Online heb je maar een paar seconden om indruk te maken op je doelgroep: dat geldt ook voor Instagram. Een krachtige eerste indruk is essentieel. Natuurlijk is de kwaliteit van je content ook van groot belang, maar je basis bestaat uit je bio en de feed. Dit is het eerste waar de blik vaak op valt. In dit blog deel ik tips om die eerste indruk en de kwaliteit van je profiel zo goed mogelijk in te richten.
Wat is Instagram?
Instagram is inmiddels echt zoveel méér dan een simpel platform voor het delen van je laatste culinaire hoogstandje of die prachtige zonsondergang op vakantie.
Het is juist voor jou als ondernemer een interessante tool waarmee je de visuele presentatie van je onderneming online flink versterkt. Op Instagram ligt de focus vooral op het aangaan van een hechte (vertrouwens)band met je volgers.
Door het delen van relevante content leren ze jou, je expertise en je bedrijf steeds beter kennen. Daarnaast is Instagram dé manier om je product / dienst in de spotlight te zetten.
Je snapt het al: het is echt een must-have tool om je zichtbaarheid te vergroten, je verhaal te delen en zo meer volgers en klanten te krijgen.
1 Ga voor een Instagram-business account
Sta je aan het begin van je Instagram-avontuur of ben je al een tijdje actief? Met een zakelijk Instagram-account bereik je hoe dan ook een groter én meer betrokken publiek.
Wil je op Instagram echt een verschil maken? Dan is het slim om over te stappen naar een zakelijk profiel (als je dat nog niet hebt). Daarmee zet je jezelf en je expertise volop in de spotlight. Een zakelijk profiel geeft je daarnaast toegang tot waardevolle statistieken. Ook biedt het je de optie om op dit platform te adverteren.
Als je meteen aan de slag wilt met een zakelijk profiel, raad ik je aan om dit blog te lezen waarin ik uitleg hoe je dit doet: https://www.anneraaymakers.nl/in-11-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/
2 Gebruik Instagram-naam en gebruikersnaam op de juiste manier
Als ondernemer wil je graag dat jouw Instagram-profiel eruit duidelijk springt, maar vooral ook goed vindbaar is op het platform. Met de naamgevings-opties kun je hier al mee aan de slag.
Wist je dat je Instagram-naam en je gebruikersnaam twee aparte dingen zijn? Je gebruikersnaam is uniek. Het bevat geen spaties en het is dé manier waarop mensen je profiel kunnen vinden. Je Instagram-naam daarentegen? Daarin kun je lekker creatief zijn.
Bij ‘Profiel bewerken’ kun je de naam naar wens invullen. Kies hier bijvoorbeeld voor de volledige naam van je bedrijf. Of juist voor 1 of 2 zoekwoorden die precies passen bij je aanbod en waar je doelgroep vaak op zoekt.
Stel je bent slager en verkoopt biologisch vlees. Waarom genoegen nemen met “Slager Peeters” als Instagram-naam als je ook kunt kiezen voor “Biologische Slager Peeters”? Hiermee geef je je doelgroep meteen meer duidelijkheid over wat ze mogen verwachten.
3. Check je profielfoto
Je profielfoto op Instagram is dat kleine cirkeltje wat mensen als eerste zien. Zorg ervoor dat deze meteen een goede indruk achterlaat.
Als je merk of bedrijf al redelijk bekend is, maak hier dan gebruik van je logo als afbeelding. Zo word je meteen herkend en gaan geïnteresseerden je volgen.
Wat doe je als je zelf je merk bent? Bijvoorbeeld als spreker, kunstenaar of expert op een bepaald vakgebied? Kies dan voor een professionele mooie foto van jezelf.
Dit toont je authentieke zelf, maakt je meteen een stuk toegankelijker en laat zien dat achter je account een echt persoon schuilt. Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens en ze waarderen die menselijke touch.
Belangrijk is dat de kwaliteit van de afbeelding heel goed moet zijn. Vermijd vervaagde, uit proportie getrokken, of slecht bijgesneden afbeeldingen.
