Meer klanten krijgen? In 4 stappen je ideale klant in beeld

Meer klanten krijgen? In 4 stappen je ideale klant in beeldVind jij het ook zo lastig om content te schrijven die specifiek is gericht op jouw doelgroep? Je doelgroep heb je waarschijnlijk wel in grote lijnen helder. Maar weet je binnen die doelgroep precies op wie jij je wilt richten in je marketing? Weet jij wat ze doen, wat ze denken, waar ze ’s nachts van wakker liggen en wat ze nodig hebben? Jouw online marketing gaat pas voor jou werken, zodra dat je dit duidelijk hebt voor jezelf.

In dit blog vertel ik je precies hoe je jouw ideale klant definieert. Zodat je direct content kunt schrijven die jouw doelgroep echt raakt en je op die manier meer klanten binnen haalt.

Jouw ideale klant

Hoe je dat doet? Breng jouw ideale klant als het ware ‘tot leven’. Je geeft hem een gezicht. Zo kun je je veel beter in je doelgroep verplaatsen. Daarvoor moet je alles over die klant specifiek in beeld brengen.

Je creëert hiervoor een zogeheten ‘persona’. Een persona is eigenlijk een hele gedetailleerde omschrijving van de gemiddelde gebruiker van jouw product of dienst. Het maken van een persona is een noodzakelijk startpunt voor al je online marketingactiviteiten. Hiermee kun je jouw marketing gericht succesvol inzetten. Want je kunt niet op de juiste manier je product / dienst vermarkten, als je niet luistert naar je klant. Kruip daarom in het hoofd van jouw ideale klant.

Opmerking: in deze 4 stappen is de ideale klant een ‘zij’. Vul hier gerust ‘hij’ in, als jouw ideale klant een man is.

Stap 1: Het belang inzien

Waarom is het creëren van je ideale klant zo belangrijk voor je marketing? Als je dit niet doet, zal je marketing algemeen en niet effectief zijn. Niemand wil ‘algemeen’, ‘alledaags’ en ‘het gemiddelde’.  Algemene marketing is dus zonde van je tijd. Er zijn zoveel ondernemers die blogartikelen schrijven, een website hebben, op social media zitten, en die zich afvragen waarom het allemaal niet werkt. Dat is omdat hun marketing te algemeen is. Geschikt voor iedereen. Omdat ze bang zijn om specifiek te worden. En dat is omdat zij niet hebben gedaan, wat jij nu gaat doen 😉

Want zodra jij je ideale klant helder hebt, wordt je marketing veel gemakkelijker en effectiever. Je begrijpt de klant zoveel beter en je gaat beter connecten: vanuit jouw hart maak je verbinding met hun hart. Het allerleukste is toch wel, dat je op deze manier juist die klanten aantrekt, die jij het liefste hebt. Denk daar maar eens over na!

Stap 2: Beschrijf je ideale klant

Nu het echte werk. Pak pen en papier en zorg dat je alle tijd neemt om hiermee aan de slag te gaan. Misschien lees je deze stap en denk je “Ja dit heb ik al een keer gedaan”. Dat kan maar je gaat het nu nog goed doen.

Beantwoord de volgende vraag: Wat hebben jouw ideale klanten (die je nu al hebt) met elkaar gemeen? Wat zijn de overeenkomsten?

Heb je nog geen klanten? Geen probleem. Neem dan mensen in je netwerk, vrienden, familieleden in gedachten, waarvan je zou willen dat zij jouw klant worden. Noteer ieder kenmerk dat je te binnen schiet. Dat kan in de breedste zin van het woord. Ik geef je wat voorbeelden.

Demografische kenmerken: denk aan leeftijd, inkomen, geslacht, burgerlijke staat, woonplaats of branche waarin ze werkzaam zijn. Maar ook aan persoonlijke dingen zoals: hun favoriete muziek, TV-programma’s, boeken of tijdschriften. Lezen ze de krant? Zo ja: welke?

