Hoe maak je content die verkoopt?

Hoe maak je content die verkoopt?Hoe maak je content die verkoopt? Weet jij wat jouw publiek wil? Als dat niet het geval is, kun je het vergelijken met een natte vinger in de lucht steken en zomaar wat doen. Je maakt je content dan zonder dat je goed weet of het bij je publiek aansluit en je harde werk komt niet aan en heeft geen resultaat.

Als ik het over content heb, bedoel ik over alle social media berichten, blogartikelen, video’s maar ook de producten of diensten die je ontwikkelt. Het is belangrijk dat de inhoud er van bij je publiek aankomt en hen in actie zet.

De content moet je ideale klant bij zijn/haar problemen of grootste uitdagingen helpen. Als jouw content niet aansluit, verkoopt het niet. Je krijgt geen klanten en de inkomsten blijven uit.

Hoe kun je jouw content aan laten sluiten bij wat je publiek zoekt? Eigenlijk is het heel simpel, je moet je publiek vragen naar wat ze willen. Je kunt proberen in te schatten wat je publiek wil, maar dan weet je het niet zeker.

In dit artikel deel ik 18 manieren om je publiek te vragen naar wat ze willen. Je doet onderzoek naar wie jouw publiek is, zodat jij content kunt maken die de aandacht van de mensen trekt. Je gaat met die content de mensen zo laaiend enthousiast maken, dat ze zeker weten klant worden.

Onderzoek doen naar je klanten zonder een e-maillijst of social media

Het kan zijn dat jij nog geen e-maillijst hebt opgebouwd. Dat is helemaal niet erg. Als jouw bedrijf nog in de beginfase zit, kan het zijn dat het opbouwen van je e-maillijst pas op een later moment gaat gebeuren. Dat je een account hebt op social media weet ik bijna wel zeker. Maar misschien voel je je bezwaard om vragen te stellen aan je publiek.

Ik wil je adviseren je vooral niet tegen te laten houden om vragen te stellen aan je fans op Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. Er zijn ook andere manieren om vragen stellen en meer te weten komen over je fans:

1. Bel je klanten

Het eerste wat je kunt gaan doen als je meer wilt weten over je publiek, is het bellen van je klanten. Het is heel eenvoudig, je hebt er geen e-maillijst voor nodig en je hoeft geen uren door te brengen op social media. Je kunt de telefoon pakken en een van je klanten bellen. Vraag je klant of ze tijd hebben om 10 minuten een paar vragen te beantwoorden. Je kunt je klanten vragen naar de uitdagingen die zij hadden voordat ze bij jou kwamen, wat de mensen inspireert, waar ze nog steeds graag hulp bij willen en hoe jouw product of dienst ze nu heeft geholpen.

2. De veelgestelde vragen

Als je al klanten hebt, weet je vast welke vragen de klanten hadden voordat ze jouw product of diensten aanschaften. Dat zijn namelijk de vragen die ze aan jou hebben gesteld. Het kunnen vragen zijn over wat niet duidelijk was over het product of de dienst. Het kunnen ook vragen zijn die gaan over de twijfels of bezwaren die mensen hebben.

Juist als je bij het beantwoorden van deze vragen goed doorvraagt, kun je veel te weten komen over de uitdagingen die mensen hebben. Waar twijfelen de mensen over en waarom is het zo belangrijk dat ze het probleem wat ze hebben, oplossen? Welke frustraties hebben ze op dit moment? Welk resultaat proberen de mensen te bereiken?

Dit zijn vragen die je inzicht geven in waar de mensen naar op zoek zijn. Schrijf alle vragen die potentiële klanten stellen op en kijk regelmatig of jij de productpagina’s kunt aanvullen met informatie en of je nieuwe content kunt ontwikkelen.

