Hoe kun je TikTok inzetten voor je bedrijf?

Meer zichtbaarheid voor je bedrijf met TikTokIs TikTok iets voor jou als ondernemer? Jazeker! De app was in 2020 wereldwijd één van de populairste apps met een downloadaantal van 2 miljard. Het is niet voor niets dat TikTok wordt beschouwd als de meest waardevolle start-up ooit.

Er zitten voornamelijk jongeren op, maar weet dat het aandeel ouderen stijgt. Juist omdat TikTok nog in de kinderschoenen staat, biedt het jou als ondernemer mooie kansen voor meer bereik en meer zichtbaarheid bij je (potentiële) klanten. In dit blog leg ik uit wat TikTok is en hoe je TikTok kunt inzetten voor je bedrijf.

Wat is TikTok?

TikTok is een online video platform van het Chinese bedrijf ByteDance. In 2021 bedraagt het aantal maandelijks actieve gebruikers wereldwijd ongeveer 26 miljoen. Met zijn vele leuke opties is het een ideale app om snel en gemakkelijk creatieve video’s te maken en te plaatsen.

Daarbij geldt: hoe unieker en authentieker, hoe beter. De video hoeft niet van hoge kwaliteit te zijn. Integendeel, spontane opnames met je mobieltje worden juist gewaardeerd. Als je met TikToks wilt opvallen, moet je je wel onderscheiden van de massa.

De TikTok app heeft een relatief eenvoudige structuur en is in principe verdeeld in twee categorieën. Op de ‘Volg mij’ pagina zien gebruikers alleen video’s van accounts die ze volgen. De ‘Voor jou pagina’ bevat een selectie van populaire TikToks over veel verschillende onderwerpen.

TikTok-video’s zijn vaak tussen de 15 en 60 seconden lang. De maximale duur van een video is 3 minuten. De onderwerpen variëren echt van A tot Z. De meeste video’s hebben ondertitels in de vorm van stickers in het midden van het beeld.

Hoe werkt TikTok?

Eigenlijk heel simpel: gebruikers kunnen korte video’s maken, die bewerken, er muziek aan toevoegen en ze uploaden. Daarna kunnen anderen deze video’s liken, delen en reageren. Het concept is eenvoudig maar erg doeltreffend.

Wat maakt TikTok nu tot zo’n succes? Het gaat hierbij niet om een optisch en inhoudelijk perfect profiel. Het doel is juist om je te onderscheiden van de grote massa door je authenticiteit te tonen.

Wat TikTok zo interessant maakt, is dat je geen influencer hoeft te zijn om viraal te gaan met je video. Ook kleine, onbekende accounts slagen er eenvoudig in om met authentieke inhoud een groot bereik te genereren.

De app stemt de beschikbare inhoud af op de individuele gebruiker. Stel je kijkt veel video’s over fitness, dan krijg je daarvan nog meer voorgeschoteld op je For You Page = FYP (Voor jou pagina).

Ninjatip: om de kans te vergroten dat je op de FYP terecht komt met je content, is het slim om (één van de) volgende hashtags te gebruiken: #voorjou, #voorjoupagina, #fyp of #foryou.

Wie zit er op TikTok?

Dat zijn voornamelijk tieners en jong volwassenen (het merendeel vrouwen), vaak generatie Z. Als je doelgroep hieruit bestaat, is het bijna een must om de boot niet te missen en ook actief aan de slag te gaan op de app. Het biedt je geweldige kansen om eenvoudig en gratis een flink bereik te creëren.

Hoewel Generatie Z hier het sterkst is vertegenwoordigd, worden ook andere generaties hier steeds actiever. Intussen is meer dan een derde van de TikTok gebruikers ouder dan 25. Dat biedt dus zeker ook kansen voor ondernemers met een wat oudere doelgroep.

Het mooie is dat jongeren zich vaak nog niet verbonden hebben aan bepaalde merken waaraan ze trouw blijven. Voor bedrijven die naar de toekomst kijken en zich nu al willen positioneren bij jonge mensen (= potentiële klanten) is TikTok ook zeker het overwegen waard.

Hoe kan ik TikTok voor mijn bedrijf inzetten?

Op TikTok kun je lekker je eigen gang gaan en eigen gewenste content snel in de spotlight zetten. Dit is een bijzonder succesvolle strategie op TikTok. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook gaat TikTok er niet van uit dat je eerst een schare fans of volgers moet hebben opgebouwd voordat je goed zichtbaar bent. TikTok werkt – in meerdere opzichten – heel anders.

