Alles wat je als ondernemer moet weten over het Instagram algoritme

Alles wat je als ondernemer moet weten over het Instagram algoritmeWil jij als ondernemer gaan voor optimale zichtbaarheid en een zo groot mogelijk bereik op Instagram? Vraag jij je ook wel eens af hoe je meer invloed kunt hebben op het algoritme van dit platform? In dit blog vertel ik je hier alles over: hoe het precies werkt, wat de laatste aanpassingen zijn en veelgehoorde mythes die hierover de ronde doen. Ook deel ik handige tips over hoe je jouw content zo goed mogelijk kunt laten aansluiten om hoger in de ranking te komen en zo beter zichtbaar te zijn voor je potentiële klanten.

Wat is een algoritme?

Instagram werkt sinds augustus 2016 met een algoritme. Sindsdien wordt de feed niet meer chronologisch weergegeven, maar de inhoud wordt door het platform voor iedere gebruiker geprioriteerd. Je kunt een algoritme zien als een verzameling regels die het organische bereik van je content bepaalt.

Het algoritme loopt door alle beschikbare inhoud op Instagram heen en bepaalt dan voor de gebruiker wat hij of zij te zien krijgt in de feed, op de ‘Verkennen-’pagina en in welke volgorde je berichten, stories en Reels verschijnen.

Hoe werkt het Instagram algoritme?

Om te weten hoe je goede Instagram content maakt, moet je meer weten over hoe het Instagram algoritme werkt. Hoe beslist dit algoritme nu precies of bepaalde content interessant is om aan iemand te tonen?

Hierbij gaat het uit van het ‘online gedrag’ van die persoon op Instagram tot nu toe. Op basis daarvan doorzoekt het alle nieuwe content en geeft het vervolgens aan elk ervan een soort score om te voorspellen hoe interessant het voor die betreffende gebruiker zal zijn. De meest interessante inhoud komt dan bovenaan in de feed van die gebruiker te staan.

Een paar jaar geleden werd van Instagram uit zelf tijdens een persconferentie iets gezegd over hoe hun algoritme in grote lijnen werkt. Kort samengevat zijn er drie belangrijke factoren die een rol spelen:

Eerdere interesses: door je eerdere interacties met content over bepaalde onderwerpen beoordeelt Instagram hoe interessant een bericht voor je kan zijn. Dus hoe meer interactie je hebt met inhoud over een bepaald onderwerp, hoe meer je content te zien krijgt die met dat onderwerp te maken heeft.

Interessant hierbij is dat Instagram ook de tijd meet die je aan een bericht besteedt, bijvoorbeeld om de tekst te lezen. Dit is ook de reden waarom video’s of boemerangs het zo goed doen: het duurt simpelweg langer om ze te bekijken. Om een hoge ranking te krijgen, moet je dus de duur van je berichten verlengen.

Actualiteit: nieuwere foto’s of video’s verschijnen hoger in je feed. Dit hangt wel samen met hoe vaak iemand op Instagram zit. Als je de app maar een paar keer per week kort opent, krijg je meestal nog berichten van een paar dagen geleden te zien. Als je meerdere keren per dag online bent, krijg je vooral berichten te zien die een paar minuten oud is.

Interacties: hoe meer interactie je hebt met content van een bepaald account, hoe meer content van diegene in je feed verschijnen. Er wordt daarbij ook rekening gehouden met de frequentie van interacties met een bepaald account. Hoe meer je liked en reacties schrijft bij een bepaald account, hoe meer berichten je van die betreffende persoon gaat zien.

Wat is er onlangs veranderd in het algoritme?

Een algoritme staat nooit stil; online platforms zoals Instagram zijn voortdurend bezig met het aanpassen ervan. Het is als ondernemer handig om te weten waar je nog eens extra op kunt letten. Sinds medio 2021 zijn volgens Instagram deze drie typen algoritmes in gebruik:

  • Het algoritme voor de feed en de stories.
  • Het algoritme voor ‘Verkennen’.
  • Het algoritme voor Reels.

In dit nieuwe algoritme geeft Instagram duidelijk voorrang aan content van accounts die vaak worden bezocht,  waar de gebruiker ‘lang blijft hangen’ en waarde gebruiker veel interactie mee heeft.

Ook ligt de focus op Instagram Reels; hiervan wil Instagram vooral de gebruikerservaring verbeteren. Dat betekent dat Reels minder bereik krijgen die:

  • Horizontaal zijn opgenomen.
  • Niet scherp zijn door een te lage resolutie.
  • Die geen muziek uit de bibliotheek van Instagram hebben.

