Bloggen is een van de meest effectieve vormen van marketing. Het is een van de manieren om te laten zien dat jij de expert bent in wat je doet. Publiceer op je blog dus zoveel mogelijk artikelen om waarde te delen met je fans.
Maar je wilt je kennis natuurlijk met zoveel mogelijk mensen delen. Het is zonde als niemand jouw artikelen leest of niemand van het bestaan van jouw blog af weet.
Het is belangrijk om voldoende verkeer te hebben naar je blog. Als er meer verkeer is, betekent het dat er meer bezoekers zijn. Het betekent dat steeds meer mensen jouw artikelen lezen en dat steeds meer mensen jou gaan zien als expert in je vakgebied.
Alle mensen die op je blog komen, zijn potentiële klanten. Hoe meer verkeer naar je blog, hoe groter de kans op nieuwe klanten is. Een van de manieren om te zorgen voor meer verkeer naar je blog, is het promoten van je blog op social media. Maar dat moet je wel op zo’n manier doen, dat het passend is voor elk platform. Ieder social media platform heeft een ander publiek en andere manieren om je blogartikelen te promoten. En op elk platform maak je gebruik van een ander formaat van de afbeelding en is er een ander maximaal aantal tekens voor het bericht dat je plaatst.
In dit artikel geef ik je 5 tips om te zorgen voor meer verkeer naar je blog.
1. Facebook
- Formaat afbeelding: plaats op je blog bij het artikel een afbeelding van 1200 x 628 pixels. Dan wordt de afbeelding mooi weergegeven als je de link deelt op Facebook.
- Maximaal aantal tekens: 10.000
- Frequentie: plaats minimaal 1 keer per dag een Facebookbericht, het liefst op tijdstippen dat jouw fans actief zijn, dus ook in het weekend!
Je kunt je blogartikel promoten op op je Facebookprofiel, Facebookpagina en in een Facebookgroep. Doe het dan wel telkens met een iets andere tekst, of plaats het artikel op je pagina en deel het bericht op je profiel en in de groep. Gezien het aantal tekens voor je Facebookbericht, kun je best veel tekst bij de link op Facebook plaatsen, maar alleen de eerste 480 tekens van je bericht zijn zichtbaar in het nieuwsoverzicht.
Als je meer dan 480 tekens gebruikt voor het bericht, komt er ‘Meer weergeven…’ te staan. Daar moeten mensen op klikken als ze de rest van de tekst willen lezen. Doordat alleen de eerste 480 tekens zichtbaar zijn, moet je de belangrijkste informatie in het begin van het bericht vermelden.
Het is niet zo dat een Facebookbericht een maximaal aantal tekens zou moeten bevatten, waardoor je meer bereik of reacties op je bericht krijgt. Sommige ondernemers zeggen dat langere berichten niet goed werken op hun pagina’s en dat vooral de korte berichten veel reacties krijgen. Ik ervaar zelf regelmatig dat ook lange berichten veel reacties van mijn fans oproepen. Daarom adviseer ik om eens af te wisselen en te kijken waar jouw fans goed op reageren.
Je moet echt een afbeelding bij het Facebookbericht plaatsen. De afbeelding die je maakt moet ervoor zorgen dat iemand stopt met scrollen in het nieuwsoverzicht. De afbeelding moet de aandacht trekken.
Als je denkt dat de afbeelding die je bij het blogartikel hebt gemaakt niet heel erg gaat opvallen in het nieuwsoverzicht op Facebook, maak dan een andere afbeelding. Je hoeft niet de afbeelding te gebruiken die Facebook laadt als je de link aan je bericht toevoegt. Je kunt een afbeelding toevoegen en dan de oude afbeelding verwijderen.
Het werkt op Facebook goed om een persoonlijk verhaal te delen. Versterk dat door een persoonlijke foto bij het bericht met de link naar het blogartikel te plaatsen. Natuurlijk is je doel van dit Facebookbericht dat mensen naar het artikel gaan waar je over vertelt, maar vergeet zeker niet dat mensen onder je Facebookbericht moeten gaan reageren. Roep mensen op om te reageren onder je Facebookbericht of het bericht te delen, zodat zoveel mogelijk mensen over een van je waardevolle blogartikelen lezen.
Ik maak op Facebook zelf geen gebruik van hashtags. Dat kan wel, zodat als mensen zoeken op bepaalde woorden, ze jouw artikelen gaan lezen. Het gebruik van hashtags maakt jouw artikelen vindbaar, maar het gaat niet direct zorgen voor meer bereik of betrokkenheid.
