Het aanbod van online cursussen is – zeker sinds Corona – wereldwijd enorm toegenomen; ook in Nederland. Het is voor iedere ondernemer een interessante en lucratieve manier om je kennis te delen met je doelgroep. Online cursussen (of online training), hebben namelijk zowel voor jou als ondernemer als ook voor de deelnemers eigenlijk alleen maar voordelen. Heb je nog geen online cursus, maar denk je er wel over na? In dit blog geef ik je een samenvatting van de voordelen voor jou als ondernemer en voor de deelnemers.
1. Wat is een online cursus?
De definitie van een online cursus (ook wel online training genoemd) is heel breed. Het is in elk geval altijd een cursus die de deelnemers via hun PC of laptop via internet kunnen volgen. Een cursus behandelt één hoofdonderwerp. Dit hoofdonderwerp is weer onderverdeeld in kleinere onderdelen, bijvoorbeeld in modules en dan weer in lessen.
Een online cursus kan enkele uren, maar ook enkele dagen duren. De meeste online cursussen duren een paar weken tot een paar maanden. Er bestaan ook online jaarcursussen, zoals mijn ‘365 Dagen Facebook succes’ cursus.
Alles kan; het is maar net wat je ideale klant het liefste heeft en wat jij zelf voor ogen hebt.
Je bent geheel vrij om de inhoud en de aanpak van je online cursus zelf te bepalen. Er is van alles mogelijk. Ze kunnen de cursus bijvoorbeeld doen in de vorm van zelfstudie. Dan hoef je ze alleen toegang te geven tot de lessen die je hebt ontwikkeld. Ze kunnen er in hun eigen tijd mee aan de slag gaan. Ook kun je hen tijdens een cursus op diverse manieren aanvullend persoonlijk begeleiden.
De manier waarop je contact hebt met de deelnemers, bepaal je ook zelf. Alleen schriftelijk via de online lessen en bijvoorbeeld mails. Maar ook in een online community of via online bijeenkomsten (bijvoorbeeld via Zoom of in een Facebook Live). Je kunt de deelnemers ook lessen aanleveren via video’s: of kies voor een mooie combinatie hiervan. Kies bij voorkeur een variant die je ideale doelgroep het meeste aanspreekt.
Ook de prijsstelling bepaal je zelf. Die is afhankelijk van de duur van de cursus, het inhoudelijke aspect en de waarde van datgene wat je deelt.
Kortom: de invulling van de online cursus kun je zelf bepalen, maar houd wel altijd rekening met de voorkeuren van je doelgroep. Die kun je achterhalen door het ze gewoon te vragen 😉
2. Wat heb je nodig voor een online cursus
Om een online cursus te maken, heb je een platform nodig waar je je cursus aanbiedt. Er zijn allerlei pakketten die een alles-in-één oplossing aanbieden, bijvoorbeeld CourseFlow, een heel prettig Nederlandstalig platform.
Ook kun je je eigen online lesomgeving in WordPress laten bouwen met de plugin Wishlist Member. Je kunt het zelfs gratis doen: maak een besloten groep aan binnen Facebook en geef de training in de Facebookgroep (al dan niet in combinatie met ondersteunende mails voor de deelnemers).
Je zou ook een serie webinars kunnen geven en van de opnames een cursus maken. Dat kun je bijvoorbeeld doen in Webinargeek, Nederlandse webinarsoftware. Zeker aan te raden, ik gebruik het zelf ook.
Veel online cursussen bestaan (ook) uit videomateriaal. Als je zelf video’s gaat maken, zijn de volgende zaken van belang:
- Goede belichting: daarmee zorg je voor een goede beeldkwaliteit.
- Webcam of camera: als je online trainingen maakt waarbij je voor de camera presenteert, zorg dan voor een goede webcam of camera.
- Schermopnamesoftware: hiermee kun je een schermopname opnemen en bewerken. Je hebt ze in verschillende prijsklassen.
- Microfoon: sta je veel voor de camera? Dan kun je het beste een reversmicrofoon gebruiken. Als je gewoon zit, kun je ook kiezen voor een statiefmicrofoon voor professioneel geluid.