Waar zoekt je ideale klant naar op Google? Welke websites en blogs leest ze? Volgt je ideale klant bepaalde goeroes: zo ja welke? Welke events bezoekt je ideale klant? Of wat doet ze in haar vrije tijd allemaal? Wat is haar lievelingseten, welke auto rijdt ze en waar gaat ze heen op vakantie? Andere voorbeelden zijn waarden, normen, waar gelooft ze in, haar levensstijl, hobby’s of interesses. Je merkt het al: dit gaat echt heel ver. Dat klopt. Dat moet ook.

Stap 3: Breng je ideale klant ’tot leven’

Veel werk hè, stap 2? Maar dit is nodig om een goed beeld te krijgen van jouw ideale klant. We gaan nu een stapje verder. Want je gaat op basis van het profiel dat je in stap 2 hebt gemaakt, alles samenbrengen in 1 persoon.

Dat doe je door die persoon een echte identiteit te geven. Dus een naam en een volledig uiterlijk (zoals haarkleur, oogkleur en kledingstijl). Maak er op die manier een echte persoon van. Zoek vervolgens op internet een foto die voor jouw gevoel je ideale klant goed weergeeft, zodat het nog realistischer voor je wordt.

Ik heb de foto van mijn ideale klant zelfs ingelijst op mijn bureau staan. Dat inspireert me dagelijks opnieuw bij het schrijven van content. Zal ik je vertellen dat ik zelfs meerdere ideale klanten heb?

Dus als jij meerdere typen ideale klanten hebt, voer dan deze stappen gerust opnieuw uit voor de andere doelgroep(en). Maar we beginnen met eentje.

Stap 4: Zoom in op de angsten en verlangens van jouw ideale klant

Dit is misschien wel de meest belangrijke stap die je maakt om jouw ideale klant te definiëren. Schrijf een verhaal vanuit je ideale klant: alsof jij haar bent. Hierbij zoomen we in op het belangrijkste aspect van een marketing die echt werkt. Namelijk emoties en gevoelens. Je stapt nu echt in haar schoenen en ziet het leven door haar ogen met alle emoties die daarbij horen. Richt je vooral op de irrationele angst en diepste verlangens, want die zijn het meest interessant voor jou om te achterhalen.

Nog belangrijker: welke emoties voelt ze zodra er aankoopintentie ontstaat van jouw product of dienst? Wat zegt je ideale klant dan tegen zichzelf? Welke gedachten spelen er door het hoofd? Welke woorden, zinnen gebruikt ze? Wat maakt ze zichzelf wijs? Schrijf alles eens op alsof je een dagboektekst schrijft.

Waarom moet je dit doen? Omdat jouw klant zich ten einde raad voelt als ze een probleem heeft. Ze voelt zich hierin alleen en denkt dat niemand haar begrijpt. Hoe mooi is het dan dat jij haar angsten en zorgen kent, herkent en erkent. Door hierop in te spelen in jouw marketing,  weet ze dat jij haar begrijpt. Want uit jouw content maakt ze dat duidelijk op, dat jij haar kunt helpen omdat jij de oplossing voor haar probleem biedt (jouw product of dienst).

Dit is weer een pittige opdracht waar je ruim de tijd voor moet nemen. Maar het is je tijd meer dan de moeite waard. Als jij niet over deze dingen praat in je marketing, weet jouw ideale klant niet dat jij haar iets te bieden hebt en gaat ze jou niet vinden.

Als je deze stappen hebt doorlopen, heb je een enorme hoeveelheid informatie verzameld. Daarmee kun je concreet jouw ideale klant direct aanspreken en ‘raken’ met jouw marketing. Door jouw content weet ze dat jij haar begrijpt en haar kunt helpen datgene te bereiken, waar ze naar verlangt. Zo maak je echt contact met je ideale klant.

Met deze gedetailleerde definitie van je ideale klant schrijf je nu veel gemakkelijker blogs of promotiemateriaal. Ook bij het uitwerken van nieuwe concepten, ideeën of projecten is dit een ideaal uitgangspunt.

Succes!

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van je ideale klant? Doe dan mee met de curus “In 30 Dagen Je Ideale Klant”. Na deze cursus weet je precies wie je ideale klant is, waar hij of zij behoefte aan heeft en wat de beste manieren zijn om de klant te bereiken en aan te trekken. Meld je hier aan: https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-je-ideale-klant/

Speak Your Mind

*