Het platform verspreidt nieuwe content direct onder alle gebruikers die bepaalde interesses hebben aangegeven. Deze content belandt op de zogeheten ‘For You’ pagina, waar hij in de feed verschijnt samen met andere video’s over dat betreffende onderwerp. De kans is dus voor iedereen even groot om daarop terecht te komen, onafhankelijk van zaken als je populariteit, je activiteit of het aantal volgers of fans.

Als je content de kijker aanspreekt, is de kans erg groot dat hij je volgt het vervolgens gaat delen. Ideaal!

Welke mogelijkheden zijn er voor bedrijven op TikTok?

Uit onderzoek blijkt dat mensen via TikTok vaak nieuwe merken ontdekken en geïnspireerd raken om producten te kopen waar ze eerder nog niet aan hadden gedacht. Op welke manieren kun je gericht aan de slag gaan op dit platform als ondernemer?

  1. Met een eigen account

Je kunt TikTok gratis downloaden op je mobiele apparaat. Het aanmelden is eenvoudig en wijst zichzelf. Bekijk dan hoe anderen het aanpakken en laat je hierdoor eerst eens inspireren. Heb je ideeën opgedaan? Dan kun je beginnen met het maken van je eigen video’s. Denk er niet te lang over na, maar begin gewoon. Zet de app in als een gratis marketingkanaal en inspireer je doelgroep met je content.

  1. Via TikTok advertenties

Als bedrijf heb je ook de mogelijkheid om advertenties te plaatsen. Hiervoor moet je je registreren. Je kunt de advertenties vervolgens plaatsen en beheren via het Business Center. Daar vind je alle info, waaronder statistieken.

Adverteren op TikTok is misschien niet goedkoop, maar wel uitgebreid en veelbelovend. Vergeleken met platforms zoals Facebook of Instagram, is TikTok reclame voor bedrijven echt efficiënt als je kijkt naar de prijs-prestatie verhouding.

  1. Via samenwerkingen

Vergelijkbaar met samenwerkingen op Instagram kun je als bedrijf ook uitstekend mooie samenwerkingen aangaan op TikTok.

Zogeheten ‘haul video’s’ zijn bijvoorbeeld populair. Hier praten mensen uitvoerig over nieuwe producten of diensten en vergelijken ze die met elkaar. Laat iemand je product of dienst testen (als het even kan een influencer) en neem er vervolgens een video over op.

Aan de slag met TikTok

Klinkt dit goed voor je en wil je starten, volg dan deze stappen.

Stap 1: TikTok bedrijfsprofiel aanmaken

Installeer eerst de app op je smartphone en maak dan een bedrijfsprofiel aan.

Let op: de gebruikersnaam kan later niet meer worden aangepast.

Link je website op het profiel en gebruik passende hashtags. Dit is de beste manier om als bedrijf op te vallen.

Stap 2: Je doelgroep goed analyseren

Voor een zo groot mogelijk bereik is een nauwkeurige doelgroep-analyse erg belangrijk. Beantwoord daarvoor de volgende vragen:

  • Wat is de leeftijdsgroep van mijn doelgroep?
  • Hoe actief is mijn doelgroep op TikTok?
  • Wat zijn de interesses van mijn doelgroep?
  • Welke opvattingen heeft mijn doelgroep?
  • Naar welke muziek luistert mijn doelgroep?
  • Als je je doelgroep kent, weet je welke inhoud aandacht gaat trekken en weet je beter hoe je gebruikers aan het merk kunt binden.

Stap 3: Content maken

Wat wil je laten zien in je video’s? Denk goed na over je eigen belangen en die van je doelgroep. Vervolgens kun je pakkende en interessante content maken die hierop aansluit. In principe zijn geen verdere hulpmiddelen of andere apps of programma’s nodig. Alle bestaande functies van de app kun je gebruiken voor een eenvoudige maar creatieve vormgeving.

Plaats regelmatig en met korte tussenpozen nieuwe video’s. Boei de kijker echt direct: hij beslist namelijk in minder dan drie seconden of hij de inhoud leuk vindt of niet. Het mooie is dat je de gemaakte content ook weer eenvoudig via andere kanalen kunt delen of de content kunt hergebruiken. Zo vestig je de aandacht op je TikTok account en kun je meteen je bereik vergroten.

Ninjatip: Let goed op de eerste video’s die je plaatst: ze helpen TikTok om je profiel toe te wijzen aan een specifieke branche of soort inhoud. Zorg er dus voor dat die eerste video’s heel gericht gaan over jouw expertise.