Wil je meer weten over Reels? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-reels-zo-zet-je-het-als-ondernemer-slim-in/

Bij al het videomateriaal geeft Instagram de voorkeur aan video’s die echt een nieuwe trend zetten. Daarmee bedoelen ze video’s die pakkende, inspirerende en creatieve inhoud hebben die het interessant maakt de content te delen en het account te volgen.

Houd deze informatie in je achterhoofd voor alle content die je maakt voor je Instagramaccount en doe er je voordeel mee voor meer bereik en meer zichtbaarheid.

MYTHES OVER HET INSTAGRAM ALGORITME

Je hebt vast ook wel dingen gehoord over het algoritme van Instagram waarbij je je afvraagt of het klopt. Ik deel enkele veelgehoorde mythes hierover met je.

Instagram geeft de voorkeur aan persoonlijke accounts boven zakelijke accounts

Er wordt weleens gezegd dat Instagram de voorkeur geeft aan persoonlijke accounts boven zakelijke accounts. En dat je minder bereik zult hebben met een bedrijfsaccount dan met een privé-account.

Dat schijnt niet zo te zijn. Maar het is wel een feit dat je waarschijnlijk meer reacties en likes van je vrienden krijgt op je persoonlijke account dan op je zakelijk account. Dat maakt dan weer dat je privé-account mede daardoor hoger in de ranking komt dan je zakelijke account.

Mensen krijgt niet alles te zien in hun feed

Instagram geeft zelf aan dat dit niet klopt. Het algoritme geeft enkel voorrang aan de inhoud. Als je als gebruiker maar lang genoeg door de feed heen scrolt, heb je op een bepaald moment alle content langs zien komen die is gepost. Alleen de content van mensen die de gebruiker zelf heeft verborgen, geblokkeerd of die hij of zij niet meer volgt, is niet meer zichtbaar in de feed.

Als je de nieuwe functies gebruikt, kom je hoger in de ranking

Ook dit is niet waar. Alleen omdat je Stories, Live of andere nieuwe functies gebruikt, betekent niet automatisch dat je bereik toeneemt. Het kan wel zijn dat je één van de bovenstaande factoren beïnvloedt en dat daardoor iets verandert, maar niet omdat je de functie zelf gebruikt hebt.

Als je advertenties plaatst, krijgt je minder bereik

Helaas wordt dit vaak ten onrechte beweerd. In werkelijkheid heeft het voeren van campagnes op Instagram weinig te maken met het organische algoritme. Het is dus niet waar dat Instagram bijhoudt of je een advertentie hebt geplaatst en dan het bereik van je gewone content naar beneden bijstelt, zodat je meer geld uitgeeft aan advertenties.

PRAKTISCHE TIPS OM HOGER IN DE RANKING VAN INSTAGRAM TE KOMEN

Nu je weet hoe het ongeveer werkt, wil je deze kennis natuurlijk graag inzetten voor meer zichtbaarheid op Instagram. Ik geef je enkele praktische tips die zeker bijdragen aan een hogere ranking van jouw content in het algoritme van dit online platform.

1. Ga voor unieke inhoud

Ik weet het; dit is een inkopper, maar daarom zeker niet minder belangrijk: zorg voor unieke content. Een mooie afbeelding met een quote: dat doet iedereen al. Maak er iets anders van: lees hem bijvoorbeeld voor in een video. Probeer op die manier standaard content nieuw leven in te blazen op een unieke manier. Laat je creativiteit de vrije loop.

2. Zorg voor inhoud van hoge kwaliteit

Speel in op de laatste aanpassingen van het algoritme en zorg voor content van hoge kwaliteit: zowel qua afbeelding als ook de tekst die erbij staat. Dit zorgt voor interactie en je bereikt zo een hogere plaats in de Instagramfeed.

3. Ga voor inspirerende inhoud die wordt gedeeld

Om volgers aan te moedigen om je content te delen, is het zinvol om inspirerende en creatieve content te plaatsen. Kies het liefst een positieve insteek en zorg ervoor dat je informatie deelt die een oplossing biedt aan de problemen waarmee je doelgroep worstelt.

Het komt erop neer dat hoe meer toegevoegde waarde voor je doelgroep je in elk bericht steekt, hoe groter de kans is dat ze het gaan liken, delen, er een reactie op geven of het bewaren.

4. Ga voor content die wordt bewaard

Likes zijn natuurlijk altijd leuk, maar wist je dat het nog veel belangrijker is dat mensen je content bewaren om het nog een keer te bekijken? Als een gebruiker content van jouw account opslaat, zal de Instagramfeed degene steeds  meer van jouw content laten zien.

