De 16 best bewaarde Facebookgeheimen

De 16 best bewaarde FacebookgeheimenFacebook blijft ondanks allerlei ontwikkelingen nog steeds een bijzonder interessant online platform waar je van alles mee kunt en van alles uit kunt halen. Ben jij als ondernemer actief op Facebook? Lees dan zeker dit blog waarin ik allerlei interessante tips deel over Facebook die je meteen kunt inzetten als het gaat over de inhoud van je posts, over handige instellingen en over je Facebookmarketing.

De psychologie achter sociaal delen (en dus achter Facebook)

Waarom delen mensen iets op Facebook? Er zijn verschillende redenen waarom ze dat doen. Als ondernemer is het handig om de redenen te kennen waar je eventueel op in kunt springen.

Mensen delen onder meer berichten:

  • Omdat ze zich goed willen voelen.
  • Omdat het bijdraagt aan het beeld dat ze naar buiten willen uitstralen.
  • Als ze iets tegen komen waarbij ze specifiek aan een vriend(in) denken. Vaak taggen ze dan die persoon.
  • Omdat ze ergens achter staan en dit de wereld willen laten weten.
  • Omdat ze willen helpen, een ander iets aan willen raden of hun mening willen delen.
  • Om een bepaald imago te creëren / hoog te houden.

Nu je deze beweegredenen kent, kun je hier bij je volgende berichten gericht op inspelen. Zo zorg je voor meer betrokkenheid en worden ze vaker gedeeld.

TIPS VOOR DE INHOUD VAN JE FACEBOOK BERICHTEN

Je kunt letterlijk echt bijna alles posten op Facebook, maar dat is niet verstandig. Als ondernemer wil je een bepaalde uitstraling creëren en je wilt zo goed mogelijk zichtbaar en vindbaar zijn. De volgende tips gaan je daarbij helpen.

1. Dingen die je liever niet deelt op Facebook

Als ondernemer ben je op Facebook niet enkel zichtbaar en vindbaar via je zakelijke profiel, maar ook via je persoonlijke profiel. Mensen kunnen dus je persoonlijke profiel bezoeken om te kijken wie de persoon is achter jouw bedrijf.

Als ze daar berichten aantreffen die jou geen goed doen, is het leed geschied. Zorg er daarom voor dat de volgende informatie niet op jouw persoonlijk profiel te vinden is:

  • Financiële informatie
  • Echte privé aangelegenheden
  • Roddels
  • Boze uitingen
  • Negatieve uitingen over anderen
  • Discussies over politieke kwesties
  • Content van derden plaatsen en doen alsof ze van jou afkomstig zijn

Ninjatip: Deel ook af en toe eens een bericht van je zakelijke pagina op je privépagina. Dat draagt extra bij aan je zichtbaarheid. Let er wel op dat je dit niet te vaak doet.

2. Ga voor nieuwswaarde

Wist je dat Facebook je berichten vaker weergeeft in het nieuwsoverzicht (= de feed) als ze actueel en nieuwswaardig zijn? Het is daarom slim om in te springen op landelijk- of wereldnieuws dat gerelateerd is aan je bedrijf, je product of dienst. Hetzelfde geldt voor nieuws dat aansluit op de interessegebieden van je publiek.

Iets heeft volgens Facebook nieuwswaarde als er online veel over gesproken wordt en als het actueel is. Facebook toont die berichten dan vaker. Want hoe hoger de nieuwswaarde, hoe meer mensen er over praten en hoe vaker je bericht wordt getoond in het nieuwsoverzicht.

Een voorbeeld:

Prinsjesdag. Misschien is dat politiek gezien niet relevant voor jouw bedrijf. Maar op Facebook is er natuurlijk veel te doen over de financiële gevolgen van de miljoenennota. Bedenk voor jouw business dan invalshoeken waarmee jij kunt inspringen op dit actuele nieuws. Zoek dingen waarop je kunt inhaken.

Stel dat je iets doet met mode, dan kun je iets schrijven over de hoedjes die gedragen werden. Laat hierbij je creativiteit de vrije loop.

Ninjatip: Zoek dagelijks op Google nieuws op jouw onderwerp en trefwoorden. Spring vervolgens in op bepaalde nieuwsberichten en zet ze in voor meer zichtbaarheid.

3. Deel ook content van anderen

Je hoeft niet alleen content van jezelf te delen op Facebook; dat mag ook gerust content van andere ondernemers zijn. Wissel je eigen berichten eens af met berichten van een ondernemer of bedrijf waarvan de producten / diensten gerelateerd of aanvullend zijn op jouw bedrijf.

Dit heeft verschillende voordelen: jij hebt weer nieuwe content, je fans zullen dit waarderen en de oorspronkelijke maker van het bericht zal je er dankbaar voor zijn.

