Wil je als (startende) ondernemer aan de slag met social media? Maar heb je geen idee welke platforms er zijn en wat de voor- en nadelen ervan zijn? In dit blog licht ik een paar belangrijke platforms toe. Dat zijn: Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en TikTok. Ook deel ik per platform wat praktische tips die je zeker moet kennen. Lees snel verder en ontdek wat deze social media platforms voor jou als ondernemer kunnen betekenen.
1. Facebook
Facebook is één van de oudste en misschien wel bekendste social media platforms. Het platform is zeker interessant voor jou als ondernemer en je moet hier als bedrijf minimaal vindbaar zijn met een zakelijke pagina en contactgegevens.
Met je zakelijke Facebookaccount kun je veel interessante dingen doen om te werken aan je zichtbaarheid en je naamsbekendheid. Plaats bijvoorbeeld regelmatig posts, waardoor de mensen die je volgen (= je fans) jou en je bedrijf beter leren kennen. Ook kun je daar af en toe je product of dienst promoten. Reageer zelf ook actief op posts van je doelgroep, zodat je bij hen opvalt.
Daarnaast kun je video’s en stories delen, je kunt evenementen aanmaken en promoten of een eigen Facebookgroep beginnen waarin je je doelgroep voorziet van kennis en inspiratie waar ze naar op zoek zijn (en waar jij de expert in bent!).
Tenslotte kun je ook gerichte advertenties maken om je bereik te vergroten en specifieke doelgroepen te bereiken. Facebook heeft tenslotte ook hele handige analysetools. Met inzicht in die statistieken kun jij je voordeel doen en zo nog meer mensen bereiken en nog meer klanten krijgen.
Voordelen Facebook
- Je hebt beschikking over een flink bereik: door de enorme hoeveelheid actieve gebruikers heb je (zeker betaald) toegang tot een grote potentiële doelgroep.
- Je hebt de beschikking over statistieken: ik noemde het net al: dit is erg interessant. Verdiep je hier structureel in. Want dan kun je je content steeds gerichter afstemmen op je doelgroep en zo steeds meer fans aantrekken.
- Gerichte advertenties: Facebook stelt je in staat om gerichte advertenties te maken op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag. Daarmee kun je effectief specifieke doelgroepen bereiken.
Nadelen Facebook
- Het organisch bereik neemt (helaas) af: Het organische (= gratis) bereik van Facebookberichten is de afgelopen jaren afgenomen. Dat maakt het tegenwoordig wat lastiger om zonder betaalde advertenties een groot publiek te bereiken.
- Toenemende concurrentie: omdat tegenwoordig steeds meer bedrijven aanwezig zijn op Facebook, kan het wat moeilijker zijn om daartussen op te vallen en de aandacht van je doelgroep blijvend te trekken.
- Wijzigingen in algoritmes: Facebook past regelmatig zijn algoritmes aan. Hierdoor wordt het moeilijker om je content organisch te laten verschijnen in de nieuwsfeeds van je fans.
Praktische Facebook tips
- Zorg voor een aantrekkelijke zakelijke pagina: die moet er professioneel, strak en aansprekend uitzien voor je doelgroep. Zorg dat ze in één oogopslag zien wie je bent en wat je voor welke doelgroep doet. De informatie op je pagina moet altijd up-to-date zijn: bewaak dat goed.
- Post regelmatig content: Post liefst dagelijks relevante content. Ga voor opvallende afbeeldingen die je doelgroep aanspreken en zet er tekst bij waar ze echt iets aan hebben. Zo bouw je actief aan een betrokken community. Dit bevordert niet alleen de interactie, maar ook het vertrouwen in jou en je merk. Vergeet de call to action niet die de lezer aanzet tot actie.
- Ga voor betrokkenheid van je fans: Reageer altijd op reacties en berichten van je fans. Doe dat liefst zo snel mogelijk. Stel daarnaast zelf vragen in je posts om zo de interactie uit te lokken en betrokkenheid te stimuleren. Zorg dat je hier elke dag online actief bent.
