De 12 meest waardevolle Instagram tips voor ondernemers

De 12 meest waardevolle Instagram tips voor ondernemersInstagram is één van de populairste social media platforms die er zijn. Je kunt er eenvoudig en snel een mooie band opbouwen met je doelgroep. Het biedt jou als ondernemer een perfecte mogelijkheid om jezelf op de kaart te zetten en om je product of dienst te promoten. Doe je voordeel met deze waardevolle Instagram-tips en ga zo voor nog meer zichtbaarheid en omzet.

1. Zorg voor goede zoekwoorden op de juiste plek

Voordat mensen je op Instagram kunnen volgen, moeten ze je natuurlijk wel eerst vinden. Wist je dat er maar twee tekstvelden zijn die worden meegenomen in de zoekresultaten van dit online platform? Dat zijn je naam en je gebruikersnaam.

Bij je naam is het slim om te kiezen voor je bedrijfsnaam of merknaam. Je hebt maximaal 30 tekens. Kijk of je er ook een belangrijk trefwoord aan toe kunt voegen.  Door dit in het naamveld toe te voegen, vergroot je de kans dat je gevonden wordt op dat trefwoord bij de zoekfunctie.

Zorg er daarnaast voor dat je gebruikersnaam overeenkomt met de naam die je op andere online platforms gebruikt. Daarmee zorg je voor een stuk herkenbaarheid en een betere vindbaarheid op Instagram.

2. Zet alle beschikbare functionaliteiten in

Op Instagram kun je je content op verschillende manieren delen. Dat kan in een gewoon bericht, in een story of in een Reel.

Een bericht is een gewone post waar je één (of meerdere) afbeeldingen of een video (van maximaal 60 seconden) met tekst erbij kunt plaatsen in je feed. Hierin kun je mensen taggen en hashtags gebruiken.

En story is een foto- of videoreeks die in principe 24 uur zichtbaar blijft. Hier kun je ook mensen taggen en hashtags toevoegen, maar je hebt nog meer interessante opties. Denk aan stickers en GIF-jes.

Lees hier meer over stories: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-succesvolle-instagram-stories-15-tips/

Reels: Het in 2020 geïntroduceerde videoformaat is een korte, snel bewegende video met een duur van 15-60 seconden.

Wees slim en gebruik alle opties. Zo bereik je gemakkelijk alle mensen binnen je doelgroep op een manier die bij hen past. De één kijkt nu eenmaal liever een video en de ander bekijkt liever een bericht. Door overal op in te zetten kun je het maximale uit je bereik halen.

3. Zorg dat je elke dag zichtbaar bent

Hoe vaak plaats je iets op Instagram? Voor dit platform is het belangrijk dat je vaak zichtbaar bent. Probeer elke dag iets te plaatsen. Het slimste is om bepaalde content in verschillende vormen te delen. Denk aan een bericht, een story en het liefste ook een Reel.

Heb je geen idee waarover je iets moet posten? Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt er content over maken. Authenticiteit en originaliteit zijn hierbij van belang. Lees dit blog met tips hoe je dat aanpakt: https://www.anneraaymakers.nl/13-originele-ideeen-voor-opvallende-instagram-posts/

Maak bijvoorbeeld gebruik van een social media content kalender. Zo´n kalender kun je zelf maken. Lees hier hoe je dat doet: https://www.anneraaymakers.nl/maak-jouw-social-media-content-kalender-in-5-simpele-stappen/

Het is nog gemakkelijker om een kant-en-klare kalender te hebben waar je al je inspiratie vandaan kunt halen voor je dagelijkse Instagram-content.

Wil jij mijn kant-en-klare social media content kalender? Dat kan!. Bespaar jezelf een heleboel stress en tijd. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2024.

Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

4. Speel in op actualiteit en de seizoenen

Als ondernemer is het verstandig om in te spelen op de actualiteit. Denk hierbij aan seizoenen of bepaalde (feest) dagen of speciale momenten. Bedenk hoe je vanuit je business kunt inhaken op de lente, de zomer, Pasen of Kerst (om maar een paar voorbeelden te noemen).

