De 11 gouden SEO-regels voor je business

De 11 gouden SEO-regels voor je businessAls ondernemer is je website een belangrijk online visitekaartje. Hoe zorg je er nu voor dat je hiermee goed opvalt? Dat doe je door belangrijke SEO-zaken zo goed mogelijk op orde te hebben. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn! Neem de volgende regels door en ga er actief mee aan de slag om je online zichtbaarheid naar een hoger niveau te tillen.

1. Bepaal het doel van je website

Mogelijk heb je verschillende gedachten als het gaat om je website. Zoals “Ik wil beter zichtbaar zijn op Google”, “Ik wil meer websitebezoekers via zoekmachines” of “Ik wil op de eerste pagina in Google verschijnen”. Zeker mooie doelen, maar veel te algemeen.

Ga je serieus aan de slag met SEO, dan moet je duidelijke doelen stellen. Maak bijvoorbeeld gebruik van de SMART-methode. SMART staat hierbij voor:

  • Specifiek: Wees zo concreet mogelijk. In plaats van “meer bezoekers” kun je bijvoorbeeld zeggen “ik wil de komende 6 maanden 25% meer Nederlandstalige bezoekers”.
  • Meetbaar: Zorg dat je je resultaten goed kunt bijhouden. Gebruik bijvoorbeeld een tool als Google Analytics om die voortgang bij te houden.
  • Acceptabel: Je doelen moeten realistisch en haalbaar zijn, zeker gezien de middelen en tijd die je als zelfstandige hebt.
  • Relevant: Richt je alleen op doelen die echt waarde toevoegen aan je bedrijf. Denk hier vooraf goed over na.
  • Tijdsgebonden: Stel een deadline. Zonder een einddatum wordt het lastig om gemotiveerd en gefocust te blijven.

Als je het zo aanpakt, zullen je SEO-inspanningen zich ook gaan lonen.

2. Zorg voor een logische structuur van je website

Je website is vaak het eerste contactpunt wat je hebt met potentiële klanten. Je wilt dat mensen langer op je website blijven dan een paar seconden. Daarvoor moet je op zijn minst het volgende goed op orde hebben:

  1. Zichtbaarheid van de belangrijkste pagina’s: Zorg dat pagina’s zoals ‘Over mij’, ‘Contact’ en ‘Diensten’ direct zichtbaar en toegankelijk zijn via je navigatiemenu.
  2. Verbinding met de homepagina: Je belangrijkste pagina’s moeten allemaal direct gelinkt zijn vanaf je homepagina. Zo vinden bezoekers snel wat ze zoeken.
  3. Toegankelijkheid: Elke pagina op je website moet liefst binnen één tot maximaal drie muisklikken bereikbaar zijn. Vermijd ingewikkelde uitklapmenu’s: dit is verwarrend voor bezoekers.
  4. Geordende subpagina’s: Als je meerdere diensten of productcategorieën hebt, groepeer ze dan onder een overkoepelende categorie. Dit zorgt voor duidelijkheid en geeft een rustige uitstraling.

3. Zorg voor een snelle laadtijd van je website

De snelheid waarmee je website laadt, maakt absoluut het verschil. Er zijn helaas nog steeds websites die hierop onderpresteren. Tegenwoordig moet je website echt in een flits (= binnen enkele seconden) laden. Is dit niet het geval? Dan loop je het risico dat bezoekers terugkeren naar de zoekresultaten en richting je concurrent gaan.

Google PageSpeed Insights is een handige tool, waarmee je de snelheid van je website snel analyseert. Je krijgt ook specifieke tips om de snelheid te verbeteren. Aanrader!

Ik deel nog een paar algemene tips als het gaat om het sneller laden van je website. Het begint allemaal met een goede webhosting. Het kiezen van een betrouwbare en snelle provider verbetert je laadtijden aanzienlijk.

Upload daarnaast nieuwe afbeeldingen alleen in de grootte die je nodig hebt. Vaak hoeft dat helemaal niet zo groot te zijn. Loop eens je website door en vervang bestaande foto’s door dezelfde foto die je qua mb’s of kb’s een stuk kleiner hebt gemaakt. Je kunt een afbeelding eenvoudig verkleinen met een gratis online tool. Bijvoorbeeld met Tiny PNG.

