Een Facebookgroep als slimme marketingtool

Een Facebookgroep als slimme marketingtoolHeb je wel eens gedacht aan een Facebook groep als slimme onlinemarketing tool? Misschien heb je daar nog nooit bij stilgestaan, maar een Facebookgroep kun je perfect inzetten als effectieve marketing tool. In dit blog leg ik uit wat een Facebookgroep is en waarom je als ondernemer de kans niet voorbij moet laten gaan, om dit in te zetten in je marketing.

1. Een professionele Facebookgroep maken

Op Facebook kun je gratis een groep aanmaken. Je kunt kiezen voor een openbare groep, een besloten groep of een verborgen groep.

Je hebt je Facebookgroep in een paar minuten gemaakt. In het blog ‘Zo maak je een professionele Facebookgroep’ leg ik precies uit hoe je dat doet:
https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-een-professionele-facebookgroep/

2. Wat maakt een Facebookgroep nu zo interessant voor ondernemers?

Ik geef je een paar voorbeelden van branches en hoe ze een Facebookgroep kunnen inzetten. Laat je hierdoor inspireren.

Heb je een fysieke winkel of webshop, dan is het opzetten van een Facebookgroep slim om je leden exclusiviteit aan te bieden. Denk aan sneakpreviews, nieuwe productlanceringen, speciale kortingen of exclusieve aanbiedingen. Met een groep vergoot je niet alleen je klantenbinding; het biedt ook de mogelijkheid tot meer verkopen.

Zit je in de health-sector, dan kun je de groep inzetten voor het delen van gezondheidstips uit je vakgebied, exclusieve recepten, tips & trucs, tutorials etc. Je biedt zo niet alleen waardevolle content voor leden, maar ook een platform voor het delen van succesverhalen onderling en het opbouwen van een hechte community gericht op een gezonde leefstijl.

Ben je werkzaam in de reiswereld, dan kun je je groep richten op reisliefhebbers die daar ook hun eigen reiservaringen, tips en aanbevelingen kunnen delen. Dit creëert voor jou weer de mogelijkheid om hierop in te haken en jouw reispakketten en exclusieve aanbiedingen te delen.

Zit je in de mode en fashionbranche? Dan is een groep een ideale plek voor modeliefhebbers om allerlei stijlinspiratie, modetrends en beautytips te delen. Hier kun je op inspelen met je nieuwste producten en accessoires.

Ben je actief als coach, dan kun je een inspirerende Facebookgroep opzetten voor individuen die streven naar groei en zelfverbetering. Leden kunnen hun persoonlijke doelen delen, successen vieren en uitdagingen bespreken. Je kunt zelf waardevolle content delen zoals exclusieve tips & trucs, inspirerende verhalen of live Q&A-sessies geven. Daarnaast kun je hier je diensten toelichten en promoten of workshops aanbieden.

In dit blog vind je nog meer inspiratie over hoe je een Facebookgroep inzet voor je bedrijf: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-zet-je-een-facebookgroep-in-voor-je-bedrijf-21-tips/

3. Wat zijn voordelen van een Facebookgroep voor ondernemers?

Mensen leren je op een ongedwongen manier beter kennen

Jij bent je bedrijf. Mensen willen graag weten wie achter een bepaald bedrijf, product of dienst zit. Zorg ervoor dat je in de groep regelmatig iets persoonlijks deelt.

Een video is eigenlijk de allerbeste manier. Zo zien ze je in het echt en werk je extra snel aan die belangrijke vertrouwensband. Daarnaast kunnen ze je beter leren kennen en dat maakt het persoonlijk. Dat is precies wat je graag wilt, want zo bouw je die persoonlijke band met de leden op.

Je beschikt over een gratis marketingtool

Een Facebookgroep is een ideale marketing tool omdat het gratis is. Je hebt de groep binnen een paar minuten gemaakt en kunt er vervolgens alles delen wat je wilt. Je kunt ook verschillende soorten media delen. Denk aan gewone posts, video’s of bijvoorbeeld polls. Door regelmatig een poll te houden onder jouw leden, weet je wat er speelt en kun je hier weer gericht op inspelen met je content.