3. Het publiek van iemand anders onderzoeken

Het kan best zijn dat jij nog geen volgers hebt op social media. Dan is het heel lastig om je potentiële klanten te onderzoeken. Maar het is niet onmogelijk! Een van de dingen die je kunt doen, is een collega benaderen die een soortgelijk publiek heeft als jij. Vraag de persoon of je het publiek een aantal vragen zou kunnen stellen.

Dat mag de persoon ook zelf doen, met de vragenlijst die jij hebt gemaakt. De samenvatting van de resultaten van het onderzoek worden naar jou gestuurd. Je kunt zelfs aanbieden dat jij de resultaten verwerkt. Hiermee vraag je je collega echt om een gunst, het kan best zijn dat jullie later concurrenten van elkaar worden. Maar het is ook een win-winsituatie voor jullie beiden.

Iets anders wat je kunt doen als je nog niet veel volgers hebt op social media, is toch je onderzoek verspreiden op bijvoorbeeld een platform als Facebook. Laat je hierbij niet weerhouden door het aantal likes op je pagina. Begin met het maken van een vragenlijst of een artikel waarin je de vragen plaatst. Vervolgens ga je de link naar de vragenlijst of het blogartikel delen op Facebook. Dat doe je in een Facebook Advertentie, gericht op het publiek van een andere pagina, om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Weet je nog niet hoe je een Facebook Advertentie maakt? Meld je dan aan voor het programma Facebook Advertentie Power.

Onderzoek je publiek op social media

Als ik het heb over het onderzoeken van je publiek, denk je misschien wel dat je daar hele ingewikkelde tools voor nodig hebt of dat je een onderzoeksbureau moet inschakelen. Maar je zag net al, dat hoeft helemaal niet. Ook als je alleen je publiek kunt bereiken op social media, kun je op een hele gemakkelijke manier vragen gaan stellen aan je publiek.

4. Doe een Facebook Live uitzending

Zelfs als je je publiek door en door kent, wil ik je aanraden om Facebook Live uitzendingen te gaan doen. Daar heb ik in het artikel ’22 manieren om Facebook Live in te zetten voor jouw marketing’, heel veel inspiratie voor gegeven.

Gebruik de Facebook Live eens om vragen te stellen aan je doelgroep. Je kunt live gaan in een Facebookgroep. Als jij een eigen Facebookgroep hebt, is dat een hele goede plek. Maar je kunt ook een Facebookgroep opzoeken waar je publiek zich bevindt en waar je niet de beheerder van bent. Let er dan wel op dat je live mag gaan in de groep. In sommige groepen is het niet toegestaan om live te gaan als jij niet de beheerder bent.

In de Facebook Live uitzending vraag je naar de uitdagingen die je publiek heeft. Welke drempels en problemen ervaren mensen? Je kunt het heel algemeen houden, maar daardoor kom je niet concreet genoeg te weten om welke nieuwe content je kunt ontwikkelen. Ik zou mijn doelgroep kunnen vragen wat hun problemen zijn en misschien krijg ik dan wel te horen dat ze problemen hebben op het gebied van hun relatie.

Terwijl als ik vraag welke uitdagingen mensen ervaren op het gebied van social media, ik heel concreet informatie krijg over waar mijn publiek moeite mee heeft. En dat is precies waar ik ze bij kan helpen.

Als je zoveel mogelijk live gaat, laten we zeggen drie keer per week, gaan jouw video’s veel mensen bereiken. En zo heb je snel een hele lijst met problemen die je kunt gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe content.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

5. Stel je vraag op je Facebookpagina of in een Facebookgroep

Maak met een tool zoals Canva een afbeelding waarop je aankondigt dat je meer wilt weten over je fans. Je kunt ook de vraag op de afbeelding plaatsen. Plaats deze afbeelding op je Facebookpagina of in je Facebookgroep met een begeleidende tekst. Je kunt bijvoorbeeld ook een link naar de vragenlijst toevoegen (als je een aparte vragenlijst hebt gemaakt).

