De 5 meest gestelde vragen over Pinterest door ondernemers

De 5 meest gestelde vragen over Pinterest door ondernemersPinterest is een van de meest populaire sociale-mediaplatforms die er zijn. Het wordt steeds meer door ondernemers ingezet als marketingtool. Dit visuele platform biedt jou een unieke kans om producten en diensten te presenteren en te verkopen aan een gerichte doelgroep. In dit blog beantwoord ik de vijf meest gestelde vragen van ondernemers over het gebruik van Pinterest.

1. Waarom moet je als ondernemer actief zijn op Pinterest?

Pinterest is een visueel platform waarop afbeeldingen en video’s centraal staan. Dit biedt jou als ondernemer de mogelijkheid om je product(en) op een aantrekkelijke manier te presenteren aan je doelgroep.

Pinterest-gebruikers zijn vaak gericht op zoek naar inspiratie voor specifieke onderwerpen, maar ook voor producten en diensten.

Ik deel hieronder de belangrijkste redenen waarom het slim is om als ondernemer actief te zijn op Pinterest.

  • Pinterest kun je zien als een visuele zoekmachine: het is de perfecte plek om mooie afbeeldingen te plaatsen van je product.

Ben je als ondernemer nog niet echt actief op Pinterest, maar wil je er serieus mee aan de slag? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/snel-en-goed-starten-met-pinterest-voor-meer-zichtbaarheid/

  • Je vergroot je naamsbekendheid: Pinterest biedt de mogelijkheid om eenvoudig een enorm publiek te bereiken in binnen- en buitenland.
  • Je websiteverkeer neemt toe: Pinterest biedt de unieke mogelijkheid om elke pin die je plaatst te voorzien van een directe link naar een specifieke website.

Wil je hier meer over weten? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/13-slimme-tips-voor-meer-verkeer-naar-je-website-met-pinterest/

  • Pinterest-gebruikers zijn vaak actief op zoek naar producten en diensten. Aantrekkelijke en informatieve pins spreken tot hun verbeelding en vergroten zo de kans dat ze overgaan tot het kopen van het product.
  • Je kunt makkelijk in contact komen met je doelgroep: reageer op hun reacties op jouw pins en reageer op de pins die ze zelf plaatsen. Zo bouw je een persoonlijke band met ze op.
  • Je hebt toegang tot statistieken: Pinterest biedt toegang tot overzichtelijke statistieken waarmee je beter inzicht krijgt in wat wel en niet goed voor jou werkt. Met die informatie kun je je content-strategie gericht verbeteren.
  • Maak borden: kies gericht voor borden die relevant zijn voor je bedrijf en je doelgroep. Zorg dat de borden er professioneel en aantrekkelijk uitzien en dat de pins er inhoudelijk goed bij passen.

2. Waar moet je als ondernemer op letten op Pinterest?

Er zijn enkele zaken waar je goed op moet letten als je aan de slag gaat op Pinterest. Ook als je al een account hebt, is het slim om deze punten nog eens na te lopen:

  • Maak een zakelijk account aan. Als je nog geen zakelijk profiel hebt, kun je er een aanmaken via de Pinterest-website.

In dit blog leg ik je precies uit hoe je dat doet: https://www.anneraaymakers.nl/goed-van-start-met-een-zakelijk-pinterest-account-7-praktische-tips/

  • Met je zakelijke profiel krijg je toegang tot extra functies, zoals Pinterest statistieken. Hiermee kun je je business nog gerichter en beter in de schijnwerpers zetten.
  • Bepaal je doelgroep: Voordat je aan de slag gaat met Pinterest, is het belangrijk om te bepalen wie je doelgroep is en wat hen aanspreekt.
  • Dit helpt je om gerichte content te maken die je doelgroep ook echt aanspreekt. Onderzoek vooraf ook welke zoekwoorden en hashtags relevant zijn voor je doelgroep.

Heb je nog niet echt een idee wie je doelgroep precies is? Lees dan ook dit blog om je ideale klant te bepalen: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/

  • Optimaliseer je profiel: Zorg dat het compleet is ingevuld en dat het professioneel oogt. Gebruik een duidelijke zakelijke profielfoto en beschrijf in de biografie kort wie je bent en wat je doet. Vergeet niet de link naar je website toe te voegen.
  • Wees consistent: Zorg dat je regelmatig nieuwe pins toevoegt en dagelijks actief bent op Pinterest.
  • Promoot je Pinterest-account daar waar het maar kan: Voeg een Pinterest-knop toe aan je website en deel je Pinterest-profiel op andere social media kanalen. Vermeld een doorlink naar je Pinterest-account in je nieuwsbrieven. Dit alles draagt bij om je bereik te vergroten en meer volgers te krijgen.
  • Gebruik Pinterest statistieken: dit platform biedt een fijne gratis analytics tool aan waarmee je kunt zien welke pins het meest populair zijn en welke statistieken van belang zijn voor je bedrijf.

