Social media is voor jou de kans om nog meer zichtbaar te worden. Dagelijks scrollen honderdduizenden mensen door hun social media: met elk hun eigen unieke wensen en behoeften. Met de juiste strategie en met boeiende inhoud kun je een deel van deze groep omtoveren tot een mooie klantenkring.
1. Social media is dé manier om je bereik te vergroten
Als je nog niets met social media doet, dan is dit het moment. Ik geef je een aantal redenen waarom het van belang is om daar actief te zijn.
Om te beginnen kost het je niets. Je kunt gewoon gratis accounts aanmaken, zodat je meteen kunt beginnen met zichtbaar zijn. Het is van belang dat je snel aan de slag gaat met een zakelijk profiel op een online platform naar keuze.
Op een later moment kun je ook gebruikmaken van betaalbare advertentieopties, die je zichtbaarheid extra snel een boost kunnen geven.
Wist je dat je op social media ontzettend snel direct contact kunt hebben met je doelgroep? Je kunt namelijk rechtstreeks communiceren met ze. Je kunt reageren op hun content, ze persoonlijke berichtjes sturen en reacties van hen ontvangen op jouw content. Zo bouw je snel een persoonlijke relatie met ze op.
Wat ook interessant is, is de mogelijkheid om allerlei statistieken in te zien. Als je een zakelijk account aanmaakt, beschik je in praktisch alle platforms over deze informatie. Dit is gewoon gratis.
Je kunt zien welke content veel geliket en/of gedeeld wordt. Op die manier kun je je content steeds beter toespitsen op wat mensen graag willen zien.
Tenslotte is het gewoon ontzettend leuk om actief te zijn op social media. Je hebt er alle creatieve vrijheid. Experimenteer gerust met verschillende soorten content: van gewone posts tot video’s tot live Q&A’s: alles is mogelijk. Het belangrijkste is om gewoon een start te maken.
Lees ook dit blog met meer achtergrondinformatie: https://www.anneraaymakers.nl/waarom-social-media-onmisbaar-is-voor-zzp-ers/
2. Social media heeft veel belangrijke voordelen voor jou als ondernemer
Wat zijn nu de grote voordelen van actief zijn op social media voor jou als ondernemer?
Het geeft je bedrijf een flinke boost: door dagelijks actief te zijn op een platform, krijgt je content een steeds groter bereik. Dat heeft te maken met het algoritme van het platform. Zie het als een kettingreactie: Meer posts zorgen voor meer zichtbaarheid; dat zorgt uiteindelijk weer voor meer klanten.
- Je doelgroep kan jou vinden: mensen uit het hele land en zelfs wereldwijd kunnen je eenvoudig vinden. Hoe mooi is dat? Je hebt in één keer een enorm bereik en door het slim inzetten van bijvoorbeeld hashtags zorg je ervoor dat jouw doelgroep je kan vinden.
- Je bouwt een vertrouwensband op: als jij consistent continent deelt, gaat je doelgroep deze herkennen en hier ook op reageren. Op die manier bouw je aan een vertrouwensband met je doelgroep. Deze connectie is nodig om van geïnteresseerde mensen klanten te maken.
- Meer verkeer naar je website: op social media kun je ook een internetlink kwijt. Ook in Instagram Stories bijvoorbeeld. Dit biedt mooie mogelijkheden om je doelgroep meteen door te zetten naar je website. Of naar een specifiek product of een specifieke dienst. Meer verkeer naar je website, betekent meer kans om iets te verkopen.
- Krijg inzicht in de behoeftes van je ideale klant: verdiep je in de reacties van je doelgroep. Hierdoor krijg je een steeds beter beeld van waar ze behoefte aan hebben. Vervolgens speel je daar met je content weer heel gericht op in.
3. Social media biedt voor iedereen wat wils
Er is van alles en elk platform biedt weer unieke kansen om jou en je bedrijf in de spotlight te zetten. Ik som hier de belangrijkste platforms voor ondernemers voor je op.
Facebook: een business account kun je zien als een waardevolle etalage op dit platform. Zorg dat alle informatie volledig is ingevuld en actueel is. Je kunt hier allerlei soorten content plaatsen, je kunt live gaan en je kunt je eigen besloten Facebook groep oprichten.
Instagram: Hier gaat het vooral om het plaatje. Je kunt jezelf, je bedrijf en je product of dienst uitlichten met prachtige foto’s of boeiende video’s. Vaak wordt vergeten dat ook de tekst hier een belangrijke rol speelt. Zeker ook het gebruik van hashtags: maak hier dan ook optimaal gebruik van. Daarnaast is Instagram geen reclamezuil. Zorg voor voldoende variatie in je content, zodat het interessant blijft voor je volgers.
LinkedIn: Dit is het netwerk voor professionals. Je kunt hier je expertise delen, waardevolle blogs delen en netwerken en verbinden met andere professionals. Het is de ideale plek voor het opbouwen van (zakelijke) relaties en het creëren van autoriteit in jouw vakgebied.
Pinterest: Bij Instagram gaat het om het plaatje, maar bij Pinterest is dat nog meer het geval. Jouw afbeelding of video moet hier echt boekdelen spreken. Wat Pinterest een enorm interessant maakt, is dat je per pin die je plaatst een unieke link erbij kunt zetten. Dus elke pin is als het ware een directe verbinding naar je website.
