Ben je ondernemer en adverteer je nog niet op Instagram? Zonde, want adverteren op dit populaire platform kan je veel opleveren als het gaat om bereik, zichtbaarheid en nieuwe klanten. Misschien heb je het tot nu toe wat voor je uit geschoven omdat je niet wist hoe je het moet aanpakken. In dit blog leg ik je uit hoe je eenvoudig via de Instagram app adverteert.
Adverteren op Instagram
Je kunt op twee manieren adverteren op Instagram: via de app zelf of via je gekoppelde Facebook-account. In dit blog zoom ik verder in op het adverteren via de app. Dat is de eenvoudigste manier. Je kunt in de Instagram app alleen advertenties maken van content die al gepubliceerd is.
Je hebt hierbij minder opties en instellingen dan bij de adverteermogelijkheid via je gekoppelde Facebookaccount. Maar geen nood: om te beginnen met adverteren is deze optie via de app zeker interessant voor jou als ondernemer.
Vergeet de call to action (= CTA) trouwens niet. Je wilt dat mensen iets doen als je ze advertentie zien. Dus laat ze duidelijk met een opvallende knop weten wat je wilt dat ze doen. Deel dat in je call to action. Denk bijvoorbeeld aan: “Bezoek de website”, “Meld je aan voor de nieuwsbrief” of “Check de aanbieding”. Zonder CTA is een advertentie zonde van je geld.
Welke soort advertenties zijn er?
Elk type advertentie heeft weer een ander effect. Dit zijn enkele interessante advertentievormen op Instagram:
- Foto-advertenties: je maakt gebruik van een foto: goed te gebruiken voor allerlei producten. Zorg voor kwalitatief goede professionele en opvallende foto’s.
- Video-advertenties: Je maakt gebruik van een goede professionele pakkende video. Dit is zeker een aanrader, want video doet het altijd goed. Kies hier bij voorkeur een stand formaat.
- Stories-advertentie: je maakt een goede pakkende story als advertentie. Ze zijn bijzonder populair omdat ze tussen andere stories minder snel opvallen als reclame. Ze zijn daarnaast ideaal om interactie te genereren.
- Reel-advertentie: dit is een korte video’s die op volledig scherm en verticaal wordt weergegeven. Dit type verschijnt voor de gebruiker tijdens het scrollen tussen andere Reels door. Het is van belang dat de Reel-advertentie goed past bij de gewone Reels en daartussen dan toch weer positief opvalt.
- Caroussel-advertentie: dit type kun je goed inzetten als je meerdere foto’s van één product of meerdere producten wilt belichten. Het bestaat uit meerdere afbeeldingen of video’s. Gebruikers kunnen hierin heen en weer swipen.
Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/
Vereisten voor adverteren op Instagram
1. Je moet een zakelijk Instagram-account hebben
Als je rechtstreeks in de Instagram app advertenties wilt maken, heb je naast een persoonlijk account ook een zakelijk account nodig. Heb je dit nog niet? Dan maak je dat als volgt aan:
- Ga naar je profiel.
- Klik rechtsboven op het menu (3 liggende streepjes).
- Kies instellingen (tandwieltje).
- Helemaal beneden druk je op ‘Account toevoegen’.
- Maak een nieuw account aan met een ander e-mailadres.
- Zet dit nieuwe account om in een bedrijfsaccount.
Je kunt nu beide accounts beheren in de Instagram app.
Klaar? Schakel dan via de instellingen over naar je nieuwe zakelijke account.
2. Je moet beheerder zijn van de Facebookpagina die aan het Instagram-account is gekoppeld
Is dat nog niet het geval? Koppel dan nu je Facebookaccount aan Instagram:
- Ga naar je profiel en tik op het hamburgermenu (drie streepjes).
- Tik op ‘Instellingen’.
- Scrol naar beneden en tik op ‘Accountcentrum’.
- Selecteer vervolgens Facebook.