Lijkt het je wat om te leren Pinterest in te zetten voor meer websitebezoekers en meer verkopen? Volg dan de cursus 365 Dagen Pinsucces: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-pinsucces/

3. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pins worden gezien door mijn doelgroep?

Als je wilt dat je pins worden gezien door je doelgroep op Pinterest, let dan op het volgende:

  • Ik benoemde al eerder dat het belangrijk is om je doelgroep goed helder te hebben. Zo kun je content maken die goed aansluit bij hun interesses en behoeften.
  • Plaats daarnaast enkel kwalitatieve goede pins (zowel foto’s als video). Je content moeten van hoge kwaliteit zijn en goed passen bij je merk.
  • Zorg ervoor dat je afbeeldingen of video’s duidelijk weergeven wat je product allemaal te bieden heeft. Dit trekt de aandacht van je doelgroepen wekt zo hun interesse.
  • Kies voor duidelijke, pakkende titels en beschrijvingen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je pins geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en Pinterest zelf. Gebruik altijd relevante zoekwoorden in je pin-beschrijvingen.
  • Voeg aan elke pin hashtags toe. Door relevante hashtags te gebruiken in je pin-beschrijvingen, kun je je pins categoriseren en helpen om ze nog beter te laten opvallen in de zoekresultaten.
  • Een andere manier om je bereik op Pinterest te vergroten, is door actief deel te nemen aan de community. Dit betekent dat je dagelijks werk moet maken van anderen volgen, pins repinnen en reageren op pin scan anderen. Zo vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar bouw je ook aan je relatie en de vertrouwensband met je volgers.
  • Tot slot kun je overwegen om te adverteren op Pinterest om je bereik nog verder en sneller te vergroten. Met Pinterest Adverteren kun je gericht adverteren op basis van demografische gegevens, interesses en zoekwoorden, waardoor je je doelgroep nog beter kunt bereiken.

4. Hoe kan ik mijn producten op Pinterest optimaal promoten?

Maak om te beginnen borden die gerelateerd zijn aan je producten. Hierdoor kun je je content overzichtelijk bij elkaar plaatsen. Zo vindt de bezoeker snel wat hij zoekt.

Maak ook gebruik van Rich Pins. Hiermee kun je extra informatie toevoegen aan je pins. Ze passen zich automatisch aan als je wijzigingen doorvoert op de pagina’s waar ze naar doorlinken.

Pas je bijvoorbeeld de productprijs aan in je webshop of de titel van je blog? Pinterest past ze dan automatisch aan in je pins zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen. Ook als iemand anders iets pint vanaf jouw website, komt de extra informatie mee als je website werd goedgekeurd voor Pinterest Rich pins.

Dat betekent dat jij de controle houdt over de informatie die wordt verspreid door anderen én je gratis reclame krijgt als mensen foto’s vanaf jouw website delen op Pinterest.

Pinterest Rich pins vallen ook meer op dan gewone pins en stralen een zekere professionaliteit uit door de extra informatie die ze meegeven. Dankzij al deze dingen leid je met Pinterest Rich pins nog meer bezoekers naar je website dan met gewone pins.

Tenslotte is het slim om je pins ook blijvend onder de aandacht te brengen op je andere social media. Deel ze af en toe op de andere online platforms en krijg zo nog meer exposure.

5. Hoe kan ik Pinterest-statistieken gebruiken om inzicht te krijgen in mijn prestaties?

Het is belangrijk om regelmatig je prestaties te monitoren en je strategie aan te passen op basis van die resultaten. Dit helpt om je bereik en het engagement op Pinterest te vergroten en je doelstellingen sneller te behalen.

De statistiekfunctie van Pinterest is een waardevol hulpmiddel waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je zowel je pins als ook je borden.

Let op: deze functionaliteit zit alleen bij het zakelijk account.

Deze functie geeft inzicht in verschillende belangrijke statistieken. Denk aan het aantal weergaves, het aantal klikken en de betrokkenheid. Je ziet daarnaast welke pins en borden het beste presteren en welke zoekwoorden worden gebruikt om je pins te vinden.

Daarnaast kun je de statistieken inzetten om je doelgroep verder te analyseren. Je krijgt inzicht in bepaalde specificaties, denk aan leeftijd, geslacht, interesses en locatie.

Met alle inzichten die je uit de statistieken haalt, kun je je strategie blijvend optimaliseren om steeds betere resultaten te behalen. Succes met Pinterest!

Speak Your Mind

*