5. Gebruik zoveel mogelijk functionaliteiten van Instagram

Als je regelmatig de verschillende functies van de app gebruikt, zal het Instagram-algoritme je content snel(ler) aan de gebruikers laten zien. Kijk ook eens op welk tijdstip je volgers het meeste online zijn. Het is slim om te posten op het tijdstip waarop de meesten online zijn. Je kunt dit zien in de statistieken van je zakelijke Instagram-account.

6. Houd mensen zo lang mogelijk vast bij je content

Voor een optimaal bereik wil je dat mensen zo lang mogelijk blijven ‘hangen’ bij jouw content. Daar kun je op allerlei manieren voor zorgen. Bijvoorbeeld door een pakkende tekst bij je afbeelding te zetten die mensen blijven lezen.

Voeg ook een pakkende CTA (=  call to action) toe zodat mensen ook meteen gaan reageren. Stel een vraag die je ook op de afbeelding zet, zodat mensen hierop gaan reageren. Je kunt ook gebruikmaken van meerdere pagina’s in je post, zodat mensen blijven ‘doorswipen’ om verder te kijken. Interessante en leuke video’s zorgen er tenslotte ook voor dat mensen langer blijven hangen.

7. Zet alle mogelijkheden in

Maak gebruik van alle mogelijkheden die Instagram je biedt. Naast het plaatsen van opvallende foto’s en video’s is het slim om ook altijd je locatie-informatie te vermelden en relevante hashtags te gebruiken. Dit zijn ook dingen die door het Instagram algoritme met meer aandacht worden beloond.

8. Doe meer met Reels

Wil je de vindbaarheid van je Reels vergoten? Zorg er dan voor dat je een duidelijk thema kiest waarover je Reel gaat en zorg dat de inhoud ervan echt onderhoudend en interessant is. Reels zijn interessant voor jou als ondernemer, want hier wordt vooral content getoond van accounts die gebruikers nog niet volgen.

De selectie van Reels is gebaseerd op inhoud waarvan het algoritme denkt dat de gebruiker die leuk of interessant  zou kunnen vinden. De inhoud in het tabblad Reels wordt gerangschikt volgens die verwachte belangstelling.

9. Zorg dat mensen doorklikken bij je tekst

Ik gaf het al eerder aan: zorg dat je mensen meteen triggert in je eerste zin(nen) van je tekst. Want alleen de eerste 55 tekens van je totale tekst worden weergegeven. Als een gebruiker verder wil lezen, moet hij of zij op ‘meer’ klikken. Dit ziet Instagram al meteen als interactie dus dat heeft een positief effect op het algoritme.

10. Zorg dat mensen reageren op jouw content

Reacties zijn ook belangrijk als het gaat om extra betrokkenheid en ranking in de feed. Zorg dat je een korte, maar pakkende tekst plaatst en stel bijvoorbeeld aan het einde een interessante vraag die samenhangt met het onderwerp van je post. Moedig je volgers echt aan om te reageren.

Ninja-tip: vooral de eerste regel is belangrijk omdat die meteen zichtbaar is onder je afbeelding. Je zou daar al je pakkende en boeiende vraag kunnen stellen en daarna meer over het onderwerp schrijven. Dat nodigt meteen uit om te reageren op je post.

11. Maak intensief gebruik van DM’s

Directe berichten (= DM’s) zijn ook een belangrijke indicator voor het Instagram algoritme. Zo toont het jouw content aan de gebruikers met wie je vaak contact hebt via DM’s. Om meer DM’s te krijgen, kun je bijvoorbeeld een persoonlijke vraag stellen en aangeven dat ze je via een DM kunnen antwoorden. Of je vraagt om feedback ergens op en geeft aan dat ze je daarover een DM kunnen sturen.

Ninja-tip: Instagram Stories zijn bij uitstek een fijne manier om in contact te komen via een DM, want een story heeft onderin meteen een invulveld voor het schrijven van een privéberichtje. Zo kun je sneller in contact komen met je doelgroep.

Wil je graag nog meer tips om je bereik organisch te laten groeien? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/organisch-meer-volgers-krijgen-op-instagram-12-slimme-tips/

Als je met deze tips aan de slag gaat, kan het Instagram algoritme snel positief voor je gaan werken. Zo kun je met relatief weinig moeite gratis meer in beeld komen bij je doelgroep. Bovendien vergroot je hiermee je zichtbaarheid. Geduld is wel gewenst: het duurt even voordat het algoritme de patronen herkent. Succes!

Speak Your Mind

*