- Voer je aanmeldgegevens voor Facebook in als je dit nog niet hebt gedaan.
Je Instagram-account wordt soms automatisch gekoppeld aan je persoonlijke Facebook-tijdlijn. Als je het account in plaats daarvan wilt koppelen aan een pagina, klik je nogmaals op Facebook en kies je ‘Delen met een pagina die je beheert’.
Een advertentie plaatsen via de Instagram app
Adverteren op Instagram zelf kan in principe alleen via een bericht promoten. Je kunt het vergelijken met het promoten van een Facebookpost.
Ga als volgt te werk:
Zorg dat een goede post / video is gepubliceerd op je account. Stel je hebt een geweldige klantenmagneet (=weggever) klaarstaan. Een Instagram-advertentie om die weggever te promoten is hier een slimme zet.
Selecteer de post die wilt promoten. Klik dan op de blauw knop ‘Promoten’:
Het kan zijn dat er wordt gevraagd om in te loggen met je Facebookaccount.
Nu ga je de doelstelling van je advertentie bepalen. Geef hier aan welke resultaten je wilt bereiken met deze advertentie.
Je kunt kiezen uit:
- Meer profielbezoeken (meer volgers).
- Meer websitebezoekers: (verkopen en websiteverkeer).
- Meer chatberichten: (direct contact).
Voor de weggever die we willen promoten, kiezen we hier voor de optie ‘Meer websitebezoeken’. Hij komt zelf met een link. Dit is de link die in je bio vermeld staat. Wil je hier een andere link hebben. Klik dan op de optie onderaan: ‘Bewerken’.
Hier kun je je link aanpassen wanneer gewenst. Daarnaast kun je hier het type actieknop kiezen. Die komt onder je advertentieafbeelding te staan. Omdat we gaan voor websitebezoekers kiezen we voor de actieknop ‘Meer informatie’.
Klik vervolgens rechts bovenaan op ‘Klaar’. Klik dan onderaan op de blauwe knop ‘Volgende’.
Doelgroep definiëren
Nu ga je de doelgroep voor deze advertentie definiëren. Kies hier de optie ‘Automatisch’. Hiermee target je je huidige volgers. Dat is slim, want zo haal je je volgers van Instagram naar je website. Klik dan onderaan op ‘Volgende’.
Budget en duur
Hier ga je je budget en de duur van je advertentie bepalen. Stel het gewenste budget in. Het minimale budget is € 1 per dag. Bij ‘Budget’ kun je het schuifje naar wens verplaatsen en zo je budget bepalen. Je ziet bovenaan automatisch steeds hoe groot je geschatte bereik is bij een bepaald budget.
We gaan naar de duur van de advertentie: de periode dat deze actief zichtbaar is op Instagram. Bij ‘Duur’ staan twee opties. Kies hier de onderste ‘Duur instellen’.
Schuif met het looptijd-schuifje naar de gewenste looptijd. De minimale looptijd is 1 dag. Ook hierbij kun je bovenaan zien wat het geschatte bereik is bij een bepaalde duur. Stel het in naar wens. Klik dan onderaan op de blauwe knop ‘Volgende’.
Beoordelen
Dat was alles, je bent nu klaar met je advertentie. Je ziet een laatste overzicht van wat je hebt ingesteld. Neem het nog een keer goed door.
Klopt alles? Klik dan onderaan op de knop ‘Bericht promoten’. Je promotie wordt nu ter beoordeling ingediend. Zodra de advertentie is goedgekeurd gaat hij vanzelf lopen. Als je de promotie wilt bekijken, klik je op je profiel op de knop ‘Promoties’.
Je leest het: een advertentie maken op Instagram via de app zelf is best simpel. Wil je meer tips over adverteren op Instagram? Lees dan zeker ook dit blog: Waar moet je op letten bij adverteren op Instagram?
Succes!
Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/
Speak Your Mind