Er gaat een gerucht de ronde dat Facebook volgend jaar jouw foto gaat gebruiken in advertenties. Dat komt door een alinea in Facebooks privacybeleid waarvan veel mensen denken dat het op 1 januari ingaat.
Dat is niet waar. De specifieke tekst in artikel 10.1 staat al sinds 2013 in Facebook’s voorwaarden en betekent echt niet dat je foto’s straks overal op internet in advertenties komen.
Facebook’s voorwaarden
In de tekst staat dat Facebook onder meer iemands naam en profielfoto mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Verder staat er: “Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen.”
Dit betekent niet dat jouw foto waarop je een cola drinkt straks gebruikt kan worden in een advertentie van een frisdrankfabrikant.
Privacy is Facebook’s prioriteit nummer één tot en met vijf
Arno Lubrun, de Country Manager van Facebook Benelux, zegt dat dat niet gebeurt. “Het is niet zo dat gebruikersgegevens van Facebook naar bedrijven gaan”, zegt hij in een interview met de NOS. “Voor ons is privacy prioriteit nummer één tot en met vijf. Dat is ons bestaansrecht: als mensen Facebook gebruiken, moeten ze zich veilig voelen, anders gebruiken ze het niet.”
Gerucht
Waar komt dat gerucht dan vandaan? Het specifieke stukje tekst is het gevolg van een rechtszaak tegen Facebook die in 2011 begon. Een groep gebruikers wilde niet dat hun naam en profielfoto zou verschijnen bij advertenties op Facebook, omdat ze de pagina van het bedrijf leuk vinden.
De rechtszaak leidde uiteindelijk tot een schikking, en Facebook zei toe haar privacybeleid op dit punt te verduidelijken. Daarom staat die bepaling in het privacybeleid.
Wat verandert er dan wel?
Facebook heeft in een e-mail aan alle gebruikers erop gewezen dat er wel dingen veranderen per 1 januari 2015. Als je op 1 januari een Facebook-account hebt, stem je automatisch in met deze veranderingen.
Wat er verandert, is dat Facebook meer wil doen met mobile location based services. Dat je bijvoorbeeld een advertentie te zien krijgt van een restaurant dat vlakbij is, waar jij op dat moment bent. Iets wat Foursquare natuurlijk al jaren deed.
Ook wil Facebook gaan experimenteren met een koopbutton in advertenties, die het mogelijk maakt om iets te kopen zonder Facebook te verlaten.
Je kunt hier nog eens de vernieuwde voorwaarden en beleidsregels van Facebook lezen: https://www.facebook.com/about/terms-updates
Lees hier het interview met Arno Lubrun, de Country Manager van Facebook Benelux: http://nos.nl/artikel/2008936-tech-2015-historisch-moment-voor-video.html
Die video lijkt inderdaad wel degelijk wat anders te zeggen! Ik vind dat best angstaanjagend…
welke video bedoel je Hieke?
Hoi Anne,
Dank voor je altijd heldere uitleg. Nu zag ik een video over dit onderwerp, en dan lijkt het toch anders. FB mag wel degelijk je foto’s gebruiken die je op FB zet, of ze het gaan doen is een tweede. Wat vind jij hiervan?
https://www.facebook.com/video.php?v=350784945104574&pnref=story
Dat is dus wat ik bedoel met verkeerde informatie. Geloof nou niet alles wat ze op tv, radio en in de krant zeggen. Dat is nieuws maken om het nieuws door slecht geïnformeerde en slecht lezende mensen.