Ga voor B2B marketing op LinkedIn: 12 tips

Ga voor B2B marketing op LinkedIn 12 tipsLinkedIn is meer dan een digitaal visitekaartje. Het gaat zeker niet alleen om het promoten van je product / dienst. Zie het meer als een combinatie van netwerken, kennisdelen en jezelf positioneren als dé autoriteit op jouw vakgebied. Maar hoe pak je dit nu slim aan? In dit blog deel ik een aantal praktische tips die je B2B-marketing op LinkedIn een boost geven.

1. Zorg voor een strategie

Hoe presenteer jij je momenteel op LinkedIn? Wat is je marketingdoel? En hoe zit het met je content? Plaats je regelmatig een artikel? Heb je een planning gemaakt met wat je hier wanneer plaatst?

Zo niet, dan is het belangrijk om dit helder te krijgen. Bedenk hoe vaak je berichten wilt plaatsen, wat voor soort content je plaatst en waarover dat inhoudelijk moet gaan.

Wat wil je doelgroep graag lezen? Waar liggen hun interesses binnen jouw vakgebied? Wat zijn problemen waar ze mee worstelen en waar jij een oplossing voor biedt? Zoek je echt die persoonlijke verbinding, of houd je juist net iets meer zakelijk op dit platform?

Ninja-tip: Wat je ook kiest, zorg dat het goed aansluit bij je doelgroep en bij jou zelf past.

2. Zorg voor echt waardevolle content

Op social media is het de truc om op te vallen of er op een positieve manier uit te springen. Met saaie standaardberichten of het delen van een link naar nieuws op je vakgebied kom je er helaas niet.

Zorg dat je op een authentieke manier inspeelt op bijvoorbeeld trends. Blijf goed op de hoogte van wat er daar allemaal speelt en deel jouw mening daar regelmatig over.

In grote lijnen weet je waarschijnlijk wel waar je doelgroep zich mee bezighoudt en waar hun interesse ligt. Onderzoek eens nader welke thema’s daar vaak aan bod komen en welke specifieke vragen ze stellen. Waar liggen ze momenteel wakker van?

Dit zijn interessante dingen om vervolgens in je content op in te haken. Speel in je content ook in op jouw oplossing (= je product / dienst). Hiermee geef je niet alleen je zichtbaarheid een boost, maar ook je naamsbekendheid en expertstatus.

Wil je nog meer handige tips voor je posts? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-schrijf-je-pakkende-content-voor-je-social-media-posts-18-tips/

3. Zorg dat je niet alleen maar zendt

Soms wordt gedacht dat LinkedIn een soort platform is waar je vooral moet zenden als ondernemer. Niets is minder waar. Zeker is het delen van je expertise en je kijk op actuele ontwikkelingen van belang, maar het gaat verder dan dat.

Het is juist ook slim om proactief te zijn op dit platform. Neem liefst dagelijks de tijd om berichten van je doelgroep te lezen, erop te reageren en waardevolle content op je eigen profiel te delen; voorzien van je reactie. Daarnaast kun je jouw visie, tips en trucs delen onder geplaatste berichten die over je vakgebied gaan.

Zo laat je zien dat je niet enkel geïnteresseerd bent in het delen van je eigen informatie, maar ook in wat anderen delen. Zie LinkedIn echt als een plek om te netwerken, te verbinden en te leren.

4. Speel slim in op actuele thema’s

Niets zorgt meer voor een boost van je zichtbaarheid dan inhaken op actuele thema’s: ook op LinkedIn. Juist omdat daarop veel wordt gezocht, kun je hiervan profiteren.

Volg alle bronnen op je vakgebied nauwlettend zodat je één van de eersten bent die het deelt en er iets over zegt.

Het hoeft overigens niet altijd te draaien om actualiteit. Als je je richt op onderwerpen die voortdurend waardevol zijn binnen jouw vakgebied, kun je daar ook altijd op inhaken.

5. Deel vooral boeiende content

Of het nu gaat om video’s, foto’s, tips & trucs of polls: LinkedIn biedt een breed scala aan formaten om je content te delen.

Als kleine ondernemer vraag je je soms af waar je dan allemaal over moet schrijven omdat je niet zoveel te vertellen hebt. Laat die twijfel los! Elk bedrijf zit boordevol intrigerende verhalen die gedeeld moeten worden.

Als je snel inzicht wilt krijgen in waar mensen op LinkedIn interesse in hebben, zoek dan eens via de optie ‘Bijdragen‘.

Hier is hoe je het kunt vinden:

  1. Ga naar je LinkedIn bedrijfspagina.
  2. Boven aan het dashboard van je bedrijfspagina zie je verschillende tabbladen. Hier kun je je voorkeuren invoeren.
  3. Typ dan in de balk je zoekwoord in.
  4. Daarna verschijnt de content.

content suggesties

De content is overzichtelijk gerangschikt op relevantie of publicatiedatum. Bekijk dit regelmatig en doe er je voordeel mee door in te haken op die gerelateerde onderwerpen binnen je vakgebied.