2. Twitter
- Formaat afbeelding: 440 x 220 pixels
- Maximaal aantal tekens: 280 tekens
- Frequentie: promoot je blogartikel op Twitter gerust meerdere keren en wissel de promotie van blogartikelen af met andere waardevolle tweets. Je kunt meerdere tweets per dag plaatsen.
Twitter was het allereerste platform waar je hashtags kon gebruiken waardoor berichten over bepaalde onderwerpen beter gevonden konden worden. Dat maakte Twitter zeker in de eerste jaren heel populair. Maar mensen zagen het maximum van 140 tekens als een beperking. Zeker omdat als je reageerde op een tweet van iemand, de gebruikersnaam vooraan het bericht werd geplakt en dit van het maximale aantal tekens afging.
Daar heeft Twitter gelukkig verandering in gebracht. Je hebt op Twitter nu de mogelijkheid om berichten te plaatsen van 280 tekens en als je iemand in je bericht tagt (door het gebruik van @, gevolgd door de gebruikersnaam), gaat dit niet van het aantal tekens af. Het doel van Twitter is nog steeds om korte berichten de wereld in te sturen. Houd het kort en krachtig, wek nieuwsgierigheid op in 1 zin en stuur mensen met een call-to-action naar je blogartikel.
Doordat Twitter gericht is op het versturen van korte berichten, zodat mensen snel informatie tot zich kunnen nemen, moet je bericht snel worden opgepakt door de mensen. Het is net alsof er geen tijd te verliezen is. Daarin verschilt Twitter heel erg met Facebook. Je kunt een bericht op Facebook echt de tijd geven voordat mensen erop gaan reageren.
Promoot een blogartikel op Twitter gerust meerdere keren. Er is een grote kans dat mensen een eerdere promotie van het artikel niet hebben gezien. Het is belangrijk dat je niet vergeet hashtags aan het bericht toe te voegen. Ik raad aan dat je maximaal 4 hashtags toevoegt. Later in dit artikel kom je een platform tegen waar je helemaal los kunt gaan met het aantal hashtags. Twitter is daar op dit moment niet de juiste plek voor.
3. Instagram
- Formaat afbeelding: vierkant, je kunt 1200 x 1200 pixels aanhouden
- Maximaal aantal tekens: 2.200 tekens
- Frequentie: minimaal 1 bericht per dag. Je kunt je blogartikel meer dan 1 keer promoten.
Instagram is hot. De groei op Instagram is in het afgelopen jaar geweldig toegenomen. Steeds meer mensen en ook steeds meer bedrijven zijn te vinden op Instagram. Ik geloof niet dat Instagram net zo populair wordt als Facebook, maar ik verwacht wel dat de populariteit in de komende maanden alleen maar toeneemt.
Dat komt onder andere doordat Instagram zo ontzettend simpel is. Instagram is vooral een social media platform waar mensen afbeeldingen delen. Het visuele aspect van de berichten op Instagram, is heel belangrijk.
Je plaatst op Instagram een bericht met 1 afbeelding. Daarbij plaats je maximaal 2.200 tekens, waarvan alleen de eerste 3 regels worden getoond in het nieuwsoverzicht. Net zoals bij Facebook is het dus van belang dat je de belangrijkste informatie in die eerste regels plaatst. Is de eerste paragraaf korter dan 3 regels? Dan toont Instagram alleen de eerste paragraaf. Als er meer tekst is, kunnen gebruikers van Instagram op ‘More’ klikken om de rest van de tekst te lezen.
Waar je bij Twitter maximaal 4 hashtags gebruikt, mag je op Instagram helemaal losgaan met het aantal hashtags bij je bericht. Er is wel een limiet. Je kunt maximaal 30 hashtags toevoegen aan je bericht. Net zoals op Twitter kunnen mensen zoeken in Instagram en kan jouw artikel gevonden worden op basis van de hashtags die je gebruikt.
Het enige nadeel aan Instagram is wat mij betreft dat je geen klikbare link kunt toevoegen aan het bericht. Je kunt de link wel toevoegen, maar mensen kunnen er niet op klikken. En ook als mensen op de afbeelding klikken, worden ze niet doorgestuurd naar jouw blogartikel. Het is belangrijk dat je uitlegt hoe mensen bij het blogartikel kunnen komen of je verwijst de mensen naar je profielpagina op Instagram, waar je wel een klikbare link kunt toevoegen.
