Op een of andere manier denken we vaak dat we met schrijven indruk moeten maken op mensen. Het tegendeel is waar. Nieuwsbrieven zijn bedoeld om contact te maken. Niet de indruk die je achter laat, maar de herkenning is wat verbindt. Altijd!
Ik geef je 6 tips zodat jij die connectie kunt maken met je nieuwsbrieven, of e-mails of hoe je ze ook wilt noemen. Of je mensen nou wilt informeren, verleiden of helpen. Deze tips werken.
Als je deze tips toepast zul je betere nieuwsbrieven versturen die daadwerkelijk geopend en gelezen worden.
Klaar? Hier gaan we:
1. Schrijf in nieuwsbrieven zoals je praat
Gek eigenlijk. Je kunt praten als Brugman als je over je bedrijf vertelt, je product, je dienst en alles wat je aanbiedt en je blij maakt. Maar als je het op moet schrijven, vind je het moeilijk. Je wordt officieel en zakelijk en bedenkt lange, goedklinkende zinnen. Je stopt met helpen en start met ‘faciliteren’.
Je schrijft dingen als ‘We kunnen nochtans deze kritieke punten bekrachtigen. Desalniettemin ligt het niet binnen ons werkveld om ……………………. Echter, willen wij u verwittigen dat …………………’
Hou maar op! Stop maar. Werkt niet.
Schrijf zoals je praat.
Je hoeft geen indruk te maken, je moet contact maken. Mensen willen een klik met je hebben. Lezers die een klik voelen, klikken verder.
Dus ‘chill’! En heb een gesprek met je lezer. Gemakkelijker en effectiever.
Ninja tip: Neem jezelf eens op (met je telefoon) als je praat. Schrijf dat uit en begin van daar uit. Je eigen woorden, Zoals ze uit je mond rollen.
Gebruik jij ooit woorden als ‘desalniettemin, nochtans en echter als je praat? Ik niet!
Wees jezelf. Wees echt.
2. De onderwerpregel is echt belangrijk
Aan de hand van de onderwerpregel besluit iemand om je e-mail te openen, te lezen of niet. Dus verpruts het niet. Maak je onderwerpregel een verleiding.
Verleiding betekent niet dat je een heleboel uitroeptekens moet gebruiken. Uitroeptekens gebruiken betekent dat je schreeuwt tegen mensen. Niemand wil dat je tegen hen schreeuwt.
Verleiding betekent dat het de lezer bij de lurven grijpt. Dat het iemands behoefte, droom of verlangen aanspreekt. Verleiding is persoonlijk en indringend.
Ik schrijf soms 10 – 20 onderwerpregels, voor ik er eentje kies. Jij hoeft er geen 20 te schrijven, maar als je wilt dat je e-mail geopend wordt, besteed dan aandacht aan je onderwerpregel en zie hoe dit je openingsratio verhoogt.
3. Schrijf voor één persoon, niet voor een groep
Of ik nou een verkooppagina schrijf, een e-mail of een cursus, ik schrijf voor één specifieke persoon. Ik praat tegen mijn persona, ik heb inderdaad 1 persoon in gedachten, terwijl ik schrijf.
Als je schrijft voor een groep, ben je eerder geneigd algemene dingen te schrijven. Er ontstaat dan geen intimiteit en echt contact.
Denk dus aan 1 persoon voor wie je dit schrijft. Die ene klant of vriend die jou superleuk vindt. Diegene wiens leven jij hebt aangeraakt. Stel je voor dat die persoon aan de andere kant van je e-mail zit te lezen. Schrijf aan die persoon.
Kijk wat er gebeurt.
4. Schrijf korte zinnen, gebruik witregels
Ok, ok, deze is zo basis, ik weet ’t. Maar je zult ze de kost moeten geven, de nieuwsbrieven die ik ontvang, met hele lappen tekst. Ellenlange alinea’s zonder ophouden, zonder onderbreking.
Dat gaat niemand lezen! Hele lappen tekst lezen op een beeldscherm is heel vervelend. De lezer zal al snel afhaken. Zeker op een telefoon of tablet. En 70% van jouw nieuwsbrieflezers ontvangt en leest jouw e-mail op een mobiel apparaat.
Dus: gebruik korte zinnen, korte alinea’s, veel witregels en zorg dat je e-mail kort en krachtig is.
Schrijf je e-mail altijd zodat het fijn en gemakkelijk te lezen is. Check je nieuwsbrief zelf op een mobiel apparaat en schrap in lange alinea’s en voeg witregels toe.
5. Eén ding
Deze valt onder de categorie ‘klinkt simpel, maar moeilijk toe te passen’.
Als je een nieuwsbrief schrijft, denk dan aan één ding waarvan je wilt dat de lezer het doet. Eén ‘call to action’.
De hele content van die nieuwsbrief leidt tot dat ene ding. Die ene actie.
Als je meerdere acties hebt, leidt dat enorm af. Gebruik die 2e of 3e actie maar in een volgende nieuwsbrief.
Dus ‘klik hier’
‘Stuur me een reactie‘
‘Stuur me een antwoord’
‘Bel me’
‘Vraag het hier aan’
‘Download hier’
‘Lees er hier meer over’
‘Koop nu’
Als je meerdere ‘call to actions’ in een nieuwsbrief zet, komt niemand in actie. 1 simpel ding. Dat is genoeg.
6. Zorg dat jij de afzender bent, niet een bedrijf
De ontvanger zal een e-mail, verstuurd door een persoon, eerder openen. Dus zorg dat jij de afzender bent, niet je bedrijfsnaam. Mensen praten met mensen, niet met bedrijven. Mensen doen zaken met mensen, niet met een bedrijfsnaam.
Dit is echt de meest simpele en direct toepasbare tip die een wereld van verschil gaat maken.
Ga eens door je inbox heen en kijk eens wat er voor zorgt dat jij een e-mail opent en daadwerkelijk leest. En?
Hey, Anne,
Briljante tips alweer!
Ik ben ze NU al aan het toepassen op de laatste mail/landing page in mailchimp.
Jouw eigen mails zijn een voorbeeld van wat je verkondigt. Ook dat is mooi.
Veel zogenaamde “goeroes” volgen niet eens hun eigen raad op.
Ik kijk altijd uit naar updates en nieuwsbrieven van je, en stuur ze ook door naar collega’s-ondernemers.
Wat leuk om te horen, Maarten!
Goede tips Anne. Vooral de laatste zal ik zeker gaan toepassen. Mijn groeitips komen nu van m’n bedrijf en mijn naam staat niet in het ‘Van veld’. Ies Biekart