- Statief: ga je presenteren en gebruik je daarbij je smartphone? Gebruik dan een statief om de smartphone stabiel te houden.
3. Het grootste voordeel van een online cursus
Het prettige aan het ontwikkelen van een online cursus is dat het een product is dat volledig tijd- en plaats onafhankelijk is. Als je het eenmaal hebt ontwikkeld, kan iedereen het na het aanschaffen op ieder gewenst moment volgen.
Je cursus staat online; dat betekent dat iedereen er altijd bij kan vanuit elke plek op de wereld waar internetverbinding is. Zowel de trainer als de deelnemers hoeven niet te reizen naar de locatie waar de cursus wordt gegeven. Alles gebeurt vanuit huis; dat werkt voor iedereen efficiënt.
4. De voordelen van een online cursus voor ondernemers
Voor jou als ondernemer (en trainer) bieden online cursussen eigenlijk alleen maar voordelen. Natuurlijk moet je wel eerst een online cursus ontwikkelen en daar gaat best behoorlijk wat tijd in zitten. Maar als die eenmaal staat, kun je aan de slag met de verkoop ervan.
Hier volgen de belangrijkste voordelen voor ondernemers op een rijtje.
Leads genereren
Een online cursus is een ideale manier om mensen persoonlijk kennis te laten maken met jou, je expertise en je producten of diensten. Het is dus een perfecte manier om leads te genereren.
Schaalbaarheid
Een groot voordeel van een online cursus is zeker het feit dat er geen limiet is qua aantal deelnemers. Bij live workshops ben je gebonden aan het aantal plaatsen dat beschikbaar is in een ruimte. Online is dit niet het geval. Hierdoor kun je natuurlijk veel meer inkomsten genereren.
Het is wel belangrijk om vooraf technisch alles goed op orde te hebben in je onlineomgeving en ervoor te zorgen dat de software die je gebruikt, ook het gewenste aantal deelnemers aan kan.
Passief inkomen genereren
Als je (ook) een online cursus aanbiedt in de vorm van zelfstudie, dan is dat een mooie manier om passief geld te verdienen. Je ontwikkelt namelijk één keer een training, plaatst die op het online platform en richt dat goed in. Zodra dat allemaal getest en wel klaar staat, hoef je voor deze cursus nog maar weinig te doen (behalve de klantenservice natuurlijk). Zo verdien je zelfs geld als je op vakantie bent 😉
Vergroten expertstatus
Een goede online cursus ontwikkelen is een ideale manier om jezelf als expert op jouw vakgebied te positioneren. Door het delen van je specifieke kennis toon je aan hoe deskundig je bent en gaan mensen vertrouwen in je krijgen.
Flexibiliteit in keuzes
Je kunt één grote cursus ontwikkelen of verschillende kortere trainingen. Je kunt kiezen voor een zelfstudie variant of voor een uitgebreide cursus met persoonlijke begeleiding en alles wat daartussen zit. Je bent niet gebonden aan voorschriften van anderen of aan bepaalde regels.
Bedenk vooraf wel een strategie als het gaat om het aanbod van je online cursus en betrek je ideale klanten hier ook intensief bij. Hoe beter je aanbod aansluit op hun wensen, hoe beter het verkoopt.
Sterke klantenbinding
Zeker bij online cursussen met persoonlijke begeleiding van de deelnemers bouw je een intensief contact op met elkaar. Je leert elkaar goed kennen en de deelnemer zal zich vervolgens sterk(er) binden aan jou en je bedrijf. De kans is groot dat deelnemers door deze intensieve kennismaking en het daarmee verbonden vertrouwen vervolgens ook andere producten of diensten van je afnemen.
Geen extra kosten
Natuurlijk kost het je tijd en geld om eenmalig een online cursus te maken. Het voordeel van dit soort cursussen is dat je hiervoor niet steeds opnieuw een locatie moet regelen en reserveren. Dat scheelt al tijd en geld. Bij live cursussen zorg je er daarnaast voor dat elke deelnemer de werkboeken of andere documenten netjes afgedrukt van je ontvangt.
Bij online cursussen is dit niet nodig. Het enige wat je moet doen, is de documenten op tijd per mail aanleveren. De deelnemers kunnen dit online lezen of zelf afdrukken.
