Stel je voor dat je een geweldige advertentietekst hebt geschreven, een mooie afbeelding hebt gemaakt van jouw nieuwe product en alles staat klaar om te gaan promoten op Facebook. Maar dan komt het, je moet een doelgroep gaan selecteren. Alles wat je hebt gemaakt valt of staat met de doelgroep die je uiteindelijk selecteert voor je advertentie. Al is je advertentie nog zo mooi, je wilt dat de advertentie gezien wordt door de juiste mensen.
Een doelgroep samenstellen op Facebook is nog best ingewikkeld. Voor ieder bedrijf is de doelgroep namelijk anders. Je wilt bij de volgende Facebookadvertentie natuurlijk weer de beste doelgroep selecteren, want dan is de kans op conversie het grootst. Hoe meer conversies je bereikt met jouw advertentie, hoe beter je je geld hebt geïnvesteerd in de advertentie.
Om je op weg te helpen bespreek ik in dit artikel 6 verschillende doelgroepen die ik heb uitgeprobeerd en die voor mij altijd goede resultaten opleveren bij mijn Facebookadvertenties.
1: E-maillijst
Je hebt in de loop der tijd voor je bedrijf vast al aardig wat e-mailadressen van klanten verzameld. Deze e-mailadressen gebruik je misschien nu alleen om je maandelijkse nieuwsbrief te versturen of een nieuw product te introduceren. Maar gebruik deze e-mailadressen gerust ook voor het samenstellen van een doelgroep voor je Facebookadvertentie.
Je download alle e-mailadressen naar een Excelbestand of tekstbestand. Op basis van deze lijst kan Facebook heel gemakkelijk een aangepaste doelgroep maken. De e-mailadressen op de lijst moeten dan wel de e-mailadressen zijn waarmee mensen ook een account hebben aangemaakt op Facebook. Je zult lang niet voor alle e-mailadressen een Facebookaccount kunnen vinden. Maar laat je verrassen door het aantal mensen dat je WEL vindt.
2: Bedankpagina (lookalike doelgroep)
Heb jij een gratis product ontwikkeld en dit op je website geplaatst? En komen mensen nadat ze het product hebben gedownload op een bedankpagina? Je kunt op basis van deze mensen een aangepaste lookalike doelgroep laten samenstellen door Facebook, zodat je bij deze mensen jouw gratis product onder de aandacht kunt brengen.
Waarom een lookalike doelgroep? Je wilt natuurlijk niet dat de mensen die jouw gratis product al hebben gedownload, nog eens attenderen op het gratis product. Dat is niet alleen ontzettend zonde van het geld wat je in de advertentie steekt, maar mensen vinden het ook irritant!
De lookalike doelgroep is een doelgroep – vaak bestaande uit meer mensen dan de originele doelgroep – met mensen die dezelfde karakteristieken hebben als de originele doelgroep. Facebook kijkt welke interesses, demografische en geografische eigenschappen alle mensen die jouw gratis product hebben gedownload, hebben en gebruikt deze gegevens voor het samenstellen van de lookalike doelgroep.
De lookalike doelgroep stel je samen door gebruik te maken van de Facebook pixel. Plaats een Facebookpixel op de bedankpagina en laat Facebook op basis van de pixel bepalen wie er in de aangepaste lookalike doelgroep komen.
3: Facebook fans
De mensen die jouw pagina een ‘like’ hebben gegeven, zijn jouw fans. Het zijn de mensen die al interesse hebben in de dingen die je doet en je daarom willen volgen. Als je toch al weet dat deze mensen de dingen die je doet leuk vinden, waarom zou je de groep dan niet omzetten naar een doelgroep voor je advertenties?
Je kunt de doelgroep op basis van jouw Facebook fans nog sterker maken door een aantal extra filters toe te voegen. Selecteer bijvoorbeeld alleen de mensen die ouder zijn dan 25 jaar. Of alleen de mensen die woonachtig zijn in de omgeving waar jouw bedrijf zich bevindt. Stel je voor dat je een fotograaf bent met een studio in Groningen. Misschien heb je wel volgers uit Limburg, maar wil je de advertentie alleen laten zien aan de mensen uit de regio.
