Is Facebook een aflopende zaak?

FB_laptopJe hoort de laatste tijd geruchten dat het slecht gaat met Facebook en dat het wel eens een aflopende zaak zou zijn. Onderzoekers beweren zelfs dat Facebook in 2017 niet meer zal bestaan.

Ik hecht niet zo veel waarde aan deze geruchten. Ik denk dat een groot, succesvol bedrijf als Facebook steeds opnieuw weer in zal springen op behoeftes, vragen en  veranderingen van gebruikers en zo zijn voortbestaan zal garanderen.

En dat het niet zo goed zou gaan met ‘het blauwe monster’? De cijfers in het onlangs gepubliceerde jaarverslag bewijzen het tegendeel.

Het afgelopen jaar groeide het aantal maandelijkse gebruikers van Facebook naar 1,228 miljard. Dat is een stijging van 16,2 procent. In Europa, steeg het aantal maandelijkse gebruikers met 8 procent tot 282 miljoen. 

Facebook heeft 757 miljoen dagelijkse gebruikers, waar van 195 miljoen in Europa. Dat is respectievelijk 22 procent en 15 procent meer dan begin 2013.

Dat de groei van het aantal Facebook-gebruikers procentueel daalt is nu eenmaal de wet van de getallen. Eind 2012 gebruikten 2,5 miljard mensen regelmatig het internet. Toen had Facebook 1,025 miljard maandelijkse gebruikers. Bijna een op de twee internetgebruikers heeft dus een Facebook-account.

Dat onze jongeren Facebook verlaten is een veronderstelling, geen feit. En niet door Facebook bevestigd. Tieners zijn nog wel actief op Facebook, maar minder vaak dan vroeger. Ik denk dat dat komt omdat zij niet, zoals andere generaties, behoefte hebben om dagelijks te communiceren met hun vrienden en familie via Facebook. Zij zien hun vrienden iedere dag op school. Tieners hebben minder ‘kennissen’ die ze zelden zien, maar wel van op de hoogte willen blijven, zoals wij.

Comments

  1. Er wordt een aanname gedaan over het bestaansrecht van een nu populair internet platform over drie jaar… Volgens mij is een dergelijke aanname gevaarlijk: Kijk maar naar Hyves: ooit mega-populair en opeens werd het snel minder. Alles staat of valt met het veranderen van de markt en daar goed op in weten te spelen. Nu klikken we overal op en gaan zo akkoord met het gebruiksrecht van onze data voor willekeurige doeleinden. Zolang dat gemeengoed blijft zal het met het verdienmodel van facebook denk ik wel goed blijven gaan.

  2. je ziet bij tieners dat de manier van communiceren telkens wijzigt. Eerst had je SMS en Ping, toen facebook en twitter, vervolgens whatsApp, viber en vergelijkbare manieren om snel en kort te communiceren. ik denk dat jonge tieners FB heel interessant vinden, maar als je er al een paar jaar “op zit” verleg je misschien je prioriteiten en aandacht naar een ander medium

    • Dat ben ik helemaal met je eens. Het valt mij vooral op dat tieners voor iets anders gaan kiezen, wanneer er teveel volwassenen en hun ouders ook op dit medium zitten. Ze zitten er niet op te wachten om met hen via bijvoorbeeld Facebook te communiceren, maar uit beleefdheid worden ze wel als vriend geaccepteerd. Dat tieners er geen behoefte aan zouden hebben om dagelijks ‘online’ met hun vrienden te communiceren, daar ben ik het niet mee eens. Ze kiezen wel voor (groeps)Whatsapp en Snapchat, dus willen wel degelijk contact met hun vrienden.

Speak Your Mind

*