Ninja-tip: wees voorzichtig met het embedden van (teveel) video’s op je website. Dat kan je laadtijd aanzienlijk vertragen.

4. Zet je doelgroep altijd centraal

Wat vaak wordt vergeten, is dat je bezoekers – dus je potentiële klanten – centraal moeten staan in alles wat je online plaatst. Onthoud dat Google’s hoofddoel is om gebruikers de meest relevante en waardevolle resultaten te tonen op hun zoekopdrachten.

Waarom is het zo belangrijk je doelgroep centraal te zetten? Als ze niet snel vinden wat ze zoeken, kan dit je positie in de zoekresultaten schaden. Het draait voor Google namelijk allemaal om de ervaring van je bezoeker. Ik deel een aantal manieren waarop je hierop kunt inspelen.

Check of je content direct aansluit op de behoeften en wensen van je doelgroep. Vraag jezelf altijd af: “Lost dit een probleem op voor mijn klant?” Gebruik daarbij eenvoudige taal en liefst ook in de woorden die je doelgroep gebruikt. Vermijd jargon of complexe uitleg zoveel mogelijk.

Ninja-tip: let op dat je altijd een consistente stijl en ‘tone of voice’ toepast op je website. Dit zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar bouwt ook vertrouwen op bij je bezoekers. En dat is precies wat je wilt bereiken.

5. Plaats regelmatig nieuwe content

Het gaat er niet alleen om dat je website duidelijk is en dat de bezoeker snel vindt wat hij of zij zoekt. Het consequent plaatsen van nieuwe content op je website is ook absoluut een must. Regelmatig nieuwe, relevante content op je website plaatsen is de sleutel tot een hoge(re) Google-ranking.

Zoals ik eerder benoemde hebben zoekmachines één hoofddoel: gebruikers de meest relevante en actuele informatie bieden op basis van hun zoekopdrachten. Om dit te doen, crawlen en indexeren ze constant het web op zoek naar nieuwe of geüpdatete content.

Zodra je nieuwe content publiceert, ziet een zoekmachine zoals Google dit als een indicatie dat je website actief wordt onderhouden en up-to-date informatie biedt. Dit maakt je website aantrekkelijker om vaker te worden gecrawld.

6. Kies bewust voor kwalitatieve content

Wist je dat Google de teksten op je website analyseert om de relevantie ervan te bepalen? Kopieer daarom nooit teksten van anderen, maar ook niet van je eigen pagina’s. Alle content op je website moet uniek zijn.

Denk daarbij altijd aan wat je klanten willen: beantwoord je hun vragen? Los je hun problemen op? Bied je ze toegevoegde waarde? Kortom: richt je content niet enkel op wat jij wilt vertellen, maar vooral op wat je klant wil weten.

Realiseer je dat je doelgroep meestal zoekt met een specifieke vraag in gedachten. Als jouw content deze vragen op een heldere en informatieve manier beantwoordt, verhoog je niet alleen je zichtbaarheid in zoekmachines, maar bouw je ook vertrouwen op bij je doelgroep.

In veel branches verandert informatie snel. Regelmatig je bestaande content doorlopen en actualiseren zorgt ervoor dat je relevant blijft voor zowel je bezoekers als zoekmachines.

Ga ook altijd dieper in op de onderwerpen waarover je content plaatst. Een blog van 400 woorden over een complex onderwerp zal waarschijnlijk niet veel waarde bieden: niet voor je doelgroep, maar zeker niet voor Google. Neem de tijd om grondig onderzoek te doen. Ga voor uitgebreide blogs die echt meerwaarde hebben.

Ninja-tip: wees in al je content nooit bang om je eigen stem en stijl te laten doorschemeren. Authenticiteit onderscheidt je in positieve zin van de massa 😉

7. Ga voor variatie in je webcontent

Bij SEO denken we qua webcontent vaak meteen aan teksten waarmee je je website een boost kan geven. Maar vergeet de andere typen content niet. Want ook andere typen content, zoals video’s, infographics of audiofragmenten kunnen die positieve boost veroorzaken.

Hoe dat werkt? Dit soort inhoud houdt de bezoeker langer op je website, wat de ‘dwell time’ verhoogt. Zoekmachines zoals Google zien dat lange(re) verblijf van de bezoekers als een teken dat jouw site waardevolle content biedt.