Grip op je tijdsbesteding
Als je geen live sessies koppelt aan je online cursus , dan blijft de tijd die je kwijt bent aan ondersteuning van de deelnemers (na het ontwikkelen van de training) minimaal. Als je de deelnemers ook live begeleidt, kost dit meer tijd en moet je gericht gaan plannen. Je bepaalt zelf waar je voor kiest en hoe je het in gaat richten. Je kunt dus zelf de mate van tijdsbesteding aan je cursus reguleren.
Toegang tot een grotere markt
Zoals eerder benoemd is een online cursus tijd- en plaatsonafhankelijk. Dat betekent dat ook geïnteresseerden uit andere landen kunnen deelnemen aan je cursus. Nederlandse trainingen zijn dus ook makkelijk toegankelijk voor Vlamingen. Wil je je cursus in nog meer landen aanbieden? Dan is het noodzakelijk om de cursus in een wereldtaal (bijvoorbeeld in het Engels) op te stellen.
5. De voordelen van een online cursus voor de deelnemers
Veel keuze
Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel een online cursus over te vinden. Er is echt voor elk wat wils. Dat maakt het extra interessant voor deelnemers. Als ze iets vinden waar ze naar op zoek waren, is de kans groot dat ze die cursus gaan volgen. Dus als jij als ondernemer een unieke online cursus gaat aanbieden die er nog niet is, is dat erg interessant.
Relatief lage prijzen
Bepaalde online cursussen kunnen soms best prijzig zijn, maar ze zijn altijd stukken goedkoper dan de live variant. Op die manier worden bepaalde cursussen die eerst boven budget waren voor geïnteresseerden, nu betaalbaar.
Deelnemers hoeven niet te reizen of eventueel ergens te overnachten. Daarnaast hoeven er geen dure boeken aangeschaft te worden. Ze ontvangen alle informatie online en bepalen zelf of ze het afdrukken of online lezen.
Flexibiliteit
Leren waar en wanneer het de deelnemer uitkomt. Afhankelijk van het type cursus is de deelnemer vrij om te kiezen wanneer hij ermee aan de slag gaat. Veel online cursussen worden in de vrije tijd gevolgd. Mensen willen dat dan graag in hun eigen tempo doen wanneer het hen uitkomt. Een online cursus biedt die gewenste vrijheid.
Dat geldt zeker voor online zelfstudies. Bij cursussen met online begeleiding moet alleen rekening worden gehouden met de data van de live sessies. Dit geeft de deelnemer veel vrijheid om lekker in zijn of haar eigen tijd gericht aan de slag te gaan met de lesstof.
Persoonlijke ondersteuning
Veel aanbieders van online cursussen bieden ook de mogelijkheid om extra ondersteuning te krijgen. Dat zit bij de cursus in, bijvoorbeeld tijdens een vragenuurtje of tijdens een groepssessie. Maar ook individuele ondersteuning of begeleiding is vaak mogelijk. Heeft iemand daar als deelnemer behoefte aan, dan kan hij dat dus krijgen.
Interactie met andere deelnemers
Net als in live cursussen kunnen de deelnemers elkaar ook online ‘ontmoeten’. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Zoom. Daarmee kun je als trainer de mensen in groepjes verdelen en ze daar samen aan opdrachten laten werken of uitwerkingen laten bespreken. Ook is het mogelijk om de deelnemers online te laten netwerken, bijvoorbeeld ter afsluiting van een gezamenlijk online moment. Alles wat live kan, is online ook te realiseren.
Het is overduidelijk: online cursussen zijn een ideale manier om je klanten online iets te leren en zo ook geld te verdienen. Ga bij het bepalen van een onderwerp en het ontwikkelen van de cursus altijd uit van het probleem van je ideale klant. Jouw cursus moet namelijk bijdragen aan een oplossing daarvoor. Succes!
Ben je op zoek naar nog meer handige tips en tricks voor jouw online cursus? In dit blog deel ik 16 do’s en don’ts voor het ontwikkelen van je online training: https://www.anneraaymakers.nl/16-dos-en-donts-voor-het-ontwikkelen-van-je-online-training/
Speak Your Mind