Vraag jij je ook wel eens af hoe je nu nog beter (gratis) zichtbaar wordt op social media? Mijn advies is om gericht hashtags in te zetten. Hashtags trekken altijd gericht de aandacht: als iemand een bericht ziet dat zijn belangstelling wekt, is de kans groot dat hij tijd besteedt aan het doorzoeken van meer inhoud bij die hashtag. Hashtags zijn voor jou als ondernemer een ideale tool om eenvoudig en gratis gericht de aandacht te trekken van je (potentiële) klanten. In dit blog deel ik met je hoe je ze het beste inzet en waar je daarbij op moet letten.
Waar komt de hashtag vandaan?
De hashtag (#) werd min of meer uitgevonden door Twitter en groot gemaakt door Instagram. Inmiddels kun je ook hashtags gebruiken op andere platforms zoals Facebook en LinkedIn. Ze werden oorspronkelijk gebruikt om een bericht met een bepaald onderwerp te associëren.
Tegenwoordig wordt de hashtag gebruikt om het bereik van online posts te vergroten. Met goede hashtags help je sociale platforms om jouw content te indexeren zodat die door iedereen snel te ontdekken is. Zo maken ze de vindbaarheid van je content gemakkelijk.
Hoe werkt de hashtag?
Personen die op een social media platform zoeken naar specifieke content, zoeken op kernwoorden of trefwoorden die worden vermeld achter een hashtag. Door slim om te gaan met hashtags kom je bij de voor jou relevante zoekopdrachten in beeld en kun je steeds meer volgers krijgen.
Als je op een hashtag klikt, vind je allerlei berichten over hetzelfde onderwerp. Je kunt ze eigenlijk zien als lades waarin je content plaatst. Elke lade heeft een eigen naam: denk aan ‘gezondheid’ of ‘bloemschikken’. De hele dag door zijn mensen die lades aan het ‘opentrekken’ op zoek naar informatie of inspiratie.
Door je posts in relevante lades te plaatsen (= relevante hashtags gebruiken) ziet iedereen die in die lade kijkt jouw content. Met hashtags worden je posts dus niet alleen door je volgers gezien, maar ook door heel veel andere gebruikers. Hierdoor zijn hashtags verreweg de beste manier om de mensen te bereiken die je nog niet volgen, maar die mogelijk wel geïnteresseerd zijn in je content.
Let op: hashtags kun je trouwens alleen voor je eigen bericht gebruiken; taggen van de foto of video van een andere gebruiker is niet mogelijk.
Verschillende soorten hashtags
Hashtags zijn er in verschillende soorten en maten. Het is handig om te weten wat allemaal kan, zodat je gericht het juiste type hashtag kunt inzetten. We onderscheiden onder meer de volgende soorten hashtags:
Generieke hashtags: dit kan echt van alles zijn. Je kunt elk belangrijk trefwoord achter een hashtag zetten. Bijvoorbeeld #coach #wandelen of #tijdvoorjezelf. Het nadeel is dat er vaak ontelbaar veel posts onder een generieke hashtag te vinden zijn. Jouw post gaat hier dan niet opvallen. Kies dan liever voor hele specifieke hashtags. Bijvoorbeeld #coachadhdkinderen of#wandeleninlimburg.
Trending hashtags: dit zijn hashtags waarbij je inspeelt op de actualiteit. Met dit type hashtag moet je snel zijn want trends komen en gaan. Toch is het de moeite waard, want er wordt veel op gezocht. Hiermee kun je een flinke boost geven aan het bereik en de zichtbaarheid van je content.
Branded hashtag: dit is een woord of combinatie van woorden die is bedoeld om iets specifieks en herkenbaars aan te duiden. Een voorbeeld: de branded hashtag van Nike is #justdoit. Jij kunt ook een branded hashtag bedenken. Inspireer je volgers en laat ze interactie aangaan met je merk. Moedig mensen aan om jouw branded hashtag te gebruiken, bijvoorbeeld bij winacties.
Community hashtags: deze hashtags verbinden gelijkgestemden met elkaar als het over een specifiek thema gaat. Zo komen mensen met elkaar in contact met dezelfde interesses. Bijvoorbeeld mensen die hetzelfde hebben meegemaakt (bijvoorbeeld een scheiding) of hetzelfde willen gaan doen (bijvoorbeeld sky-diven). Gebruik deze hashtags als ze echt op jou expertise van toepassing zijn. Je bereikt zo eenvoudig je doelgroep.
