Mijn advies dat je als bedrijf altijd op de hoogte moet zijn van de nieuwste ontwikkelingen en trends en dat je hier bij voorkeur ook op in moet spelen, zul je vaak van mij horen.
Maar waarom doe je dat eigenlijk? En hoe moet je het doen? Het klinkt namelijk heel gemakkelijk om in te spelen op trends, maar is het wel zo simpel?
In dit artikel leg ik je uit wat de waarde is van het inspelen op trends en ontwikkelingen en geef ik je een aantal tips.
Waarom is het inspelen op trends of nieuwe ontwikkelingen zo belangrijk?
Dit is waar jouw kansen liggen! Een trend of ontwikkeling betekent vaak een nieuwe situatie die een nieuwe frustratie, een nieuw probleem of een nieuwe behoefte bij iemand oproept. En als jij op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen en trends, kun jij als eerste een goede oplossing voor iemand bieden. Dit maakt jouw aanbod zeer aantrekkelijk.
Inspelen op trends en ontwikkelingen draagt bij aan jouw expertstatus. Zodra mensen zien dat jij op een trend of ontwikkeling inspeelt, bijvoorbeeld met een nieuw product of een goed artikel over het onderwerp, versterkt dit jouw expertstatus. Je laat zien dat jij op de hoogte bent en moeite doet om dit te blijven.
Het inspelen op trends of ontwikkelingen zorgt voor een goede positie ten opzichte van jouw concurrentie. Bij iedere trend of ontwikkeling kun je verwachten dat jouw concurrent hier op in gaat spelen. En je wilt zeker niet achter lopen op jouw concurrenten!
Ten slotte is het inspelen op trends en actualiteiten op Facebook belangrijk, omdat Facebook jouw bericht zal herkennen als een bericht met nieuwswaarde. Facebook vindt dat jouw bericht nieuwswaarde heeft als het een onderwerp is wat veel besproken wordt op Facebook en internet. Een bericht met nieuwswaarde wordt meer bereik toegekend en zal zo meer mensen bereiken.
Hoe vind je de trends en ontwikkelingen?
Tegenwoordig zijn er talloze manieren om de trends en ontwikkelingen goed te volgen. Naar mijn idee is Twitter een hele goede manier. Twitter biedt je de mogelijkheid alerts in te stellen. Ik gebruik zelf Tweetdeck voor Twitter. In Tweetdeck heb je een dashboard wat je zodanig kunt instellen dat alle tweets over een bepaald onderwerp worden weergegeven in één kolom. Je moet er dan wel voor zorgen dat je zeker weet of de tweets niet alleen geruchten zijn, maar dat een tweet echt gaat over een nieuwe trend of ontwikkeling. Kijk bij een aantal tweets naar meer informatie op het internet om zeker te weten dat het een trend of ontwikkeling is waar jij op in kunt spelen.
Een andere goede manier is om je heen blijven kijken en veel artikelen te lezen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je ook blogs uit andere landen bijhoudt. Vaak ontstaan trends en ontwikkelingen niet als eerste in Nederland, maar bijvoorbeeld in de Verenigde Staten of Japan.
Luister vooral ook naar je klanten. Ga ervan uit dat je klanten de juiste keuze willen maken bij de aanschaf van een product of bij de investering in een dienst. En als ze al klant zijn, willen ze goed mogelijk jouw product of dienst inzetten. Zij zullen de eersten zijn die nieuwe behoeften ontwikkelen, vaak gebaseerd op nieuwe mogelijkheden die ontstaan door ontwikkelingen.
Wat doe je zodra je trends en ontwikkelingen hebt gevonden?
Durf mee te doen met een trend
Pokémon, alleen dit woord is al voldoende om aan te duiden hoe een nieuwe ontwikkeling, een trend of een spel uit kan lopen op een rage. Grote drukte op Kijkduin bij de PokéStop, heel veel voorstanders en evenveel tegenstanders van het spel, waarschuwingen vanuit de politie, de veiling van een pokestop…… Pokémon was voor even niet weg te denken uit de media en al helemaal niet van jouw telefoon.
Ontzettend veel bedrijven speelden op deze hype in. Dit was ook makkelijk voor bedrijven. Je kon bijvoorbeeld een PokéStop aanvragen zodat je mensen naar jouw bedrijf toe kon krijgen met het spel. Mensen die Pokémon spelen, kunnen meer informatie over jouw bedrijf zien in het spel. Sommige bedrijven speelden in op de hype door oplaadpunten of gratis wifi aan te bieden. Het spel vreet nou eenmaal de batterij van je telefoon.
Andere bedrijven speelden ontzettend goed in op het spel door producten te verkopen die deden denken aan het spel. Wat te denken van deze powerbank? Niet alleen functioneel, maar ook nog eens qua design helemaal afgestemd op Pokémon.
Plannen
Het klinkt misschien gek om te zeggen dat plannen heel belangrijk is om goed in te kunnen spelen op trends en ontwikkelen, maar het heeft er juist alles mee te maken. Door te goed te plannen zorg je namelijk voor tijd in je agenda die je kunt gebruiken een keer een Facebookbericht te plaatsen of een blog te schrijven. Stel je namelijk eens voor dat je de Facebookberichten voor de rest van de week al hebt ingepland. Dit geeft je in die week heel veel ruimte om snel in te kunnen spelen op een nieuwe ontwikkeling en daar een Facebookbericht over te maken. Je hebt namelijk geen andere berichten waar je voor die dag aan moet denken.
Hetzelfde geldt voor het schrijven van een blog. Plan niet je hele agenda vol, maar houd tijd vrij voor het adhoc schrijven van een blog. Laatst was er veel te doen over een virus op Facebook. Als Facebook marketingexpert vind ik dat ik jullie daarover moet informeren en ook moet helpen met het verwijderen van het virus. Ik schreef er daarom een artikel over. Het kost me onverwachts tijd op een dag waarop ik eigenlijk niet van plan was een blog te schrijven. Maar doordat ik mijn werkzaamheden goed had gepland in die week, kwam ik niet in de knel.
Onderzoek of de trend of ontwikkeling relevant is
Sta alleen bij ontwikkelingen en trends stil die echt relevant zijn voor jouw bedrijf. Het is heel belangrijk om goed onderscheid te blijven maken tussen de ontwikkelingen en trends die jij interessant vindt en de ontwikkelingen en trends die interessant zijn voor jouw volgers. Jij kunt het bijvoorbeeld heel belangrijk vinden dat de elektrische auto steeds meer vorm krijgt en dat het beter is voor het milieu. Maar vinden jouw volgers het interessant om ontwikkelingen zien over de elektrische auto? Of zouden ze het interessant vinden dat jij dergelijke ontwikkelingen op de voet volgt?
De berichten die je maakt op Facebook en de artikelen die je schrijft voor je blog, schrijf je voor jouw volgers. De informatie die je brengt, moet interessant zijn voor je volgers en relevant zijn voor jouw bedrijf. Mensen zijn jouw bakkerij niet gaan volgen om ontwikkelingen te zien over de auto-industrie, maar ze vinden het wellicht wel heel interessant als je berichten plaatst over de ontwikkeling van een nieuwe smaak taart!
Ik ben heel benieuwd of jij trends en ontwikkelingen volgt! Deel het hieronder en laat me vooral weten hoe je trends en ontwikkelingen volgt!
Wat maakt deze bron betrouwbaar?