4. Pinterest
- Formaat afbeelding: afbeelding mag van elk formaat zijn, hoge afbeeldingen vallen op in het nieuwsoverzicht
- Maximaal aantal tekens: 500 tekens
- Frequentie: 1 keer per dag
De afbeelding op Pinterest is het belangrijkste deel van je bericht, of zoals ze het op Pinterest noemen, je ‘pin’. In de beschrijving van de afbeelding heb je voldoende ruimte om uit te leggen waar de pin over gaat. Je kunt in de beschrijving maximaal 500 tekens gebruiken, maar dat zou ruim voldoende moeten zijn om de kern van je blogartikel te geven. Je kunt zelfs beter 150 tot 300 tekens voor het bericht aanhouden. Ook op Pinterest worden hashtags gebruikt zodat mensen kunnen zoeken op bepaalde woorden.
Je kunt aan de pin een link toevoegen. Als mensen dan op de afbeelding klikken, worden ze naar jouw blogartikel gestuurd. Je vergroot daardoor het aantal bezoekers op je blog. Je moet dan wel een goede call-to-action in de beschrijving hebben toegevoegd, zodat mensen weten dat ze op de afbeelding kunnen klikken om het blogartikel te lezen.
Wat ik zelf heel leuk vind aan Pinterest, is het gebruik van borden. Je kunt op deze manier afbeeldingen die bij elkaar horen, bundelen op een bord. Zo heb ik een bord over Facebook Marketing en plaats ik daar regelmatig afbeeldingen in ter promotie van de blogartikelen over Facebook marketing.
Het is belangrijk om op Pinterest je blogartikel meerdere keren te promoten. Promoot als je het blogartikel net hebt gepubliceerd, de afbeelding van het blogartikel op Pinterest in dezelfde week. Later ga je de afbeeldingen uit het blogartikel op Pinterest plaatsen om zo in de weken die volgen, meer aandacht voor het artikel te vragen.
5. LinkedIn
- Formaat afbeelding: 700 x 400 pixels
- Maximaal aantal tekens: 600 tekens voor een update op je bedrijfspagina
- Frequentie: dagelijks of om de dag een bericht, een blogartikel kun je wekelijks promoten
Is LinkedIn een social media platform? Jazeker! LinkedIn is wel echt een stuk zakelijker dan een platform als Facebook, Pinterest of Instagram. Toch is LinkedIn een hele goede plek om je blogartikelen te promoten. Houd er wel rekening mee dat je publiek zich op LinkedIn moet bevinden. Dat geldt eigenlijk bij ieder social media platform. Het heeft geen zin om tijd te investeren in een social media platform als jouw publiek zich er niet bevindt.
Je kunt op LinkedIn een update toevoegen aan je profiel of een bedrijfspagina gebruiken zodat mensen meer kunnen lezen over jouw bedrijf. Er zijn op LinkedIn ook groepen. Kijk of je een groep kunt vinden die relevant is voor jouw branche, een groep waar je jouw publiek kunt vinden, zodat je in die groep je artikel kunt promoten.
Ik raad je aan om je berichten persoonlijk te maken, zelfs al is LinkedIn behoorlijk gericht op een zakelijke doelgroep. Gebruik de 600 tekens die je kunt gebruiken voor een update, echt om mensen uit te nodigen jouw artikel te lezen. En zorg ervoor dat je bericht betrokkenheid oproept. Dat werkt het beste door lijstjes te plaatsen, bijvoorbeeld een overzicht met een aantal tips of zoals dit artikel, 5 manieren om je blogartikel te promoten op social media.
Het promoten van je blogartikel kan zorgen voor meer verkeer naar je blog. Maar je moet dan wel op ieder social media platform je bericht aanpassen aan het platform én het publiek dat zich op dat platform bevindt. Anders mis je veel bereik en betrokkenheid.
Welke manier ga jij gebruiken om je blog te promoten ? Deel het in de reacties.
verschillende eisen waar je afbeelding aan moet voldoen snap ik denk ik wel. maar hoe pas je dat op een dummy manier aan?
Ik doe dat altijd met PicMonkey Lidy
Hi Anne, Messengerbots zijn vanaf nu toch verboden door facebook voor nieuwe pagina’s
Niet verboden maar even opgeschort, Aad.