Merk jij ook dat Facebook ontzettend snel verandert? En daarmee bedoel ik niet alleen dat een functie die de ene dag nog rechts in het menu staat, de volgende dag is verdwenen. Ik bedoel dat je merkt dat het bereik van je berichten daalt en dat je misschien minder betrokkenheid bij je berichten ziet. En dat terwijl je helemaal geen andere soort berichten bent gaan plaatsen.
Dat is enorm frustrerend. Je wilt namelijk juist meer betrokkenheid, omdat je nou eenmaal weet dat meer betrokkenheid uiteindelijk zorgt voor meer verkoop. Maar hoe je dat bereikt is in de laatste paar maanden drastisch veranderd.
Facebook vindt het nog steeds fijn als jij je echt richt op de gebruiker. Je moet jezelf neerzetten als persoon en niet als iemand die enkel haar producten of diensten wil verkopen met behulp van Facebook.
Het liefst heeft Facebook de gebruikers zo lang mogelijk op de website. En ze willen dat jij daar met je pagina bij gaat helpen. Om dat goed te kunnen doen, moet je Facebook beter leren kennen. Je wilt namelijk dat Facebook jouw Facebookberichten aan jouw fans en hun vrienden gaat tonen in het nieuwsoverzicht.
Daarom moet je je strategie aanpassen. Daar heb je meer informatie voor nodig. Misschien wel de informatie over hoe het algoritme van Facebook werkt. Dat geheime algoritme waarvan niemand volledig weet hoe het werkt. Er bestaan momenteel vermoedens dat het succes van jouw Facebookbericht afhangt van een goede start. Dat wil zeggen dat het bericht wat je op je Facebookpagina plaatst eigenlijk al vanaf het eerste moment goed moet scoren. Je fans moeten er direct op gaan reageren met duimpjes of hartjes. Ze moeten het bericht gaan delen. Dat zijn namelijk signalen voor Facebook dat de content die jij deelt waardevol is.
Dat laatste sluit direct aan bij de andere wens van Facebook. Ze willen vooral waardevolle content tonen in het nieuwsoverzicht van de gebruikers. Die waardevolle content zorgt er namelijk weer voor dat de gebruikers langer op de website blijven.
Die goede start en het delen van waardevolle content zijn dus ontzettend belangrijk. Maar hoe ga je dat precies doen? Hoe ga jij ervoor zorgen dat de creatieve berichten die je hebt gemaakt, die ontzettend persoonlijk zijn, gezien worden door je fans? Daar zijn verschillende strategieën voor. Wil jij deze strategieën verwerken en implementeren in een Facebook Marketingplan?
Lees nu verder voor 5 strategieën die ik in dit artikel met je deel.
1. Minder berichten, meer kwaliteit
Ja, het is helemaal zoals het er staat. Je kunt veel beter wat meer aandacht besteden aan goede berichten, dan dat je op een doordeweekse middag zoveel mogelijk Facebookberichten maakt waarmee je weer een maand vooruit kunt op je pagina. Het gaat niet meer over de hoeveelheid. Het gaat ook helemaal niet meer om het plaatsen van de berichten op de juiste tijdstippen. Het gaat om kwaliteit.
Een hele goede strategie om kwalitatief goede content te gaan plaatsen op je Facebookpagina, is te beginnen met een goed blogartikel wat je eerder hebt geschreven. Lees het blogartikel zelf nog eens door. Kun je van het lange blogartikel meerdere kleinere stukjes content maken die je op diverse social media platforms kunt gaan delen?
Op welke manier kun je een tip uit een artikel omzetten naar een Facebook Live uitzending? Kun je een afbeelding maken naar aanleiding van het artikel en dit delen op Instagram?
Je hebt waarschijnlijk heel veel tijd en energie gestoken in het schrijven van het artikel. Het zou zonde zijn om de waardevolle informatie in het artikel niet te gebruiken voor het maken van nog meer content op je Facebookpagina!
2. Richt je op jouw community
Vertel jij trots over het aantal paginalikes wanneer mensen je vragen naar je Facebookpagina? Dat hoef je niet meer te doen. Het gaat niet alleen om het aantal paginalikes. Je kunt je veel beter gaan richten op het aangaan van een relatie met je fans.
Een van de manieren om dat te doen is een Facebookgroep te starten. Zelf heb ik een aantal Facebookgroepen opgestart voor de verschillende programma’s die je bij mij kunt volgen. Een van die Facebookgroepen is de groep voor 365 Dagen Facebooksucces.
