Doe je voordeel met deze 8 social media trends voor 2022

Doe je voordeel met deze 8 social media trends voor 2022Social media zijn snel in beweging en veranderen voortdurend. Zoals je weet is het online gedrag van gebruikers sinds het begin van de pandemie in 2020 sterk veranderd. Als ondernemer is het belangrijk om mee te bewegen in de belangrijkste ontwikkelingen om social media optimaal in te zetten voor meer zichtbaarheid, een groter bereik en daarmee meer verkopen. In dit blog deel ik 8 trends die voor jou als ondernemer interessant kunnen zijn.

Trend 1: Houd je content kort en bondig

Content is king online. De trend hierin is dat de content nu liefst zo kort en bondig mogelijk mag zijn. Kom met je content meteen tot de kern. Als je bericht te lang is of ingewikkeld, is de lezer er niet meer ‘bij’ en dan loop je kans hem te verliezen. Dat wil je niet.

Probeer je per tekst te focussen op één klein ding dat je ze wilt vertellen en houdt het daarbij. Houd in je achterhoofd dat de aandacht spanne van mensen online heel laag is. Je moet ze meteen pakken en raken met je content.

Informatie die maar tijdelijk beschikbaar is, voelt voor mensen ook als meer exclusief en dat trekt ze sneller aan. Denk aan stories op Instagram. Mensen zijn snel geneigd die eerst te bekijken omdat ze weten dat dat er morgen niet meer is om dezelfde tijd en ze niets willen ‘missen’. Deel je korte en bondige info dus ook zeker via je stories.

Trend 2: Zorg dat je nog steeds op Facebook zit

Ondanks dat het vaak wordt gedacht, is Facebook nog lang niet afgeschreven. Ook al worden andere platforms zoals Instagram en vooral TikTok steeds populairder, Facebook blijft het nummer 1 social media platform.

Facebook verliest wel terrein bij de jongeren. Maar Facebook blijft steeds nieuwe dingen ontwikkelen zoals nieuwe (reclame)tools en andere opties die interessant zijn voor ondernemers.

Doe hier je voordeel mee en zorg ervoor dat je bedrijf daar vindbaar is. Gebruik je zakelijke Facebook-account als een mooie etalage voor je bedrijf. Zorg er tenslotte voor dat je alle gegevens op je account compleet invult en up-to-date houdt, zodat je online visitekaartje op Facebook er professioneel uitziet.

Wil je nog meer tips over het inzetten van Facebook? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/13-dos-en-donts-voor-een-succesvolle-zakelijke-facebookpagina/

Trend 3: Trek de aandacht met content van anderen

User-generated content (= UGC) ofwel door gebruikers gegenereerde inhoud wordt steeds belangrijker op de verschillende social media platforms.

Wat is dat nu precies? Het gaat hierbij om content voor je social media die door anderen dan jijzelf wordt gemaakt en gepubliceerd. Dat heeft veel voordelen voor jou als ondernemer. Mensen ervaren dit soort content vaak als authentieker en betrouwbaarder waardoor het een sterke invloed heeft op hun aankoopbeslissingen. Authenticiteit is ook online van enorm belang.

Influencers (zie trend 8) kunnen helpen om je merk authentiek over te brengen en om nog meer interactie te genereren op je social media. Vooral micro-influencers kun je daar ideaal voor inzetten.

Ninja-tip: Vraag de makers van de content altijd expliciet om toestemming voor je hun inhoud zelf weer gebruikt. Dan zijn er geen problemen met zaken als het auteursrecht.

Trend 4: Laat mensen via je social media bij je shoppen

Door de pandemie is het winkelgedrag van mensen sterk veranderd. Er wordt veel meer online gekocht. Dit is een gouden kans voor jou als ondernemer. Verkoop je producten daarom niet alleen via je website, maar ook via de interessante winkelfuncties op je social media.

Dat is ideaal voor je volgers en voor jou. Zonder het social media platform te verlaten (bijvoorbeeld Instagram), kunnen ze gewoon lekker bij je shoppen. Als je producten verkoopt, is het slim om je hier verder in te verdiepen.

Onthoud: social media is de plek waar steeds meer mensen dingen zoeken, dingen ontdekken en uiteindelijk op de koop-knop klikken. Maak gebruik van deze functionaliteit en zorg dat ze op die manier bij jou gaan kopen.

Trend 5: Bekijk je mogelijkheden op TikTok

TikTok biedt jou als ondernemer mooie kansen voor meer bereik en meer zichtbaarheid bij je (potentiële) klanten. Het succes van TikTok valt niet te ontkennen. Sinds het begin van de pandemie is dit platform voor korte video’s niet alleen populair bij jongeren, maar wordt het ook steeds meer gebruikt door de oudere generaties en door bedrijven. Dat biedt mogelijkheden.

Het aantal gebruikers van TikTok neemt ook gestaag toe. Veel ondernemers hebben TikTok nog steeds niet in hun marketingstrategie geïntegreerd. Dat is zonde; zeker als je ideale klant daar veel te vinden is.

