5 redenen om LinkedIn nú in te zetten voor je business

5 redenen om LinkedIn nú in te zetten voor je business

LinkedIn ken je ongetwijfeld. Veel mensen hebben bij dit platform waarschijnlijk de associatie met werk zoeken. Of ze denken dat LinkedIn vooral bedoeld is voor business to business. Maar het is zoveel meer dan dat! LinkedIn is bij uitstek een platform waar jij je business volop in de schijnwerpers kunt zetten. Veel ondernemer zien dat nog niet zo; eeuwig zonde.
Ik deel 5 belangrijke redenen met je waarom je in actie moet komen en werk moet maken van LinkedIn.

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een online platform waarop jij potentiële klanten kunt zoeken, maar ook waar mensen jou als ondernemer kunnen zoeken en vinden. Zie het als een verlengstuk van je zakelijke leven.

Hoe het precies werkt? Je kunt LinkedIn in principe zien als één groot netwerkevent. Dit online platform wil professionals wereldwijd bij elkaar brengen, zodat ze succesvoller en productiever zijn. Op LinkedIn zitten jouw toekomstige klanten allemaal netjes bij elkaar. Je kunt ze hier vinden en aan je binden. Daarvoor is het wel nodig dat jij je business hier goed profileert.

1 Jouw extra etalage

Als je kijkt naar goede zakelijke platforms, dan staat LinkedIn echt nummer 1. Alleen al in Nederland zijn er ruim 6 miljoen (!) LinkedIn accounts. Daar zitten dus een heleboel potentiële klanten van jou. Alleen weten zij nog niet dat jij er bent.  Daar moet je dus aan werken. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Je moet er wel iets voor doen: een goede bedrijfspagina aanmaken. Waarom zou je dat doen? Het is gratis en heel simpel aan te maken. Daarnaast zijn de mogelijkheden op een LinkedIn bedrijfspagina veel uitgebreider dan die van een persoonlijk profiel.

Je kunt de bedrijfspagina in principe zien als een extra website van jouw bedrijf op LinkedIn. Een extra plek om te werken aan je zichtbaarheid: gratis. Wat wil je nog meer? Deze pagina vertegenwoordigt jouw bedrijf op LinkedIn. Het is een duidelijke en professionele samenvatting van jouw bedrijf waarin je aangeeft wie jij bent, wat je expertise is en wat je diensten / producten zijn.

Op je bedrijfspagina kun je bijvoorbeeld updates plaatsen over je bedrijf, of interessante artikelen schrijven over jouw vakgebied. Zo werk je intensief aan je zichtbaarheid en houd je contact met je doelgroep. Want als het mensen aanspreekt, gaan ze jouw bedrijfspagina liken en volgen.

2 Een effectieve marketingtool

Jouw bedrijfspagina op LinkedIn is dus jouw etalage waar je ‘van alles’ in mag zetten. Het biedt bijzonder interessante mogelijkheden om te werken aan je zichtbaarheid en je expertstatus. Denk aan:

  • Nieuws uit je branche delen (en je visie daarop geven).
  • Behaalde successen delen.
  • Aankondigingen doen van je nieuwe producten / diensten.
  • De ontwikkelingen in je bedrijf delen.
  • Aanbiedingen delen.
  • Aankondiging van jouw workshops, trainingen of lezingen.
Eenvoudig nieuwe leads en klanten  krijgen met 365 Dagen LinkedIn succes: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-linkedinsucces/

Zo werk je intensief aan het opbouwen van een relatie met jouw doelgroep. Ook kun je jouw professionele netwerk op die manier flink uitbreiden. Je weet nooit waar dat goed voor is. Tenslotte kun je met de statistieken goed inzicht krijgen in de betrokkenheid van je volgers.

3 De allerbeste netwerkplek

Het doel van LinkedIn is helder: elkaar leren kennen en kijken of je wat voor elkaar kunt betekenen. Net als tijdens een gewone netwerkbijeenkomst. Maar het mooie van LinkedIn is dat je hier al van alles over iemand kunt vinden zonder iets te vragen.