Je werkt aan je expertstatus

Jij hebt over je vakgebied een enorme schat aan kennis, waar je potentiële doelgroep alles over wil weten. Een Facebookgroep biedt je de ideale mogelijkheid om jouw kennis gericht te delen. Dat kun je op allerlei manieren doen.

Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor themaweek of maand, waarbij je de hele maand over een bepaald subonderwerp hebt. Stel je bent een expert op het vlak van fotografie. Je kunt bijvoorbeeld een themamaand kiezen, waarbij het thema ‘Bijzondere fotofilters’ is.

Communiceer dit thema van de volgende maand/week tijdig aan de leden. Daarmee weten ze wat er aankomt, en als het interessant vinden, gaan ze je groep zeker in de gaten houden.

Je legt gemakkelijk en laagdrempelig contact met je potentiële doelgroep

Als mensen eenmaal lid zijn van je groep dan kun je ze heel eenvoudig bereiken. Ze hebben al interesse getoond in wat je doet of het onderwerp waar je je mee bezighoudt. De kans dat ze jouw groep in de gaten houden en – nog beter – er actief worden, is vrij groot. 

Zie je groep als een fijne virtuele ontmoetingsplaats waar je persoonlijk contact hebt met de leden.

Het is wel belangrijk om duidelijk te maken dat leden al hun vragen mogen stellen. Pas op het moment dat er meerdere mensen zijn die wat vragen gaan stellen, gaat het steeds meer als vanzelf en komt er steeds meer interactie in je groep.

Je kunt je groep ook uitstekend gebruiken om feedback te verzamelen van je potentiële doelgroep. Daarnaast werk je meteen ongedwongen aan een band met je leden, zodat ze je steeds beter leren kennen.

Je creëert een gevoel van exclusiviteit

Een Facebookgroep kun je ideaal inzetten om je leden en aangenaam gevoel van exclusiviteit te geven. Bedenk acties die bijdragen aan dat exclusieve gevoel. Deel bijvoorbeeld unieke content, die je niet eerder ergens hebt gepubliceerd.

Geef mensen sneakpeeks en mooie kortingen die alleen beschikbaar zijn voor de leden in je groep. Dit creëert een bijzonder gevoel van exclusiviteit en het stimuleert de leden om actief betrokken te blijven.

Je kunt je product of dienst regelmatig onder de aandacht brengen

Jouw Facebookgroep is dé plek om af en toe mooie marketingacties te delen. Je kunt je nieuwste product of dienst in de spotlight zetten of bijvoorbeeld regelmatig een ‘achter de schermen’-video delen waarin je leden meeneemt in het ontwikkelen van je product of dienst.

De groep is ook de plek waar je exclusieve acties of promoties kunt plaatsen. Alleen mensen die lid zijn van je Facebookgroep krijgen deze acties en aanbiedingen te zien en kunnen er gebruik van maken. Zo maak je het extra interessant voor potentiële klanten om lid te worden van je groep.

Je kunt de Facebookgroep inzetten voor je productontwikkeling

Ben je op dit moment bezig met de ontwikkeling van een nieuw product of een nieuwe dienst? Hoe fijn is het, om de leden hierbij te betrekken. De leden in je Facebookgroep zijn vaak je ideale klant. 

Neem ze mee in je productontwikkeling of het ontwikkelen van je dienst. Stel gericht vragen. De antwoorden van de leden zijn goud waard. Neem die informatie zeker mee bij het verder ontwikkelen van je product of dienst.

Zo kun je uiteindelijk iets aanbieden, wat heel nauw aansluit op de vraag van je ideale klant. Daarnaast vinden leden het geweldig als ze mee mogen denken. 

Je Facebookgroep is een relevante inspiratiebron

Weet je soms niet waarover je moet posten in je groep of op social media? Stel concrete vragen. Uit de antwoorden kun je hele interessante informatie halen. 

Je komt meer te weten over hun visie, mening en ervaring. Met die informatie kun je interessante posts plaatsen over onderwerpen die gewaardeerd worden. Daarnaast kun je daarmee ook je product of dienst steeds beter laten aansluiten op hun wensen.  