Gebruik Pinterest vooral om je product of dienst volop in de spotlight te zetten en je doelgroep te inspireren als het gaat om thema’s binnen je specifieke vakgebied.
TikTok: Dit is echt het creatiefste platform waar je met een trending aanpak of onderwerp zomaar eens viral kunt gaan. Bestaat je doelgroep voornamelijk uit een jong publiek, dan is dit het platform voor jou. Wat je er vooral vindt zijn korte pakkende video’s.
Op TikTok kun je de menselijke kant van je bedrijf belichten, bijvoorbeeld met leuke video’s van achter de schermen. Je kunt veelgestelde vragen beantwoorden, bijzondere verhalen delen of je product / dienst (of de voordelen daarvan) in de spotlight zetten. Als je slim bent, ga je op zoek naar specifieke TikTok-trends en haak je daarop in. Zo vergroot je de kans om viral te gaan.
In dit blog lees je nog meer over de verschillende socialmediakanalen: https://www.anneraaymakers.nl/de-meest-interessante-social-media-kanalen-voor-ondernemers-op-een-rijtje/
4. De juiste aanpak van social media is goud waard
Graag deel ik nog een paar relevante tips met je als het gaat om socialmediamarketing.
1. Plan het maken van content wekelijks in
Misschien vraag je je af: “Moet ik echt zo vaak iets posten op social media?” Mijn antwoord daarop is volmondig: ja! Weet dat consistentie in socialmediamarketing het allerbelangrijkste is.
Consistent content plaatsen op social media is echt een must. Daarnaast is het van belang dat je varieert in je content. Mix verschillende vormen zoals foto’s, video’s, stories. Houd je contentaanbod op die manier fris en boeiend.
Door elke dag actief te zijn, bouw je aan die belangrijke vertrouwensband met je volgers. Mijn advies; maak niet elke dag de post van die dag, maar kies een vast moment in de week om content voor een hele week te maken.
Dat lijkt een hele opgave, maar omdat je in de ‘flow’ werkt, gaat het juist sneller en het geeft een fijn gevoel als je je social media voor de komende week klaar hebt staan.
2. Maak elke dag tijd vrij om te reageren op anderen
Vergeet ook niet het dagelijkse interactiemoment, want social media gaat nu eenmaal om het contact met de ander: de interactie. Het is nodig om elke dag wat tijd in te plannen om op social media te reageren.
Stel vragen aan je volgers en reageer op hun content, stuur hen een persoonlijk berichtje of ‘ook leuk’, spreek een berichtje in. Volg mensen die in je doelgroep zitten en reageer op hun content. Op die manier val je ongetwijfeld bij hen op en kunnen ze je terug gaan volgen.
3. Zorg voor een professionele uitstraling in beeld
Je hebt het zelf waarschijnlijk ook: je scrolt door de feed van Instagram en bepaalde dingen vallen je op en spreken je meteen aan. Dat effect wil jij ook hebben op jouw doelgroep.
Je content is vaak het eerste wat mensen zien als ze je pagina bezoeken. Zorg voor een aansprekende profielfoto en een duidelijk en uitnodigende bio. Gebruik aansprekende en kwalitatief goede foto’s en video’s.
Lees ook dit blog over socialmediaformaten: https://www.anneraaymakers.nl/de-belangrijkste-social-media-formaten-voor-2023-op-een-rijtje/
4. Zorg voor een professionele uitstraling in tekst
Ook je teksten moeten betrouwbaar en professioneel overkomen. Zorg ervoor dat iemand de teksten even checkt, voordat je ze online plaatst. Zo voorkom je vervelende of domme fouten. Een tekst met typefouten of grammaticale fouten komt nu eenmaal minder professioneel over.
In dit blog deel ik nog meer tips voor je socialmediateksten: https://www.anneraaymakers.nl/zo-schrijf-je-pakkende-content-voor-je-social-media-posts-18-tips/
5. Zorg voor een stuk herkenbaarheid
Je wilt dat volgers je gaan herkennen. Door een eigen stijl te kiezen, val je op en gaan mensen je volgen. Met je herkenbare content wek je vertrouwen op en onderscheid je jezelf van de rest. Zeker als je zorgt voor een eigen herkenbare huisstijl.
Denk aan bepaalde kleuren of lettertypes, die je steeds opnieuw weer gebruikt. Dit alles is van belang om op te vallen en herkend te worden tussen al je concullega’s in.
Wees ook niet bang om je persoonlijkheid in al je content terug te laten komen, ga niet met de massa mee naar onderscheid je juist van de rest.
6. Zorg voor variatie
Zorg dat je content niet enkel bestaat uit het promoten van je product / dienst. Ga voor iets unieks door juist vaker persoonlijke verhalen toe te voegen die gaan over je expertisegebied.
Ook kun je content delen over veelgestelde vragen, verrassende tips, bijzondere dingen die je met je product / dienst kunt doen of een kijkje achter de schermen bij jou.
Kies voor een mooie aansprekende mix waardoor je doelgroep je met grote interesse blijft volgen.
Maak vandaag nog een start met social media en ga voor meer zichtbaarheid, meer volgers en meer klanten. Succes!
Speak Your Mind