Sinds vorige week is het officieel. De 20 % tekstregel voor afbeeldingen in Facebookadvertenties zou afgeschaft zijn.
Maar voor je nu een rondedansje maakt, wacht nog even. Want eigenlijk is de regel niet afgeschaft maar veranderd. En er is eigenlijk heel weinig ten goede veranderd.
De oude 20 % tekst regel
Al jaren lang wil Facebook dat je je beperkt tot 20 % tekst op een afbeelding voor een advertentie. 20 % van de afbeelding mocht dus maar uit tekst bestaan. Je kon dit checken met de rastertool. De tekst moest vallen binnen 5 delen van een rooster. Als de afbeelding meer dan 20 % tekst bevatte, of de tekst buiten die 5 delen viel, werd je advertentie afgekeurd. En daar was Facebook erg streng in.
Het was een vrij strakke manier van naar tekst kijken, want het ging niet zo zeer om de hoeveelheid tekst, als wel waar de tekst gepositioneerd was.
Doorn in het oog
Maar het was wel duidelijk. Als we ons aan de regel hielden was er geen probleem, dan kon je een goedlopende campagne maken. Als we ons niet aan de regel hielden, werd de advertentie afgekeurd. Simpel als dat. Maar dat de advertentie afgekeurd werd, wist je pas als je de campagne gemaakt had en dan kon je het herstellen door een andere afbeelding te gebruiken.
Al met al niet handig en een doorn in het oog voor vele adverteerders.
Facebook vond dat uiteindelijk ook. Zij kregen te horen dat veel adverteerders de regel verwarrend vonden en bedachten iets anders.
Je advertentie zal niet langer afgekeurd worden als er te veel tekst op de afbeelding staat. Voor nu is het niet helemaal duidelijk of ’te veel’ nog steeds meer dan 20 % is. Ik denk van niet, want met onderstaande afbeelding heb ik vele malen zonder problemen geadverteerd in het verleden en nu vind Facebook het ineens te veel tekst bevatten en zal ik minder bereik hebben met deze advertentie.
Strenger
Ik denk dus dat Facebook nog strenger is geworden.
Als je nu de afbeelding upload in de nieuwe controletool kun je een van de scores die je hiernaast ziet ontvangen.
En om de score ‘Afbeeldingtekst: OK’ te ontvangen, moet je echt weinig tekst op je afbeeldingen hebben.
Facebook zegt hier zelf over:
Facebook geeft de voorkeur aan advertentieafbeeldingen met weinig of geen tekst. Afbeeldingen met veel tekst kunnen namelijk zorgen voor een slechtere ervaring voor mensen op Facebook.
Wat kun je doen om de hoeveelheid tekst te verminderen?
Overweeg om het grootste deel van je tekst in het tekstgedeelte van je advertentie te zetten, in plaats van op de afbeelding. Als je tekst moet gebruiken, gebruik dan een kleinere lettertypegrootte en minder woorden om de verhouding tussen tekst en afbeelding te verkleinen. Probeer de afbeeldingstekst in te korten en controleer de hoeveelheid opnieuw via de controletool.
Uitzonderingen
Er zijn enkele uitzonderingen waarbij Facebook niet zo moeilijk zal doen en dat zijn afbeeldingen van:
- filmposters
- boekomslagen
- muziekalbums
- afbeeldingen van producten (alleen als het volledige product te zien is en niet ingezoomd op het product)
- posters voor concerten, festivals en sportevenementen
- werk wat op tekst is gebaseerd, bijvoorbeeld kalligrafie of strips
- schermafbeeldingen van aps of spellen
- wettelijke teksten en
- infographics
In de advertentie manager en de power editor krijg je al snel een waarschuwing als je afbeelding te veel tekst bevat.
Op campagne niveau:
Op advertentieset niveau:
en op advertentieniveau:
Ook als je een bericht promoot met een afbeelding met te veel tekst word je gewaarschuwd.
Kort samengevat: Hoe meer tekst je gebruikt op je afbeelding voor je advertentie, hoe minder bereik je zult hebben met de advertentie. Het komt er dus op neer, hoe minder tekst je hebt op je afbeelding, hoe beter je campagne zal draaien.
Ik vind het er al met al niet beter op geworden voor adverteerders. En duidelijker ook niet. Wat vind jij?
Beste Anne,
Dank voor je heldere uitleg, fijn dat jij altijd zo goed op de hoogte bent. Door je blog te volgen scheelt mij dat veel tijd.
Groet,
Sander
Beste Anne,
Dank voor je duidelijke blog.
Het enige dat duidelijker is geworden is dat FB het werk automatiseert en direct feedback geeft middels een aantal indicators.
Echter de manier waarop dit beoordeeld wordt is inderdaad veel vager geworden.
groet,Robert