus kunnen volgen. Ook kunnen andere gebruikers een ‘repin’ uitvoeren. Dan plaatsen zij de afbeelding met link die ze bij jou vinden, op hun eigen moodboard.
Waarom met Pinterest aan de slag?
Waarom zou je -naast alle andere sociale netwerken- nu óók nog aan de slag willen met Pinterest? En wat kan het voor jou en voor je bedrijf betekenen?
Uit het Nationaal Social Media onderzoek blijkt namelijk, dat het aantal dagelijkse gebruikers van Pinterest in Nederland de laatste tijd een stijgende lijn vertoont.
Pinterest bestaat al sinds 2011 maar is nu populairder dan ooit. Dat komt omdat steeds meer bedrijven ontdekken dat regelmatig posten op Pinterest je websitebezoekers oplevert en dus klanten.
Je zou Pinterest kunnen zien als de 3e zoekmachine (na Google en YouTube), want heel veel mensen zoeken dagelijks op Pinterest naar tips, ideeën en inspiratie.
Misschien denk je dat Pinterest meer door vrouwen wordt gebruikt dan door mannen. Maar er is een duidelijke trend dat steeds meer mannen Pinterest gebruiken. Zelfs mijn eigen man zit er dagelijks om informatie te vinden over zijn verzameling en om zijn verzameling uit te breiden.
Kortom: als je je nog niet hebt verdiept in Pinterest, is dit een mooi moment.
Wat maakt Pinterest interessant?
Doe jij op dit moment al iets met Pinterest? Nee? Misschien is dit wel een gemiste kans, want het biedt echt interessante mogelijkheden om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij potentiele klanten. Wist je dat het ook mogelijk is om te adverteren op Pinterest?
Ook zonder te adverteren, kan Pinterest voor jou de moeite waard zijn:
- Regelmatig posten op Pinterest vergroot je naamsbekendheid.
- Je hebt uniek contact met jouw doelgroep: je deelt interessante dingen en inspireert ze.
- Je kunt meer traffic naar je website genereren. Dat is mogelijk doordat elke foto gekoppeld is aan jouw website.
- Je kunt werken aan je branding. Des te beter en aansprekender jouw pins zijn, des te meer worden ze gedeeld en des te meer naamsbekendheid genereer je op die manier.
- Het kan je ranking bij Google positief beïnvloeden. Bij het zoeken op afbeeldingen in Google komen Pinterestafbeeldingen vaak bovenaan te staan.
- Posten op Pinterest is veel effectiever dan posten op andere sociale netwerken. Stel dat je iets op Twitter plaatst. Je hebt geluk als het wordt opgemerkt tussen de rest van de tweets die in een sneltreinvaart voorbijkomen. Of neem een Facebook-post als voorbeeld. Daar komt het bereik met een goede post ergens tussen de 2% en 47% uit. Op het moment dat je iets plaatst op Pinterest, kan met slechts één enkele repin jouw content maandenlang gezien worden.
- Je posts op Pinterest kunnen een heel lang leven leiden, anders dan op Instagram of Facebook, waar je berichten snel verdwijnen in de massa.
Klaar voor de start?
Nu je weet welke mogelijkheden Pinterest biedt, wil je misschien graag starten. Ik heb 4 belangrijke tips voor je, voordat je begint.
-
Zet je account om naar een zakelijk account
Om het meeste uit Pinterest te halen, moet je, als ondernemer, een zakelijk account hebben. Naast de gebruikelijke functionaliteit biedt een zakelijk account je ook gratis analysetools en statistieken. Als je al een persoonlijke account hebt, is het mogelijk je account om te zetten naar een zakelijk account.
-
Zorg voor kwalitatief goede afbeeldingen
- Kies voor afbeeldingen met veel kleuren. Afbeeldingen met maar 1 kleurtoon vallen minder op.
- Maak je afbeeldingen minimaal 800 pixels breed zijn. Hoe hoger, hoe beter.
- Kleinere afbeeldingen worden minder vaak ge-repinned dan grote afbeeldingen.
-
Zorg voor content met meerwaarde
Jouw content moet nauw aansluiten op datgene wat jouw publiek zoekt. Vaak zoeken ze inspiratie, ideeën of zijn ze op zoek naar creatieve oplossingen voor hun probleem. Zorg ervoor dat alles wat jij plaatst, daar een oplossing voor is. Of het nu gaat om blogs of jouw product of dienst.
Wil je leren hoe je Pinterest kunt inzetten voor meer websitebezoekers en klanten? Doe dan mee met 365 Dagen Pinsucces en creëer een stroom van websitebezoekers en klanten met Pinterest: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-pinsucces/
4. Gebruik goede beschrijvingen
Onthoud dat Pinterest in principe een zoekmachine is. Zorg er dus voor dat je pins goed en gemakkelijk te vinden zijn. Maak gebruik van duidelijke beschrijvingen. Hier volgen enkele tips:
- Gebruik de juiste keywords.
- Liever te veel tekst, dan te weinig.
- Zorg dat je jouw publiek rechtstreeks aanspreekt in de juiste ‘tone of voice’.
- Voeg -waar mogelijk- een call to action toe.
- Gebruik geen hashtags.
Zoals je ziet, kan Pinterest jou interessante mogelijkheden bieden. Heb ik je enthousiast gemaakt en wil je lekker aan de slag met Pinterest?
Wil je op een gemakkelijke manier ontdekken dat Pinterest jou veel websitebezoekers, leads en klanten kan opleveren (zoals het dat voor mij doet)?
Doe dan mee met 365 Dagen Pinsucces: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-pinsucces/
Speak Your Mind