Ninjatip: vergeet in je bericht niet de ondernemer / het bedrijf te taggen van wie je het bericht plaatst. Degene krijgt dan ook bericht dat je het gedeeld hebt.

TECHNISCHE FACEBOOK-TRUCJES

Naast inhoudelijke tips deel ik in dit blog ook graag enkele technische Facebook-trucjes die je misschien nog niet kent en die wel handig kunnen zijn.

4. Check je berichtverzoeken

Heb jij je berichtverzoeken wel eens bekeken? Veel mensen kennen deze optie nog niet.

Als je al een tijdje op Facebook zit, dan kan het zijn dat je een map vol ongelezen berichten hebt in ‘Berichtenverzoeken’. Hier komen namelijk alle berichten terecht van mensen waarmee je niet bevriend bent. Daar kan (tussen diverse spam) zomaar eens iets tussen zitten van een potentiële klant.

Waar kun je dat checken?

Ga naar het Messenger-icoontje boven in je startscherm.

Klik daar op ‘Berichtverzoeken’:

Dan kom je uit bij deze mailbox. Check deze mailbox regelmatig, zodat je snel kunt reageren als (potentiële) klanten op die manier contact met jou op willen nemen.

5. Bepaalde vrienden uitsluiten van je berichten

Als je een bericht op Facebook markeert als openbaar dan kan iedereen het zien en ook delen. Een andere optie is om je berichten alleen aan ‘Vrienden‘ te tonen. Soms wil je dat bepaalde vrienden je berichten (tijdelijk) ook niet te zien krijgen.

Stel je hebt concullega’s als vriend op Facebook. Bepaalde dingen wil je alleen met je (potentiële) klanten delen. Dan kun je dus instellen dat die concullega’s jouw berichten niet te zien krijgen.

Dat doe je als volgt:

Ga naar het Messenger-icoontje boven in je startscherm.

Klik helemaal onderaan op ‘Blokkeerinstellingen’:

Ga naar ‘Lijst niet toegankelijk’ en klik daar op ‘Lijst bewerken’:

Selecteer hier de vriend waarvan je wilt dat hij of zij jouw berichten (tijdelijk) niet te zien krijgt.

Klik vervolgens op ‘Voltooien’.

Let op: als je iets openbaar plaatst, dan krijgt deze persoon het wel weer gewoon te zien.

6. Bepaalde berichten bewaren

Zie jij ook vaak berichten voorbij komen op Facebook die je graag even wilt opslaan om op een later tijdstip te bekijken? Of die handig zijn om gewoon bij de hand te hebben? Dan kan heel eenvoudig.

Ga op het bericht dat je wilt bewaren naar de rechterbovenhoek en klik op het menu.

Klik dan in het uitklapmenu op ‘Link opslaan’:

Dit bericht is nu opgeslagen. De map met opgeslagen items is pas zichtbaar als je er daadwerkelijk iets in hebt geplaatst. Je vindt het links op je startpagina bij het paarse lintje:

 

7. Video’s automatisch starten uitzetten

Video’s op Facebook starten altijd automatisch op. Dat is niet altijd wenselijk. Je kunt het zo instellen dat dit niet meer gebeurt en dat je gewoon op ‘Afspelen’ kunt klikken op een video zodat je het vanaf het begin kunt bekijken.

Je moet hiervoor een instelling aanpassen. Dat doe je als volgt:

Ga in de Facebook app in het menu naar Instellingen – Media en Contacten en zet Automatisch Afspelen uit.

instellingen video afspelen Facebook

Op je computer vind je deze instelling bij Instellingen – Video’s.

Ninjatip: als je toch bij deze instelling bent, kun je nog meer instellingen aanpassen zoals HD-video’s inschakelen en ondertiteling aanpassen.

Zou je wel iedere dag zulke goede tips in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk opwww.fanfactor.nl/365 

8. Concurrenten op je pagina

Facebook heeft een functionaliteit op pagina’s, die jou misschien nog niet eerder is opgevallen. Zodra iemand je pagina leuk vindt, krijgt degene meteen suggesties van andere pagina’s in beeld. Daar zitten ook concurrenten tussen.

Mocht je dat liever uit willen zetten? Dat kan.

Ga  links in je scherm naar ‘Instellingen’.

Ga dan naar ‘Suggesties voor vergelijkbare pagina’s’ en klik daar op ‘Bewerken’:

Zorg dan dat die optie daar NIET aangevinkt staat.

Let op: dit heeft wel als nadeel dat jouw pagina nu zelf ook niet meer als suggestie genoemd wordt bij anderen, als iemand een soortgelijke pagina als die van jou leuk vindt.

