Je hebt misschien gehoord dat voor veel pagina’s het bereik drastisch gedaald is, vergeleken met een paar maanden geleden. Dat komt omdat Facebook een algoritme toepast op berichten. Het heeft niet alleen te maken met relevantie, tijd en gewicht, maar ook met nieuwswaarde, interactie en content.
Je leest overal dat maar 16% van je fans je paginaberichten zouden zien in hun nieuwsoverzicht en sommigen hebben het zelfs over 6 %. Onzin! Ik bereik zelf op mijn pagina gemiddeld 50 keer meer mensen dan dat ik likes heb. En dat is organisch bereik. Dus zonder promoten of adverteren. Ligt er aan wat je doet en hoe je het doet.
Gratis marketing
Geloof dus niet alles wat ‘ze zeggen’, maar test zelf. Stop er tijd en energie in. En misschien op z’n tijd wat geld. Want sinds wanneer is marketing, communicatie, reclame en adverteren gratis? Investeren is het sleutelwoord, zowel in energie als in geld.
Hier zijn 6 manieren om je bereik te verhogen en hoog te houden:
1. Zet je persoonlijke Facebook profiel in. Koppel in ieder geval je persoonlijke profiel aan je pagina bij ‘werkt bij’. Post vervolgens op je profiel af en toe zakelijke dingen. Als je tante Marie en je stapvrienden hier niet mee wilt belasten, maak dan lijsten aan van vrienden met wie je wel zakelijke dingen wilt delen. Hoe je lijsten aan maakt, lees je hier.
2. Schrijf goede content waarvan je weet dat je publiek het leuk vindt en bereid is om te delen. Als je dat niet weet, wordt het tijd dat je daar onderzoek naar doet. Dit onderzoek kun je overigens prima doen met Graph Search. Wil je leren hoe je met Graph Search onderzoek doet naar de interesses van je publiek, lees dan ‘ 5 manieren om Graph Search toe te passen op Facebook‘.
3. Post vaker. Ik heb de afgelopen weken een test gedaan met 2 à 3 berichten per dag en het bereik ging direct omhoog. Maak een mix van links, afbeeldingen en tekstberichten. Aan links die veel gedeeld worden op Facebook wordt direct nieuwswaarde toegekend.
4. Post wanneer je publiek online is. Check in je Pagina Statistieken wanneer dat dat is. Dus misschien ben je wel niet om 5 uur afgewerkt 😉
5. Antwoord zelf (als pagina) op de reacties op je berichten. Of geef een ‘vind ik leuk’ onder een reactie. Als er veel gereageerd wordt, hecht Facebook nieuwswaarde aan het bericht. Bovendien gaat het bericht na iedere reactie weer terug in het nieuwsoverzicht van je fans. Zelfs als het een al wat ouder bericht is.
En je fans ervaren betrokkenheid en persoonlijke contact. Héél belangrijk!
6. Tot slot kun je het bericht promoten. Je budget bepaal je zelf en dat kan al 5 dagen lang een tientje zijn. Daar kun je je geen buil aan vallen. Adverteer voor bestaande fans en eventueel hun vrienden. Dat zijn de goedkoopste advertenties.
Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365
Ik had jouw webinar gevolgd en als actie daarop op mijn facebookpagina een loterij gestart waarbij mensen die op mijn pagina reageren meedoen. Maar er reageert niemand!?!?!?!?!?!?!?! (Nou ja, oké 1 persoon die altijd al reageert)
Laat staan dat ze het delen. Het is wel heel moeilijk om mensen tot reageren te verleiden. Ik merk ook op mijn blog dat er steeds minder mensen reageren.
Ik ga hier zeker mee aan de slag! Ik zag in ieder geval al dat mijn link naar het bedrijf een oude was. Dit heb ik gelijk veranderd! Bevestigd mijn ideeën!
Dankjewel hiervoor.
Content is idd belangrijk laten delen daarvan is best lastig. Hoe doe je dat. Vragen kan, maar is daar ook een leukere oplossing voor.
Graph Searcy is interressant. Zal zeker even doorklikken om te lezen.