Let erop dat je een bericht maakt wat echt opvalt als mensen in hun nieuwsoverzicht scrollen. Het is belangrijk dat de mensen bij jouw afbeelding stoppen met scrollen en de tekst gaan lezen.

6. Meerkeuzevragen

Dit is een uitgebreidere versie van de vorige manier om je publiek te onderzoeken. Waar je bij de vorige manier een bericht maakte met een afbeelding en een tekst waarin de vraag stond, maak je nu een bericht waarbij je mensen laat kiezen tussen bepaalde antwoorden.

Maak bijvoorbeeld een afbeelding met daarop vier kleinere afbeeldingen. Iedere afbeelding staat symbool voor een probleem of uitdaging waarvan je denkt dat de klant die heeft. Je gaat dus eigenlijk testen of jouw vermoedens kloppen.

Het is tegelijkertijd voor de doelgroep heel gemakkelijk om te reageren onder het bericht. Jij geeft al een aantal keuzemogelijkheden en de mensen kunnen hun probleem of uitdaging aangeven door onder het bericht te reageren met de letter die jij aan de vier afbeeldingen hebt gekoppeld.

7. Een poll op Facebook

In een Facebookgroep of op een Facebookpagina kun je een poll plaatsen. Bij de poll op je Facebookpagina kun je mensen laten kiezen uit twee verschillende mogelijkheden die je instelt. Je kunt live zien hoeveel mensen op de mogelijkheden hebben gestemd.

In een Facebookgroep kun je mensen laten kiezen uit meer dan twee mogelijkheden geven aan de mensen. Mensen kunnen zelf ook uitdagingen of problemen toevoegen, waar anderen weer op kunnen stemmen als zij die uitdagingen of problemen ook herkennen.

Als je een poll maakt op je Facebookpagina of in een Facebookgroep, klik je op ‘Een poll maken’. Je moet op je pagina foto’s toevoegen aan de mogelijkheden voordat je de poll echt kunt inplannen of publiceren.

18 manieren onderzoek content ontwikkelen

 

8. Pin een afbeelding op Pinterest om verkeer naar een vragenlijst te krijgen

Op Pinterest is het een stuk lastiger om vragen te stellen aan je publiek. Maar als iets lastig is, betekent het niet dat het onmogelijk is!

Als je op Pinterest een afbeelding plaatst, kun je aan die afbeelding een link toevoegen naar je website, blog of naar de vragenlijst die je hebt gemaakt.

Plaats wel een afbeelding die mensen graag willen delen. Hoe meer mensen jouw afbeelding pinnen of gaan delen, hoe meer mensen jij bereikt met de afbeelding die je hebt gemaakt.

9. Stel een vraag in een LinkedIn groep

Bevindt jouw publiek zich op LinkedIn? Of neemt jouw doelgroep deel aan gesprekken in LinkedIn groepen? Plaats daar de vraag naar de frustraties of problemen van je doelgroep.

10. Plaats een poll op Twitter

Ik vertelde je eerder in dit artikel al dat je een poll kunt plaatsen op Facebook. Je kunt ook een poll plaatsen op Twitter. Ook hier plaats je in het bericht een aantal mogelijkheden waar mensen uit kunnen kiezen. Zo is het voor de mensen heel eenvoudig om te reageren op jouw vraag.

11. Schrijf een blogartikel

Een blog gebruik je om waarde te delen met je fans. Je kunt met een blog laten zien dat jij de expert bent binnen jouw branche. Een blog geeft niet alleen jouw fans waarde, het heeft ook voor jou toegevoegde waarde een blog bij te houden. Vooral de reacties onder de artikelen die je publiceert, zijn van grote waarde.

Natuurlijk bedoel ik niet de complimenten onder de artikelen, al geven die je zelfvertrouwen wel een boost. Ik heb het over de reacties waarin mensen vragen stellen. De vragen die de mensen stellen kunnen jou inspireren voor het schrijven van een nieuw artikel.