Dit is een besloten groep waar mensen vragen kunnen stellen over de dagelijkse e-mails, hun Facebookberichten kunnen delen en elkaar feedback kunnen geven. Het is heerlijk om te zien dat het een hele hechte groep is geworden. Bij het laatste event waren een aantal mensen uit deze groep aanwezig als VIP en ze zijn na het event wat met elkaar gaan drinken. Ik vind het geweldig om te zien dat op deze manier een community ontstaat gerelateerd aan mijn bedrijf!
Wist je dat je een Facebookgroep heel gemakkelijk kunt koppelen aan je Facebookpagina? Als mensen op je Facebookpagina komen, kunnen ze bij het tabblad Groepen zien welke groepen aan jouw Facebookpagina zijn gekoppeld. Zo ziet het er bij mij uit:
Mijn groepen zijn alleen toegankelijk voor de leden van de bijbehorende programma’s. Maar jij kunt er natuurlijk gewoon voor kiezen om een groep aan te maken die niet besloten is.
3. Adverteer meer
Ik weet dat weinig ondernemers in Nederland adverteren op Facebook. Te weinig wat mij betreft! Ja ik weet het, eerder in dit artikel zei ik nog dat Facebook heeft aangekondigd dat er steeds minder plek is voor advertenties in het nieuwsoverzicht. Maar als jij helemaal niet adverteert, doe je ook geen poging op de beschikbare plekken gezien te worden.
Ik wil hierbij ook benadrukken dat je natuurlijk iemand kunt inhuren om de Facebookadvertenties voor je te maken. Maar ik raad je aan het echt zelf te gaan doen. Jij weet namelijk precies wie je doelgroep is. Zorg er daarom voor dat je zelf beschikt over de juiste kennis en ga zelf aan de slag in de Advertentiemanager.
4. Meer video’s plaatsen
Video’s zijn de toekomst op het internet. Steeds meer bedrijven gebruiken video’s in hun marketing en ik adviseer je om echt te gaan kijken naar welke soorten video’s jij kunt plaatsen op je Facebookpagina.
Dat kan allereerst natuurlijk een Facebook Live uitzending zijn. Tegenwoordig werkt een Facebook Live uitzending van ongeveer 30 minuten ontzettend goed in het nieuwsoverzicht. Maar je hebt nog veel meer verschillende soorten video’s.
Heb jij weleens geprobeerd een video te maken met de tool RIPL of Adobe Spark? Het klinkt misschien heel ingewikkeld als je hoort dat je zelf een video maakt. Maar zoals je kunt lezen in de uitleg van beide apps, is het heel gemakkelijk!
GIF-afbeeldingen doen het momenteel ook heel erg goed in het nieuwsoverzicht. Dit zijn hele korte video’s, vaak herhalend en ze bevatten een stukje humor. Wist je dat je zelf een GIF-afbeelding kunt maken met de app Giphy?
Een andere vorm van video is de diavoorstelling van Facebook. Je combineert hier een aantal afbeeldingen tot een video, zelfs met een achtergrondmuziekje. En hoewel je niet direct denkt dat dit een video is, is dat het echt en werkt het goed om een diavoorstelling te plaatsen op je Facebookpagina.
Zou je wel iedere dag zo’n goede tip in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk op www.fanfactor.nl/365
5. In een microseconde de aandacht van je publiek trekken en vasthouden
Mensen verwerken informatie steeds sneller. Ik merk het zelf ook. Het kost me niet eens een halve seconde om te bepalen of ik reageer op een Facebookbericht. Sterker nog, vaak merk ik niet eens dat ik erover nadenk.
Als je weet dat mensen informatie zo snel verwerken, moet je daarop inspelen. Dat kun je doen met het maken van een hele korte video, een GIF-afbeelding of een animatie waarin je de boodschap toch binnen die paar seconden overbrengt. Je kunt tegenwoordig echt een heel verhaal vertellen binnen een paar seconden.
Dit waren de 5 strategieën die je kunt gebruiken voor je Facebook marketing. Voel je daarin vrij en combineer de strategieën met elkaar. Speel met het juiste stukje content in op waar je publiek is. Plaats een korte video als je weet dat je doelgroep waarschijnlijk onderweg is en even snel op de telefoon kan kijken. En ga live op het moment dat je fans echt voor de uitzending kunnen gaan zitten en naar de waardevolle informatie kunnen luisteren.
Hoe meer je begrijpt wat je fans willen, hoe beter je erop in kunt spelen met de juiste content. Dat is precies hoe Facebook Marketing werkt.
Speak Your Mind