Veel trends wijzen erop dat TikTok het erg goed blijft doen in 2022. Wil je weten of TikTok iets is voor jouw business en wat je er allemaal mee kunt? Lees dan dit blog waarin ik je er alles over vertel: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-kun-je-tiktok-inzetten-voor-je-bedrijf/

Trend 6: Ga voor korte video’s

Het is al langer een trend op social media, maar hij blijft aanhouden: video. Bewegende beelden kunnen informatie en emoties nu eenmaal veel beter overbrengen dan bijvoorbeeld teksten. Ze trekken direct de aandacht en zorgen ervoor dat kijkers de inhoud vaker en sneller consumeren.

Vooral hele korte video’s zijn nu booming; dus dat is ook zeker iets waar je aandacht aan kunt besteden in 2022. Pak dit wel goed doordacht aan: in plaats van zomaar aan de slag te gaan en een video op te nemen, moeten je je gericht afvragen: Wat is belangrijk voor mijn ideale klanten? In welke onderwerpen zijn ze geïnteresseerd? Wat raakt ze?

Video’s kun je op veel social media platforms inzetten. YouTube, Instagram en TikTok zijn bijvoorbeeld ideale plekken om je video’s op te delen. Kijk waar je doelgroep het meeste zit en focus daar op. Afhankelijk van de doelgroep kun je de content informatief, grappig, emotioneel of onderhoudend maken. Met specifiek op je doelgroep gerichte korte video’s kun je hiermee goed de aandacht trekken en vasthouden.

Wist je trouwens dat je in Canva eenvoudig en snel een professionele video kunt maken? Lees daarvoor ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/eenvoudig-professionele-videos-maken-met-canva-zo-doe-je-dat/

Trend 7: Ga na of audio ook iets voor je is

Audio is ook trending in 2022. Naast podcasts is ook interactieve en live audio iets wat interessant kan zijn om je bekendheid snel en gemakkelijk te vergroten. Als bedrijf moet je op meerdere kanalen inzetten. Het is slim om daar ook audio aan toe te voegen als het bij jou en je doelgroep past. Hiermee kun je direct inspelen op een breed scala van interesses van je doelgroep.

De podcast wint steeds meer terrein in Nederland en België. Een podcast is een soort radiokanaal waar je shows uitzendt. Dat zijn altijd opnames.

Clubhouse draait daarentegen om live audio, die dus niet wordt opgenomen.

Je kunt Clubhouse vergelijken met een groot huis met heel veel virtuele kamers. In iedere kamer vinden live gesprekken plaats. Clubhouse is een perfecte plek waar je direct persoonlijk contact kunt leggen met je doelgroep: ideaal. Bekijk zeker eens de mogelijkheden van Clubhouse voor jouw bedrijf. Werken in de app is eenvoudig en het wijst zichzelf snel.

Ben je geïnteresseerd en wil  je meer weten over Clubhouse? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/de-11-meest-gestelde-vragen-over-clubhouse/

Trend 8: Bekijk de interessante mogelijkheden van influencer marketing

Mogelijk denk je als kleine ondernemer niet direct aan influencers als je denkt aan je social media marketing. Maar wist je dat samenwerking met een influencer voor jou en je bedrijf wel eens heel interessant kan zijn?

Waarom? Behalve het feit dat je daarmee ook meteen inspeelt op trend 1 (User-generated content), is deze persoon meteen een goede ambassadeur voor je bedrijf. Omdat een influencer een schare ‘fans’ achter zich heeft, is dat weer interessant voor jou. Want die fans vertrouwen hun influencer. Ze luisteren met aandacht naar de gedeelde tips en adviezen.

Kortom: ze zien de influencer als een vriend en niet als iemand die een reclamepraatje doet. Daar kun jij weer je voordeel mee doen. Dit hoeft trouwens niet eens veel te kosten. Werk bij voorkeur samen met micro-influencers. Die hebben meestal minder fans. Maar de fans die ze hebben, zijn wel meer betrokken. En hoe hoger de betrokkenheid is, hoe groter de impact van je samenwerking.

Influencers met miljoenen volgers zijn natuurlijk onbetaalbaar, maar micro-influencers kosten je maar weinig geld. Vaak is het al voldoende als ze een product ontvangen of een dienst kunnen uitproberen.

Je kunt gewoon zelf actief op zoek gaan naar een influencer op je social media. Zoek online op bepaalde trefwoorden of hashtags die bij jouw business of expertise horen. Kijk of je daar mensen ziet die je aanspreken. Leg dan contact en bespreek het samen en leg de afspraken vast. Het hoeft niet eens zo ingewikkeld te zijn.

Doe je voordeel met deze trends voor 2022. Kijk wat bij jou past en bedenk een zinvolle strategie. Blijf daarbij altijd authentiek. Succes!

Wil je meer over de verschillende online platforms weten? Ik geef regelmatig interessante gratis trainingen, onder meer over verschillende platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Via deze link zie je welke workshops staan ingepland: https://www.fanfactor.nl/gratis-training/

Comments

  1. Lucas Milan zegt

    Hi Anne. Heel goede tips die allemaal opgevolgd moeten worden om echt te kunnen surviven online. Vooral tiktok is een goede plek om inspiratie op te doen. De nieuwste trends zijn daar te vinden en je kunt ook goed meedoen door korte videos daar te plaatsen. Facebook en Instagram zijn natuurlijk ook goed, maar tiktok is heel populair nu.

Speak Your Mind

*