Een Instagram-account is tegenwoordig een must voor jou als ondernemer. Misschien heb je het tot nu toe wat voor je uit geschoven om er een start mee te maken. Dit is het moment! Instagram biedt je diverse interessante mogelijkheden om in contact te komen met je doelgroep en om goed zichtbaar te zijn. In dit blog deel ik hoe je een start maakt op Instagram. Ook leg ik uit hoe je bepaalde media kunt gaan delen. Het enige wat je daarna nog moet doen is content maken en het plaatsen.
Waarom Instagram?
Instagram is een tool waarmee je je bedrijf visueel in de kijker kunt zetten. De nadruk ligt bij dit online platform op het aangaan van een visuele connectie met je volgers. Instagram is er namelijk voor bedoeld om vooral foto’s en video’s op te delen.
Steeds meer bedrijven zetten dit platform gericht in voor hun marketing. Je vraagt je misschien af of dit nog wel het juiste moment is om met Instagram Marketing te gaan beginnen. Want een nieuw online platform toevoegen betekent ook dat je weer extra tijd moet reserveren in je agenda voor je social media marketing. En je agenda zit al bomvol …
Toch wil ik je graag adviseren om Instagram in te zetten voor de marketing van je bedrijf. Instagram is een eenvoudige tool in gebruik en het biedt je veel mogelijkheden als het gaat om het vergroten van je online zichtbaarheid en vindbaarheid. Het zou echt zonde zijn als je deze kans laat liggen!
1. Maak je Instagram-account aan
Je begint met het installeren van de Instagram-app op je mobiele telefoon. Instagram is een gratis app; je deelt je content bij voorkeur vanaf je mobiele telefoon. Dat werkt het gemakkelijkste.
Op de computer kun je ook wel wat dingen doen, maar niet alles. Op je telefoon kun je alle functies gebruiken. Wil je weten hoe je ook op de PC met Instagram aan de slag kunt? In dit blog vertel ik je hier meer over:
De Instagram app kun je downloaden via de Appstore, Google Playstore of Microsoft-store. Een account aanmaken is eenvoudig: open de app nadat deze is geïnstalleerd en klik op ‘Registreren’.
Het kan zijn dat Instagram al een suggestie doet op basis van je Facebookprofiel waarmee je inlogt op je telefoon.
Wil je Instagram niet direct koppelen aan je Facebookaccount, maar echt een nieuw account aanmaken, dan klik je op de optie ‘Registreren met telefoonnummer of e-mailadres’.
Doorloop de stappen die op je scherm verschijnen. Geef daarbij je naam op en maak een connectie met Facebook als je toch graag je vrienden op je Instagram-account toevoegt. Je kunt deze stap onderin het scherm overslaan.
Instagram vraagt je ook of je de contacten op je telefoon wilt toevoegen als vriend op Instagram.
Daarna volgen opties van accounts die je kunt volgen. Zodra je deze stappen hebt doorlopen, kom je in het volgende scherm. Klik hier rechtsonder op het volgende symbool om naar je profiel te gaan. Klik in het scherm wat volgt op ‘Profiel bewerken’ en pas de gegevens aan.
Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/
2. Vul je bio goed en volledig in
Voordat je content gaat plaatsen, is het belangrijk om je bio te schrijven. Dat is een hele korte samenvatting van wie je bent en wat je doet / te bieden hebt. Dat wordt wat puzzelen met woorden, want je hebt maar 150 tekens tot je beschikking.
Leg je doelgroep op een persoonlijk niveau uit wat je bedrijf doet of verkoopt en waar je merk voor staat. Je kunt ook kiezen om je bio te gebruiken om de bezoeker aan te zetten tot een actie. Bijvoorbeeld je website bezoeken of iets downloaden.
Let bij het invullen nog op enkele dingen. De profielfoto is rond. Het is goed om een profielfoto te kiezen waarbij je gezicht goed te zien is.
Let er bij het selecteren van een bedrijfslogo ook op dat het logo goed zichtbaar is. Kun je de tekst ervan goed lezen? Houd er rekening mee dat de profielfoto in de app behoorlijk klein wordt weergegeven.
Je kunt op Instagram twee links plaatsen: een naar wens en een link naar je Facebook profiel. Je kunt de externe link af en toe aanpassen en zo wat variëren.
Vul vervolgens de profielinformatie volledig in. Let goed op de naam die je gebruikt, pas eventueel de gebruikersnaam aan.
Ninjatip: ik raad je aan om een professionele gebruikersnaam te kiezen, omdat je Instagram inzet voor je marketing. Ik zie veel bedrijven die op Instagram actief zijn met gebruikersnamen als ‘Roosje1978’ . Dat ziet er niet echt professioneel uit. Gewoon je eigen naam is ook prima.