Degenen die je aanspreken op basis van de beschikbare informatie; daarmee kun je connecten. Ik merk dat veel mensen hier in de weerstand gaan: wees niet te angstig. Het is hier niet onbeleefd om iemand die je helemaal niet kent, zomaar uit te nodigen om te connecten. … Nee, daar is LinkedIn juist voor bedoeld. Dit is echt een kwestie van mindset. Als je eenmaal aan de slag gaat op LinkedIn en met mensen gaat connecten, wil je niet meer anders. Als je merkt dat er een interessante connectie is met bepaalde personen, spreek dan gerust met elkaar af om elkaar persoonlijk te leren kennen. Uiteindelijk gaat niets boven elkaar persoonlijk ontmoeten. Maar de eerste stappen om interessante mensen te vinden en ermee in contact te komen; daarvoor is LinkedIn een ideaal platform.

4 Dé plek voor community

Net als bijvoorbeeld Facebook, heeft LinkedIn ook groepen. De groepen op LinkedIn zijn bijzonder geschikt om in te netwerken. Het mooie van een groep is dat je daar allemaal gelijkgezinden bij elkaar vindt. Ga actief op zoek naar groepen die echt bij jouw expertisegebied passen en meld je hiervoor aan. Zo kun je meelezen wat er allemaal speelt binnen jouw thema. Ook kun je mensen in de groep helpen die met bepaalde vragen zitten, door jouw kennis met ze te delen.

Wist je dat je op LinkedIn lid kunt worden van maximaal 50 groepen? Ik adviseer je echter om het te houden bij maximaal 10 groepen die jou het meeste aanspreken en die het beste aansluiten op jouw kennis, interesses en je vakgebied.

In die groepen kun je bijvoorbeeld ook een discussie starten. Zo kom je echt in contact met jouw doelgroep. Durf je gerust te mengen in discussies en ben jezelf. Maak zo duidelijk dat je weet waar je het over hebt en overtuig de anderen zo van je kennis. Wist je trouwens dat je persoonlijk profiel veel vaker bekeken wordt als je vaak meedoet aan groepsdiscussies? Doe hier je voordeel mee.

Naast je aanmelden voor interessante groepen, kun je ook zelf een groep opstarten. Dat is dan echt jouw ‘ding’. Hoe leuk is het om in jouw eigen groep relevante informatie te delen met je doelgroep? Of ze vragen te stellen of hun vragen te beantwoorden? Tussen de regels door kun je daar jouw eigen bedrijf promoten. Doe dat nooit opzichtig, want reclame maken is niet toegestaan in een groep. Maar als je vertelt over die geweldige nieuwe kleuren van je kledinglijn en hoe blij je ermee bent, met een mooie foto erbij, dan is dat geen probleem.

5 Beter en sneller gevonden worden op Google

Last but not least: puur door het aanmaken van een bedrijfspagina op LinkedIn werk je enorm aan je zichtbaarheid op Google. Wie wil dat nu niet? Want als jij je bedrijfspagina hebt aangemaakt, gebruikt Google daar bepaalde informatie van. Die info wordt dan door Google geïndexeerd. Zorg er dus voor dat de informatie op je profiel kort, duidelijk en compleet is. Het beste is een soort pitch van je bedrijf van ongeveer 2000 tekens. De zoekmachine van LinkedIn zelf indexeert namelijk ook op dit specifieke stukje tekst.

Misschien zit je op dit moment nog niet op LinkedIn met een bedrijfspagina. Ik denk dat je hier nu toch wel graag werk van wilt maken na het lezen van dit blog. En terecht! Want LinkedIn is de plek waar jouw bedrijf niet mag ontbreken.

Eenvoudig nieuwe leads en klanten  krijgen met 365 Dagen LinkedIn succes: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-linkedinsucces/

Speak Your Mind

*