De belangrijkste functies van TikTok

De gebruikersinterface is zo ontworpen dat  je snel en eenvoudig video’s kunt maken. Op TikTok wordt niet bewust gezocht naar een bepaald persoon of profiel, maar er wordt juist veel meer gezocht op een specifiek type inhoud. Denk aan allerlei effecten, filters, muziek, hashtags of challenges. Ik licht ze kort toe:

  • Effecten: die ondersteunen de gewenste uitstraling van de video’s.
  • Filters: die accentueren en versterken de kleuren van de video.
  • Muziek: de muziek- of geluidsfunctie bevat onder meer veel populaire nummers.
  • Hashtags: gebruik altijd actief hashtags om inhoud van je video duidelijk te maken.
  • Challenges: deze worden al met succes gebruikt door bekende merken en krijgen veel aandacht. Met de juiste hashtags kun je snel en gemakkelijk viral gaan met een challenge.

Behalve deze functies vind je nog andere mogelijkheden. Denk aan het versnellen of vertragen van een video, een duet-functie, de functie om mooie overgangen te maken of verschillende sjablonen die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld fotocollages in videoformaat te maken.

Voordelen van TikTok

Om te bepalen of dit platform iets voor je is of niet, som ik de belangrijkste voordelen en nadelen voor je op. Dit zijn de belangrijkste voordelen voor jou als ondernemer:

  • TikTok blijft groeien: het is de snelst stijgende app en hij blijft groeien.
  • Er is nog weinig concurrentie: de concurrentie van andere bedrijven is nog klein nog maar weinig bedrijven het potentieel van de app hebben ontdekt.
  • Het is nu een goede timing voor advertenties: het is een nieuwe app waarop adverteren zich juist nu in het begin extra loont.
  • Er is hoge betrokkenheid: de participatiegraad is erg hoog op dit platform.
  • Je kunt eenvoudig de lokale gemeenschap bereiken: dat kan op TikTok snel, eenvoudig en effectief via hashtags.
  • De influencers zijn minder veeleisend: omdat de gebruikers vrij jong zijn, zijn de influencers dat ook met alle voordelen van dien.
  • Je hebt snel effect met je content: Als die van hoge kwaliteit is, kan het al snel leiden tot een flink bereik, (naams)bekendheid en veel betrokkenheid van de gebruikers.
  • Je hebt meteen een groot bereik: Als je content interessant blijkt, kan het zomaar snel viraal gaan.

Nadelen van TikTok

Dit zijn de belangrijkste nadelen voor jou als ondernemer:

  • Korte duur: je hebt maximaal 3 minuten per item. Dat is in sommige gevallen best kort.
  • Met name geschikt voor bedrijven met als doelgroep jongeren: voor de andere bedrijven kan het ook interessant zijn, maar het beste resultaat behaal je als dit je doelgroep ook is.
  • Privacy: omdat TikTok nogal dubieus is op het gebied van jeugd- en gegevensbescherming en inhoud van iOS-apparaten opslaat, is het portaal controversieel.
  • Andere manier van adverteren: met standaard advertenties kom je er niet op TikTok. Ook niet met één enkele advertentie. Je moet blijven vernieuwen en de advertenties op een andere manier insteken dan op de andere platforms.
  • De analyse en optimalisatie staan nog in de kinderschoenen: het volgen van advertenties is wel mogelijk via TikTok pixels. Maar dit loopt nog achter op de mogelijkheden van andere platforms.

Tiktok negatief in het nieuws

Ondanks de hype mogen we niet voorbijgaan aan enkele punten van kritiek op deze app. TikTok kwam namelijk niet altijd positief in het nieuws. Het Chinese platform is vaak beschuldigd van censuur. De app is ook herhaaldelijk door de EU-autoriteiten onder de loep genomen als het gaat om gegevensbescherming.

TikTok meldde zich in 2020 echter voor het eerst aan bij het lobbyregister van de EU en verbond zich tot vrijwillige maatregelen tegen desinformatie. Het bedrijf probeert zich dus aan de Europese regels te houden. Het aantal gebruikers in Europa groeit en dat toont aan dat de app steeds meer geaccepteerd wordt.

Je leest het, de mogelijkheden voor jou als ondernemer op TikTok zijn er zeker. Als je doelgroep uit jongeren bestaat, zou ik meteen een account aanmaken en gewoon van start gaan. TikTok is in dat geval absoluut een waardevolle aanvulling op je marketing strategie voor meer bekendheid, meer bereik en meer zichtbaarheid.

Comments

  1. Hi Anne, ik heb zojuist je artikel gelezen. Super interessant! Momenteel ben ik bezig met een afstudeer scriptie en ik vroeg mij af welke bron u gebruikt hebt bij deze zin in uw artikel: “Uit onderzoek blijkt dat mensen via TikTok vaak nieuwe merken ontdekken en geïnspireerd raken om producten te kopen waar ze eerder nog niet aan hadden gedacht.”

    Ik hoor graag van u.

Speak Your Mind

*