Het is belangrijk dat je liefst alles hebt ingevuld, hoe completer, hoe beter. Zodra je alle gegevens hebt ingevuld, klik je rechtsboven op ‘Klaar’.
3. Zet je profiel om naar een bedrijfsprofiel
Top, je account is aangemaakt en je bio is gevuld. We gaan nog een stapje verder. Als je Instagram zakelijk gaat gebruiken, kun je het persoonlijke profiel het beste omzetten naar een bedrijfsprofiel.
Dit raad ik wel aan. Met een bedrijfsprofiel heb je toegang tot extra informatie over je profiel en kun je de Instagramberichten ook promoten.
Daarnaast krijg je inzicht in de statistieken van je Instagram-account. Daar kun je veel interessante data uithalen om je content en je aanpak steeds opnieuw te verbeteren.
Om een bedrijfsprofiel te starten, heb je een Facebookpagina nodig. Ga in Instagram naar je Profiel en klik op ‘Profiel bewerken’. Klik op ‘Instagram Business Tools proberen’.
4. Plaats foto’s of video’s
Je profiel staat zoals je wenst en is compleet. Mensen zien op je profiel met wie ze te maken hebben. Je kunt nu je eerste content plaatsen. Dat doe je via het plustekentje dat je bovenin zien staan:
Er verschijnen nu verschillende opties. Je kunt kiezen voor een Reel (zie stap 7), een gewoon bericht (afbeelding met tekst), een verhaal (ofwel story: zie stap 5), je story archiveren via ‘Hoogtepunt’ (zie punt 6) of een live (een live video).
Als je op een gewenste optie klikt, wijst het zich vanzelf en loop je er eenvoudig doorheen. Probeer gewoon eens wat opties uit.
Bij het maken van de video bijvoorbeeld kun je lekker creatief te werk gaan. Neem een video op door de opnameknop ingedrukt te houden. Als je de opnameknop loslaat, pauzeert de opname.
Als je de foto(‘s) of video hebt geselecteerd die je voor het bericht wilt gebruiken, klik je op ‘Volgende’. Je kunt nu een filter instellen en de afbeelding bewerken.
Bijvoorbeeld de afbeelding helderder maken of het contrast ervan aanpassen.
Is de afbeelding of video helemaal naar wens? Klik dan op ‘Volgende’. Je kunt hier het bericht bij de afbeelding gaan bewerken. Schrijf een pakkende tekst die onder de foto komt te staan zodra je de afbeelding of video deelt. Zorg dat de eerste zin meteen de aandacht trekt. Dat eerste stuk tekst is namelijk alleen maar zichtbaar onder de foto.
Het is daarnaast goed om te weten dat je in je bericht ook hashtags (#) en gebruikersnamen kunt toevoegen. Een gebruiker die je noemt in je bericht ( = tagt) krijgt daarvan een melding. Wanneer iemand zoekt op woorden die je als hashtags hebt gebruikt, krijgt die persoon ook jouw bericht te zien.
Je kunt onder de beschrijving ook nog (extra) mensen taggen en je locatie toevoegen.
Als je één van de schuifbalkjes van de andere platforms aanzet (denk aan Facebook, Twitter of Tumblr), dan wordt je bericht ook op de geselecteerde platforms gepubliceerd.
Als je al deze stappen hebt doorlopen, heb je je eerste bericht geplaatst op Instagram. Je bericht is nu zichtbaar in het overzicht van alle mensen die je volgen.
Instagram werkt net als Facebook, wat betekent dat als je het aantal volgers op Instagram wilt laten groeien, je regelmatig berichten moet gaan plaatsen.
Zoek je inspiratie voor je Instagram-content die echt voor je werkt? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-content-die-echt-voor-jou-werkt-10-verrassende-tips/
5. Plaats Instagram Stories
Instagram Stories zijn een ideale manier om foto’s of video’s te delen op je Instagram-profiel. Hier volgens wat kenmerken van een story:
- 1 deel van een story duurt 10 seconden.
- Meerdere delen achterelkaar vormen een story.
- Een story blijft 24 uur zichtbaar en verdwijnt dan.
Hoe dat werkt? Zodra mensen de app openen, staat bovenin een balk met personen die ze volgen op Instagram. Als één van deze mensen iets nieuws heeft geplaatst, verschijnt er een gekleurde cirkel om de profielfoto heen (net zoals op de onderstaande foto van Instagram is te zien).
Als je een story hebt geplaatst, kan iemand op je profielfoto klikken en meteen jouw story bekijken.