Je kunt ook een blogartikel schrijven met daarin de vragen die je je publiek wilt stellen. Vertel de lezers dat jij aan het onderzoeken bent op welke manieren je jouw publiek nog meer kunt helpen. En stel vervolgens de vragen die je je publiek graag wilt stellen, waarbij de mensen kunnen reageren onder het artikel. Of voeg een link toe naar de vragenlijst die je hebt gemaakt.

12. Plaats een video

Video’s werken altijd goed. Ik raad aan om regelmatig live te gaan op Facebook. Ik begrijp dat je niet altijd live kunt gaan. In dat soort gevallen kun je toch veel bereik krijgen met je Facebookbericht door bij dat bericht een video te plaatsen.

Ik begrijp het ook best dat het spannend is om live vragen te gaan stellen aan je publiek, zeker als er nog niet heel veel kijkers zijn. Als het voor jou fijner voelt om een video te maken welke je later op de pagina of in een Facebookgroep publiceert, is dat helemaal prima. Je kunt op deze manier nog steeds je publiek een aantal vragen stellen. Je krijgt van mij wel bonuspunten als je van de video op je pagina een advertentie maakt!

13. Stel een vraag op Instagram

Je kent Instagram als platform waar mensen vooral visuele content delen, zonder dat er al te veel tekst bij de afbeeldingen staat. Stel je vraag op Instagram als jouw publiek zich daar bevindt. Je kunt dat doen met een afbeelding, een korte video van 60 seconden (waar je net genoeg tijd hebt voor een korte introductie, het stellen van een vraag en een bedankje) of je plaatst een link naar een blogartikel of de vragenlijst.

14. Gebruik een Facebookadvertentie

Eerder in dit artikel deelde ik dat je een Facebook advertentie kunt maken waarbij je de fans van een andere pagina als doelgroep neemt. Je kunt op basis van je eigen Facebookpagina een advertentie maken van het bericht waarin jij vraagt aan de mensen of ze een paar vragen willen beantwoorden. Dat kan het Facebookbericht zijn wat je naar aanleiding van punt 5 uit dit artikel hebt gemaakt, of je kunt de video die je hebt geplaatst door punt 12 uit dit artikel, promoten.

Je wilt veel reacties op je Facebookbericht, video of bericht op Instagram. Vraag jezelf af hoeveel het jou waard is om een reactie te krijgen op je bericht. Dat bepaalt je budget voor de advertentie.

Onderzoek doen naar je doelgroep op basis van de e-maillijst die je hebt

Ik vertel je een aantal manieren om onderzoek te doen voor als je al wel een e-maillijst hebt en je op die manier je publiek kunt bereiken. Als jij een lopend bedrijf hebt, producten of diensten hebt die verkopen, betekent het niet dat je geen nieuwe content hoeft te ontwikkelen. Je kunt altijd meer mensen helpen.

De mensen op je e-maillijst zijn niet altijd klanten. Soms zijn het ook mensen die alleen een weggever bij je hebben aangevraagd. Daarmee hebben ze interesse getoond in jouw bedrijf. Jij hebt deze mensen ook een aanbod gedaan. Als ze nog geen klant zijn geworden door dat aanbod, betekent het dat jouw aanbod niet voldoende aansluit.

Juist van de mensen op je e-maillijst wil je weten welke uitdagingen ze hebben. Zowel van de mensen die wel al klant zijn, als van de mensen die alleen nog een weggever hebben aangevraagd. Er zijn een aantal manieren waarop je de mensen op jouw e-maillijst verder kunt onderzoeken.

15. Stuur de mensen een e-mail

Het klinkt eigenlijk heel logisch, het versturen van een e-mail aan de mensen op je e-maillijst. Je doet het iedere week al met de nieuwsbrief die je verstuurt. Maar stel jij in de nieuwsbrief vragen aan je fans? Of deel jij alleen waarde met de mensen op de e-maillijst.