Je kunt van leden snel(ler) klanten maken

Omdat mensen die lid zijn van jouw Facebook groep je al een beetje kennen, en interesse hebben in wat je doet, is de kans veel groter dat je van deze potentiële klanten betalende klanten maakt.

Omdat ze je persoonlijk leren kennen, werk je op een hele eenvoudige, maar effectieve manier aan het contact met hen. Door het vertrouwen dat je hiermee kweekt, wordt de kans steeds groter dat de potentiële klant Iets van jou gaat afnemen.

Een Facebookgroep is een goudmijntje voor ondernemers die direct contact willen hebben met hun doelgroep. Het is een superplek om de interactie aan te gaan en je potentiële klanten beter te leren kennen. Wil jij ook klanten krijgen via een Facebookgroep? Doe dan mee met ‘In 30 Dagen een Florerende Facebookgroep’: https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-een-florerende-facebookgroep/

4. De nadelen van een Facebookgroep

Waarschijnlijk ben je al overtuigd door de vele voordelen die een Facebookgroep je kan bieden. Er zijn ook wel enkele nadelen te benoemen:

  • Het Facebookalgoritme kan je groepscontent laten verdwijnen tussen alle andere posts in de feed. Je kunt je leden vragen om je de groep vast te zetten. Zo kunnen ze er snel naartoe en kunnen ze altijd even in de groep kijken.
  • Sommige mensen sluiten niet graag aan bij Facebook. Die potentiële klanten loop je mis.
  • De vormgeving van je groep is vrij beperkt. Daardoor kun je niet helemaal naar eigen wens inrichten. Wel kun je de omslagfoto aanpassen en allerlei bestanden en media aan de groep toevoegen.
  • Facebook heeft uiteindelijk de controle over de groep. Op het moment dat Facebook omvalt, is je groep ook weg.
  • Social media staat bekend om zijn ‘lurkers’. Dat zijn mensen die wel alle posts bekijken, maar er niet actief op reageren. Het kan dus zijn dat daardoor maar weinig interactie in je groep plaatsvindt. Dat kan natuurlijk demotiverend werken. Weet dat veel mensen het toch wel hebben gezien. Je kunt per post zelf zien, hoeveel mensen deze hebben gezien. Op die manier krijg je wel een beeld van de kijkers.
  • In de groep kun je ook last krijgen van ongewenst gedrag van leden. Om die reden is het belangrijk om groepsregels in te stellen. Hoe je dat doet, leg ik nu uit.

5. Zorg voor duidelijke groepsregels

Actieve deelname wordt gestimuleerd door regels. Leden weten dan wat wel en niet gewaardeerd wordt, waardoor ze zich vrijer voelen om bij te dragen. Dit kan de betrokkenheid van je groep een boost geven.

Ik geef je nu een opsomming van redenen waarom duidelijke groepsregels zo belangrijk zijn:

  • Duidelijke regels stimuleren actieve deelname. Als iedereen weet wat mag en niet mag, voelt iedereen zich vrij om mee te doen, vragen te stellen en lekker actief te zijn. Dat maakt de boel gezellig levendig.
  • In een fijne groep draait alles om inclusiviteit en respect. Laat de regels benadrukken dat we hier samen een respectvolle en ondersteunende vibe willen. Zo maken we het leuk voor iedereen. 
  • Zorg ervoor dat iedereen op één lijn zit door specifieke doelen te stellen. Neem een groep over tuinieren. Geef aan of het over moestuinen, bloemen en planten of om beide gaat. Wees zo specifiek mogelijk.
  • Richtlijnen voor content voorkomen ruis. Communiceer zo duidelijk mogelijk wat wel en niet is toegestaan als het gaat om content plaatsen of reageren. 
  • Regels zijn niet alleen regels, maar zorgen ook voor een fijne sfeer. Als er iets wordt geplaatst wat niet kan/mag, dan dienen de regels als referentiepunt. Ze maken het modereren makkelijker en helpen bij het behouden van een prettig groepsgevoel.