Door de doelgroep op deze manier te verfijnen, kun je de conversies omhoog krijgen en minder betalen voor het aantal keer dat er op de advertentie wordt geklikt. Je verspilt ook geen geld meer aan de mensen die zeer waarschijnlijk niet op de advertentie gaan klikken.
4: De lezers van je blog
Deel jij de blogartikelen die je schrijft, ook op Facebook? De mensen die jouw blogartikelen lezen, laten merken dat ze interesse hebben in het onderwerp waar jij over schrijft. Ze hebben dan vast ook interesse in een advertentie voor een nieuw product of programma wat jij hebt ontwikkeld. Je raadt het al, de lezers van je blog zijn een hele goede doelgroep voor jouw Facebookadvertentie. Creëer deze doelgroep door een aangepaste doelgroep met websiteverkeer te maken. En natuurlijk werkt een lookalike doelgroep voor deze doelgroep ook prima!
5: Koude contacten op basis van andere pagina’s
De koude contacten zijn de mensen die misschien ooit jouw naam weleens hebben horen vallen – of misschien juist helemaal niet – maar eigenlijk niet echt een goed idee hebben van wat je precies doet. Het kan heel interessant zijn om deze mensen te benaderen met een Facebookadvertentie.
Waar vind je deze mensen dan? Je kunt bij interesses pagina’s zoeken die vergelijkbare bedrijven runnen als het bedrijf wat jij runt. Of een vergelijkbare doelgroep bedienen. Je pakt dus in feite de doelgroep van een van je concurrenten, in plaats van dat je mensen met specifieke demografische factoren of verschillende interesses benadert. Probeer maar eens een doelgroep te maken op basis van een pagina van één van je concurrenten en kijk of een dergelijke doelgroep voor jouw advertentie veel conversies oplevert.
6: Koude contacten op basis van tools
We borduren nog even voort op de doelgroep met koude contacten. Waar we bij de vijfde doelgroep keken naar de doelgroep van onze concurrenten, kun je ook heel goed een doelgroep maken met koude contacten, op basis van tools die gebruikt worden. Stel je voor dat je een online cursus hebt gemaakt waarin je mensen leert om online zichtbaar te worden. Maak dan eens een doelgroep op basis van vergelijkbare interesses van mensen. Zoals ‘Canva’ of ‘Gmail’ of ‘Outlook’.
Opnieuw is het idee hier dat je iets vindt wat jouw mogelijke ideale klant interessant vindt en wat vergelijkbaar is met dat wat je zelf doet binnen je bedrijf.
Als je het mij vraagt, zijn dit mijn best presterende doelgroepen voor mijn Facebookadvertenties. Zoals ik eerder al heb aangegeven, voor iedereen is de doelgroep anders. Het zal dus best even puzzelen zijn om voor jouw bedrijf te bepalen welke doelgroep de meeste conversies oplevert tegen de laagste kosten. Geen zorgen als je niet direct de juiste doelgroep te pakken hebt. Ik heb zelf ook veel over mijn doelgroep moeten leren! Maar geef zeker niet op nadat jouw eerste advertentie niet direct het beste resultaat geeft. Zie het als een leercurve en blijf testen tot je de echt perfecte doelgroep op Facebook hebt gevonden!
Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365
Hoi Anne,
Ik zou graag meer uitleg over punt vijf krijgen, is dat mogelijk? THNX
In de advertentiemanager of power editor kun je kiezen voor het targeten van pagina’s van concurrenten. Helaas staan niet alle bedrijven er in. Zeker kleine bedrijven kun je niet targeten. Kies dan voor een groot bedrijf. Een afslankcoach kan bijvoorbeeld kiezen voor Weight Watchers.
Sowieso wel handig om er een paar meer screenshots e.d. bij te zetten, want kan me voorstellen dat mensen die weinig met facebook advertenties werken er zo niet uit komen.
Kan je inderdaad wat meer uitleg geven bij punt 5? Hoe vind je de doelgroep van een concurrent? Is dat überhaupt wel mogelijk? 🙂
Erg interessant allemaal, word ik wel blij van! Tip 5; je kijkt dan naar de fans op een pagina van en concurrent en checkt welke interesses die mensen hebben?
Sta op punt een ad te maken, misschien kan ik dit wel direct uitvoeren.
Hoe werkt punt 5? Hoe doe je dat?