Als je net begint met het zakelijk gebruik van Facebook, is het slim om dit blog ook door te nemen: https://www.anneraaymakers.nl/voorkom-als-ondernemer-deze-17-facebook-fouten/
2. Instagram
Instagram is vooral een visueel georiënteerd platform dat interessant is voor verschillende typen ondernemers. Het is bij uitstek een perfect platform om je product / dienst in de schijnwerpers te zetten. Ook kun je hier snel en gemakkelijk je naamsbekendheid vergroten.
Hier draait het vooral om aansprekende en inspirerende foto’s, korte video’s (denk aan tutorials of het delen van tips) of boeiende stories. Zorg ook hier voor een zakelijke Instagram-account. Daarmee heb je vele extra opties tot je beschikking waarmee je gericht kunt werken aan meer zichtbaarheid, meer volgers en uiteindelijk meer verkopen.
Voordelen Instagram
- Focus op het visuele: heb je een visueel aantrekkelijk product, dan is Instagram zeker ‘interessant voor jou. Hier draait het veel om het ‘plaatje’: maar vergeet het belang niet van de tekst die je erbij plaatst.
- Snel en gemakkelijk contact leggen: omdat dit platform erg laagdrempelig werkt als het gaat om contact leggen, kun je hier snel en gemakkelijk in contact komen met je potentiële klanten. Bijvoorbeeld via je content door daar gericht een vraag te stellen. Maar ook via de DM-functie; de chat-functie van Instagram.
- Handige extra functionaliteit: Instagram biedt extra (ook gratis) functionaliteit bij een zakelijk account. Hiermee kun je snel en simpel je product / dienst nog meer onder de aandacht brengen. Tenslotte heeft het net als Facebook ook een uitgebreide analysetool, waarmee je veel inzicht krijgt in de behoeften en wensen van je doelgroep.
Nadelen Instagram
- Geen link-mogelijkheid in je post zelf: in tegenstelling tot andere platforms kun je op Instagram geen klikbare links toevoegen aan je posts. In je Instagram stories is dit gelukkig wel mogelijk.
- Toenemende concurrentie: net als bij Facebook geldt ook hier dat het steeds lastiger wordt om er uit te springen: je concullega’s weten dit platform natuurlijk ook veelal te vinden. Maar als je een herkenbare unieke stijl gebruikt en authentiek blijft, kun je er weer wél uit springen! Het vraagt alleen wat meer creativiteit.
- Algoritme-updates: Net als Facebook past Instagram regelmatig zijn algoritme aan, wat invloed kan hebben op je organisch bereik.
Praktische Instagram tips
- Gebruik altijd hashtags: kies hierbij voor een paar echt relevante hashtags om zo je bereik steeds verder te vergroten en nieuwe volgers aan te trekken. Onderzoek hiervoor regelmatig de trending hashtags in je vakgebied en gebruik die. Wissel ook regelmatig af.
- Leg vooral nadruk op je visuele content: veel draait op dit platform nog steeds om ‘het plaatje’. Zorg dat je alleen aansprekende en kwalitatief goede visuals plaatst op je account.
- Tag anderen in je berichten: tag regelmatig mensen in je bericht. Uit nieuwsgierigheid zullen ze altijd even een kijkje nemen. Zorg er wel voor dat het relevante berichten zijn voor diegene die je tagt.
Wil je graag aan de slag met Instagram? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-11-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/
3. Pinterest
Pinterest is een platform dat voornamelijk wordt gebruikt voor het vinden en delen van inspiratie. Het is een geweldige keuze voor ondernemers die producten hebben die visueel aantrekkelijk zijn. Het unieke en grote voordeel van dit platform is dat je hier in iedere pin een link kunt plaatsen. Op die manier kun je snel veel verkeer genereren naar je website.
Qua content kun je hier van alles plaatsen om je product of dienst te promoten. Denk aan afbeeldingen, infographics en zelfs video’s. Het gebruik van relevante trefwoorden en het optimaliseren van je content voor Pinterest-zoekopdrachten is op dit platform van groot belang.