Locatie gebonden of geografische hashtags: deze worden vaak vergeten, maar ze zijn handig en belangrijk voor je lokale vindbaarheid. Bijvoorbeeld #eindhoven, #achterhoek of #limburg. Zet ze dus gerust vaker in.
CTA-hashtags: hierbij staat CTA voor Call To Action. Met een duidelijke CTA laat je mensen weten wat ze moeten doen. Denk aan: #klikenwin, #doemee of #leesverder.
Seizoensgebonden hashtags: die doen het ook erg goed. Denk aan #halloween, #sinterklaas of #kerst. Ook hashtags van bepaalde speciale dagen vallen hieronder zoals #dierendag, #blackfriday of #herfst.
DO’S EN DONT’S BIJ HET GEBRUIK VAN HASHTAGS
Er zijn een heleboel dingen om rekening mee te houden als je hashtags goed wilt inzetten. Ik deel hier een aantal belangrijke do’s en dont’s met je.
1. DO: de markt goed onderzoeken
Je begint niet met zomaar wat hashtags bedenken en die gebruiken; het is veel slimmer om hier vooraf goed over na te denken. Las een brainstormsessie in en noteer al je ideeën en alle thema’s die op je bedrijf van toepassing zijn. Denk daarbij aan het volgende:
- Waar staat je bedrijf voor?
- Welke producten of diensten bied je aan?
- Op welke locatie ligt je bedrijf?
- Wat zijn belangrijke thema’s voor je doelgroep?
- Op welke trefwoorden zoekt je doelgroep?
Heb je een overzicht? Dan ga je nu naar de online platforms waar je hashtags wilt gebruiken. Typ het woord als hashtag in en kijk wat je allemaal vindt.
Een ander belangrijk onderdeel van het marktonderzoek is het bekijken van je concurrentie. Kijk welke hashtags zij gebruiken en kies er een paar uit die ook perfect bij jou(w bedrijf) passen; je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Wil je meer weten over je social media strategie? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-10-stappen-een-sterke-social-media-strategie/
2. DON’T: niet selectief te werk gaan
Als je een hashtag gebruikt om op social media aan te sluiten, zorg er dan voor dat de hashtag specifiek en relevant is. Gebruik geen te algemene hashtags, die worden zoveel gebruikt dat je bericht daar niet zal opvallen.
Het is belangrijk selectief te zijn in de hashtags die je gebruikt en ervoor te zorgen dat ze niet alleen je ideale klant direct aanspreken, maar dat het ook termen zijn waarop je ideale klant zoekt.
Stel je verkoopt dameskleding. Tijdens de feestdagen zoeken veel vrouwen op mooie kleding voor de feestdagen. Zorg dat je (één van) deze hashtags meeneemt: #kerstjurk, #kerstlook #kerstkleding of #kerststijl. Het helpt echt om een hashtag dicht bij je expertise en de zoekwoorden van je doelgroep te houden.
3. DO: gericht keuzes maken
Nu moet je goed onderzoeken in welke hashtags je doelgroep geïnteresseerd is. Op welke hashtags wordt actief door ze gezocht en welke hashtags volgt je doelgroep graag?
De volgende twee vragen moet je jezelf bij elke post stellen:
- Welke specifieke hashtags beschrijven de inhoud van mijn bericht het best?
- Welke van deze hashtags worden het meest door mijn doelgroep gezocht en gevolgd?
4. DON’T: steeds dezelfde hashtags gebruiken
Het lijkt verleidelijk; je hebt je lijst met hashtags klaar staan en kunt ze zo één op één kopiëren in je posts. Niet doen! Elke content heeft een ander (sub) onderwerp en een andere focus. Zorg dat het (sub)thema van de post altijd in een hashtag wordt meegenomen.
Denk daarnaast ook na over het doel van die post. Wil je informeren of stel je een vraag en wil je informatie hebben? En over welk(e) onderwerpen gaat het precies? Gaat het om een specifieke locatie? Neem het belangrijkste hiervan mee in je hashtags.
5. DO: inspelen op de actualiteit
Met hashtags kun je ook goed inspelen op de actualiteit. Naast dat veel mensen hier gericht op zoeken, geven online platforms de berichten – die in hun ogen actueel en nieuwswaardig zijn – ook vaker weer in de feeds.
Als dus veel mensen het over hetzelfde hebben, neemt bijvoorbeeld Facebook aan dat dat belangrijk nieuws is. Het laat jouw bericht dan vaker aan je fans zien. Zo kun je van een relevante actualiteit een mooie post maken met een hoog bereik.