9. Messenger Rooms inzetten voor je business

Heb jij de Facebook Messenger app al eens gebruikt? Hiermee maak je een Room aan (= een ‘ruimte’ binnen Facebook), waar iedereen eenvoudig bij kan en makkelijk aan toegevoegd kan worden. Zo kun je bijvoorbeeld videobellen in groepen.

Er kunnen maximaal 50 mensen per videogesprek deelnemen en de gesprekken kennen geen tijdslimiet zoals sommige andere aanbieders dat wel hebben in hun (gratis) versies.

Ninjatip: je kunt ook mensen uitnodigen die geen Facebookaccount hebben. Ze kunnen gewoon aansluiten bij dit videogesprek: ook als ze ook geen Messenger-app in gebruik hebben. Erg handig.

Wil je hiermee aan de slag? In dit blog leg ik je het stap voor stap uit: https://www.anneraaymakers.nl/videobellen-in-een-groep-met-facebook-ruimtes/

MARKETING

Ook praktische en goede tips over jouw Facebook marketing mogen hier natuurlijk niet ontbreken.

10. Pas de URL van je pagina aan voor goede vindbaarheid

Een unieke Facebook-URL zorgt voor betere vindbaarheid. Maak daarom altijd een uniek Facebook webadres aan. In de Pagina-Info kun je bij ‘Algemeen – Gebruikersnaam’ je gebruikersnaam en daar mee meteen de URL van je Facebookpagina aanpassen. Die wordt dan bijvoorbeeld http://www.facebook.com/jouwbedrijf.

Let op: denk goed na over deze URL, want je kunt hem later niet meer veranderen.

Als een bepaalde naam niet toegestaan is, omdat die al bezet is, wees dan creatief. Plaats er bijvoorbeeld nl achter. Voorbeeld: http://www.facebook.com/jouwbedrijfnl. Of plaats er de plaatsnaam of een ander woord bij. Voorbeeld: http://www.facebook.com/jouwbedrijfutrecht

11. Het belang van het nieuwsoverzicht (de feed)

Veel ondernemers denken dat hun zakelijke profielpagina de belangrijkste plek is op Facebook. Die is zeker belangrijk, maar waar je als ondernemer bij voorkeur zichtbaar wilt zijn, is het nieuwsoverzicht (= de feed).

Zodra iemand naar Facebook gaat, wordt dit nieuwsoverzicht doorgescrold. Als hun oog dan op jouw bericht valt en het lijkt ze interessant, dan lezen ze verder en klikken ze door.

Wist je dat 90% van de mensen die jouw pagina leuk gevonden heeft, nooit meer terugkomt op jouw pagina (tenzij ze klikken naar jouw pagina in jouw bericht)? Met die wetenschap moet je er dus voor zorgen dat jouw bericht goed opvalt. Zorg daarvoor met een herkenbare huisstijl, een mooie afbeelding en een pakkende tekst.

12. Meer likes

Aan de ene kant zijn deze likes niet zo belangrijk: het is veel belangrijker dat er gereageerd wordt en dat jouw bericht gedeeld wordt. Maar aan de andere kant is het voor jou als ondernemer om verschillende redenen handig om toch veel likes te hebben:

  1. Het is goed voor je imago. Mensen nemen een pagina met veel likes serieuzer.
  2. Hoe meer fans (= likes), hoe meer mensen je bereikt.
  3. Als je een bericht gaat promoten voor fans en vrienden van fans, heb je meer bereik.
  4. Over het algemeen zijn je advertentiekosten lager naarmate je meer likes (en activiteit) op je pagina hebt

Je paginalikes laten groeien is niet eenvoudig. Ik deel nu enkele praktische tips om meer likes te krijgen:

  • Plaats minimaal 1 keer per dag een bericht.
  • Plaats meer persoonlijke berichten.
  • Vertel verhalen over je product/dienst in plaats van ze te promoten.
  • Gebruik afbeeldingen waarin je publiek zich herkent.
  • Plaats je berichten op momenten dat je fans online zijn (bekijk hiervoor je statistieken).

Wil je nog meer handige tips over je marketing op Facebook? Dan is dit blog misschien ook interessant voor jou: https://www.anneraaymakers.nl/10-facebook-marketingmissers-die-je-klanten-kosten/

13. Zorg voor een duidelijke call to action

Ik noem het regelmatig: het belang van een call to action (= CTA). Met een CTA geef je duidelijk aan wat je wilt dat de mensen gaan doen. Als je ze niet aangeeft wat ze moeten doen, doen ze het niet: zo werkt het nu eenmaal. Wist je dat een bericht met een call to action levert 40% meer actie oplevert? Wees dus slim en verwerk zo vaak mogelijk een CTA in de berichten die je plaatst.