Voordelen Pinterest
- Visuele inspiratie: Pinterest is de ideale plek om je product(en) in de kijker te zetten. Dit platform wordt vaak als inspiratiebron gebruikt voor allerlei thema’s. Denk aan interieur, tuinen of DIY. Bezoekers hebben op dit platform ook vaker een koopintentie. Doe hier je voordeel mee!
- Verkeer naar je website: ik benoemde het al eerder: het grote voordeel dat je op dit platform bij elke pin een link kunt plaatsen. Ideaal om mensen direct met één klik naar je website te kunnen leiden, zodat ze daar kunnen kijken en bestellen.
- Nichegericht publiek: Pinterestgebruikers zijn vaak gericht op het ontdekken van specifieke interesses en het doen van aankopen. Je kunt zo je doelgroep gericht bereiken met je pins.
Nadelen Pinterest
- Afhankelijkheid van mooie visuele content: als je een dienst aanbiedt, kan het hier wat lastiger zijn om aan de slag te gaan met het visuele aspect. Met creativiteit kom je echter een heel eind. Je kunt bijvoorbeeld tips delen en bij elke tip een passende aansprekende afbeelding gebruiken.
- Lange levensduur van pins: pins blijven lang actief op Pinterest, wat betekent dat het soms even kan duren voordat je resultaten ziet. Eigenlijk heeft dit nadeel ook weer een voordeel: je content blijft veel langer goed vindbaar en zichtbaar dan bijvoorbeeld op Facebook 😉
- Minder interactiegericht: Pinterest richt zich meer op het verzamelen en opslaan van content dan op directe interacties met anderen.
Praktische Pinterest tips
- Kies altijd voor verticale pins: die presteren beter op Pinterest. Zo maak je optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Dit vergroot de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van je pins.
- Zorg dat je pins goed gevonden worden: gebruik altijd relevante trefwoorden in je pinbeschrijvingen om zo je zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten. Richt je op het creëren van waardevolle content die zo goed mogelijk aansluit bij de interesses van je doelgroep.
- Aan de slag met groepen: wordt lid van Pinterest-groepen die relevant zijn binnen je specifieke vakgebied. Neem hier actief aan deel en vergroot zo eenvoudig je je zichtbaarheid.
Wil je meer weten over Pinterest? Dan is dit ook interessant voor jou: https://www.anneraaymakers.nl/13-geniale-pinterest-tips-voor-ondernemers/
4. LinkedIn
LinkedIn is het professionele social media platform bij uitstek. Het is een ideaal platform voor jou als ondernemer om professionele connecties te leggen, je expertise te delen en je te werken aan naamsbekendheid.
Het is ideaal voor B2B-ondernemers en zakelijke professionals die waarde hechten aan netwerken en het opbouwen van professionele relaties. Door regelmatig waardevolle content te delen en deel te nemen aan relevante groepen, kun je jezelf positioneren als een expert in jouw vakgebied.
Voordelen LinkedIn
- Gerichte B2B-kansen: Als B2B-ondernemer kun je via LinkedIn gericht andere professionals en potentiële klanten bereiken en je expertise delen.
- Netwerkmogelijkheden: LinkedIn stelt je in staat om waardevolle connecties te maken en te onderhouden met professionals uit verschillende sectoren. Je kunt bijvoorbeeld lid worden van relevante groepen. Ook kun je deelnemen aan discussies en (online) evenementen bijwonen. Allemaal mooie manieren om je netwerk uit te breiden en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken.
- Professionele branding: LinkedIn stelt je in staat om jezelf en je bedrijf te profileren als een professionele autoriteit. Je kunt je ervaring, vaardigheden en prestaties in je profiel benadrukken, en waardevolle inhoud delen die je expertise onderstrepen.
Nadelen LinkedIn
- Specifieke doelgroep: hoewel LinkedIn een waardevol platform is voor zakelijke professionals, is het misschien iets minder geschikt als je doelgroep voornamelijk uit consumenten bestaat.
- Minder visueel georiënteerd: in vergelijking met andere platforms ligt de nadruk hier vooral op tekstuele content. Daardoor kan het wat uitdagender zijn om gericht de aandacht te trekken met je content.