Actualiteit doet het altijd goed in de feeds van de online platforms: dus ook op Instagram. Let hierbij ook op het juiste gebruik van de hashtags. Door de passende actuele hashtags te gebruiken, kun je je content op Instagram een boost geven.

Gebruik zoveel mogelijk varianten van passende actuele hashtags per post en ga zo voor een zo groot mogelijk bereik.

5. Deel ook persoonlijke mijlpalen en successen

Het kan best spannend zijn om als ondernemer iets persoonlijks te delen of zelf op je foto’s te staan: zeker als je net begint op dit platform. Mijn tip is om dit wel zo veel mogelijk te doen. Jij bent je bedrijf: mensen willen de persoon achter een bedrijf graag leren kennen.

Daarnaast kun je – naast zakelijke – ook persoonlijke successen en mijlpalen delen met je volgers. Op die manier leren ze je ook van een andere kant beter kennen en bouw je aan jullie vertrouwensband.

6. Plaats dagelijks een story

Stories worden veel bekeken op Instagram: doe daar als ondernemer zeker je voordeel mee. Je kunt via een story interactie hebben met je volgers: via polls of andere vragen die je via de sticker-functie kunt gebruiken.

Plaats bij voorkeur elke dag een leuke story. Deel bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen of beantwoord een veelgestelde vraag. Je kunt ook je nieuwste product of dienst in de spotlights zetten of een mooie review delen. Zorg dat de content altijd interessant is voor je doelgroep.

7. Maak gebruik van de populariteit van Reels

Reels zijn en absolute must op Instagram. Ze zijn ontzettend populair. Het interessante ervan is dat geplaatste Reels lang zichtbaar blijven. Ze kunnen zelfs weken na het posten nog zichtbaar zijn.

Het is voor jou als ondernemer zeker de moeite waard om deze interessant optie in te zetten voor meer zichtbaarheid en voor meer volgers. Het leuke is dat je allerlei creatieve mogelijkheden hebt om je Reel nog aantrekkelijker en opvallender te maken.

Heb je al eens een Reel geplaatst op Instagram? Zo niet, lees dan zeker dit blog en maak vandaag nog een start: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-instagram-reels-in-6-simpele-stappen/

Heb je geen idee hoe je een Reel moet inzetten voor je bedrijf?  Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/22-content-ideeen-voor-aansprekende-instagram-reels/

8. Zorg voor mooie story highlights

Stories worden erg goed bekeken op Instagram omdat ze niet statisch zijn, zoals een gewone foto. Zoals je eerder hebt kunnen lezen, blijft een story in principe maar 24 uur zichtbaar. Sommige stories wil je graag blijvend zichtbaar houden.

Dit los je op door een highlight (ofwel: hoogtepunt) van je story te maken. Zo kun je jouw favoriete stories op je profiel plaatsen en daar laten staan. Bezoekers kunnen zo snel een indruk krijgen van jou en je bedrijf.

Vergeet niet om ook mooie omslagfoto’s voor je highlights te maken. Doe dat bijvoorbeeld op onderwerp. Je kunt je stories na het maken netjes plaatsen onder het thema waar het hoort.

In dit blog leg ik je uit hoe je dat doet: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-icoontjes-voor-je-story-hoogtepunten-op-je-instagram-profiel/

9. Maak gebruik van de product-tags

In je berichten en je stories zijn speciale tags beschikbaar voor je producten. Dat is ideaal voor je doelgroep om op het online platform zelf al informatie over het product te kunnen inzien.

Denk aan meer informatie over het product zelf en de prijs ervan. Als ze vervolgens nog een keer klikken, worden ze direct doorgestuurd naar je verkooppagina.

Met de product-tags zorg je voor meer zichtbaarheid van je product(en) op Instagram. Je kunt dit toepassen in je feed, maar je kunt ze ook gebruiken in je stories. Daar vind je speciale product-stickers voor dit doel.