Een voorbeeld: je bent uitgever en bent benieuwd wat daarover wordt geplaatst. Je zoekt op ‘uitgever’. Vervolgens zie je van alles wat daarover is gepubliceerd. Laat je inspireren door de onderwerpen.

Ninja-tip: vergeet de hashtags niet in je bericht. Gebruik er maximaal 5 en plaats deze altijd onder je tekst.

6. Zet vooral in op storytelling, niet alleen op promotie

Als ondernemer heb je een uniek verhaal te vertellen. Zo heeft ieder bedrijf – groot of klein – zijn eigen ontwikkelingen, leermomenten, uitdagingen en successen.

LinkedIn is bij uitstek het platform om dit soort verhalen te delen. Wanneer je een bijdrage of artikel deelt, probeer dan niet altijd je dienst of product in de spotlight te zetten.

Deel veel liever je verhaal van die ene keer waarop je een grote uitdaging overwon. Of het even niet meer zag zitten, maar dat toen een briljant idee oppopte. Of hoe je bij toeval een geweldige succesvolle samenwerking bent aangegaan.

Storytelling creëert een emotionele connectie met je doelgroep. Daarnaast kan dit soort berichten snel viral gaan. Je snap het al: storytelling is een slimme manier om in het oog te springen bij je doelgroep.

Meer over storytelling vind je in dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/van-saai-bedrijfsverhaal-naar-een-verhaal-wat-mensen-inspireert/

7. Ga voor zoveel mogelijk variatie

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het schijnt dat berichten met afbeeldingen veel meer reacties teweeg brengen. En dat is ook begrijpelijk. Zeker als je als ondernemer zelf op de foto staat, is dit het geval.

Wist je dat video het nog veel beter doet? Het moet natuurlijk bij je passen. Maar weet dat je meer opvalt als je verschillende typen content afwisselt op LinkedIn.

Denk bijvoorbeeld aan infographics, foto’s, collages, illustraties en video’s. Ieder mens heeft zijn eigen voorkeur hoe hij informatie het liefste tot zich neemt. Als je varieert, kun je automatisch meer mensen bereiken.

8. Kom direct in contact met je doelgroep

Livestreaming een krachtige tool op social media voor jou als ondernemer: ook op LinkedIn. Mijn advies is om ook aan de slag te gaan met LinkedIn live. Hiermee kun je realtime video’s streamen naar je LinkedIn-netwerk.

Of je nu je product / dienst wil toelichten, wilt ingaan op de actualiteit, je expertise wilt delen of gewoon een open gesprek met je doelgroep wilt voeren: LinkedIn live biedt je de mogelijkheid om dit op een authentieke manier te doen.

Stel je hebt een gouden tip voor je doelgroep of je wilt een nieuwtje delen. In plaats van een bericht te typen, zet je de camera aan en praat je direct live tegen je doelgroep. Het fijne is dat ze ook direct op je kunnen reageren. Ook kunnen ze je live vragen stellen. Zo kom je letterlijk direct in contact met je potentiële klanten.

Ninja-tip: je kunt LinkedIn Live voor nog veel meer inzetten: je kunt bijvoorbeeld een klant live interviewen, je kunt een webinar of workshop geven of Q&A-vragenuurtjes doen.

9. Bereik je doelgroep via LinkedIn-groepen

Een andere eenvoudige manier om in contact te komen met je doelgroep is door actief te zijn in groepen waar zij ook actief zijn. Groepen op LinkedIn focussen zich vaak op een specifiek onderwerp.

Ga actief op zoek naar groepen die zich bezighouden met jouw vakgebied. Geïnteresseerden komen hier samen om hun ideeën uit te wisselen en te netwerken. Ideaal, want zo heb je meteen je doelgroep (en je potentiële klanten) bij elkaar.

Het is wel een must dat je daar regelmatig van je laat horen. Het beste is om zoveel mogelijk vragen van anderen te beantwoorden. Deel je kennis en laat zien dat jij die expert bent. Je kunt je ook mengen in discussies of zelf vragen stellen. Zolang je maar actief bent en regelmatig ‘langskomt’.

Het is absoluut niet de bedoeling dat je je bedrijf of product / dienst daar gaat promoten. Het feit dat je er vaak actief bent, maakt dat je er opvalt. Mensen worden nieuwsgierig naar je en gaan je profiel bezoeken. Dat is precies wat je wilt.

Hoe vind je nu een groep? Met de zoekfunctie kun je groepen vinden die bij je passen. Klik onder de zoekbalk bovenin op ‘Groepen’.

Groepen LinkedIn

Voer in de zoekbalk een trefwoord in:

Groepen LinkedIn

Mocht je geen groep vinden die goed aansluit bij wat je doet, dan kun je ook altijd je eigen groep hier starten.

