Facebook heeft wat veranderingen aangebracht in de zoekmachine (voorheen Graph Search).
Eerst, wat is Facebook Search?
Facebook heeft een database met meer dan een biljoen tekstberichten, foto’s, video’s, links en andere content. Om die database te doorzoeken gebruikte Facebook de zoekmachine Bing. Eind vorig jaar besloot Facebook haar samenwerking met Bing te beëindigen en te starten met een eigen zoekmachine.
Die zoekmachine is helaas nog steeds niet beschikbaar voor anderstalige landen dan Engels. Maar als je in je Facebook instellingen de taal op ‘ English (US)’ zet, kun je er toch gebruik van maken.
Let op! Soms kun je na de taalinstellingen veranderd te hebben nog niet direct gebruik maken van Facebook Search. Soms moet je even geduld hebben (een paar uur, een paar dagen), en vaak helpt het als je even uitlogt, de browser sluit en in een nieuw browservenster opnieuw inlogt.
En je kunt Facebook Search alleen gebruiken vanaf je persoonlijke profiel met Engelse zoektermen.
Wat is er veranderd?
Facebook Search werkt iets anders dan voorheen Graph Search. Sommige mensen zeggen dat het niet meer fijn werkt en het klopt dat je niet meer zo goed kunt filteren in het zoekresultaat. Toch kun je nog steeds heel veel informatie vinden met Facebook Search. Het mooie is, je kunt nu ook berichten doorzoeken. Bijvoorbeeld ‘ photos of mark rutte en barack obama’. Of ‘ boer zoekt vrouw’. Facebook zoekt dan in eerste instantie op de volledige zoekterm, in plaats van alleen op de woorden ‘ boer’ en ‘ vrouw’. Het is dus zaak goede kernwoorden te gebruiken.
Dat komt omdat de Facebook zoekmachine een semantische zoekmachine is. Dat wil zeggen dat het zoekresultaat gebaseerd is op relevantie en context. Omdat die relevantie gebaseerd is op jouw Facebookgedrag en jouw vrienden zul jij hele andere resultaten hebben dan anderen.
Je vindt daarom vooral berichten van je vrienden en van pagina’s die je leuk vindt, maar als je doorscrollt naar beneden ook berichten van pagina’s en vrienden van vrienden en andere gebruikers op Facebook.
Hoe kun je Facebook Search nu gebruiken?
Welk effect heeft de nieuwe zoekmachine op jou, op jouw marketing? Facebook Search opent een hele nieuwe wereld van kansen om meer te weten te komen over je (mogelijke) klanten. Je kunt er jouw publiek uitfilteren en targetten. En je communicatie met hen verbeteren.
Ook kun je leren over de concurrentie en collega’s.
1. De concurrentie ‘checken
Als je zoekt in Facebook Search op de bedrijfsnaam, merknaam of productnaam van je collega’s vind je wat er over gezegd wordt. Er is een schat aan informatie te vinden in berichten, conversaties, hashtags, reacties en recensies op het nieuwsoverzicht, pagina’s en openbare groepen.
Kom er bijvoorbeeld achter hoe dit merk of bedrijf of deze ondernemer communiceert met gebruikers. Reageren zij via hun profiel of of hun pagina? Reageren ze überhaupt? Wat leer je daar van en hoe kun jij dit ook/beter doen?
Check campagnes en promoties. Welke stijl is het? Hoe wordt daar op gereageerd door hun fans? Slaat het aan? Als je ziet dat korting aanbieden werkt, kun jij dat ook doen, als jij een soortgelijk publiek hebt. Zoek naar patronen.
Tip: Check ook eens de ‘grote’ collega’s.
2. Er achter komen wat de interesses van je publiek zijn
Op Facebook doe je altijd aan content marketing. De content is het allerbelangrijkste. Ook de content van een advertentie.
Je kunt er met Graph Search achter komen welke content jouw publiek interessant vindt. Zoek bijvoorbeeld eens op ‘posts by people who like [jouwpaginanaam] and [paginanaamcollega]’.
Vind je een rode draad qua onderwerpen in berichten en reacties?
Voorbeeld: het zoekresultaat vertelt je dat jouw overlappend publiek veel over spirituele onderwerpen praat op Facebook.
Wat kun je met die informatie? Misschien moet je content spiritueler zijn. Zelfs al ben je dat zelf niet. Onthoud; je marketing is niet voor jou, maar voor je publiek. Met deze informatie kun je dus optimale content leveren aan jouw publiek. Als jouw publiek merkt dat je geïnteresseerd bent in hen, zullen ze trouw aan je zijn en gaan participeren in jouw community.
Sociale marketing gaat over mensen. Zorg dus dat je alles te weten komt over ‘jouw mensen’. Facebook is bij uitstek een plek om daar achter te komen en iets met die informatie te doen.
3. Er achter komen van welke groepen jouw publiek lid is.
Als je weet wat de (andere) interesses zijn van jouw publiek, kun je ook uitvinden van welke groepen ze dan lid zijn.
Als je weet van welke Facebook groepen je publiek lid is, kun je ook lid worden van deze groepen en daar meer over hen te weten komen. Zoals over hun problemen, vragen en wensen.
Nog een laatste Ninja trick : als je in het verleden al eens gezocht hebt met Graph Search kun je die searchstring die je toen gebruikte toch nog herhalen.
1. Ga daar voor naar je profiel en klik op ‘ View activity log’, rechts onder op je omslagfoto
2. Klik op ‘ more’ onder ‘Photos’ Likes, Comments’
3. Klik op ‘ search’
4. Scroll naar beneden tot je een van je oude zoekopdrachten vindt die werkte
5. Klik op die zoekopdracht
Hi Anne, dank voor je aanbieding mbt Facebook Research. Het is erg vervelend soms al die veranderingen, dsu fijn dat je daar aandacht aan schenkt. Helaas kan ik er niet bij zijn, maar ben je dankbaar als je me op de hoogte wilt houden. Hart.groetjes uit Frankrijk, Mercedes.