Om een story te maken, klik je bovenaan op het plustekentje. Dan kies je in het menu ‘Verhaal’ (= of story).
Je kunt nu een foto of video maken voor je story. Dat laatste doe je door de opnameknop ingedrukt te houden.
Je kunt hier ook nog zaken bewerken, waaronder het toevoegen van de stickers of tekst op de afbeelding. Klik op ‘Verslag’ en de foto wordt als Story geplaatst.
Ninja-tip: als je een bedrijfsaccount hebt, kun je in je Instagram Story ook een link toevoegen bij de stickers.
Je kunt Instagram Stories op heel veel verschillende manieren inzetten. Ik geef je een paar suggesties ter inspiratie:
- Bied een korting aan.
- Deel een hele handige lijst met tips.
- Vertel een verhaal.
- Promoot een blogartikel wat je net hebt geschreven.
- Doe een aankondiging voor een nieuwe weggever.
- Geef een sneakpreview van een product wat je binnenkort lanceert.
- Deel een interessant onderzoek wat positief is voor jouw product.
- Geef een uitleg over hoe je iets doet.
- Plaats een inspirerende quote.
Lees hier verder voor nog meer inspiratie voor je Instagram stories: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/
Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/
6. Bewaar je stories in Hoogtepunten
Een story is altijd tijdelijk. Belangrijke en mooie stories die je wilt bewaren, kun je wel op Instagram bewaren door ze te archiveren.
Gearchiveerde stories vind je op een profiel in de vorm van rondjes onder de bio. Als je daarop klikt, kom je uit bij de stories die hier zijn opgeslagen.
Wil je weten hoe je die rondjes (= hoogtepunten) maakt? In dit blog leg ik het je stap voor stap uit: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-icoontjes-voor-je-story-hoogtepunten-op-je-instagram-profiel/
7. Plaats Instagram Reels
Als iets het goed doet op Instagram, dan zijn het wel de Reels. Dit zijn aansprekende korte video’s op Instagram (en op Facebook) die maximaal 60 seconden duren. De videootjes bestaan uit één doorlopende opname of een reeks miniclips.
Ze zijn heel eenvoudig te maken. Klik hiervoor op het plustekentje bovenin en selecteer dan ‘Reel’.
Hier volgen in het kort de stappen die je moet zetten:
- Doe vooraf inspiratie op: denk alvast na over wat je in de video’s aan content wilt verwerken.
- Creëer een concept: voor je echt begint met filmen is het slim om een uitgewerkt concept te hebben voor je opname.
- Open de Reels-functionaliteit en neem de Reel op.
- Bekijk beschikbare functionaliteiten en probeer ze uit.
- Deel je Reel.
Je kunt overal een video van maken. Het mooie is dat je er niet altijd zelf ook op hoeft te staan (als dat nog een stapje te ver is) 😉
Wil je uitgebreide uitleg over het maken van een Reel? Lees dan dit blog:
Heb je geen idee waarover je een Reels moet maken? Kijk hier voor inspiratie voor je Instagram Reels: https://www.anneraaymakers.nl/22-content-ideeen-voor-aansprekende-instagram-reels/
8. Ga actief op zoek naar je doelgroep
Je hebt nu een account en je weet hoe je verschillende soorten content kunt plaatsen op Instagram: weet dat je nog veel meer kunt doen als het om je social media marketing gaat.
Een belangrijk aspect is om in contact te komen met je doelgroep. Onderin de app kun je op het vergrootglas klikken om in de zoekfunctie van Instagram te komen. Typ daar een gewenst onderwerp in dat nauw samenhangt met je business.
In het voorbeeld hieronder heb ik gezocht op het woord ‘marketing’. Ik krijg hiervoor enkele suggesties in beeld. Bij ‘Personen’ zie je gebruikers die je kunt gaan volgen en bij ‘Tags’ zie je relevante tags waar je verder op kunt zoeken.
Gebruik dit ter inspiratie en kijk of je zo gebruikers kunt volgen die behoren tot je doelgroep.
Stel dat je een gebruiker hebt gevonden die je wilt volgen. Klik bij het profiel van degene op ‘Volgen’. Het mooie is dat als je een aantal gebruikers volgt, Instagram je suggesties van berichten gaat geven op basis van de mensen die je al volgt. Zo kun je gericht voor jou interessante mensen volgen.
Hoe kun je er daarnaast voor zorgen dat mensen je Instagram-account gaan volgen? Maak bijvoorbeeld een bericht op Facebook, LinkedIn, Twitter en andere social media platforms die je gebruikt, waarin je mensen laat weten dat je nu ook op Instagram actief bent.