Het is natuurlijk goed als jij je nieuwsbrief gebruikt om waarde te delen met je fans. Daar is de nieuwsbrief ook voor bedoeld. Maar als je wilt weten wat de grootste uitdagingen of problemen van je publiek zijn, kun je de nieuwsbrief daar zeker voor gebruiken.

Je hoeft het de mensen niet moeilijk te maken, laat de mensen reageren op de vraag door een e-mail terug te sturen. Die komen direct bij jou in je Postvak IN binnen en door de antwoorden in een Excelbestand te zetten heb je snel een overzicht van de grootste problemen en uitdagingen. Daar kun jij weer content voor gaan ontwikkelen.

Vragen die je je publiek zou kunnen stellen zijn:

  • Wat vind je het lastigste aan het krijgen van nieuwe klanten?
  • Wat is je grootste uitdaging als je een webinar geeft?
  • Als je één ding op zou kunnen lossen binnen je bedrijf, wat zou dat zijn?

Hoe beter jij de mensen aan kunt geven waar je naar op zoek bent, hoe gemakkelijker het voor de mensen is om jouw vragen te beantwoorden.

16. Maak gebruik van tools om je publiek te onderzoeken

Wil je serieus aan de slag met het doen van onderzoek naar je publiek? Er zijn een aantal tools die je kunt gebruiken om onderzoek te doen naar je publiek. Met die tools kun je je publiek een aantal basisvragen stellen, samen met de vraag over de uitdaging die de mensen hebben.

Een van de tools waarmee je dit kunt doen, is SurveyMonkey. Met deze tool kun je een vragenlijst maken, die de mensen online kunnen beantwoorden. Een andere tool is Google Forms.

Je hoeft het niet ingewikkeld te maken. Deze tools zijn heel gebruikersvriendelijk, zowel voor jou als voor de persoon die de vragenlijst invult.

17. Doe een uitgebreid marktonderzoek

Stel dat je heel veel wilt weten over je doelgroep en een stap verder wil gaan dan dat je de mensen een drietal vragen laat beantwoorden. Er zijn talloze boeken uitgebracht over hoe je een goed marktonderzoek kunt doen. Aan de hand van dat onderzoek kun jij bepalen welke content of welk programma aansluit op de behoeften van je publiek.

Ik wil je wel waarschuwen. Hoe meer vragen de mensen moeten beantwoorden, hoe groter de kans is dat ze halverwege het onderzoek afhaken. Daarom raad ik je aan om de belangrijkste vragen in het begin van het onderzoek te stellen. Dan heb je in ieder geval de belangrijkste antwoorden en kun je nog steeds goede content gaan ontwikkelen.

18. Deel je publiek in verschillende groepen in

Als je met Autorespond of MailChimp werkt, kun je werken met groepen of lijsten. Op deze manier kun je het publiek indelen op basis van interesses die ze hebben. En je kunt mensen op je e-maillijst heel gericht informatie sturen.

Door op een landingspagina te vragen naar waar mensen meer informatie over willen, kun jij het publiek opsplitsen in verschillende groepen. Het geeft je inzicht in waar mensen meer over willen leren of waar ze over geïnspireerd willen worden. De antwoorden die de mensen geven, kunnen jou weer inspireren voor de nieuwe content die je gaat ontwikkelen. Denk maar eens aan een nieuwsbrief die jij specifiek aan een groep mensen met een bepaalde interesse stuurt.

Het zit erop, je weet nu 18 manieren om je publiek te onderzoeken. Je kunt nu echt aan de slag. Ga de verschillende manieren uitproberen (niet allemaal tegelijk) en ga je content aanpassen of ontwikkelen op basis van de informatie die je verzamelt over je publiek.

Ik ben heel benieuwd welke manier jij als eerste gaat gebruiken. Deel je het met me in een reacties onder dit artikel?

 

Speak Your Mind

*