Wil je bijvoorbeeld dat de lezer op de link klikt? Eindig je bericht dan met: ‘Klik snel op onderstaande link/afbeelding voor meer informatie …’ Of: ‘Lees verder door op de onderstaande link/afbeelding te klikken.’

Als je graag wilt dat mensen gaan reageren, kun je dat het beste gewoon letterlijk vragen: ‘Plaats je reactie onder de afbeelding’. Vergeet daarnaast natuurlijk niet om te vragen om likes en om je bericht te delen. ‘Nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen …

Ninjatip: Je kunt in een bericht ook gewoon vragen. Bijvoorbeeld om een paginalike: ‘Like jij mijn pagina ook, zodat je vaker mijn berichten voorbij ziet komen in je nieuwsoverzicht?

14. Ga voor indirect verkopen

Je weet vast al dat direct verkopen op Facebook maar zelden werkt. Mensen zitten gewoon niet op Facebook om er iets te kopen. Ze zitten er om in contact te zijn met hun vrienden en met bedrijven die ze interessant vinden.

Wat wel werkt, is indirect verkopen. Dat kun je op verschillende manieren aanpakken. Geef bijvoorbeeld een webinar en promoot dat. In dat webinar verkoop je vervolgens iets. Nog laagdrempeliger is een mooie weggever aanbieden. In die weggever plaats je dan een call to action van datgene wat je wilt verkopen.

Of je plaatst een blogartikel en in het artikel plaats je een call to action om iets te kopen. Kortom: mensen moeten je eerst (beter) leren kennen voordat ze iets bij jou gaan kopen. En dat geldt voor alles: voor fysieke producten, voor digitale producten en voor diensten.

15. Wordt actief in groepen en profileer je als expert

Actief zijn in groepen op Facebook is een slimme zet. Want in een groep kun je je toekomstige klanten vinden. Het is ‘not done’ om rechtstreeks te promoten in zo’n groep, maar je kunt er wel je status als expert op jouw vakgebied verhogen. Zo leren mensen jou kennen en gaan ze je ook zien als die expert.

Hoe vind je nu groepen om bij aan te sluiten? Op https://www.facebook.com/groups/ vind je allerlei interessante groepen. Bovenaan deze pagina vind je de groepen van vrienden, lokale groepen en nieuwe groepen.

Nog slimmer is het om gewoon op groepen te zoeken. Stel je doelgroep bestaat uit moeders. Typ dan boven in de blauwe balk in het zoekvenster ‘moeders’ in. Je ziet direct resultaat. Muis naar beneden en klik op ‘meer resultaten weergeven’ en dan op de resultaatpagina links op ‘groepen’.

Als een groep interessant is, klik je rechts op de knop ‘Lid Worden’. Vaak moet je lidmaatschap eerst worden goedgekeurd door de groepseigenaar. Ben je toegevoegd als lid van een groep? Kijk er dan rustig rond en lees de vragen, verhalen en problemen die je doelgroep daar deelt. Help daar waar je kunt, geef informatie en deel je kennis. Doe dat wel zonder opdringerig of verkoperig over te komen.

Ninjatip: Kies wel groepen met een flink aantal leden zodat je ook echt kunt werken aan je zichtbaarheid.

Misschien is het voor jou zelfs interessant om een eigen groep aan te maken op Facebook. Dat kan natuurlijk ook. Denk eraan dat best arbeidsintensief kan zijn; zeker in het begin. Maar het is absoluut de moeite waard als je graag een eigen groep wilt starten.

Lees meer over een eigen Facebook groep en het beheer ervan in deze blogs:

Tips & trucs voor het beheren van een Facebookgroep

Hoe zet je een Facebookgroep in voor je bedrijf: 21 tips

16. Praktische tools voor je Facebook content

Online vind je ontzettend veel tools en apps die je kunt gebruiken voor je Facebook content. Ik deel hier 5 superhandige tools die je meteen gratis kunt gebruiken:

Canva: dit programma barst van de mogelijkheden en helpt je eenvoudig bij het maken van mooie en professionele Facebookberichten.

Pixabay: geweldige afbeeldingen die je commercieel mag gebruiken.

Google Alerts: brengt je op de hoogte van alle updates over jouw vakgebied.

Vimeo: video’s op Vimeo ogen professioneler dan op YouTube. Daarnaast voorkom je reclame en dat er na jouw video bijvoorbeeld een video van een concurrent wordt aangekondigd.

Good luck Fairy: van Fanpage Karma: handige tool om een winnaar van je wedstrijd te kiezen.

Met deze tips kun je weer lekker aan de slag met je Facebook. Kijk welke tip jou (en je bedrijf) op dit moment het meeste oplevert en pak het meteen op. Succes!

Speak Your Mind

*