Heb je geen idee hoe je de actualiteit op je vakgebied het beste kunt bijhouden? Ga dan elke dag even naar Google nieuws en zoek daar op jouw specifieke onderwerp en trefwoorden. Je krijgt meteen het actuele nieuws daarover te zien. Zo kun je gemakkelijk inspringen op de dagelijkse nieuwsberichten binnen je vakgebied.
6. DON’T: niet kijken wat je doelgroep allemaal volgt
Als je je doelgroep goed helder hebt, kun je gericht op bijvoorbeeld Instagram zoeken naar profielen van je doelgroep. Check hun profielen nauwkeurig om te zien welke hashtags zij allemaal volgen. Daar kun je namelijk hele interessante informatie uithalen.
Pak pen en papier en noteer de hashtags die je daar tegenkomt van bijvoorbeeld concullega’s of van belangrijke personen of over thema’s in je vakgebied.
Weet je nog niet precies wie jouw doelgroep is? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/
7. DO: je hashtags minder laten opvallen
Je hebt ze vast al langs zien komen. Van die posts die bol staan van de hashtags en die je bijna niet fatsoenlijk kunt lezen. Dit komt niet professioneel over en is ook niet nodig. Gebruik hashtags als ze relevant zijn, maar zorg ervoor dat ze geen afbreuk doen aan de leeservaring.
Gebruik bijvoorbeeld punten om je tekst en de hashtags wat verder uit elkaar te zetten. Na je tekstbijdrage zet je een aantal punten onder elkaar met de Enter-toets. Daaronder zet je dan de hashtags. Zo blijft je tekst bij je post prettig leesbaar en heb je toch de hashtags erin staan.
Je kunt ook gewoon je hashtags in je commentaar meenemen als je liever niets bij je tekst zelf zet. Voeg gewoon je hashtags toe in je commentaar. Doe dat het liefste meteen in de eerste reactie. Zodra andere mensen er een reactie bij plaatsen, zijn jouw hashtags niet meer direct te zien.
8. DON’T: voor de hand liggende hashtags gebruiken
Het is verleidelijk om die standaard passende hashtags te gebruiken. Denk aan #koken of #bloemschikken. Deze algemene hashtags zijn vaak ook de meest gebruikte hashtags en de concurrentie is groot. Gebruik daarom niet de eerste hashtag die in je opkomt, want dat is hoogstwaarschijnlijk ook de eerste die bij alle andere gebruikers opkomt 😉
Wees creatief en denk na over een iets gedetailleerde hashtag waarop gebruikers zich misschien ook geabonneerd hebben. Denk bijvoorbeeld aan #kokenmetdeairfryer of #bloemschikkenmetrozen. De specifiekere hashtag is erg duidelijk en hiermee heb je ook nog eens meer bereik en werk je beter aan je zichtbaarheid.
9. DO: getallen gebruiken
Wist je dat je getallen kunt gebruiken in je hashtags? Handig, want zo kun je gemakkelijk dingen differentiëren. Stel je hebt jaarlijks een belangrijk event, dan kun je steeds het jaartal eraan toevoegen. Maar je kunt getallen ook op allerlei andere manieren verwerken in je hashtags. Ga maar eens op zoek naar hoe anderen dat doen en laat je inspireren.
10. DON’T: symbolen of speciale tekens gebruiken
Speciale tekens zoals koppeltekens, schuine strepen en onderstrepingstekens werken op de meeste online platforms niet. Schrijf de tekst achter je hashtag altijd aan elkaar. Je kunt eventueel hoofdletters gebruiken voor een betere leesbaarheid: #SocialMediaMarketing. Dan leest het net wat prettiger. Gebruik liefst niet meer dan drie woorden achter elkaar in je hashtag anders wordt het lastig lezen.
11. DO: je hashtags controleren
Het is altijd slim om nieuw gekozen hashtags nog even te checken. Vind je in de betreffende hashtag-content echt datgene wat jij ook doet of waarover je het hebt? Of kom je er hele andere dingen tegen? Loop hier nog even goed doorheen voordat je je definitieve lijst met hashtags maakt.
Je kunt ook gerust gebruikmaken van afkortingen in je hashtag. Let er wel op dat de afkorting niet voor iets anders in gebruik is waar jij (liever) niets mee te maken hebt in je business. Veel afkortingen kunnen meerdere betekenissen hebben. Voor alles geldt: doe even een check dan weet je zeker of je goed zit.