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

10. Ga de interactie aan met live Q & A’s

Online platforms hebben maar één belangrijk doel: zorgen voor interactie. Dat kan op allerlei manieren. Denk aan reageren op berichten van je doelgroep, reageren op reacties op jouw content enzovoorts.

Heb je al eens gedacht aan het doen van een live Q&A ofwel vraag en antwoord sessie? Hierbij ga je live op Instagram en stel je de kijker in de gelegenheid om jou een vraag te stellen.

Dat video het goed doet op dit platform is bekend. Live video is helemaal een goed idee: zeker om vragen van je doelgroep live te beantwoorden. Je doelgroep wil je graag (beter) leren kennen. Elkaar live spreken is misschien wel de beste manier om dat te doen.

Op het moment dat je live gaat, krijgen je volgers daar een melding van (als ze dat aan hebben staan). Als ze willen, kunnen ze meteen aanhaken. Het is slim om je sessies op een vast moment te doen en dit steeds op tijd te communiceren met je volgers.

Probeer het eens uit en laat je verrassen hoe leuk dat is. Zo bouw je heel snel en persoonlijk een band met de kijkers op.

11. Promoot je product / dienst op de juiste manier

Op welke manier promoot jij je product of dienst op Instagram? Waar je op moet letten, is dat het niet een saaie of voorspelbare manier is. Zorg dat het verrassend en opvallend is en goed bij jou past.

Het leukste is als je zelf ook in beeld bent. Of je maakt een foto van een tevreden klant met je product. Laat die klant zijn of haar verhaal vertellen. Dit soort authentieke en originele content doet het het beste.

Probeer ook creatief te zijn en je te onderscheiden van je concullega’s. Neem een kijkje hoe zij hun producten presenteren of promoten, en kies dan voor iets wat je bij hen niet vindt. Op die manier val je meteen op, onderscheid jij je van hen én blijf je beter hangen bij je doelgroep.

Doe hetzelfde bij je begeleidende tekst. Vermijd voorspelbaarheid en ga voor iets verfrissends of iets nieuws wat blijft hangen bij de lezer.

12. Gebruik de juiste tools om efficiënt te werken met Instagram

Content maken voor Instagram en het vervolgens plaatsen op dit platform kan behoorlijk tijdrovend zijn. Gelukkig zijn er diverse websites en tools die je veel tijd kunnen besparen en je zo helpen om hier efficiënt aan te werken.

Er zijn ontelbaar veel opties die je hiervoor kunt inzetten. Ik deel mijn favoriete drie hier met je.

Canva

Canva is mijn absolute favoriet. De basisversie van deze tool is helemaal gratis: hier kun je al bijzonder veel mee.

Canva bevat ontelbaar veel mooie en praktische sjablonen en templates die je volledig naar wens kunt aanpassen. Ook vind je hier prachtige professionele auteursrechtvrije foto’s.

Deze tool kun je zowel op je mobiele telefoon en op je computer gebruiken. Ik adviseer je om het op de computer te gebruiken.

Pexels en Pixabay

Als je op zoek bent naar originele en professionele foto’s voor je content, raad ik je Pexels of Pixabay aan. Hier vind je onder meer auteursrechtvrije foto’s die je kunt downloaden en gebruiken voor je content.

Later

Als je content klaar is, wil je deze snel en goed inplannen. Daar heb je bijvoorbeeld de tool Later voor. Je kunt op Later gratis een account aanmaken. In Later kun je in een kalender aangeven op welk platform je een bepaald bericht gepubliceerd wilt hebben.

Je moet eerst je Instagram-account even koppelen. Daarna kun je meteen aan de slag met het inplannen van je berichten. Het werkt eenvoudig en is overzichtelijk.

Let op: wil je video’s inplannen of meer dan 30 berichten per maand? Dat kan alleen in de betaalde versie.

Welke tip kende je nog niet? Maak er meteen werk van en ga aan de slag. Succes!

Speak Your Mind

*