Ninjatip: LinkedIn is geen verkoopkanaal. Het doel is om waarde toe te voegen, te inspireren en te verbinden.

10. Val op met een showcase pagina

Een showcasepagina is een aparte plek waar je je volledig kunt richten op een specifiek product of een specifieke doelgroep. Dat doe je door je communicatie op verschillende doelgroepen af te stemmen.

Zo werk je gericht aan je zichtbaarheid voor je specifieke producten / diensten en doelgroepen. Het grote voordeel is dat je de juiste content voor de juiste doelgroep hier kunt profileren.

Deze pagina is gekoppeld aan je bedrijfspagina, maar staat op zichzelf. Het ziet eruit als een bedrijfspagina; maar dan met eigen volgers en eigen content.

Je kunt de pagina aanmaken als je bent ingelogd op je bedrijfsprofiel. Klik op ‘Tools voor beheerders‘.

Showcase pagina LinkedIn

Dan klik je op ‘Showcase pagina maken’:

Showcase pagina maken LinkedIn

Tenslotte vul je dit in en je Showcase-pagina is klaar. Je kunt tot 10 showcase-pagina’s gratis aanmaken. Ga er rustig voor zitten om je producten / diensten en doelgroepen gericht te bepalen. Schrijf dan de teksten voor de Showcase-pagina. Maak daarna pas de pagina’s aan.

De Showcase-pagina wordt weergegeven op je bedrijfsprofiel.

Bestaat je doelgroep bijvoorbeeld uit ouders en docenten, dan kun je 2 showcase-pagina’s maken voor die doelgroepen met de informatie voor elk van hen.

Het belangrijkste voordeel hiervan is, dat je jouw communicatie beter kunt afstemmen op je publiek. De lezer krijgt zo alleen content te zien waar hij naar op zoek is.

11. Ontzorg jezelf met een content kalender

Content is king: ook op LinkedIn. Een veelgestelde vraag van ondernemers is dat ze vaak niet weten waarover ze moeten posten. Ze hebben soms gewoon geen inspiratie: misschien herken je je zelf hier wel in 😉

Wat fijn dat de contentkalender bestaat! Je kunt er zelf maandelijks eentje opstellen, maar je kunt ook gebruikmaken van een kant-en-klare versie zodat je meteen de content kunt gaan schrijven.

Zo’n kalender geeft houvast en richting. Je denkt vooraf na over wat je wanneer post, waardoor er een goede balans komt tussen informeren, inspireren en war promotie. Tenslotte bespaar je je er ontzettend veel tijd mee.

Ninja-tip: ik heb een social media kalender voor ondernemers die je meteen kunt gebruiken. Kijk op: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

12. Zorg voor goede aanbevelingen

Je kunt LinkedIn zien als een dynamisch CV. Ik raad je daarom ten zeerste aan om aanbevelingen te krijgen voor je profiel, aangezien dit een essentieel sociaal bewijs is.

Als mensen beslissen met wie ze zaken doen, worden ze vaak beïnvloed door de beslissingen die anderen hebben genomen. Dus: hoe meer aanbevelingen je hebt, hoe beter!

Vooral aanbevelingen waarin de kwaliteit van jouw werk en/of product of dienst wordt beschreven zijn belangrijk. Hoe kom je nu aan aanbevelingen?

  1. Klik op je profiel in de sectie ‘Aanbevelingen’ op ‘Aanbeveling vragen’.
  2. Als deze sectie nog niet zichtbaar is op je profiel, kies je bovenin ‘Profiel Onderdeel toevoegen’ – ‘Aanvullende Informatie’ – ‘Om een aanbeveling vragen’.
  3. Vervolgens typ je in het veld ‘Aan wie wil je het vragen?’ de naam van een connectie met wie je gewerkt hebt, of nog werkt. Een oud-collega, collega, klant of iemand anders die jouw werk kent.
  4. Vul vervolgens in waar je deze persoon van kent, bijvoorbeeld ‘is een klant’ en in welke functie je toen was.
  5. Op het volgende scherm typ je een persoonlijk bericht.

Let op: als je iemand om een LinkedIn aanbeveling vraagt, gebruik dan niet het standaardbericht. Pas in plaats daarvan zowel de onderwerpregel als het bericht even aan.

Zorg voor minstens vijf tot tien aanbevelingen op je profiel van geloofwaardige mensen die echt iets kunnen zeggen voor wie je bent en wat je doet.

Ninja-tip: je kunt tevreden klanten en goede collega’s absoluut om een aanbeveling vragen. Ze doen het graag voor je. Voor hen is het een voordeel dat ze met naam en bedrijfsnaam verschijnen. Dat verhoogt weer hun vindbaarheid op LinkedIn.

Met deze LinkedIn-tips werk je succesvol aan je B2B-marketing. Maak er vandaag nog werk van. Succes!

Speak Your Mind

*