Hoe kun je zoeken op Facebook?

Hoe kun je zoeken op Facebook?Wist je dat Facebook een hele ingenieuze zoekmachine heeft, genaamd Facebook Search. Bijna niemand maakt er gebruik van en dat is jammer!

In dit artikel leg ik je uit hoe jij Facebook Search kunt gebruiken, hoe je het kunt inzetten voor je marketing en hoe je goede resultaten krijgt.

Eerst, wat is Facebook Search?

Facebook heeft een database met meer dan een biljoen tekstberichten, foto’s, video’s, links en andere content. Om die database te doorzoeken gebruikt Facebook haar eigen zoekmachine. Die zoekmachine is helaas nog steeds niet beschikbaar voor anderstalige landen dan Engels.

Ninjatip!

Instellingen FacebookMaar als je in je Facebook instellingen de taal op ‘ English (US)’  zet, kun je er toch gebruik van maken.

Let op! Soms kun je na de taalinstellingen veranderd te hebben, nog niet direct gebruik maken van Facebook Search. Soms moet je even geduld hebben (een paar uur, een paar dagen), en vaak helpt het als je even uitlogt, de browser sluit en in een nieuw browservenster opnieuw inlogt.

Belangrijk! Je kunt Facebook Search alleen gebruiken van af je persoonlijke profiel met Engelse zoektermen.

Je hoeft je instellingen niet altijd op Engels te laten staan, als je dat niet wilt. Alleen voor Facebook Search is het noodzakelijk om beter te kunnen zoeken.

Wat en hoe kun je zoeken met Facebook Search?

Je kunt heel veel informatie vinden met Facebook Search. Het mooie is, je kunt ook berichten doorzoeken. Bijvoorbeeld ‘ photos of mark rutte en barack obama’. Of ‘ boer zoekt vrouw’. Facebook zoekt dan in eerste instantie op de volledige zoekterm, in plaats van alleen op de woorden ‘ boer’  en ‘ vrouw’. Het is dus zaak goede kernwoorden te gebruiken.

Dat komt omdat de Facebook zoekmachine een semantische zoekmachine is. Dat wil zeggen dat het zoekresultaat gebaseerd is op relevantie en context. Omdat die relevantie gebaseerd is op jouw Facebookgedrag en jouw vrienden zul jij hele andere zoekresultaten zien dan anderen.

Je vindt daarom vooral berichten van je vrienden en van pagina’s die je leuk vindt, maar als je door scrolt naar beneden, ook berichten van pagina’s en vrienden van vrienden en andere gebruikers op Facebook.

photos_of_mark_rutte_en_barack_obama

Hoe kun jij Facebook Search gebruiken?

Welk effect heeft de nieuwe zoekmachine op jou, op je marketing? Facebook Search opent een hele nieuwe wereld van kansen om meer te weten te komen over je (mogelijke) klanten. Je kunt er jouw publiek uitfilteren en targetten. En je communicatie met hen verbeteren.

Ook kun je leren over de concurrentie en collega’s.

1. De concurrentie ‘checken

Als je zoekt in Facebook Search op de bedrijfsnaam, merknaam of productnaam van je collega’s vind je wat er over gezegd wordt. Er is een schat aan informatie te vinden in berichten, conversaties, hashtags, reacties en recensies op het nieuwsoverzicht, pagina’s en openbare groepen.

Kom er bijvoorbeeld achter hoe dit merk, bedrijf of ondernemer communiceert met gebruikers. Reageren zij via hun profiel of of hun pagina? Reageren ze überhaupt? Wat leer je daar van en hoe kun jij dit ook/beter doen?

Check campagnes en promoties. Welke stijl is het? Hoe wordt daar op gereageerd door hun fans? Slaat het aan? Als je ziet dat korting aanbieden werkt, kun jij dat ook doen, als jij een soortgelijk publiek hebt. Zoek naar patronen.

Ninjatip!

Check ook eens de ‘grote’ collega’s. Daar kun je heel veel van leren. Stel jij bent een voedingscoach, kijk dan eens naar Weightwatchers of Atkins. Je hoeft het niet met hun methode of product eens te zijn, maar zij hebben wel een overlappend publiek.

2. Er achter komen wat de interesses van je publiek zijn

Facebook marketing is content marketing. De content is het allerbelangrijkste. Ook de content van een advertentie.

Je kunt er met Facebook Search achter komen welke content jouw publiek interessant vindt. Zoek bijvoorbeeld eens op ‘posts by people who like [jouwpaginanaam] and [paginanaamcollega]’.

Vind je een rode draad qua onderwerpen in berichten en reacties?

Voorbeeld: het zoekresultaat vertelt je dat jouw overlappend publiek veel over spirituele onderwerpen praat op Facebook.

Wat kun je met die informatie? Misschien moet je content spiritueler zijn. Zelfs al ben je dat zelf niet. Onthoud; je marketing is niet voor jou, maar voor je publiek. Met deze informatie kun je dus optimale content leveren aan jouw publiek. Als jouw publiek merkt dat je geïnteresseerd bent in hen, zullen ze trouw aan je zijn en gaan participeren in jouw community.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Sociale marketing gaat over mensen. Zorg dus dat je alles te weten komt over ‘jouw mensen’. Facebook is bij uitstek een plek om daar achter te komen en iets met die informatie te doen.

3. Er achter komen van welke groepen jouw publiek lid is.

Als je weet wat de (andere) interesses zijn van jouw publiek, kun je ook uitvinden van welke groepen ze dan lid zijn.

groepen_FBsearch

Ninjatip!

Als je weet van welke Facebook groepen je publiek lid is, kun je ook lid worden van deze groepen en daar meer over hen te weten komen. Zoals over hun problemen, vragen en wensen.

groepen_FBsearch2

Nog een laatste Ninjatip

Als je in het verleden al eens gezocht hebt met Facebook Search kun je die searchstring die je toen gebruikte, toch nog herhalen

1. Ga daar voor naar je profiel en klik op ‘ View activity log’,  rechts onder op je omslagfoto

2. Klik op ‘ more’  onder ‘Photos’ Likes, Comments’

3. Klik op ‘ search’

4. Scrol naar beneden tot je een van je oude zoekopdrachten vindt die werkte

5. Klik op die zoekopdracht

Gebruik jij Facebook Search wel eens en kon je er wat mee in je marketing? Laat het me weten in een reactie!

Comments

  1. Online Business

  2. ronald Maaskant zegt

    Goede middag ik zou willen weten of ik ook profielen van vrienden kan vinden met alleen een foto van hem of haar te hebben?
    MVG Ronald

    • Anne Raaymakers zegt

      Op Facebook kan dat niet. Je zou het wel eens op Google kunnen proberen, daar kun je op foto zoeken en misschien vind je dan het Facebookprofiel.

  3. Interessant artikel. Ik heb ook nog een vraag.
    Als ik door het nieuwsoverzicht blader zie ik vaak bijvoorbeeld dat een persoon gerageerd heeft. En soms staan er dan wel meer dan duizend reacties.
    Hoe kan ik snel de reactie van die vriend vinden zonder heel de lijst te moeten doorlopen ?

    • anneraaymakers zegt

      De enige manier om dat te doen, Pieter, is eerst alle reacties zichtbaar maken (met meer reacties) en dan zoeken op de pagina met ctrl+f (Windows). Zeer bewerkelijk, ik weet het, maar een andere manier is er niet.

Speak Your Mind

*