Overweeg zeker om een boeiende video of een interessant audiofragment aan je content toe te voegen. Een filmpje of een ingesproken verhaal zegt tenslotte meer dan een droog stuk tekst. En voor je SEO doet dat niets dan goeds.

8. Gebruik trefwoorden waarop je doelgroep zoekt

Voor SEO is het gebruik van de juiste trefwoorden enorm belangrijk. Maak daarvoor gebruik van handige online keyword-tools. Daarmee krijg je inzicht in welke woorden en zinnen – gerelateerd aan je vakgebied – vaak worden gezocht door je doelgroep.

Kijk bijvoorbeeld eens op: Ubersuggest

Je hoeft natuurlijk niet elk trefwoord dat uit de analyse komt te gebruiken. Focus op een paar relevante trefwoorden en overdrijf het niet.

Zorg er daarnaast voor dat het belangrijkste woord (of woorden) uit je tekst in de URL van je pagina staan vermeld. Dit heeft een positief effect op de zoekmachines. Ook is het meteen in een oogopslag duidelijk voor de lezer waar het over gaat.

Ninja-tip: deze URL-tip kan een groot verschil maken in de vindbaarheid van je website.

9. Maak gebruik van interne en externe links

Waarom zijn links op je website eigenlijk zo belangrijk? Je kunt ze zien als een soort aanbeveling. Hoe meer van dit soort kwalitatieve aanbevelingen je krijgt, hoe meer vertrouwen zoekmachines in je website hebben.

Er zijn twee soorten belangrijke links:

  1. Interne links: dit zijn verwijzingen binnen je eigen website. Ze helpen niet alleen je bezoekers navigeren, maar tonen zoekmachines ook de structuur en belangrijke pagina’s van je website.
  2. Externe links: dit zijn links naar andere relevante websites. Linkjes plaatsen naar betrouwbare bronnen of branchespecifieke websites verhoogt de geloofwaardigheid van jouw content (en daarmee jouw website). Het toont onder meer aan dat je waarde hecht aan betrouwbare informatie.

10. Maak gebruik van Google Search Console

Maak je al gebruik van Google Search Console? Als je deze tool nog niet kent of gebruikt, is het echt een aanrader om er toch eens in te duiken. Het is een gratis tool die je waardevolle inzichten geeft over hoe je website presteert in Google.

Je kunt er van alles uithalen. Hier zijn enkele relevante inzichten die je via deze gratis tool krijgt:

  • Je ontdekt pagina’s met verbetermogelijkheden op het gebied van mobiel gebruik of laadtijd.
  • Je ziet precies met welke zoektermen bezoekers op je website terecht komen.
  • Je kunt bepaalde problemen achterhalen. Denk aan crawl- of indexeerfouten die je website negatief kunnen beïnvloeden.
  • Je ontvangt meldingen van eventuele beveiligingsproblemen of overtredingen van Google’s richtlijnen.

Hiermee kun je je website blijvend optimaliseren voor zoekmachines en daarmee je online zichtbaarheid blijven vergroten.

11. Houdt ‘dode links’ in de gaten

Stel je voor: je loopt een winkelstraat in, ziet een leuke winkel en wil naar binnen. Maar de deur zit op slot. Wat doe je? Waarschijnlijk loop je verder en probeer je het bij een andere winkel.

Hetzelfde geldt voor jouw website. Niet-werkende pagina’s, ook wel ‘dode links’ of ‘404-pagina’s’ genoemd, kunnen je online reputatie schaden en potentiële klanten ‘wegjagen’. Je krijgt (ook online!) maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken. Check daarom je website regelmatig op dit soort links.

Kom je er één tegen (of wijst Google Search Console je hierop?) Zorg ervoor dat je een persoonlijke 404-pagina klaar hebt staan die je steeds opnieuw kunt gebruiken. Een eigen ontwerp is net wat persoonlijker dan de standaard melding van de zoekmachine. Voeg hier een ludieke afbeelding en een leuke tekst aan toe die overigens best grappig of opvallend mag zijn.

Als je trouwens een pagina verwijderd, kun je in plaats van de 404-pagina ook een doorlink plaatsen naar je homepagina. Dit zogeheten ‘redirecten’ zorgt ervoor dat je bezoekers niet op een doodlopend spoor eindigen.

Doe je voordeel met deze tips en veel succes met het verbeteren van de SEO!

 

Speak Your Mind

*