12. DON’T: zelf je hashtags verzinnen
Natuurlijk kun je zelf hashtags verzinnen, maar het is slimmer om gebruik te maken van handige tools die je daarbij op een goede manier helpen. Er zijn veel Engelstalige hashtags te vinden, maar als je Nederlandse volgers wilt gaan die jou niet helpen. Deze tool kan je helpen met het vinden van Nederlandse hashtags: https://www.tagsfinder.com/nl-nl/
Vul tot 10 zoekwoorden in en vind een heleboel relevante hashtags.
13. DO: je houden aan het aanbevolen aantal hashtags
Het aanbevolen of toegestane aantal hashtags per bericht verschilt per online platform:
- Twitter, Facebook en Pinterest: 1-2 hashtags
- Instagram: 10 – 30 tags
- LinkedIn: maximaal 3 hashtags
- Tiktok: 3-4 hashtags
14. DON’T: anderen ongevraagd taggen
Je kunt ook anderen in jouw posts taggen. Dat gebeurt steeds vaker. Het is wel verstandig om dit vooraf even af te stemmen of taggen voor die andere persoon ook wel gewenst is. Niet iedereen vindt dat prettig.
Als de ander akkoord is, is het taggen van anderen een interessante optie om af en toe in te zetten. Bijvoorbeeld bij een review waarbij je degene tagt die de review heeft gegeven. Ook bij samenwerkingen is dit handig om zo te werken aan meer zichtbaarheid.
15. DO: hashtags gebruiken in de taal die je doelgroep spreekt
Gebruik alleen hashtags in de taal die je ideale klant spreekt. In de meeste gevallen is dat hier Nederlands. Natuurlijk is het verleidelijk om ook aansprekende Engelstalige hashtags te vermelden die bij jouw business passen, maar daarmee schiet je je doel voorbij. In de meeste gevallen zit je doelgroep daar niet. Houd het gewoon bij pakkende specifieke hashtags in de Nederlandse taal.
16. DON’T: lokale en regionale hashtags negeren
Vermeld je altijd de hashtag van je woonplaats of je provincie in je hashtags? Zo ja, dan ben je heel slim bezig. Zeker als je een bedrijf hebt waarbij mensen je kunnen bezoeken. Denk aan een winkel of een praktijk. #kindercoachingpraktijkhengelo zegt toch veel meer dan #kindercoachingpraktijk? Het is direct herkenbaar en mensen volgen ook hashtags van bepaalde steden of provincies. Zo kom je daar ook eenvoudig in beeld.
17. DO: hashtags op Facebook gebruiken
Naast Instagram, LinkedIn en Twitter kun je hashtags ook prima inzetten op Facebook. Facebook heeft deze functionaliteit al in 2013 toegevoegd, maar het gebruik ervan is op dit platform nooit zo populair geweest als op de andere online platforms.
Als je op een Facebook hashtag klikt, kom je uit bij een lijst van berichten die allemaal diezelfde hashtag bevatten; net zoals bij een Twitter hashtag feed. Ga op facebook voor 2 hashtags per post en plaats ze aan het einde van je tekst of ergens midden in de tekst.
18. DON’T: op alle social media dezelfde hashtags gebruiken
Je weet welke hashtags relevant voor je zijn en je hebt er een mooie lijst van samengesteld. Het is zo dat niet alle hashtags het even goed doen op elk platform. Instagram heeft bijvoorbeeld hashtags die je op LinkedIn beter niet kunt gebruiken en andersom. Dat geldt ook voor Twitter.
Stel daarom bij voorkeur aparte hashtag-lijstjes op voor de platforms waarop je post. Zorg zo voor enkele standaard hashtags per platform waaraan je dan nog per bericht de specifieke hashtags toevoegt die echt aansluiten op je content.
19. DO: hashtags bij Instagram Stories gebruiken
Wist je al dat je ook hashtags kunt plaatsen bij je Instagram stories? Zo kunnen volgers meteen zien waar het precies over gaat of voor wie het is bedoeld.
Daarnaast kun je zo – naast in je gewone posts – mensen bereiken die jou (nog) niet volgen en wel je story tegenkomen. Het is dus een interessante extra mogelijkheid om je bereik te vergroten.
Ben je nog op zoek naar inspiratie voor je Instagram Stories? Ik heb er al 80 voor je verzameld: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/
Samengevat: hashtags zijn een geweldige manier zijn om in contact te komen met je ideale klanten en om nog beter zichtbaar te zijn op social media. Gebruik ze doordacht, met mate en doe regelmatig onderzoek om steeds opnieuw de beste resultaten te krijgen. Succes!
Speak Your Mind