4. Zorg dat je makkelijk bereikbaar bent
Voorkom dat potentiële klanten je profiel snel verlaten omdat ze je niet meteen gemakkelijk kunnen bereiken met hun vraag of bestelling.
Zorg dat al je actuele contactgegevens duidelijk in je bio vermeld staan. Niets is vervelender voor een bezoeker die meer wil weten over jou, je product / dienst als dat ze geen contact met je op kunnen nemen.
Vermeld daarom je telefoonnummer, je mailadres en je fysieke locatie in de bio. Dat laatste is van groot belang als mensen gericht op een plaats gaan zoeken. Zorg er tenslotte voor dat deze info altijd up-to-date is.
Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/
5. Schrijf een perfecte bio
Je bio op Instagram is goud waard: zie het als een belangrijk visitekaartje. Het is dé plek waar je een goed eerste indruk wilt maken op je doelgroep. Het maakt direct duidelijk wie je bent en wat je voor je doelgroep kunt betekenen.
Zie je bio als een soort pakkende ‘pitch’. Zorg ervoor dat het je doelgroep meteen aanspreekt. Houd het kort en wees duidelijk. Gebruik ook enkele emoji’s die goed aansluiten op jouw thema.
Feit is dat je helaas niet veel tekst kwijt kunt in je bio. Zorg ervoor dat de belangrijkste dingen er wel in vermeld staan. Dat zijn:
- Je gebruikersnaam.
- Je naam.
- Wie je bent.
- Wat je doet.
- Wat kun je voor anderen kunt betekenen.
- Enkele relevante hashtags
Daarnaast is de bio officieel de enige plek op Instagram waar je een klikbare link kunt plaatsen. Bijvoorbeeld naar je website of naar je gratis weggever. Meer hierover in de volgende tip.
6 Zorg voor een relevante link en varieer
Op Instagram krijgt maar één klikbare link in je bio en die wil je optimaal benutten. Dit is jouw kans om mensen direct door te sturen naar je website. Dat kan naar je algemene homepage zijn, maar je kunt natuurlijk ook hierin lekker variëren.
Promoot je een nieuw product? Heb je een toffe workshop? Of wil je dat meer mensen je nieuwste blog lezen? Plaats de betreffende link steeds in je bio.
Mogelijk heb je meerdere sites die je graag meteen wilt delen. Dat kan ook met een handige tool genaamd Linktr.ee https://linktr.ee/. Hiermee maak je een soort landing pagina waarop je naar wens meerdere links kunt plaatsen. Heel praktisch om je volgers in één oogopslag een handig overzicht te geven van alles wat je te bieden hebt.
Onthoud goed: elke klik op die link in je bio kan leiden tot een nieuwe klant, een verkoop of een inschrijving.
7. Zet hashtags slim in
Je vergroot je zichtbaarheid eenvoudig door een paar relevante hashtags in je bio op te nemen. Gebruikers die op een specifieke hashtag zoeken, kunnen je profiel zo eenvoudig vinden. Dit draagt bij aan meer bezoekers, meer volgers en uiteindelijk meer verkopen.
Hashtags in je bio opnemen helpt gericht bij het aantrekken van je specifieke doelgroep. Mensen die geïnteresseerd zijn in bepaalde hashtags (en daarop zoeken), zijn waarschijnlijk ook geïnteresseerd in de producten / diensten die bij dat onderwerp passen.
Door hashtags slim in te zetten in je bio werk je gericht aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid. Het mooie is dat Instagram-bio’s doorzoekbaar zijn. Voeg relevante hashtags toe en vergroot zo de kans dat je profiel in de zoekresultaten verschijnt van gebruikers die op die specifieke woorden zoeken.
Let op: voeg maximaal 1 of 2 hashtags toe in je bio en verander deze regelmatig.
Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/
8. Werk actief aan je SEO
Misschien denk je bij SEO direct aan Google. Maar wist je dat Instagram ook een soort zoekmachine is? Hashtags zijn hierin echt een bepalende factor. Niet alleen in je bio, maar zeker ook in alle content die je plaatst.
