“Mijn berichten krijgen maar geen bereik op Facebook.”
Dit is een van de uitdagingen die ik hoor als ik ondernemers vraag naar hun ervaringen met Facebook. Ze plaatsen af en toe berichten met grappige video’s en ze plaatsen foto’s van hun product. Ze zijn drie keer live gegaan, maar zien toch geen verbetering in het bereik van de berichten.
Misschien herken je dit. Je doet echt je best, maar het lukt maar niet om berichten te plaatsen die veel bereik krijgen. Wist je dat het heel belangrijk is om met de berichten die je op je Facebookpagina plaatst, bij te dragen aan de positieve ervaring van de gebruikers van Facebook? De berichten die je plaatst, moeten duimpjes, hartjes en reacties krijgen. Daarmee laten de gebruikers zien dat ze jouw berichten leuk vinden.
Hoe meer mensen gaan reageren onder jouw bericht, hoe meer bereik het bericht krijgt. Het bericht wordt in meer nieuwsoverzichten getoond en dat zorgt weer voor meer reacties onder het bericht. Het zorgt er zelfs voor dat de berichten die je later op je pagina plaatst, ook meer bereik gaan krijgen.
In dit artikel leg ik je uit wat ervoor zorgt dat de berichten die je op je pagina plaatst, in nieuwsoverzichten van je fans worden getoond. Ik ga je namelijk vertellen over het algoritme van Facebook. Je moet weten hoe het algoritme van Facebook werkt en wat voor soort berichten je kunt plaatsen om reacties op te roepen. Als je dit artikel hebt gelezen en de tips gaat toepassen, weet ik zeker dat jouw volgende bericht op Facebook meer bereik gaat krijgen.
Wat is dat? Het ‘algoritme van Facebook’?
Ik noem een algoritme veel liever een formule. Het algoritme van Facebook vergelijk ik graag met een geheim recept of geheime formule. Niemand weet precies hoe het werkt. Het is wel bekend dat het bepaalt welke berichten worden getoond in het nieuwsoverzicht van je fans. Ik weet hoe je ervoor zorgt dat je berichten bereik krijgen.
Hoe werkt het algoritme van Facebook?
Je zou het algoritme van Facebook kunnen verdelen in vier stappen. Stel je voor dat je in een wiskundeklas zit en een formule moet opschrijven voor het algoritme van Facebook. De formule ziet er zo uit:
Facebookbericht + Factoren + Voorspellingen = Score
Het bericht dat je maakt, moet in deze formule een zo hoog mogelijke score halen. Hoe hoger de score is, hoe meer bereik het bericht krijgt. Ik zal iedere stap uit de formule uitleggen.
Facebookbericht
Jij bent niet de enige die een Facebookbericht plaatst. Dagelijks worden er miljoenen berichten op Facebook gepubliceerd. Je hebt berichten van personen en berichten van pagina’s. En dan zijn er ook nog berichten die worden geplaatst in groepen. Al deze berichten concurreren met elkaar om een plekje in het nieuwsoverzicht.
Jouw Facebookbericht moet de concurrentie aangaan met berichten van familie en vrienden van de fans die je wilt bereiken. Er is ook concurrentie van de andere pagina’s die je fans leuk vinden. En dan zijn er nog de advertenties die in het nieuwsoverzicht getoond moeten worden.
Factoren
Facebook kijkt in de eerste stap alleen nog maar naar alle berichten die geplaatst worden. Pas in de tweede stap wordt er verder gekeken. In de tweede stap wordt gekeken hoe relevant jouw bericht is voor de gebruiker, dus voor jouw fans. Om die relevantiefactoren vast te stellen stelt Facebook bij jouw bericht de volgende vragen:
- Wie plaatst het bericht? Als het bericht wordt geplaatst door vrienden van de gebruiker of door pagina’s die de gebruiker leuk vindt, krijgt het bericht ‘punten.
- Krijgt de pagina die het bericht plaatst, negatieve reacties? Als mensen reageren met een boos of verdrietig gezichtje, ziet Facebook dat als een teken dat gebruikers jouw berichten niet leuk vinden. Dat zorgt voor ‘minpunten’.
- Hoe vaak reageren mensen normaal gesproken onder jouw berichten? Hoe meer ze reageren, hoe meer punten je nieuwe berichten krijgen.
- Hoeveel tijd besteden mensen aan het lezen van jouw berichten? Of aan het bekijken van video’s die je plaatst? Het is belangrijk dat jouw berichten daaraan bijdragen. Facebook meet zelfs hoelang iemand naar een bericht kijkt. Hoe langer iemand kijkt, hoe meer punten.