Een Facebookgroep is een goudmijntje voor ondernemers die direct contact willen hebben met hun doelgroep. Het is een superplek om de interactie aan te gaan en je potentiële klanten beter te leren kennen. Wil jij ook klanten krijgen via een Facebookgroep? Doe dan mee met ‘In 30 Dagen een Florerende Facebookgroep’: https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-een-florerende-facebookgroep/

6. Belangrijke aandachtspunten voor het moderaten van je Facebookgroep

Maak een veelgestelde vragen post

Maak er een gewoonte van om veelgestelde vragen in de groep op regelmatige basis toe te voegen. Doe dat bijvoorbeeld in een vastgezette post of een FAQ-sectie waarin je deze vragen behandelt. Zo vinden leden meteen een antwoord. Ook voorkom je zo dat veel leden steeds opnieuw dezelfde vragen stellen in de groep.

Plaats regelmatig relevante content

De leden van je groep verwachten regelmatig nieuwe interessante content. Zorg ervoor dat je elke week tijd inplant, om die content alvast te maken en klaar te zetten. Je kunt in de groep zelf namelijk je posts makkelijk inplannen.

Kies voor een themaweek of -maand

Houd je groep interessant door bepaalde thema’s gedurende een week of een maand verder uit te diepen. Juist die extra kennis die je daarin deelt, is interessant voor de leden. Vaak kennen ze wel de algemene dingen, maar juist die specifieke waardevolle tips en trucs binnen en specifiek thema is info die hen aanspreekt.

Wissel verschillende soorten content af

Varieer je content om de groep interessant en boeiend te houden. Deel niet alleen tekstberichten. Wissel dit af met mooie afbeeldingen, aansprekende quotes, polls, infographics, leuke video’s of live-uitzendingen. Zo houd je de aandacht van de leden beter vast en zullen ze je groep ook vaker bezoeken.

Deel regelmatig info van achter de schermen

Geef regelmatig een kijkje achter de schermen van je onderneming of de groep zelf. Toon hierin je menselijke kant, zodat de leden je steeds beter leren kennen. Leden voelen zich meer verbonden met jou wanneer ze af en toe een blik te zien krijgen van waar je allemaal mee bezig bent en wat er gebeurt in jou leven.

Wees dagelijks actief in de groep

Ook moet je elke dag de groep bezoeken. Kijk of er reacties, vragen of nieuwe posts zijn geplaatst. Reageer op opmerkingen, geef een duimpje voor bijdragen van de leden en toon waardering voor hun input. Omdat je dagelijks aanwezig bent en actief bent in de groep, maakt het jou als persoon steeds toegankelijker.

Reageer snel

Als leden je taggen in een post of reactie, reageer dan zo snel mogelijk. Toon dat je oplettend bent en waardeer het dat ze je betrekken. Een snelle reactie laat zien dat je echt om de groep geeft.

Zet leden in de spotlight

Toon waardering en erkenning aan je actieve leden. Highlight hun bijzondere content, vragen of prestaties, bedank actieve deelnemers en vier hun mijlpalen of successen in de groep. Of zet ze op hun verjaardag bijvoorbeeld in het zonnetje. Zo voelen leden zich gewaardeerd en worden ze aangemoedigd om actief betrokken te blijven in je groep.

Je toont zo dat je hun betrokkenheid waardeert. Dit motiveert anderen ook om actiever te worden.

Vergeet de humor niet

Breng een lichte toon en humor aan in je content. Het hoeft niet altijd serieus te zijn; maak het af en toe ook grappig en leuk. Geinige berichten, leuke memes of verrassende nieuwtjes kunnen de groepssfeer opvrolijken.

Vraag om feedback en doe daar iets mee

Gebruik de feedback van leden om je groep gaandeweg te blijven verbeteren. Vraag daarvoor gericht om specifieke meningen en suggesties. Gebruik bijvoorbeeld polls of posts met een vraag om leden te betrekken en hun mening te peilen. Vraag hierbij naar hun voorkeuren, ideeën voor toekomstige content of meningen over groepsinitiatieven. Laat zien dat je waarde hecht aan wat de groepsleden denken en wensen. 

Wil je hier nog meer over weten? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/tips-trucs-voor-het-beheren-van-een-facebookgroep/

Speak Your Mind

*