Naast hashtags zijn ook de tekst en woordkeuze in je bio van belang. Varieer hier eens in de zoveel tijd in, zodat je op allerlei manieren gevonden wordt en de aandacht trekt. Zorg dat je vooral gebruikmaakt van woorden en termen waarop je potentiële klant waarschijnlijk zoekt.
Je kunt ook variëren in focus van je onderwerp. Speel bijvoorbeeld in op trends of bepaalde feestdagen, acties of momenten: zeker ook in je bio. Zorg er wel voor dat het wel altijd blijft passen bij datgene wat je doet en wat je aanbiedt.
9. Zet de mensen in actie met een CTA
Iets wat vaak wordt vergeten, maar wat echt belangrijk is, is het plaatsen van een call to action (= CTA) in je bio.
Zie die CTA als de trigger die je volgers nodig hebben om van wat doelloos scrollen op je profiel naar daadwerkelijke actie over te gaan. Geef ze daarom dat ene zetje om van ‘wat een leuke post naar ‘ik wil dit!’ te gaan.
Stel je bent bakker en gespecialiseerd in prachtige bruidstaarten. Je hebt je feed vol mooie foto’s staan en mensen raken geïnteresseerd.
Plaats in je bio een tekst als: ‘Klik & bestel hier je bruidstaart’. Plaats daaronder in die ene link die je hebt, vervolgens de directe link naar die bestellijst. Maak ook gebruik van emoticons; bijvoorbeeld een pijl die vanuit deze tekst naar beneden (naar de link) wijst.
10. Plaats aansprekende Instagram-hoogtepunten
Als we de term Instagram-profiel nog iets breder trekken dan alleen de bio, zijn ook de hoogtepunten en uiteraard je feed met de content van belang (hierover meer in de laatste tip).
Direct onder je bio op Instagram vind je de Instagram-hoogtepunten. Het is een soort visueel overzicht dat je kunt toevoegen aan je profiel. Dit zijn de ronde icoontjes waar je specifieke verhalen (stories) kunt opslaan, zodat ze niet na 24 uur verdwijnen zoals normale stories.
Stel, je hebt een bloemenzaak en je wilt je volgers graag een kijkje in de keuken bieden. Dan maak je een hoogtepunt genaamd ‘Achter de schermen’. Hierin laat je zien wat je allemaal verkoopt. hoe een dag in de winkel eruitziet, en geef je een sneak peek van de meest bijzondere bloemen en planten die je verkoopt.
Hoogtepunten zijn ook ideaal om meer te delen over bepaalde thema’s. Heb je een maandelijkse aanbieding of speciale actie? Zet het in een hoogtepunt. Wil je je volgers een kijkje geven in je werkwijze of je expertise delen? Dan is dit de plek hiervoor.
11. Zorg voor aansprekende en relevante content
Alles draait uiteindelijk om de kwaliteit van je content op Instagram. Om je volgers betrokken en loyaal te houden, is een goed doordachte contentstrategie belangrijk. Zorg dat je regelmatig content plaatst op je account.
Wat je plaatst, is ook van belang. Variatie is hierbij het sleutelwoord. Bied je volgers liefst een mix aan van relevante informatie waarin je doelgroep is geïnteresseerd.
Je kunt echt van alles plaatsen, als er maar vooraf over nagedacht is. Af en toe zet je natuurlijk je product of dienst in de spotlights. Overdrijf daar niet mee. Informeren en inspireren is de hoofdtaak van je content.
Promotie kan tussendoor, maar mag dus niet de hoofdrol spelen. Volgers kunnend daardoor snel afhaken omdat ze het puur als reclame ervaren.
Geef volgers ook zeker regelmatig een kijkje achter de schermen. Laat zien hoe je te werk gaat en deel je werkplek.
Varieer ook zeker in het type content wat je deelt. Denk aan gewone posts, tutorials, infographics, reviews, video’s of misschien zelfs live-sessies. Het kan allemaal op Instagram, dus maak er ook gebruik van!
Wil je nog meer concrete content-tips? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-content-die-echt-voor-jou-werkt-10-verrassende-tips/
Pak je Instagram-account erbij en kijk hoe je dat kunt optimaliseren met bovenstaande tips. Succes!
Speak Your Mind