- Beperktere organische zichtbaarheid: het organische bereik op LinkedIn is over het algemeen lager dan op sommige andere platforms, wat kan resulteren in minder zichtbaarheid van je content.
Praktische LinkedIn tips
- Optimaliseer je LinkedIn-profiel: zorg ervoor dat dit volledig is ingevuld en actueel is. Gebruik relevante zoekwoorden in je kopregel, de samenvatting en de ervaringssectie om zo je vindbaarheid te vergroten. Voeg ook een professionele profielfoto toe en vraag om aanbevelingen van collega’s of klanten.
- Deel waardevolle content voor je doelgroep: plaats regelmatig relevante content om je expertise te tonen. Denk aan nieuws uit je branche waar je ook jouw persoonlijke visie bij deelt. Of aan praktische tips en trucs die interessant zijn voor je doelgroep.
- Ga actief netwerken: kom in actie en neem actief deel aan relevante groepen, reageer op berichten van anderen en bouw zo waardevolle relaties op. Dit kan leiden tot interessante samenwerkingsverbanden en biedt mooie zakelijke kansen.
Vandaag nog starten met je LinkedIn? Lees dit blog en maak zo een professionele bedrijfspagina: https://www.anneraaymakers.nl/in-10-simpele-stappen-naar-een-professionele-linkedin-bedrijfspagina/
5. TikTok
TikTok is een relatieve nieuwkomer. Dit platform staat bekend om zijn korte, creatieve video’s en is vooral populair bij jongere doelgroepen. Voor ondernemers die op een unieke manier willen communiceren en een jonger publiek willen aanspreken, biedt TikTok geweldige mogelijkheden.
Door regelmatig boeiende en vermakelijke videocontent te maken die je product / dienst in de schijnwerpers zet, kun je deze doelgroep via dit platform eenvoudig bereiken.
Voordelen TikTok
- Jong en betrokken publiek: TikTok heeft een gebruikersgroep die enorm actief en betrokken is. Dat maakt het gemakkelijk om hier actief te zijn en je doelgroep snel en eenvoudig te bereiken.
- Veel creatieve mogelijkheden: Het platform stimuleert creativiteit volop. Het biedt verschillende tools en effecten om boeiende videocontent te maken of je product / dienst op een unieke manier te presenteren.
- Viraal gaan: TikTok-video’s kunnen heel snel en gemakkelijk viraal gaan. Zo bereik je snel een veel breder publiek dan je volgers. Het is zomaar mogelijk dat je daardoor heel snel groeit in naamsbekendheid.
Nadelen TikTok
- Leeftijdsgebonden doelgroep: als je doelgroep vooral bestaat uit oudere gebruikers, is TikTok mogelijk minder relevant voor jou.
- Korte levensduur van content: TikTok-video’s hebben meestal een korte levensduur in de feed. Je moet dus regelmatig nieuwe content maken om goed zichtbaar te blijven.
- Beperkte linkmogelijkheden: op dit platform is het slechts beperkt mogelijk om klikbare links in de video’s te plaatsen.
Praktische TikTok tips
- Wees authentiek en creatief: TikTok draait om spontaniteit en creativiteit, dus wees jezelf en toon je authentieke zelf. Experimenteer met verschillende video-opties en effecten om de aandacht van je doelgroep te trekken.
- Ken je doelgroep: heb goed inzicht in de kenmerken en interesses van je TikTok-doelgroep om content te maken die aantrekkelijk en relevant is. Onderzoek steeds opnieuw de nieuwste trends om je content daar blijvend op aan te sluiten.
- Maak gebruik van trending hashtags en muziek: TikTok heeft een sterke focus op trends. Maak gericht gebruik van populaire hashtags en muziek om je content nog meer op te laten vallen. Houd ook andere trends op TikTok goed in de gaten.
Zit je doelgroep op TikTok? Maak vandaag dan nog een start en verdiep je er verder in via dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-kun-je-tiktok-inzetten-voor-je-bedrijf/
Weet je al welke online platform voor jou het geschiktst is? Maak er dan vandaag nog een start mee. Succes!
Speak Your Mind