Voeg daarnaast een link naar je Instagram-profiel (en eventueel andere social media) toe op de website.
Je kunt ook je Instagram-account vermelden op je visitekaartje en je e-mailhandtekening. Als mensen je volgen op Instagram, ontvang je daar een melding van. Je kunt ze dan bij interesse terug volgen.
9. Blijf actief in contact met je volgers
Op social media actief zijn, betekent niet dat je alleen maar berichten hoeft te plaatsen. Het gaat juist om betrokkenheid en het aangaan van interactie met je volgers.
Dat doe je door te reageren op berichten van anderen of te reageren op de mensen die op jouw berichten hebben gereageerd. Het reageren doe je door op het tekstwolkje onder de foto te klikken.
Je kunt dan een reactie plaatsen. Doordat je reageert op hun reactie, laat je zien dat je luistert naar wat er op je social media account gebeurt. Doordat je die betrokkenheid toont, zullen de mensen zelf ook betrokken blijven.
Uiteindelijk is deze betrokkenheid de basis voor het krijgen van meer klanten. Maak dagelijks een moment vrij om te reageren op berichten van anderen en op reacties op jouw berichten.
10. Gebruik je statistieken
Met een bedrijfsprofiel op Instagram heb je een tool waarmee je je account perfect kunt analyseren. Dit geeft je veel inzicht in het aantal volgers, hoe dit de afgelopen 7 dagen is gestegen, welke berichten goed werken voor je doelgroep en wanneer jouw volgers online zijn.
Je komt bovendien meer te weten over je doelgroep door de demografische gegevens te bekijken. Natuurlijk moet je eerst een poosje bezig zijn zodat Instagram voldoende informatie heeft om er statistieken van te kunnen tonen.
Hoe kun je de statistieken inzien? Je gaat in de app naar de statistieken door op dit icoontje te klikken:
Klik dan op ‘Statistieken’.
In de statistieken bij ‘Inhoud die je hebt gedeeld’ zie je bijvoorbeeld hoe je posts en stories hebben gepresteerd (tik op >).
De best presterende staat bovenaan. Vooral de drie beste posts met de meeste likes en de meeste comments zijn interessant. Dat is wat je publiek wil zien.
11. Werk efficiënter met handige tools
Ik heb nog een aantal extra tips om het gebruik op Instagram nog plezieriger te maken. Deze tools gaan de kwaliteit van je berichten verhogen en je tijd besparen.
Canva – dit is een geweldige tool (mijn favoriet) waarmee je van alles voor je social media kunt maken en bewerken. Deze tool kun je via een app op je telefoon gebruiken, maar nog makkelijker werk je ermee op je computer.
Display Purpose – je hebt nooit genoeg hashtags. Zeker niet omdat je op Instagram geen limiet in het aantal tekens hebt. Maar misschien heb je niet voldoende inspiratie om meer dan 5 hashtags voor bij het bericht te bedenken.
Hashtags zorgen er juist voor dat je berichten getoond worden aan de mensen die op deze woorden zoeken. De website van Display Purpose is dan ideaal.
Zodra je een woord in de zoekbalk intypt, wordt direct een aantal suggesties voor andere hashtags gegeven.
Ninja-tip: let op dat je niet de hele lijst klakkeloos kopieert en bij je bericht plakt. De hashtags zijn soms in een andere taal.
Het inplannen van content op Instagram is al jaren een gedoe. Je kunt de content namelijk niet in de app zelf inplannen. Gelukkig zijn er inmiddels veel andere manieren voor die je echt veel tijd besparen.
Neem bijvoorbeeld Buffer. Hiermee kun je alles zo instellen dat je eenvoudig een reminder krijgt op het moment waarop je het bericht hebt ingepland. Met twee simpele handelingen op je telefoon kun je het bericht publiceren.
Wil je meer weten over hoe dit werkt? Lees er in dit artikel meer over: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-berichten-inplannen-buffer/
Ook Later is een fijne tool op je social media berichten mee in te plannen. Hier kun je een gratis account aanmaken. Je geeft in de kalender aan op welk platform je een bepaald bericht wanneer gepubliceerd wilt hebben.
Zodra je een account hebt aangemaakt en je social media platforms hebt gekoppeld aan je account, kun je starten. Je voegt de afbeeldingen die je wilt gebruiken toe en kunt ze in de kalender slepen. Er opent zich een venster waar je de tekst kunt toevoegen. Met dit gratis account kun je al goed vooruit.
Ben je overtuigd en ga je vandaag nog aan de slag met je Instagram Marketing? Veel succes gewenst!
Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/
Speak Your Mind