- Worden er mensen getagd in het bericht? Of taggen mensen vrienden onder het bericht dat je publiceert? Scoren!
- Gaat jouw bericht over een actueel onderwerp? Stel je voor dat je een bericht plaatst over de sneeuw die bij jou is gevallen. Als veel mensen op dat moment berichten plaatsen met daarin het woord ‘sneeuw’, ziet Facebook dat ‘sneeuw’ een actueel onderwerp is. Jouw bericht moet dan wel relevant zijn voor de gebruikers! Het bericht krijgt daardoor weer meer punten.
Voorspellingen
In de derde stap van de formule doet Facebook een aantal voorspellingen op basis van wat ze van de gebruikers weten. Facebook weet ontzettend veel van jou als gebruiker. Ze weten welke online winkels je hebt bezocht voordat je op Facebook kwam en naar welke website je gaat als je van Facebook af gaat. Facebook weet ook wat jouw interesses zijn, bijvoorbeeld op basis van de pagina’s die je leuk vindt of de groepen waarin je deelneemt aan gesprekken.
Facebook voorspelt nu of het bericht voor jou relevant, herkenbaar of interessant is.
Score
De laatste stap van het algoritme, of van de formule, is het toekennen van de score. Hoe relevant is het bericht voor de gebruikers? Hoe relevanter, waardevoller of interessanter het bericht is, hoe meer Facebook het bericht laat zien. Facebook wil namelijk het beste voor de gebruikers.
Steeds weer als een gebruiker naar het nieuwsoverzicht van Facebook gaat, berekent het algoritme van Facebook de relevantiescore. Aan de hand van deze score worden jouw berichten wel of niet getoond in het nieuwsoverzicht van je fans.
5 tips om je berichten te laten tonen in het nieuwsoverzicht van je fans
Je moet dus zo hoog mogelijk gaan scoren met jouw berichten. Daar kun je de volgende 5 tips voor gebruiken:
- Zorg voor positieve reacties op je pagina: voorkom dat mensen gaan reageren met verdrietige of boze gezichtjes. Als je mensen vraagt een keuze te maken tussen twee afbeeldingen, laat ze dan reageren met een hartje of een duimpje.
- Maak een content kalender: als je regelmatig actief bent op Facebook en daar waarde deelt, gaan jouw berichten vaker getoond worden. Mensen liken je pagina en zullen regelmatig kijken of je nog nieuwe waardevolle tips hebt gedeeld. (Kijk hier voor een kant en klare Social Media Content Kalender volledig ingepland tot en met december 2023: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/ )
- Werk aan het aantal fans op je pagina: eerder in dit artikel heb je gelezen dat Facebook kijkt naar of een bericht komt van een pagina die de gebruiker leuk vindt. Als je meer likes hebt op jouw pagina vergroot dat de kans dat je berichten aan meer fans getoond worden.
- Plaats content die zorgt voor betrokkenheid: het reageren met een duimpje, hartje, het bericht delen of een reactie plaatsen onder het bericht. Het zijn allemaal manieren waarop mensen betrokkenheid tonen bij jouw bericht. De meeste betrokkenheid kun je krijgen met een winactie op Facebook. In het artikel ’65 ideeën voor een winactie op Facebook’ geef ik je voldoende inspiratie voor het komende jaar!
- Houd het sociaal en persoonlijk: Facebook is een social media platform. Daarmee wil ik aangeven dat het sociaal moet blijven. Je moet persoonlijk overkomen en het moet zeker geen verkooppraatje gaan worden op je pagina. Deel regelmatig iets persoonlijks zodat de mensen jou leren kennen.
Ik wil je graag uitdagen! Niet alleen om Facebookberichten te maken die getoond worden in het nieuwsoverzicht van je fans, ik wil je uitdagen om mee te doen met de quiz over Facebook! Als je meedoet, krijg je aan het einde van de quiz een hele leuke verrassing. De verrassing gaat je helpen bij het maken van Facebookberichten! Klik op de afbeelding om mee te doen met de quiz:
Steeds meer ondernemers ontdekken de kracht van Facebook voor de marketing van hun bedrijf. Dat maakt het voor pagina’s lastiger om gezien te worden in het nieuwsoverzicht. Maar nu je weet hoe het algoritme van Facebook werkt en met de 5 tips die ik je heb gegeven, ga je content maken die wel gezien wordt. Vond je deze kennis waardevol? Deel het in de reacties van dit artikel.
Wat een leuk idee is de facebookquiz! Ik heb nu ontdek dat er in Messenger ook een autoresponder zit. 🙂 Je krijgt op deze manier een soort van persoonlijk contact.
Leuk hè Gerda!